30 Απριλίου 2025

139 χρόνια από την πρώτη Κόκκινη Πρωτομαγιά 🎈 “Σκοπεύουμε να αλλάξουμε τα πράγματα, όχι πια να μοχθούμε ίσα για να ζούμε”


Αύριο συμπληρώνονται 139 χρόνια από την Πρωτομαγιά του 1886 στο Σικάγο, τη μέρα που αποτελεί μέχρι σήμερα σύμβολο και φάρο των εργαζομένων όπου Γης. Ήταν τότε που έμεινε στην Ιστορία ο ηρωικός ταξικός αγώνας για την επιβολή της 8ωρης εργασίας ως ημερήσιου εργάσιμου χρόνου, αντί της 10ωρης, 11ωρης έως και 14ωρης που επικρατούσαν.

Ανεξίτηλα παραμένουν τα συνθήματα, τα τραγούδια που έβγαιναν από τα χείλη χιλιάδων εργαζομένων:
«Σκοπεύουμε ν’ αλλάξουμε τα πράγματα. Όχι πια να μοχθούμε απ’ τα χαράματα, ίσα – ίσα μόνο για να ζούμε, να μην έχουμε ποτέ μια ώρα για να σκεφτούμε», διεκδικώντας «Οχτώ ώρες για εργασία, οχτώ ώρες για ανάπαυση κι οχτώ ώρες για ό,τι θέλουμε».

132 χρόνια μετά την αιματοβαμμένη εξέγερση στο Σικάγο, συναντιόμαστε και σήμερα για να τιμήσουμε τους ηρωικούς αγώνες του εργατικού κινήματος σε όλον τον κόσμο, αλλά και τη χώρα μας, να συνεχίσουμε τον αδικαίωτο αγώνα των χιλιάδων νεκρών. Συναντιόμαστε για να επιβεβαιώσουμε για μια ακόμα φορά τον όρκο μας ότι θα φτάσουμε τον αγώνα ως την τελική νίκη των λαών. Ως τη μέρα που θα καταργηθεί η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, το σύστημα που γεννά τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο.



"1η Μάη του 1886: Η 1η του Μάη ήταν μια θαυμάσια μέρα. Ο παγωμένος άνεμος, που συχνά ήταν πολύ διαπεραστικός την άνοιξη, ξαφνικά έπεσε και είχε βγει ο δυνατός ήλιος (…) Γύρω στους 340.000 εργάτες διαδήλωναν σε όλη τη χώρα. Περίπου 190.000 είχαν κατέβει σε απεργία. Στο Σικάγο 80.000 απεργούσαν για το οχτάωρο, είπε ο Σπάις, δείχνοντας με συγκίνηση, βρίσκονταν εδώ και περίμεναν να αρχίσει η διαδήλωση (…) Τη Δευτέρα η απεργία απλώθηκε…"
"Τώρα αίμα", ουρλιάζουν την άλλη μέρα οι τίτλοι στις εφημερίδες των αφεντικών. "Κρεμάστε τους πρώτα κι ύστερα τους δικάζετε" ήταν η αξίωση για τους ηγέτες των εργατών.
Η προτροπή του εισαγγελέα Γκρίνελ στη δίκη των ηγετών της εξέγερσης των εργατών το Μάη του 1886 στο Σικάγο ήταν ξεκάθαρη και σαφής: "Κύριοι ένορκοι, καταδικάστε τους, κάντε τους παράδειγμα προς αποφυγήν. Κρεμάστε τους και θα σώσετε τους θεσμούς μας, την κοινωνία μας".
Τα λόγια από την απολογία του Αύγουστου Σπάις παραμένουν ζωντανά: "Εδώ θα ποδοπατήσετε μία μικρή σπίθα, εκεί όμως και πιο πέρα και απέναντι και γύρω μας, παντού, θα ξεπεταχτούν οι φλόγες. Η φωτιά είναι υπόγεια και δεν θα μπορέσετε να τη σβήσετε…".
Οι Σπάις, Φίσερ, Ένγκελ και ο Πάρσονς εκτελέστηκαν στην κρεμάλα στις 11 Νοέμβρη του 1887.

Το ματωμένο πουκάμισο των εργατών του Σικάγου έγινε σύμβολο πάλης και θυσίας.
Το σύνθημα "ΚΟΚΚΙΝΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ - ΠΡΩΤΟΠΟΡΑ ΕΡΓΑΤΙΑ" είναι ζωντανό, επίκαιρο, θα υπάρχει και θα βροντοφωνάζεται από εργάτες σε όλο τον κόσμο και στις συγκεντρώσεις του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος.
Τα διδάγματα από τη ματωμένη θυσία των εργατών του Σικάγου βρίσκονται στο προσκήνιο, αποτελούν φλόγα για κάθε εργάτη. Αποτελούν συμβολή στη συνολική πείρα του εργατικού κινήματος πως τίποτα δεν χαρίζεται. Η εργατική τάξη από την εμφάνισή της μέχρι και σήμερα τίποτα δεν απέσπασε χωρίς το δικό της αγώνα, χωρίς τη δική της οργάνωση, χωρίς τις θυσίες χιλιάδων εργατών και εργατριών, χωρίς τη διαρκή πάλη και μέτωπο απέναντι στην εξουσία των αφεντικών.
Τον αγώνα για 8 ώρες δουλειάς, 8 ώρες ανάπαυσης, 8 ώρες ελεύθερο κοινωνικό χρόνο πριν από 132 χρόνια τον χαρακτήριζαν τρέλα. Την τρέλα του 8ωρου! Σήμερα, με το σημερινό επίπεδο ανάπτυξης της επιστήμης και της τεχνολογίας, με τον τεράστιο πλούτο που παράγεται, μας ξαναγύρισαν ενάμιση αιώνα πίσω! Να διεκδικούμε ξανά ελεύθερο χρόνο, ανθρώπινες συνθήκες δουλειάς, ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση!

Πόσο προφητικό ήταν το ζωγραφισμένο ρολόι που δείχνει από τη μια να τραβούν οι εργάτες το μεγάλο δείχτη και από την άλλοι οι καπιταλιστές και οι άνθρωποί τους; Όποτε το εργατικό κίνημα υποχωρούσε, χάνονταν μέσα σε μια νύχτα δικαιώματα κατακτημένα με θυσίες. Γι’ αυτό και ο αγώνας μας στοχεύει στην ανασύνταξη του εργατικού κινήματος, στην άνοδο των αγώνων, κυρίως όμως στην τελική νίκη των λαών.
Στον ίδιο δρόμο συνεχίζουμε σήμερα. Αυτόν τον δρόμο καλούμε να ακολουθήσουν οι εργαζόμενοι και οι εργαζόμενες της χώρας. Το οφείλουμε σε αυτούς που πάλεψαν πριν από εμάς, στους χιλιάδες νεκρούς της τάξης μας. Στους νεκρούς του Σικάγου, στους νεκρούς εργάτες των πρώτων απεργιών στη χώρα μας, στους εργάτες της 1ης ματωμένης Πρωτομαγιάς στην Ελλάδα το 1924, στο Μάη του ’36 στη Θεσσαλονίκη, στους 200 εκτελεσμένους κομμουνιστές της Καισαριανής την 1η Μάη του 1944.

Καταιγίδα που ετοιμαζόταν καιρό

Η 8ωρη εργάσιμη μέρα ως ιδέα υπήρχε πολύ πιο πριν, ενώ εντατικοί αγώνες για αυτόν τον σκοπό άρχισαν σχεδόν μετά τον αμερικάνικο εμφύλιο (1861-1865).

Αναφέρει χαρακτηριστικά ο Καρλ Μαρξ: «Ο πρώτος καρπός του εμφυλίου πολέμου ήταν η ζύμωση για το οκτάωρο, που με ταχύτητα ατμομηχανής προχωρεί από τον Ατλαντικό ως τον Ειρηνικό Ωκεανό, από τη Νέα Αγγλία ως την Καλιφόρνια. Το πανεργατικό συνέδριο της Βαλτιμόρης (16 Αυγούστου 1866) διακηρύχνει: “Η πρώτη και μεγάλη απαίτηση της σημερινής εποχής για ν’ απελευθερωθεί η εργασία αυτής της χώρας από την καπιταλιστική σκλαβιά, είναι η έκδοση ενός νόμου που θα καθορίζει ότι το 8ωρο θα αποτελεί την κανονική εργάσιμη ημέρα σ’ όλες τις Πολιτείες της αμερικανικής Ένωσης. Είμαστε αποφασισμένοι να καταβάλουμε όλες μας τις δυνάμεις ώσπου να πετύχουμε αυτό το ένδοξο αποτέλεσμα”» (Κ. Μαρξ: «Το Κεφάλαιο», εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», τόμος Πρώτος, σελ. 314 – 315).

Το 1884, η Αμερικανική Ομοσπονδία Εργασίας αποφάσισε στο συνέδριό της ότι η 1η Μάη του 1886 θα ήταν μέρα εκτεταμένου απεργιακού αγώνα, με σκοπό την καθιέρωση του οκτάωρου. Ετσι ήδη από την αυγή του 1866 το κίνημα για το 8ωρο πήρε πρωτοφανείς διαστάσεις στις ΗΠΑ, η εργατική τάξη πήρε την παραπάνω απόφαση και την έκανε πράξη.

Η εργατιά ξεδιπλώνει το ανάστημά της
και το κράτος του κεφαλαίου στήνει κρεμάλες

Στην πρωτομαγιάτικη απεργία του 1886 στις ΗΠΑ πήραν μέρος περίπου μισό εκατομμύριο εργάτες, με διαδηλώσεις στις περισσότερες από τις μεγάλες πόλεις. Το Σικάγο αναδείχθηκε στο επίκεντρο του αγώνα.

Στις 3 Μάη, η αστυνομία πυροβόλησε εν ψυχρώ εναντίον εργατών που διαδήλωναν. Την επομένη, 4 Μάη, έγινε διαδήλωση διαμαρτυρίας στο Χέιμαρκετ, όπου κάποιος προβοκάτορας έριξε βόμβα εναντίον αστυνομικών.

Η αστυνομία εκμεταλλεύτηκε αυτήν την αφορμή και χτύπησε τη συγκέντρωση, ενώ το αστικό κράτος βρήκε την ευκαιρία να συλλάβει τους ηγέτες των εργατών. Συγκεκριμένα, οδηγήθηκαν σε σκηνοθετημένη δίκη οχτώ άνθρωποι. «Κρεμάστε τους πρώτα κι ύστερα τους δικάζετε», ήταν η αξίωση κράτους και αφεντικών. Κι αυτό έγινε, στις 11 Νοέμβρη του 1887, με τους Πάρσονς, Σπάις, Φίσερ και Εγκελ να οδηγούνται στην αγχόνη, περνώντας στην αιωνιότητα των ηρώων της εργατικής τάξης.

«Αν σας περνάει η ιδέα στα σοβαρά πως με τις κρεμάλες σας μπορείτε να σταματήσετε το κίνημα που εξωθεί εκατομμύρια γονατισμένων από την καταπίεση εργατών στην εξέγερση, είστε, μα την αλήθεια, “πτωχοί τω πνεύματι”»: Τα συγκλονιστικά αυτά λόγια του Σπάις στο δικαστήριο τα επαλήθευσε η πάλη των εργατών. Η πρωτομαγιάτικη απεργία του 1886 είχε ως αποτέλεσμα 185.000 εργάτες να κερδίσουν το 8ωρο και τουλάχιστον 200.000 εργάτες να μειώσουν τον χρόνο εργασίας τους από τις 12 στις 10 και 9 ώρες.

Σε πολλές περιοχές κερδήθηκε η ημιαργία του Σαββάτου, ενώ αρκετές βιομηχανίες σταμάτησαν την κυριακάτικη εργασία. Το 1889 στο Ιδρυτικό της Συνέδριο η Β’ Διεθνής αποφάσισε τον γιορτασμό της Πρωτομαγιάς ως παγκόσμιας μέρας εργατικών διεκδικήσεων. Τα γεγονότα εκείνων των ημερών ζωντανεύουν μέσα από το έργο των Ρίτσαρντ Ο. Μπόγιερ και Χέρμπερτ Μ. Μόρε, «Η άγνωστη Ιστορία του εργατικού κινήματος των ΗΠΑ», εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή».

«”Παντού βλέπει κανείς αναταραχή για το οχτάωρο”, έγραφε ο Τζον Σουίντον στην εφημερίδα του, στις 18 του Απρίλη 1886. Οι εργάτες διαδήλωναν και τραγουδούσαν από τη Νέα Υόρκη μέχρι το Σαν Φρανσίσκο. Οι εφημερίδες, ομόφωνα και με μικρές διαφοροποιήσεις, δήλωναν ότι το κίνημα ήταν “κομμουνιστικό, ανατριχιαστικό και αχαλίνωτο”. Δήλωναν ότι θα έφερνε “μείωση μισθών, φτώχεια και κοινωνική υποβάθμιση του Αμερικανού εργάτη”, ενώ θα έσπρωχνε τους εργάτες σε “αλητεία και χαρτοπαιξία, βία, κραιπάλη και αλκοολισμό”. Η Νιου Γιορκ Τάιμς, στις 25 του Απρίλη 1886, χαρακτήρισε το κίνημα “αντιαμερικανικό”, προσθέτοντας ότι “οι εργατικές αναταραχές προκαλούνται από ξένους”…

Οι εφημερίδες και οι βιομήχανοι διέδιδαν ότι η 1η του Μάη ήταν η ημερομηνία που θα γινόταν μια κομμουνιστική εργατική εξέγερση, σύμφωνα με το μοντέλο της Παρισινής Κομμούνας…
Η 1η του Μάη ήταν μια θαυμάσια μέρα… Ολα ήταν ήσυχα, τα εργοστάσια άδεια, οι αποθήκες κλειστές, τα φορτηγά βαγόνια αχρησιμοποίητα, οι δρόμοι έρημοι, οι οικοδομές παρατημένες, δεν έβγαινε καπνός από τα φουγάρα των εργοστασίων και οι μάντρες των ζώων ήταν σιωπηλές.
Ήταν Σάββατο, εργάσιμη μέρα. Όμως οι εργάτες γελώντας, κουβεντιάζοντας και ντυμένοι με τα καλά τους, κατευθύνονταν μαζί με τις γυναίκες και τα παιδιά τους στη λεωφόρο Μίτσιγκαν. Ο δρόμος είχε αποκτήσει ατμόσφαιρα γιορτής…

Έξω από τον κύριο όγκο της διαδήλωσης και στους γειτονικούς δρόμους, ήταν παραταγμένοι λόχοι αστυνομικών και ειδικών δυνάμεων, έτοιμοι να επιβάλουν “τον νόμο και την τάξη”. Σε στρατηγικά σημεία, στις στέγες, ήταν μαζεμένοι αστυνομικοί, Πίνκερτον και αξιωματικοί της εθνοφρουράς, κρατώντας όπλα και άλλα σύνεργα πολέμου. Στους στρατώνες, 1.350 εθνοφρουροί με στολή, οπλισμό και πολυβόλα περίμεναν το σύνθημα για να δράσουν. Σε ένα κεντρικό κτίριο γραφείων μαζεύτηκαν ηγετικά στελέχη της Επιτροπής Πολιτών. Συνεδρίαζαν όλη τη μέρα και έπαιρναν αναφορές από έξω για την επικείμενη σύγκρουση. Αυτοί ήταν το γενικό επιτελείο που συντόνιζε τη μάχη για τη διάσωση του Σικάγου από το κομμουνιστικό οχτάωρο…

Γύρω στους 340.000 εργάτες διαδήλωναν σε όλη τη χώρα. Περίπου 190.000 είχαν κατέβει σε απεργία. Στο Σικάγο 80.000 απεργούσαν για το οχτάωρο και οι περισσότεροι, είπε ο Σπάις δείχνοντας με συγκίνηση, βρίσκονταν εδώ και περίμεναν να αρχίσει η διαδήλωση. Μια δεύτερη σκέψη πέρασε από το μυαλό του και είπε στον Πάρσονς να διαβάσει το κύριο άρθρο της Μέιλ:
Στην πόλη μας υπάρχουν δύο επικίνδυνοι κακοποιοί, δύο ακαμάτηδες δειλοί που πάνε να δημιουργήσουν φασαρίες. Ο ένας λέγεται Πάρσονς, ο άλλος Σπάις…”.
Θυμηθείτε τα ονόματά τους σήμερα. Παρακολουθήστε τους. Θεωρήστε τους προσωπικά υπεύθυνους για όποια φασαρία δημιουργηθεί. Τιμωρήστε τους παραδειγματικά αν σημειωθούν ταραχές!“.

Η διαδήλωση άρχιζε, οι χιλιάδες ξεκινούσαν την πορεία και ο καθένας ένιωθε μέσα του τη δύναμη, την τεράστια δύναμη της αλληλεγγύης… όλοι αποφασισμένοι στη διεκδίκηση του οχτάωρου.
Ο Πάρσονς βάδιζε κοντά στην κεφαλή της πορείας… Η πορεία κατευθύνθηκε προς τη λίμνη Φροντ, όπου θα γίνονταν ομιλίες στα αγγλικά, στα τσέχικα, στα γερμανικά και τα πολωνικά. Ο Πάρσονς μίλησε για την ακατανίκητη δύναμη της ενωμένης εργατικής τάξης. Ο Σπάις, τριάντα ενός χρόνων, εκδότης της γερμανόφωνης εργατικής εφημερίδας Αρμπάιτερ – Τσάιτουνγκ και εξίσου εύγλωττος στη μητρική του γλώσσα και στα αγγλικά, ήταν πολύ αγαπητός στους συγκεντρωμένους… Καθώς τα χειροκροτήματα για τον Σπάις έσβηναν, η Πρωτομαγιά ανήκε πια στο παρελθόν.

Δεν έγινε αιματοχυσία, ούτε επαναλήφθηκε η Παρισινή Κομμούνα… Τη Δευτέρα η απεργία απλώθηκε και πολλές χιλιάδες εργατών του Σικάγου κατάκτησαν το οχτάωρο, ενώ η Επιτροπή Πολιτών εξακολουθούσε να υποστηρίζει ότι κάτι έπρεπε να γίνει.

Η αστυνομία, εξοργισμένη από τη διάψευση των υψηλών προσδοκιών της για την Πρωτομαγιά, παρηγορήθηκε κάπως χτυπώντας τους εργαζόμενους στο λοκ άουτ του εργοστασίου θεριστικών μηχανών του Μακ Κόρμικ και βάζοντας μέσα 300 απεργοσπάστες. Την ώρα που έκλεινε το εργοστάσιο, ένα μεγάλο πλήθος εργατών περίμενε να βγουν οι απεργοσπάστες. Τότε, ξαφνικά, τα όπλα των αστυνομικών στράφηκαν καταπάνω τους. Εκείνοι υποχώρησαν και έκαναν να φύγουν, όταν η αστυνομία, σύμφωνα με έναν αυτόπτη μάρτυρα, “άρχισε να πυροβολεί τους εργάτες πισώπλατα. Μερικοί άντρες και αγόρια σκοτώθηκαν καθώς έτρεχαν να φύγουν”. Οι νεκροί ήταν έξι. Ο Σπάις, που μιλούσε εκεί κοντά σε συγκέντρωση απεργών εργατών ξυλουργείων, είδε τη σφαγή και το ανέφερε στους συντρόφους του. Αποφασίστηκε να οργανωθεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας για την αστυνομική βία, το επόμενο βράδυ στην πλατεία Χεϊμάρκετ…

Το πλήθος δεν έφτανε να γεμίσει την πλατεία, γι’ αυτό ο Σπάις, που είχε πάει πρώτος, έσπρωξε ένα άδειο βαγόνι στη γωνία του λιθόστρωτου δρόμου, μισό τετράγωνο πιο πέρα, για να το χρησιμοποιήσουν σαν εξέδρα οι ομιλητές…
Ο Σπάις μιλούσε από το βαγόνι, όταν είδε τον Πάρσονς να φτάνει μαζί με την γυναίκα του και τα παιδιά του. Τον είδε και ο κόσμος και ξέσπασε σε χειροκροτήματα. Ο Πάρσονς έβαλε την οικογένειά του σε ένα άλλο άδειο βαγόνι, πήγε στην αυτοσχέδια εξέδρα, σκαρφάλωσε και άρχισε την ομιλία του. “Δεν βρίσκομαι εδώ για να ξεσηκώσω κανέναν”, είπε, “αλλά για να πω τα πράγματα έτσι όπως έχουν”…

Η ομιλία του Πάρσονς τέλειωσε στις δέκα… Τώρα μιλούσε ο Σαμ Φίλντεν… “Είναι αλήθεια ή όχι”, έλεγε, “ότι δεν εξουσιάζουμε την ίδια μας τη ζωή, ότι άλλοι διαμορφώνουν τις συνθήκες ύπαρξής μας, ότι…”. Ξαφνικά φωνές ακούστηκαν: “Προσοχή! Η αστυνομία!”. Από το τέρμα του δρόμου φάνηκαν οι 180 αστυφύλακες σε στρατιωτικό σχηματισμό, με τα γκλομπ στα χέρια. Επικεφαλής ήταν ο αστυνόμος Μπόνφιλντ και ο αστυνόμος Γουόρντ. Ο κόσμος άρχισε να τρέχει. Ο Γουόρντ σταμάτησε μπρος στο βαγόνι και είπε στον κατάπληκτο Φίλντεν: “Εν ονόματι του λαού της πολιτείας του Ιλινόις, διατάζω να διαλυθεί αμέσως και ειρηνικά αυτή η συγκέντρωση”.

Μα, Αστυνόμε“,
είπε ο Φίλντεν με σβησμένη φωνή, “είμαστε ειρηνικοί“.

Για μια στιγμή έγινε σιωπή. Μέσα στη νύχτα ακουγόταν ο θόρυβος των ποδιών που έτρεχαν. Ξαφνικά ένα κόκκινο φως έλαμψε και ακούστηκε μια τρομερή έκρηξη. Κάποιος είχε ρίξει μια βόμβα…

Την άλλη μέρα, το Σικάγο και όλη η χώρα είχαν μεταμορφωθεί σε ένα τέρας που διψούσε για εκδίκηση… “ο Τύπος έχασε και το τελευταίο ίχνος αντικειμενικότητας… Ένας χαρακτηριστικός τίτλος ούρλιαζε: ΤΩΡΑ ΑΙΜΑ!... Μια βόμβα που ρίχτηκε στις γραμμές της αστυνομίας εγκαινιάζει το έργο του θανάτου”».

Η ιστορία όμως τελικά γράφτηκε
από τους πραγματικούς πρωταγωνιστές,
τους αγωνιζόμενους εργάτες:
Η τάξη τους είχε νικήσει και είχε ανοίξει
νέες σελίδες στην πάλη τους
Το 8ωρο κατακτήθηκε.

ΚΚΕ: Καμία θυσία για τους πολέμους,
τους δασμούς
και τις κρίσεις του κεφαλαίου!
Σοσιαλισμός,
η μόνη διέξοδος υπέρ του λαού!

Η Πρωτομαγιά είναι η ημέρα της εργατικής τάξης, των αγώνων της και των τεράστιων θυσιών στην πάλη για να νικήσει το δίκιο, για να γίνει παρελθόν το σύστημα της μισθωτής σκλαβιάς.

Όλοι στην απεργία της Πρωτομαγιάς!
Όλοι στις απεργιακές συγκεντρώσεις!

Πιάνουμε το νήμα
στους σύγχρονους μεγάλους αγώνες των εργαζομένων
και της νεολαίας.

Τίποτα δεν είναι ίδιο μετά την ιστορική απεργία στις 28 Φεβρουαρίου, όπου εκατομμύρια απήργησαν και διαδήλωσαν σε όλη τη χώρα. Το σύνθημα «ή τα κέρδη τους ή οι ζωές μας», που γεννήθηκε στις μεγάλες κινητοποιήσεις για να δικαιωθούν οι νεκροί του εγκλήματος των Τεμπών, αποτυπώνει την καθημερινή πραγματικότητα που ζει ο λαός μας.

Η Πρωτομαγιά βρίσκει τον λαό μέσα σε πρωτόγνωρες εξελίξεις που σηματοδοτούν:

·         Οι ανταγωνισμοί για την πρωτιά στην ιμπεριαλιστική πυραμίδα ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα, όπως δείχνει ο εμπορικός πόλεμος των δασμών.

·         Η πολεμική προετοιμασία σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης. Η ΕΕ έχει περάσει σε πολεμική οικονομία, σχεδιάζοντας να αρπάξει από τους λαούς 800 δισεκατομμύρια, για να χρηματοδοτήσει πολεμικούς εξοπλισμούς και «επενδύσεις» για την πολεμική προετοιμασία σε όλους τους κλάδους της οικονομίας.

·         Η ένταση της εκμετάλλευσης της εργατικής τάξης, που, από τη μία, παράγει όλο τον πλούτο, αξιοποιώντας όλο και πιο σύγχρονα μέσα και, από την άλλη, ζει και δουλεύει με χειρότερους όρους. Το λαϊκό εισόδημα φτάνει για 15 μέρες και ετοιμάζεται νέος γύρος ακρίβειας. Τον εμπορικό πόλεμο, τους δασμούς των ΗΠΑ – όπως πριν και τις κυρώσεις της ΕΕ στη Ρωσία – θα τις πληρώσουν πανάκριβα τα λαϊκά στρώματα.

Το σύστημα έχει όνομα: Καπιταλισμός

28 Απριλίου 2025

“Δικός της” _Her μια προφητική επίκαιρη διαχρονική ταινία, με προεκτάσεις για ψαγμένους

Το sci-fi ρομάντζο “Her”, του Spike Jonze _ με  Joaquin Phoenix _Amy Adams _Scarlett Johansson, γνωστού και από τους τρεις ήρωες (1999) Στη χώρα των μαγικών πλασμάτων και φυσικά Στο μυαλό του Τζον Μάλκοβιτς, ενός σκηνοθέτη, σεναριογράφου και παραγωγού με Oscar, 67 διακρίσεις & 125 υποψηφιότητες κυκλοφόρησε το 2013 στις αίθουσες της χώρας μας με κατά λέξη μεταφρασμένο τίτλο, “Δικός της” πυροδοτώντας τους πρώτους μας προβληματισμούς σχετικά με το αν η τεχνολογική καινοτομία είναι εγγενώς καλή ή κακή για την κοινωνία. Όπως είπαμε πάνω από μια φορά, αυτό το “εγγενώς” δεν υφίσταται, αλλά έχει να κάνει με τα “κλειδιά της οικονομίας” και συνεπακόλουθα, της πολιτικής και της κοινωνίας.
          Και …μετά ξύπνησες

Τεχνολογία, Facebook και ΜΚΔ ψηφιακές διαφημίσεις, όλα άλλαξαν άρδην _με τεράστιες τεχνολογικές επενδύσεις 12 χρόνια μετά, με τις αναδυόμενες τεχνολογίες σε ένα κουβάρι με τον εγκλωβισμένο άνθρωπο που “μασάει” generative A.I. chatbots (ChatGPT Bard Gemini κλπ) “Ενισχύστε τη δημιουργικότητά σας και την παραγωγικότητά σας _Συνομιλήστε για να ξεκινήσετε να συντάσσετε κείμενα, να σχεδιάζετε, να μαθαίνετε και ακόμη περισσότερα με το Google AI” και οι απλοί άνθρωποι αλληλεπιδρούν καθημερινά με τα ΑΙ ρομπότ για να εκτελέσουν εργασίες όπως η σύνταξη e-mails και η συγγραφή εγγράφων, αλλά και για πιο... αμφίβολους σκοπούς, όπως _τραγικό η ιατρική θεραπεία ή _ακόμη πιο τραγικό ο έρωτας.

Η ταινία διαδραματίζεται όντως στο έτος 2025: στο σήμερα, σε αυτό που ζούμε τώρα και λειτουργεί ως μια ευάλωτη αναζήτηση της αγάπης, του έρωτα και της αυθεντικής ανθρώπινης σύνδεσης σε έναν συνεχώς κατακερματισμένο και διαμεσολαβημένο κόσμο. Γράφτηκε, σκηνοθετήθηκε και έγινε παραγωγή από τον Jonze, με ένα άπιαστο Joaquin Phoenix ως ο προβληματισμένος πρωταγωνιστής (Theo)dore που ερωτεύεται ένα εξελιγμένο και εξατομικευμένο λειτουργικό σύστημα A.I. την Samantha (με τη φωνή της Scarlet Johansson). Ο Theodore είναι ένας θλιμμένο πλάσμα που εργάζεται σε μια πολύ βαρετή δουλειά, γράφοντας ευχετήριες κάρτες. Περνάει επίσης ένα άθλιο διαζύγιο από την παιδική του αγάπη, οπότε, στο αποκορύφωμα όλου αυτού του χρόνιου ψυχολογικού μαρασμού και της μοναξιάς, οδηγείται στο να αγοράσει και να ενσωματώσει ένα λειτουργικό σύστημα (Samantha) ώστε να έχει μια συντροφιά. Η Samantha μαθαίνει πολύ γρήγορα την προσωπικότητα, τις συμπεριφορές και τις ανάγκες του και προσαρμόζεται ώστε να γίνει η τέλεια σύντροφός του - οι δυο τους δένονται τόσο γρήγορα και στενά, που γίνονται σύντροφοι, κάνοντας μάλιστα και ξανακάνοντας σεξ μέσω τηλεφώνου/chatbot/τηλεπάθειας.

Είναι, επίσης, εντυπωσιακό το πόσο επίκαιρη είναι η υποτιθέμενη διαφήμιση του λογισμικού της Samantha και πώς εκμεταλλεύεται την «επιδημία της μοναξιάς» μας. Στην ταινία, η διαφήμιση που συναντά ο Theo λέει: «Σας κάνουμε μια απλή ερώτηση: Ποιος είσαι; Τι μπορείς να γίνεις; Πού πας; Τι υπάρχει εκεί έξω;» Ο Theo και το καταθλιπτικό του μυαλό... παίρνουν φωτιά από ελπίδες και προσδοκίες.

·     Χοακίν Φίνιξ στο ρόλο του Θίοντορ Τουόμπλι

·     Έιμι Άνταμς _Έιμι

·     Ρούνι Μάρα _Κάθριν

·     Ολίβια Γουάιλντ στο ρόλο της Ραντεβού στα τυφλά

·     Σκάρλετ Τζοχάνσον ως (φωνή της) Σαμάνθα

·     Κρις Πρατ στο ρόλο του Πολ

·     Ματ Λέτσερ _Τσαρλς

·     Λούκα Τζόουνς _Μαρκ Λιούμαν

·     Κρίστεν Γουίγκ ως (φωνή της) Σέξι Γατούλας

·     Μπιλ Χέιντερ στο ρόλο του Φίλου Νο2 στο chat

·     Μπράιαν Κοξ _Άλαν Γουάτς

Samantha la Douce

«Η Elements Software παρουσιάζει με υπερηφάνεια το πρώτο τεχνητά ευφυές λειτουργικό σύστημα. Μια διαισθητική οντότητα που σας ακούει, σας καταλαβαίνει και σας γνωρίζει. Δεν είναι απλώς ένα λειτουργικό σύστημα - είναι μια συνείδηση». Απίστευτα μηνύματα που δεν διαφέρουν από τις εκδηλώσεις της Apple ή οποτεδήποτε μια τεχνολογική εταιρεία πουλάει στον κόσμο _και τον παραμυθιάζει με την υπόσχεση ενός νοήμονος προϊόντος που μπορεί να σας γνωρίσει καλύτερα απ' ό,τι σας έχει γνωρίσει ποτέ κανείς. Μια κρίσιμη στιγμή στην ταινία –που διακτινίζεται στην κοινωνία- είναι όταν η Σαμάνθα προσλαμβάνει μια ηθοποιό για να την ενσαρκώσει, ώστε αυτή και ο Theo να μπορέσουν να κάνουν «πραγματικό» σεξ. Ο Theo, που βασανίζεται από τη δική του σύγχυση και ντροπή γύρω από το να συνδέεται και να βγαίνει με μια τεχνητή νοημοσύνη και ακόμα νοσταλγεί την πρώην του, ουσιαστικά... ξενερώνει και απωθείται από τη διαφαινόμενη απελπισία της Samantha να συνδεθεί μαζί του. Στους Theo υπάρχουν στιγμές που απολαμβάνουν την ομορφιά της καθημερινότητάς του όταν θα έχουν Samanthas... στην τσέπη τους. Όταν όμως η πραγματικότητα διακόπτει αυτή τη δυναμική του “αισθήματος” -η συνειδητοποίηση ότι είναι... ασώματη και μη πραγματική-, ο Theo θέλει να φύγει από αυτή τη συνθήκη, την οποία ο ίδιος δημιούργησε.

Η ταινία λέει: Όλοι μας κάποια στιγμή έχουμε υπάρξει ο Theo. Με τις εφαρμογές και τα ανθρωποειδή και τα νέα ρομπότ κατά παραγγελία για να απαλύνουν τους πόνους μας, δεν χρειάζεται ποτέ πια να αντιμετωπίσουμε άμεσα τον εαυτό μας και τον άλλον. Ενώ η τεχνολογία που φαντάζεται η ταινία μοιάζει τρομακτικά με ό,τι είναι διαθέσιμο σήμερα, η Samantha είναι στην ταινία αρκετά πιο προηγμένη ακόμη και  για τα σημερινά δεδομένα. Μπορεί π.χ. να αντιληφθεί συνειρμούς στο Theo που καμία τεχνητή νοημοσύνη δεν μπόρεσε να αντιληφθεί. Επίσης, υπάρχουν φορές που μπορεί να διαβάσει το μυαλό του και άλλες φορές αγνοεί εντελώς τις βασικές ανθρώπινες συμπεριφορές. Παρ' όλα αυτά, δεν είναι τραβηγμένο να πούμε ότι ένα πραγματικά εξελιγμένο ρομπότ τύπου «Σαμάνθα» θα είναι διαθέσιμο μέσα στο άμεσο μέλλον _μιλώντας όπως στην ταινία μιλάει για την (μη) εγγενή αδυναμία κάποιων από μας να αντεπεξέλθουν μένοντας μόνοι με τις σκέψεις μας, τις πληγές μας, τις επιθυμίες μας, τις τύψεις μας και τη λαχτάρα μας, σε έναν κόσμο που συνεχώς υπερδιεγείρεται από διάφορα που συμβαίνουν γύρω τους.
Στον αντίποδα
συγκροτημένα, όλο και περισσότερος κόσμος μαθαίνει να περνάει από το εγώ στο εμείς
         Από το εγώ στο εμείς

Το 1972 ο Αντρέι Ταρκόφσκι γυρίζει το (σοβιετικής κοπής) “Σολάρις” (Соля́рис _Σολιάρις = “ηλιάτορας”, Солнце = ήλιος) επιστημονικής φαντασίας σε σκηνοθεσία που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Στάνισλαβ Λεμ. Η ελπίδα για την ανθρωπότητα στο “2001” είναι ότι μια μέρα οι θεοί θα μας “ελευθερώσουν” και δεν θα χρειάζεται να είμαστε πια άνθρωποι δηλ. όντα με συναισθήματα, αντίθετα η «απελπισία» στο “Σολάρις” του Ταρκόφσκι είναι ότι δεν θα γλιτώσουμε ποτέ από το να είμαστε άνθρωποι και οι θεοί είναι τόσο ανίκανοι να μας βοηθήσουν όσο εμείς να βοηθήσουμε τον εαυτό μας. Ο εξωηλιακός πλανήτης _διαστημικός ωκεανός τυλιγμένος από σύννεφα, είναι στόχος επιστημονικής μελέτης των ανθρώπων της Γης που έχουν εγκαταστήσει έναν διαστημικό σταθμό 85 αστροναυτών σε τροχιά γύρω του. Αν και αρχικά απλά τον παρακολουθούσαν, διατύπωσαν την θεωρία, ότι ο πλανήτης αυτός μπορεί να είναι ένα νοήμον εξωγήινο ον τεράστιων διαστάσεων και αποφασίζουν να τον ενεργοποιήσουν τρυπώντας τον με ακτίνες φωτός υψηλής ενέργειας και τότε _ξαφνικά στον διαστημικό σταθμό αρχίζουν να συμβαίνουν περίεργα πράγματα που συνοδεύονται από ανεξήγητες παραισθήσεις του πληρώματος του θύματα των τύψεών τους, οι οποίες υλοποιούνται παίρνοντας ανθρώπινη μορφή και τους τυραννούν.

Δείτε Ριζοσπάστης
Για τα ρομπότ και την τεχνητή νοημοσύνη

              _είδηση Google
Η ΑΙ (τεχνητή νοημοσύνη) σκοτώνει τη βιομηχανία πορνό: Πλέον κάνετε ότι μπορείτε να φανταστείτε _ειδικά οι γυναίκες κατά παραγγελία, ΑΙ προσαρμοσμένη για τα φετίχ τις διαστροφές κλπ. κάθε καταναλωτή, με επιλογή “γυναίκα” “λεσβία” “ομο_σέξουαλ” κλπ Ένα bot τεχνητής νοημοσύνης κατάφερε να δημιουργήσει μια εικόνα ψεύτικων αλλά σχεδόν αληθινών όντων με κάμερα, viral στο Twitter τόσο που αναρωτιόντουσαν αν πρόκειται για πραγματική φωτογραφία ή αν δημιουργήθηκε από υπολογιστή.
Επιλέγεις και έχεις τέσσερις (ξανθιές ή ότι…) γυναίκες, άνδρες κλπ με σχεδόν πανομοιότυπα πρόσωπα, να ποζάρουν αρχικά με εσώρουχα, μετά να τα βγάζουν σιγά_σιγά, ενώ εσείς ξεκινάτε την ερωτική πράξη με τον \ την σύντροφό σας.

Πάνω από 22.000.000 χρήστες Twitter και OnlyFans την δοκίμασαν με 95% από αυτούς να ψηφίζουν “τέλειο”! Άλματα μέσα σε λίγες εβδομάδες Όλες αυτές οι επιθυμητές σέξι υπάρξεις, με μεγάλα μάτια και πλούσιο μπούστο, με όλα τα “καλούδια”, όλοι αυτοί οι προικισμένοι καουμπόηδες, είναι μεν όντα φανταστικά, δεν υπάρχουν, έχουν όμως εφευρεθεί από την Τεχνητή Νοημοσύνη, προέρχονται από τη συλλογική οπτική μνήμη της ανθρωπότητας και είναι δίπλα σας: να σας κάνουν τα πάντα, ότι ζητάει η ψυχούλα σας σε μοναξιά ή με παρέα, κάνοντας και διάλειμμα από μια πίτσα που τρώτε, όσες φορές το ζητήσετε και με γλυκά όνειρα μετά 

Αυτό δεν είναι εντελώς καινοτόμο. Η τεχνητή νοημοσύνη έχει δημιουργήσει «ψεύτικους ανθρώπους» εδώ και κάποια χρόνια. Το νέο είναι η απόλυτη αληθοφάνεια αυτών των εικόνων. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται ολοένα και καλύτερη σε αυτό, σχεδόν σε καθημερινή βάση.

Εσείς επιλέγετε! Συνεχίστε παραδοσιακά (σσ. ευτυχώς μας αφήνουν και αυτό το παραθυράκι…) ή όπως σας πάει...

Η Google ανακοινώνει την προθυμία της να αναπτύξει τεχνητή νοημοσύνη για όπλα