18 Δεκεμβρίου 2024

Αδελφική αγάπη, μαύρο χιούμορ _έρωτες και πολλά ακόμη

                           Ανεξιχνίαστοι φόνοι
...

Το “Bad Sisters”_ Κακές αδελφές, η ιρλανδική σειρά-έκπληξη, που απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και βραβεία ερμηνείας, επιστρέφει, με τις πέντε αδελφές Γκάρβι σε νέες περιπέτειες με τον νόμο

🎥  Παραγωγή  Brett Baer \ Dave Finkel \ Sharon Horgan
Με  Sharon Horgan \ Eve Hewson \  Sarah Greene

·       Good Sisters _καλές αδερφές …Δύο χρόνια μετά τον θάνατο του J.P., οι αδερφές Garvey προχωρούν και βρίσκουν νέα ευτυχία - μέχρι που μια φρικτή ανακάλυψη τις θέτει ξανά υπό υποψίες.

§  Η Anne-Marie Duff και η Fiona Shaw στο Κακές αδελφές

·       Μετάνοια

§  Καθώς οι ντετέκτιβ Λόφτους και Χούλιχαν ερευνούν, η συμπεριφορά της Γκρέις γίνεται όλο και πιο ασταθής. Η αδερφή του Roger, Angelica, προκαλεί εντάσεις.

·       Ο Barry Ward και η Thaddea Graham στο Κακές αδελφές

§  Ένα τραγικό συμβάν γκρεμίζει τις ζωές των αδελφών. Η έρευνα του Loftus και της Houlihan παίρνει μια απροσδόκητη τροπή. Η Ούρσουλα φτάνει στο οριακό της σημείο.

·       Πρόσωπο Ενδιαφέροντος η Eve Hewson στις Κακές αδελφές

§  Πεπεισμένες ότι για την τραγωδία τους φταίει ένας εκβιαστής, οι αδερφές αναζητούν στοιχεία. Η Μπέκα συγκλονίζεται από νέα που αλλάζουν τη ζωή.

·       Μπουμ

§  Σε μια προσπάθεια να μείνουν μακριά από προβλήματα, οι αδερφές κάνουν το επόμενο βήμα στο σχέδιό τους με την Angelica - ακριβώς όπως μια απελπισμένη Εύα βάζει έναν στόχο στις πλάτες τους.

·       Who by Water

§  Ο Ίαν βοηθά τις αδερφές να καλύψουν τα ίχνη τους, φέρνοντάς τον πιο κοντά στην Εύα αλλά περισσότερο στο προσκήνιο του Χούλιχαν.

§  Οι αδερφές ερευνούν την αλήθεια μιας προδοσίας. Ο Χουλιχάν και ο Λόφτους μπαίνουν σε αντιπαράθεση. Η πλοκή περιστρέφεται γύρω από την αναζήτηση των αδερφών για απαντήσεις και τη σύγκρουση μεταξύ της Houlihan και του Loftus.

Η πολυβραβευμένη ιρλανδική σειρά Bad Sisters, ένας συνδυασμός θρίλερ και μαύρης κωμωδίας, ήταν μία από τις μεγάλες τηλεοπτικές εκπλήξεις του 2022. Στην πρώτη σεζόν γνωρίσαμε τις πέντε ορφανές αδελφές Γκάρβι (Εύα, Γκρέις, Ούρσουλα, Μπίμπι και Μπέκα), που τις ενώνει η άνευ όρων αγάπη μεταξύ τους, αλλά και το μίσος τους για τον Τζον Πολ, τον κακοποιητικό σύζυγο της Γκρέις, που βρίσκεται νεκρός ήδη στο πρώτο επεισόδιο. Μέσα από αναδρομές στο παρελθόν, τα επεισόδια είναι αφιερωμένα στη σχέση καθεμιάς από τις αδελφές με τον Τζον Πολ και στα πιθανά κίνητρά τους για τη δολοφονία του, μέχρι να αποκαλυφθεί, στο τέλος, η αλήθεια για τον θάνατό του. 

Το Bad Sisters, λοιπόν, επιστρέφει για τη δεύτερη σεζόν του, με τις Γκάρβι να απολαμβάνουν την ελευθερία τους και να ετοιμάζονται πυρετωδώς για τον νέο γάμο της Γκρέις, που έχει ξαναβρεί τον έρωτα. Ένα ακόμα πτώμα, όμως, που ανακαλύπτεται στο πατρικό του Τζον Πολ φέρνει εκ νέου την αστυνομία στο κατώφλι των Γκάρβι και δύο αποφασισμένοι ντετέκτιβ θέλουν πάση θυσία να αποδείξουν την εμπλοκή των πέντε αδελφών στους μυστηριώδεις αυτούς θανάτους. Το σασπένς κορυφώνεται όταν, στην προσπάθειά της να μη βγει στην επιφάνεια η αλήθεια για τα εγκλήματα, μία από τις αδελφές βρίσκει τραγικό θάνατο και η πλοκή παίρνει αναπάντεχη τροχιά.

Το μαύρο χιούμορ, η ακαταμάχητη χημεία μεταξύ των πέντε πρωταγωνιστριών, η γυναικεία αλληλεγγύη που προβάλλεται ως όπλο επιβίωσης και το άγριο ιρλανδικό τοπίο ως φόντο για τις αλλεπάλληλες ανατροπές παραμένουν τα δυνατά χαρτιά και σε αυτή τη σεζόν. Ίσως η πλοκή που μοιάζει να επαναλαμβάνεται, ως ένα αέναο κυνήγι ανάμεσα σε «κλέφτες και αστυνόμους», να εμποδίζει τη δεύτερη σεζόν να φτάσει στα ύψη της πρώτης, ωστόσο το Bad Sisters παραμένει μια καλογραμμένη και ατμοσφαιρική σειρά, που αναδεικνύει και νέα ερμηνευτικά ταλέντα, όπως η Ιβ Χιούσον, κόρη του Μπόνο των U2, στον ρόλο της Μπέκα.

Πρωταγωνιστούν: Σάρον Χόργκαν, Ιβ Χιούσον, Φιόνα Σω, Ντάριλ ΜακΚόρμακ
Βαθμολογία στο Rotten Tomatoes: 82%
H σειρά στριμάρεται από το Apple TV+

 

Με λίγα λόγια

Οι πέντε αδερφές GarveyEva, Grace, Ursula, Bibi και Becka—ζουν στο Δουβλίνο. Όταν ο αλητήριος και καταχρηστικός _μεγάλο κάθαρμα, σύζυγος της Γκρέις _που την ελέγχει 100% (την ονομάζει mammy), John Paul Τζον Πολ, πεθαίνει «απροσδόκητα», οι αδερφές βρίσκονται στο επίκεντρο μιας έρευνας για την ασφάλεια ζωής. Η σειρά περιστρέφεται μεταξύ των χρονοδιαγραμμάτων, ένα πριν από το θάνατο του John Paul, όπου οι αδερφές της Grace σχεδιάζουν να δολοφονήσουν τον αποκρουστικό κουνιάδο τους και ένα άλλο μετά τον θάνατό του, όπου ένας ασφαλιστικός πράκτορας _σωστή θλιβερή καρικατούρα προσπαθεί να αποδείξει την κακόβουλη ανάμειξη των αδελφών για να σώσει την επιχείρηση του ζευγάρι με τον Matthew "Matt" Claffin 

Παίζουν

  • Η SharonHorgan ως EvaGarvey, η μεγαλύτερη αδερφή της οικογένειας Garvey. Προστατεύοντας τις μικρότερες αδερφές της, έχοντας τις φροντίσει μετά τον θάνατο των γονιών τους, είναι ανύπαντρη, με την υπογονιμότητά της να έχει επηρεάσει τις προηγούμενες σχέσεις της. Έρχεται σε σύγκρουση με τον Τζον Πολ για τη μεταχείριση στην αδελφή της Γκρέις και την ανιψιά της Blánaid. Εύα και ο Τζον Πολ είναι συνεργάτες σε ένα αρχιτεκτονικό γραφείο, και περαιτέρω σύγκρουση προκύπτει όταν και οι δύο υποβάλλουν αίτηση για την ίδια προαγωγή.

·         Η _ «πανέμορφη» (την έχουν κάνει και χειρότερη από ότι είναι στην πραγματικότητα) Anne-Marie Duff (βραβευμένη παρεμπιπτόντως με bafta και αρκετές άλλες διακρίσεις) ως Grace Riley (το γένος Garvey, προηγουμένως Williams), η δεύτερη μεγαλύτερη αδερφή της οικογένειας. Η σύζυγος του John Paul και μητέρα της Blánaid, ελέγχεται και υποτιμάται συνεχώς από τον σύζυγό της, από τον οποίο έχει ελάχιστη (μηδενική πρακτικά) ανεξαρτησία. Η σχέση της με τις αδερφές της γίνεται μακρινή λόγω της συνεχούς ανάγκης της να υπερασπιστεί την κακή συμπεριφορά του συζύγου της.

·         Η Eva Birthistle ως Ursula Garvey (προηγουμένως Flynn), η μεσαία αδερφή της οικογένειας. Σύζυγος του καλόβολου Donal και μητέρα τριών παιδιών, ένα εκ των οποίων έχει σύνδρομο Down, εργάζεται ως νοσοκόμα και έχει παθιασμένη εξωσυζυγική σχέση με τον εκπαιδευτή φωτογραφίας της Ben. Έρχεται σε σύγκρουση με τον Τζον Πολ αφού αυτός ανακαλύπτει τη σχέση της, απειλεί να ενημερώσει τον άντρα της ενώ την ξεγελάει για να του στείλει μια γυμνή φωτογραφία (με ανοιχτά πόδια...) φωτογραφία εκβιάζοντάς την στη συνέχεια

·        Η Sarah Greene ως Bibi Garvey, η δεύτερη μικρότερη αδερφή της οικογένειας Garvey. Λεσβία, ζευγάρι με τη Νόρα και μητέρα με έναν υιοθετημένο γιο. Έχασε το δεξί της μάτι σε τροχαίο που προκάλεσε ο John Paul (αυτό αποκαλύπτεται αργότερα) και έναυσμα για την απόφαση των αδελφών να τον δολοφονήσουν

·         Η Eve Hewson ως Becka Garvey, η μικρότερη αδερφή της οικογένειας Garvey. Μια θεραπεύτρια μασάζ με φιλοδοξίες να ανοίξει το δικό της στούντιο, έρχεται σε σύγκρουση με τον Τζον Πολ, αφού εκείνος αθετεί τη συμφωνία του να επενδύσει στην επιχείρησή της. Η Μπέκα ξεκινά μια σχέση με τον Μάθιου _Matthew "Matt" Claffin, χωρίς να συνειδητοποιεί ότι αυτός και ο ετεροθαλής αδερφός του ερευνούν τον θάνατο του Τζον Πολ.

·         Brian Gleeson ως Thomas ("Tom") Claffin (σεζόν 1), ασφαλιστικός πράκτορας στην Claffin & Sons, που κατέχει το ασφαλιστήριο συμβόλαιο ζωής του John Paul. Ο Τόμας ανέλαβε πρόσφατα την οικογενειακή επιχείρηση, την οποία ο πατέρας του κακοδιαχειρίστηκε πριν αυτοκτονήσει. Γνωρίζοντας ότι η διευθέτηση της απαίτησης θα χρεοκοπήσει την επιχείρηση, είναι αποφασισμένος να αποφύγει μια πληρωμή αποδεικνύοντας τις αδερφές Garvey ένοχες για στημένο δολοφονικό παιχνίδι.

·         Ο Daryl McCormack ως Μάθιου Κλάφιν, ετεροθαλής αδερφός του Τόμας. Πρώην μπασίστας σε λονδρέζικο συγκρότημα, έρχεται να δουλέψει στην Claffin & Sons μετά το θάνατο του πατέρα του. Ξεκινά μια σχέση με την Μπέκα, χωρίς να συνειδητοποιεί _αρχικά κι αυτός ότι είναι ύποπτη στην ασφαλιστική του έρευνα.

·         Ο Assaad Bouab ως Gabriel (σεζόν 1), συνεργάτης της Εύας και του John Paul. Αναπτύσσει μια ρομαντική φιλία με την Εύα, όντας ομοφυλόφιλος (η ίδια το καταλαβαίνει με μεγάλη καθυστέρηση, κατεβάζοντας καντήλια για την κακοτυχία της) 


 
·         Ο πολύ καλός Claes Bang ως John Paul "JP" Williams (σεζόν 1), ο σύζυγος της Grace και θλιβερός πατέρας της Blánaid. Χειριστικός και καταχρηστικός άντρας όπως προαναφέραμε _με «μικρά» και «μεγάλα» ενσταντανέ, που σε κάνουν να θες πραγματικά να τονδολοφονήσεις

·         Owen McDonnell ως Ian Riley (σεζόν 2), ο νέος σύζυγος της Grace στην αρχή της δεύτερης σεζόν.

·         Thaddea Graham ως Una Houlihan (σεζόν 2), μια νεαρή, επίμονη και λαμπερή ντετέκτιβ που έχει την αποστολή να συνεργαστεί με τον ντετέκτιβ Loftus για να λύσει την υπόθεση που συνδέεται με τον θάνατο του πατέρα του John Paul.

·         Barry Ward ως επιθεωρητής Fergal Loftus (σεζόν 2 κυρίως με παραπομπή στην1η).

·         Saise Quinn ως Blánaid "Bla" Williams, η Grace  12χρονη κόρη του John Paul.

·         Michael Smiley ως Roger Muldoon γείτονας της Grace και του John Paul που ηγείται μιας τοπικής εκκλησιαστικής ομάδας νέων.

·         Η Fiona Shaw ως Angelica Muldoon (σεζόν 2), η αδέξια αδερφή του Roger που δημιούργησε έναν δεσμό εκτός οθόνης με την Grace, αλλά τελείωσε με άσχημη νότα.

                    Ακόμη

·         Η Yasmine Akram ως Nora Garvey, σύντροφος της Bibi.

·         Ο Peter Coonan ως Ben (σεζόν 1), καλλιτέχνης και εκπαιδευτής φωτογραφίας που έχει σχέση με την Ursula.

·         Lloyd Hutchinson ως Gerald Fisher (σεζόν 1), αφεντικό της Eva και του John Paul.

·         Η Seána Kerslake ως Theresa Claffin (σεζόν 1), η έγκυος γυναίκα του Thomas.

·         Η Nina Norén ως Minna Williams (σεζόν 1), η μητέρα του John Paul που πάσχει από άνοια.

·         Ο Jonjo O'Neill ως Donal Flynn, σύζυγος της Ursula που εργάζεται ως παραϊατρικός.

·         Ο Peter Claffey ως Joe Walsh (σεζόν 2), το νέο ερωτικό ενδιαφέρον της Becka.

Σύνδεση 1ης – 2ης σεζόν

Η Grace και ο John Paul δειπνούν, αυτή προσπαθεί να κάνει σεξ μαζί του, αλλά εκείνος δεν έχει στύση με τίποτα. Κατηγορεί ως συνήθως και γι αυτό κάποιο τρίτο _στην προκειμένη περίπτωση την Eva για μια σεξουαλική επαφή που είχε μαζί της πριν από περίπου 10 χρόνια. Αποκαλύπτεται ότι βίασε την Εύα και την άφησε έγκυο, αλλά η Εύα τελικά απέβαλε. Στο άκουσμα αυτό, μια έξαλλη Grace αρπάζει τις πιτζάμες του Τζον Πολ και τον στραγγαλίζει με αυτές. Πηγαίνει κάτω και αρχίζει να πλέκει _παρακολουθώντας την ταινία Isadora, όπου η Isadora Duncan σκοτώνεται από το μαντίλι της που μπλέκεται στον άξονα του αυτοκινήτου της. Ντύνει τον John Paul, και με τη βοήθεια του Roger, τον βάζει σε ένα όχημα παντός εδάφους, του τυλίγει ένα κασκόλ γύρω από το λαιμό και τον άξονα, κάνοντάς του να φαίνεται ότι ήταν η αιτία του θανάτου του. Το παραδέχεται αυτό στις αδερφές της. Ο Ματ, ερευνώντας τον θάνατο, βρίσκει την ταινία και το νήμα και συνειδητοποιεί πώς σκηνοθετήθηκε ο θάνατος του Τζον Πολ. Η Μπέκα επιχειρεί να αυτοκτονήσει λόγω ενοχής για τον θάνατο της Μίνα, αλλά η Εύα τη σταματάει ακριβώς πριν πιει πεντοβαρβιτάλη. Οι αδερφές συζητούν πώς η Γκρέις σκότωσε τον Τζον Πολ, μόνο για να ακούσει ο Ματ τη συνομιλία τους και συμφωνούν να μην κάνουν αξίωση για το ασφαλιστήριο συμβόλαιο ζωής και σε αντάλλαγμα, ο Ματ καίει τα στοιχεία και υπόσχεται να μην αποκαλύψει στην αστυνομία τι έκανε η Γκρέις στον Τζον Πολ. Γκρέις και Μπλανέιντ μετακομίζουν με την Εύα

 


 

17 Δεκεμβρίου 2024

Μπροστά στα Όσκαρ 2025

Η ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων για τα Όσκαρ 2025 θα γίνει 17-Ιαν-2025 _αν δεν αναβληθεί πάλι, με την 97η τελετή απονομής στις 3-Μαρτίου, με την περυσινή αναμφισβήτητα αρκετά πλούσια σε κινηματογραφική αξία, παρά τις ενστάσεις των ψαγμένων (συμπεριλαμβανόμενων ημών). Οι ταινίες που διαγωνίστηκαν για την κατάκτηση περισσοτέρων του ενός βραβείων, κάλυπταν ένα ευρύ φάσμα: από εντυπωσιακά μπλοκμπάστερ όπως το πολυβραβευμένο “Οπενχάιμερ” του Κρίστοφερ Νόλαν και την (εισπρακτικά) επιτυχημένη “Barbie” της Γκρέτα Γκέργουιγκ, μέχρι τη μαύρη – γκόθικ κωμωδία του Γιώργου Λάνθιμου “Poor Things” και το ιστορικό δράμα του Τζόναθαν Γκλέιζερ «Ζώνη Ενδιαφέροντος».

Διεθνή Μέσα μάλιστα, όπως το Variety και το Hollywood Reporter, έχουν ήδη διαμορφώσει λίστες με τις προβλέψεις για τη φετινή οσκαρική κούρσα. Οι παραπάνω ταινίες και άλλες όπως το «Κονκλάβιο» που κυκλοφόρησε πρόσφατα στη χώρα μας και το ερωτικό θρίλερ "Babygirl" που θα βγει στις ελληνικές αίθουσες στις 26 Δεκεμβρίου, πιθανόν να πρωταγωνιστήσουν σε σημαντικές κατηγορίες όπως τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Ερμηνειών.
Υπάρχει βέβαια (αουτσάιντερ ή γκανιάν;)
το "ιστορικό δράμα" _έτσι -κακώς το χαρακτηρίζουν "The Brutalist» _μεγάλη ιστορία, κάποια στιγμή θα μιλήσουμε για παρασκήνιο και promotion, από εταιρείες διανομής και άλλα κέντρα που θα παρακολουθήσουμε στις αρχές του 2025και ήδη "κακές γλώσσες" μιλάνε για ταινία που θα σαρώσει... θυμίζουμε πως έκανε πρεμιέρα στο 81ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας, όπου ο σκηνοθέτης Μπρέιντι Κόρμπετ κέρδισε τον Αργυρό Λέοντα.

Anora: Μοντέρνα Σταχτοπούτα στη Ν. Υόρκη

Άλλες ταινίες που κυκλοφόρησαν μέσα στο 2024, με ανάμεικτες όμως κριτικές στα κινηματογραφικά φεστιβάλ, όπως το επιβλητικό Megalopolis 🎥 δινεν ρος καί 🐭 τεκεν ?¿ του Φράνσις Φορντ Κόπολα, το πρώτο αγγλόφωνο φιλμ του Πέδρο Αλμοδόβαρ «Το Διπλανό Δωμάτιο» και το θρίλερ του Κλιντ Ιστγουντ, «Juror #2». Πρόκειται για παραγωγές που μέχρι στιγμής δεν βρίσκονται ψηλά στις οσκαρικές προβλέψεις, αλλά τίποτα δεν είναι ακόμα σίγουρο.
Βέβαια άλλο Όσκαρ και άλλο καλύτερες ταινίες, η λίστα των εκατοντάδων ταινιών που προβλήθηκαν μέσα στη φετινή σεζόν στενεύει και μερικές αναγκαστικά μένουν εκτός εν πάση περιπτώσει … “Τα Παιδιά του χειμώνα”, τα σίκουελ των “Τα μυαλά που κουβαλάς” και “Dune”, “το Αγόρι και ο ερωδιός”, “Black Dog” ή το “Πάντα υπάρχει το αύριο”. “Anora”, “Κονκλάβιο”, Βέντερς, Χαμαγκούτσι _ “I saw the TV Glow” δεν προβλήθηκε ποτέ στις αίθουσες, το “Juror #2” του Κλιντ Ίστγουντ μπορεί και να μείνει στο ράφι, ενώ άλλες ταινίες, όπως το “Brutalist” και το “Νοσφεράτου” παίρνουν σειρά για την επόμενη σεζόν, μαζί με όσες αναμένουμε με ανυπομονησία – θα αξίζει ο νέος Μπονγκ Τζουν Χο;

Και ενώ η Εμίλια Πέρεζ σαρώνει με 5 βραβεία ευρωπαϊκού κινηματογράφου, σπάει ρεκόρ στις Χρυσές Σφαίρες με 10 υποψηφιότητες και βάζει πλώρη για πολλά Όσκαρ με δεδομένη την επιρροή μη Αμερικανών ψηφοφόρων σε θεσμούς που μέχρι πρόσφατα σκέφτονταν και ψήφιζαν με πιο χολιγουντιανά κριτήρια, η δική μας καρδιά ανεμολάμνει.

         Ενδεικτικά…

Το θαύμα της ταινίας “Άγνωστοι μεταξύ μας” συμβαίνει όσο η ταινία αναπτύσσεται δραματουργικά μεταξύ της ονειρικής αναπαράστασης ενός ευσεβούς πόθου και της ρεαλιστικής μιζέριας ενός δυστυχισμένου άνδρα (Άντριου Σκοτ), εγκλωβισμένου στις τραυματικές του μνήμες και αδύναμου να εκφράσει όσα νιώθει, ώσπου ο έρωτας τού χτυπά την πόρτα (Πολ Μέσκαλ). Η ανήσυχη φαντασιακή παρένθεση και ο καθησυχαστικός δεσμός του Άνταμ με τον Χάρι συγχέονται και συμπίπτουν, προσπερνούν και χάνονται, ζουν εκεί όπου η πραγματικότητα υπολείπεται της αλήθειας. Δυο ζευγάρια, οι γονείς (Τζέιμι Μπελ και Κλερ Φόι, υπέροχοι) και οι εραστές ευθυγραμμίζονται στον χρόνο και συνδιαλέγονται στη θερμή, σιωπηλή γλώσσα της αγάπης.

Anora _Ανόρα__ βλ. Anora _Σον Μπέικερ ΝΑΙ ή ΟΧΙ βραβεία + Χρυσοί Φοίνικες; γίνεται μία ακόμη ευάλωτη και winning (;;) ηρωίδα στην πινακοθήκη του Σον Μπέικερ και η εκπληκτική Μάικι Μάντισον αιχμαλωτίζει με την ωμή ενέργεια και την ικανότητά της να αλλάζει ταχύτητες, εγκλωβισμένη στο σύμπλεγμα ταξικής και κοινωνικής κατωτερότητας, μια τρελή απόδραση από την κακοποιητική αυταπάτη, μέχρι το αξέχαστο φινάλε στο αυτοκίνητο, με τον αγαπημένο που δεν διανοήθηκε πως μπορεί να βρει.

Το ελιξίριο της νιότης: η Ντεμί Μουρ τα δίνει όλα σε ένα σατιρικό body horror για το γυαλισμένο σώμα μιας γυναίκας που έχει μάθει να κατηγορεί τον εαυτό της και το φύλο της για τα σημάδια του χρόνου. Υπάρχει μια σκηνή πυγμαχικού σοκ μπροστά στον καθρέφτη, με την εικόνα μιας αγνώριστης, μωλωπισμένης Ντεμί να αναρωτιέται αν αξίζει να προσπαθείς, ακόμα κι αν η εικόνα σου δεν θα βελτιωθεί ποτέ. Αυτή συνοψίζει πληρέστερα το ηθελημένα εμφατικό, κινηματογραφικά πολυαναφορικό, ανενδοίαστο ξεφάντωμα του Substance: η ουσία είναι πως η πρωταγωνίστρια του Αόρατου Εραστή τα δίνει όλα σε ένα σατιρικό body horror για το γυαλισμένο σώμα μιας γυναίκας που έχει μάθει να κατηγορεί τον εαυτό της και το φύλο της για τα σημάδια του χρόνου, προκαλώντας αισθήσεις, αντοχές και χολιγουντιανούς καθωσπρεπισμούς.

H Ντεμί Μουρ τα δίνει όλα σε ένα σατιρικό body horror


Dahomey _Δαχομέη: Θεωρητικά ακούγεται ακατόρθωτο το να δοκιμάσεις μια transnationalist οπτικοακουστική ονειροφαντασία από την υποκειμενική οπτική ενός αρχαίου τεχνουργήματος, αλλά η Δαχομέη, που τιμήθηκε με τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου, υποβάλλει και συναρπάζει ταυτόχρονα. Μέσα σε 67 λεπτά η Ματί Ντιόπ μεταφέρει τον διάλογο στο μικρό Μπενίν της δυτικής Αφρικής και αφού απαθανατίζει την αποκατάσταση των έκπτωτων βασιλέων στην πατρίδα τους, ανακουφισμένων που «παραδίδονται στο τροπικό χάδι, στον δρόμο της παιδικής ηλικίας», μας αφήνει να παρακολουθήσουμε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ανοιχτή κουβέντα ανάμεσα σε φοιτητές του πανεπιστημίου για τη σημασία του επαναπατρισμού αγαλμάτων για τη νεότερη γενιά.

Conclave _Το Κονκλάβιο, όπου ένας προνομιούχος κληρικός πασχίζει να παραμερίσει τις εγκόσμιες προκαταλήψεις του. Με τις τεχνικές δεξιότητες που επέδειξε στο βραβευμένο με Όσκαρ Ουδέν νεώτερο από το Δυτικό Μέτωπο ο Έντουαρντ Μπέργκερ, θα ήταν πολύ εύκολο να μετατρέψει τη διασκευή του μπεστ σέλερ του Ρόμπερτ Χάρις σε ένα παπικό «Survivor», ένα φλασάτο θρίλερ διαδρομιστών ρασοφόρων με πιπεράτες αποκαλύψεις, για να κερδίσει άκοπα το αχανές κοινό του Κώδικα Ντα Βίντσι και να ξεσκονίσει τον γηραιό ρυθμό της εκλογής ενός θρησκευτικού ηγέτη. Αντίθετα, ο Γερμανός σκηνοθέτης ακολουθεί και εμπλουτίζει το ωρολογιακό σενάριο και παρακολουθεί στενά τον συντονιστή καρδινάλιο Λόρενς (τρομερός ο Ρέιφ Φάινς), έναν προνομιούχο κληρικό που πασχίζει να παραμερίσει τις εγκόσμιες προκαταλήψεις του και να κλονίσει την παγίδα της βεβαιότητας, διατηρώντας μια δραματουργικά σωτήρια ενσυναίσθηση.

No other land_ Καμιά άλλη γη: Με κινηματογραφικό τέμπο και το απαραίτητο νεύρο, ένας Παλαιστίνιος δικηγόρος κι ένας Ισραηλινός δημοσιογράφος μαζί με δύο ακόμη ακτιβιστές πραγματεύονται την προαιώνια διαμάχη του τόπου τους, εστιάζοντας στο αδιέξοδο παράδειγμα του τραγικού παραλογισμού σε μια μικρή ορεινή γωνιά στη Δυτική Όχθη, αφήνοντάς μας να διαπιστώσουμε το αυτονόητο.

The room next door: Το διπλανό δωμάτιο_ Tο σταθερά αντι-μελό Διπλανό Δωμάτιο προσφέρει δυο αξιοσημείωτους γυναικείους ρόλους σε δυο σπουδαίες ηθοποιούς, τις Τζουλιάν Μουρ και Τίλντα Σουίντον. Χωρίς να είναι ακριβώς το flip side της πολυκύμαντης ανδρικής φιλίας του Pain and Glory, το σταθερά αντι-μελό Διπλανό Δωμάτιο προσφέρει δυο αξιοσημείωτους γυναικείους ρόλους σε δυο σπουδαίες ηθοποιούς, στη θερμή και γεμάτη ενσυναίσθηση Τζουλιάν Μουρ ως Ίνγκριντ και στη δωρική όσο ποτέ, ατσάλινη και συνάμα τόσο ευάλωτη στον τρόπο που εξαϋλώνεται αθόρυβα μπροστά στα μάτια μας Τίλντα Σουίντον. Ταυτόχρονα, το μεγάλου μήκους αγγλόφωνο ντεμπούτο του Πέδρο Αλμοδόβαρ χειρίζεται με ωριμότητα και δραματική αξιοπρέπεια το δικαίωμα στην ευθανασία, απερίστροφα και έξυπνα, με τη σωματικά αδύναμη ηρωίδα να επιλέγει εκείνη να προλάβει το «κακό» προτού την αιφνιδιάσει εκείνο.

Little thing like these _ Μικρά πράγματα σαν κι αυτά: Αντίθετα με τις Κόρες της ντροπής, η ταινία του Τιμ Μιέλαντς ενδιαφέρεται για τη βία μέσα στο «πλυντήριο», όπως το έλεγαν – έτσι περίπου συλλέγει τα θραύσματα της ζωής του Μπιλ Φέρλονγκ. Όσο δόκιμες και ολόσωστες και αν είναι οι φωνητικές δυνατότητες του Κίλιαν Μέρφι, το βλέμμα του παραμένει τόσο ακαταμάχητο και μοναδικό, ολοστρόγγυλο και παιδιάστικα αγνό έτσι όπως καταβροχθίζει τις εικόνες που αντικρίζει, που γίνεται περισσότερο κατανοητή η λακωνική του παρουσία στη μεγαλύτερη διάρκεια του Small things like these. Άλλωστε, τα μικρά πράγματα συνθέτουν το μεγάλο κενό που νιώθει ο Μπιλ και αποδίδει γλαφυρά και με αξιοζήλευτη οικονομία ο βραβευμένος με Όσκαρ Ιρλανδός ηθοποιός.

Υπέροχες Μέρες από τον πάντα ποιητικό Βιμ Βέντερς στις μαρκίζες των κινηματογράφων

Perfect Days _Υπέροχες Μέρες:  Ανάμεσα στις επαναλαμβανόμενες κινήσεις του μεθοδικού και πειθαρχημένου Χιραγιάμα, ενός υπερήφανου επαγγελματία που καθαρίζει τουαλέτες σαν να παραδίδει σεμινάριο και ζει αναλογικά, λακωνικά και ταπεινά στην αξιοπρεπή επιλογή του, διακρίνουμε τον καλά κρυμμένο πόνο να τρεμοπαίζει σαν βαριά σκιά μιας ζωής που έθαψε ανεπιστρεπτί στη βραβευμένη στο Φεστιβάλ Καννών ερμηνεία του σπουδαίου Ιάπωνα ηθοποιού Κότζι Γιακούσο. Ο ταξιδιώτης του σινεμά Βιμ Βέντερς ξαναβρίσκει το άγγιγμά του, αθόρυβα και θριαμβευτικά. O Ιάπωνα ηθοποιός Κότζι Γιακούσο βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Καννών για την ερμηνεία του

Evil does not exist _O Διάβολος δεν υπάρχει: Ο Ριγιοσούκε Χαμαγκούτσι ξεκινά με διαλόγους και ανταλλαγή επιχειρημάτων ανάμεσα σε corporate κυνηγούς και κατοίκους ενός φιλήσυχου χωριού που απειλείται με glamping αλλοτρίωση και στο δεύτερο μέρος αναδεικνύεται ο σκηνοθέτης μέσα του με ένα απροσδόκητο φινάλε, αινιγματικό και ανατρεπτικό, με το twist να συνορεύει με κάτι αδιόρατα θριλερικό, ανοιχτό όσο και ο διφορούμενος τίτλος. Αν και το «Ο Διάβολος δεν υπάρχει» ακούγεται ως απόλυτη ρήση, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος αν ο βραβευμένος με Όσκαρ, και για τη συγκεκριμένη ταινία τιμημένος με το Grand Prix της κριτικής επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2023 την εννοεί μεταφορικά ή κυριολεκτικά και, το κυριότερο, για ποιον την προορίζει.

Γνωστός για τη δημιουργία ανεξάρτητων ταινιών μεγάλου μήκους _ “Τhe Florida Project”, “Red Rocket”, “Tangerine”, με θέμα τις ζωές ανθρώπων που ζουν στο περιθώριο –ειδικά μεταναστών και εργαζομένων του σεξ– ο Αμερικανός Σον Μπέικερ σκηνοθετεί το “Ανόρα”. Ενα φιλμ που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών και συγκίνησε για την πρωτότυπη ιστορία του. Ουσιαστικά, είναι μια ρεαλιστική και γεμάτη εκπλήξεις εκδοχή της σύγχρονης Σταχτοπούτας. Η Ανόρα είναι μια νεαρή σεξεργάτρια από το Μπρούκλιν, η οποία έχει την ευκαιρία να αλλάξει τη ζωή της όταν θα γνωρίσει τον γιο ενός Ρώσου ολιγάρχη. Οι δυο τους θα αποφασίσουν πολύ αυθόρμητα να παντρευτούν. Η είδηση, ωστόσο, θα μαθευτεί στην οικογένεια του γαμπρού και το παραμύθι απειλείται όταν οι συγγενείς του φτάνουν από τη Ρωσία, στη Νέα Υόρκη για να… διαλύσουν τον γάμο. Τα θέματα που παρουσιάζονται στο «Ανόρα» είναι πολλά, εκείνο όπως που ξεχωρίζει είναι το χάσμα των διαφορετικών κοινωνικών τάξεων.  

Tο ελιξίριο της νιότης (The Substance) – Κοραλί Φαρζά: Μια από τις πιο σκληρές ταινίες της φετινής κινηματογραφικής φουρνιάς, έρχεται από τη Γαλλίδα σκηνοθέτιδα Κοραλί Φαρζά. Το φιλμ σχολιάζει με «ωμό» τρόπο τα έμφυλα στερεότυπα και τη συστημική καταπίεση που βιώνουν συνεχώς τα γυναικεία σώματα. Και το πετυχαίνει έχοντας στον πρωταγωνιστικό ρόλο την Ντέμι Μουρ, σε μια από τις πιο σημαντικές ερμηνείες της καριέρας της. Εκπληκτική είναι και η ερμηνεία της Μάργκαρετ Κουάλεϊ σε αυτό το body horror που απέσπασε το βραβείο Σεναρίου την άνοιξη, στις Κάννες. Στα 50 της χρόνια, η πάλαι ποτέ σταρ του κινηματογράφου Ελίζαμπεθ Σπαρκλ απολύεται απότομα από την τηλεοπτική της εκπομπή αεροβικής, λόγω της ηλικίας της. Στον δρόμο επιστροφής για το σπίτι, η Ελίζαμπεθ τρακάρει και μεταφέρεται στο νοσοκομείο. Εκεί, μια νοσοκόμα της προτείνει στα κρυφά μια ουσία που κυκλοφορεί στη μαύρη αγορά και υπόσχεται μια «νεότερη και πιο όμορφη εκδοχή του εαυτού μας». Απελπισμένη από τη ζωή της, η ηρωίδα αποφασίζει να τη δοκιμάσει προκειμένου να αισθανθεί και πάλι καλά. 

Emilia Perez – Ζακ Οντιάρ: Η έκπληξη της χρονιάς ήρθε από τον Ζακ ο οποίος με την ταινία «Emilia Perez», εγκαινιάζει ένα νέο είδος σινεμά. Αυτό που συνδυάζει το αστυνομικό είδος με το μιούζικαλ και το δράμα. Βρισκόμαστε στο Μεξικό με την ιστορία να ακολουθεί τη Ρίτα, μια ταλαντούχα δικηγόρο που αντί να υπηρετεί τη δικαιοσύνη, εργάζεται ως υπάλληλος σε μια μεγάλη δικηγορική εταιρεία με ειδικότητα στο ξέπλυμα μεγαλοεγκληματιών. Ξαφνικά, παρουσιάζεται μια απροσδόκητη ευκαιρία, μια προσφορά που δεν μπορεί να αρνηθεί. Συγκεκριμένα, την προσεγγίζει ο «Manitas» που είναι το μεγάλο αφεντικό ενός καρτέλ και θα της ζητήσει κάτι ριψοκίνδυνο: να τον βοηθήσει σε ένα σχέδιο συνταξιοδότησης και εξαφάνισής του από την παρανομία για πάντα. Το φιλμ, που αποτελεί και την επίσημη πρόταση της Γαλλίας για το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας, «μιλάει» αγγλικά και ισπανικά ενώ από το σενάριο δεν λείπουν τα τραγούδια και η μουσική. Ενα από τα μεγαλύτερα θέματα που θίγει η «Emilia Perez» είναι η κοινωνική αποδοχή και η τρανσεξουαλικότητα. Και τα μηνύματα αυτά, τα περνάει μέσα από δυνατές ερμηνείες και διασκεδαστικές σεκάνς.

Κονκλάβιο – Εντουαρντ Μπέργκερ: Βασισμένη στο βιβλίο του Ρόμπερτ Χάρις, η ταινία αποκαλύπτει τα παρασκήνια ενός από τα πιο μυστικά και παλιά συμβούλια του κόσμου: τη συνεδρίαση για την εκλογή του νέου Πάπα. Μια ιστορία που έχουμε παρακολουθήσει κατά καιρούς κυρίως στη μικρή οθόνη, αλλά τώρα παρουσιάζεται εκτενώς. Ο Ρέιφ Φάινς υποδύεται τον καρδινάλιο Λόρενς, ο οποίος μετά τον θάνατο του Πάπα, αναλαμβάνει να επιβλέψει τη μυστική διαδικασία επιλογής του νέου Ποντίφικα. Σύντομα, όμως, θα βρεθεί στο επίκεντρο μιας συνωμοσίας ανακαλύπτοντας ένα μυστικό που θα κλονίσει τα θεμέλια της Εκκλησίας. Η ιστορία εξελίσσεται από δραματική, σε θρίλερ μυστηρίου με σαγηνευτική φωτογραφία, τολμηρές σκηνές, οσκαρική ερμηνεία από τον πρωταγωνιστή και ένα ανατρεπτικό φινάλε. 

The Brutalist – Μπρέιντι Κόρμπετ: Εχει ήδη χαρακτηριστεί ως μια από τις πιο «φιλόδοξες, κορυφαίες ταινίες της χρονιάς» και το «νέο αμερικανικό αριστούργημα». Όταν ο ουγγρικής καταγωγής Εβραίος αρχιτέκτονας Λάσλο Τοθ και η σύζυγός του Ερσέμπετ εγκαταλείπουν το 1947 την Ευρώπη για να ξανακάνουν περιουσία και να γίνουν μάρτυρες της γέννησης της σύγχρονης Αμερικής, οι ζωές τους αλλάζουν για πάντα από έναν μυστηριώδη και εύπορο πελάτη. Τη φτώχεια διαδέχεται μια καλύτερη καθημερινότητα. Ο Μπρέιντι Κόρμπετ (Vox Lux, The Childhood of a Leader) επιστρέφει με ένα κινηματογραφικό έπος και μια ιστορία αγάπης που εκτείνεται σε τριάντα χρόνια. Μαζί του, έχει ένα καστ σημαντικών ηθοποιών όπως οι Αντριέν Μπρόντι, Φελίσιτι Τζόουνς, Γκάι Πιρς και Τζο Αλγουιν. Η ταινία συγκέντρωσε θετικές κριτικές στο 81ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας. 

Dune: Μέρος Δεύτερο – Ντενί Βιλνέβ: Ο τίτλος του μπλοκμπάστερ της χρονιάς δίδεται στο δεύτερο μέρος της ταινίας επιστημονικής φαντασίας «Dune» σε σκηνοθεσία Ντενί Βιλνέβ. 40+ χρόνια “Dune”: Παύλος Ατρείδης & Co μεγαλουργούν στον πλανήτη Αρράκη Τεχνικά άρτιο, με εφέ και φωτογραφία που «κόβουν την ανάσα», το φιλμ παρουσιάζει τη συνέχεια της ιστορίας του Πολ Ατρείδη. Έχοντας κερδίσει την εμπιστοσύνη των Φρέμεν, ο Πολ πρέπει να τους αποδείξει πως είναι ο Μουάντ’Ντιμπ, ο εκλεκτός που θα ελευθερώσει τον πλανήτη Αράκις από τους Χαρκόνεν. Αλλά κι εκείνοι ετοιμάζουν τη μεγάλη τους αντεπίθεση. Ακολουθώντας την ιστορία από το μυθιστόρημα Dune που ο Φρανκ Χέρμπερτ έγραψε στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ο Βιλνέβ δίνει έναν μοναδικό χαρακτήρα στις ταινίες που λάτρεψαν εκατομμύρια θαυμαστές στον κόσμο. Το «Dune: Μέρος Δεύτερο» ίσως θριαμβεύσει στις τεχνικές οσκαρικές κατηγορίες.