27 Σεπτέμβρη 2013 έφυγε από τη ζωή ο μεγάλος επαναστάτης κομμουνιστής ηθοποιός της Τουρκίας Tuncel Tayanç Kurtiz
Ποίηση
Όσκαρ Ουάιλντ
Κι όμως όλοι σκοτώνουν αυτόν που αγαπούν,
Άκουσε τι λέω,
Κάποιοι το κάνουν με ένα βλέμμα,
Κάποιοι με κολακευτικά λόγια…
Κάποιοι το κάνουν με ένα βλέμμα,
Κάποιοι με κολακευτικά λόγια.
Οι δειλοί σκοτώνουν με ένα φιλί…
Οι γενναίοι με χτυπήματα από σπαθί.
Κάποιοι σκοτώνουν τους αγαπημένους τους όταν είναι
νέοι,
Κάποιοι όταν είναι γέροι.
Κάποιοι τους στραγγαλίζουν με λάγνα χέρια,
Κάποιοι με χρυσά χέρια,
Ο συμπονετικός χρησιμοποιεί μαχαίρι,
Γιατί αυτοί που πεθαίνουν από μαχαίρι κρυώνουν γρήγορα,
Κάποιοι δεν αγαπούν αρκετά, κάποιοι αγαπούν πάρα πολύ,
Κάποιοι πουλάνε· κάποιοι αγοράζουν,
Κάποιοι χύνουν
δάκρυα σκοτώνοντας,
Κάποιοι χωρίς να κουνήσουν το δαχτυλάκι τους,
Γιατί όλοι σκοτώνουν αυτόν που αγαπούν,
Αλλά δεν πεθαίνουν όλοι απλώς επειδή σκότωσαν.
11 Αυγ. 2007
Συνέντευξη Tuncel Kurtiz στον İrfan Kolçak
Κέρδισε το βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στο Φεστιβάλ
Κινηματογράφου του Βερολίνου το 1987, δύο βραβεία Golden Orange, την Ασημένια
Άρκτο και το βραβείο Golden Bug της Στοκχόλμης. Το βραβείο “Bozoğlu Alay Bey”
στην τηλεοπτική σειρά Twilight, λάτρης του Κόλπου και τώρα κάτοικος του
Çamlıbel… Είναι ο Tuncel KURTİZ.
Ο Kurtiz, ο οποίος πέρασε τα παιδικά του χρόνια στο Edremit, θέλει να
επιστρέψει στο Çamlıbel το συντομότερο δυνατό όταν πάει στην Κωνσταντινούπολη
για γυρίσματα. Ασχολείται με τον κήπο και απολαμβάνει τις βόλτες με τα σκυλιά
του. Λέει ότι βρήκε την ευτυχία και την ηρεμία στα 70 του χρόνια.
__Κύριε Kurtiz, θα μπορούσατε να μας πείτε λίγα λόγια για τον εαυτό σας;
Γεννήθηκα το 1936 στο Bahçecik της Σμύρνης. Ο πατέρας
μου ήταν αρχικά κυβερνήτης και αργότερα έγινε γενικός δερβέναγας. Η μητέρα μου
ήταν δασκάλα. Ταξιδέψαμε σε πολλές πόλεις και περιοχές της Τουρκίας. Ήμουν 14
ετών όταν έφτασα στο Εντρεμίτ και πέρασα εκεί τα καλύτερα χρόνια της παιδικής
μου ηλικίας. Περιστασιακά συναντώ και βλέπω τους συμμαθητές μου, τον Τζενγκίζ
και τον Αλί Γκουρ.
Μετά το Εντρεμίτ, πήγαμε στο Γκεντίζ και από εκεί στο
Μπαλικεσίρ. Μετά το Λύκειο, μπήκα στη Νομική Σχολή. Εκεί, σπούδασα Αγγλική
Φιλολογία και στη συνέχεια ξεκίνησα την υποκριτική. Το πρώτο μου επαγγελματικό
έργο ήταν το “An American Comedy” _Μια αμερικάνικη κωμωδία, στο Θέατρο Ντόρμεν.
__Σε ποιες θεατρικές σκηνές έχετε εμφανιστεί μέχρι στιγμής;
Έχω παίξει σε πολλά εξαιρετικά έργα με καταξιωμένους ηθοποιούς. Έχω εμφανιστεί σε πολλά θέατρα, όπως το Θέατρο Νέων του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης, το Ντόρμεν, το Θέατρο της Πόλης της Κωνσταντινούπολης, το Γκιουλρίζ Σουρούρι, το Ενγκίν Τζεζάρ, το Μουνίρ Οζκούλ, το Κεντ Ογιουντζουλάρι, το Γκέναρ, το Χαλκ Ογιουντζουλάρι, το Οτζάκ Σαχνέσι, το Θέατρο της Πόλης του Γκέτεμποργκ, το Βασιλικό Θέατρο της Στοκχόλμης, το Κρατικό Θέατρο της Σουηδίας, το Θέατρο Schaubühne του Βερολίνου, το Θέατρο της Πόλης της Φρανκφούρτης, το Βασιλικό Θέατρο Σαίξπηρ Πίτερ Μπρουκ το Θέατρο της Πόλης του Αμβούργου και πολλά άλλα
Έπαιξα στα αραβικά σε δύο ταινίες που έπαιξα στο Ισραήλ. Κέρδισα το βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου. Έχω παίξει στα γερμανικά ως Τούρκος πατέρας σε τηλεοπτικές σειρές στη Γερμανία, στα νορβηγικά, στα ιταλικά στην Ιταλία και σε άλλες γλώσσες σε χώρες όπως η Ελβετία, η Σουηδία, η Ολλανδία και η Δανία.__Έχετε κάνει μερικές υπέροχες ταινίες με τον Γιλμάζ Γκιουνέι. Πότε τον γνώρισες;
Ο Γιλμάζ ήταν φίλος μου από το κολέγιο. Έγραφα ιστορίες, όπως και αυτός. Ενώ εγώ έγραφα αφηρημένες, εκείνος έγραφε πιο συγκεκριμένες. Λόγω αυτών των ιστοριών, καταδίκασαν το νεαρό αγόρι σε 7,5 χρόνια φυλάκιση για κομμουνιστική προπαγάνδα. Υπηρετήσαμε τη στρατιωτική μας θητεία στο ίδιο μέρος στο Μους. Αργότερα, έκανα μια ταινία με τίτλο “Şeytanın Uşakışları” (Το Ουσάκις του Διαβόλου) και ο Γιλμάζ μου πρότεινε να συνεργαστεί. Γυρίσαμε ταινίες όπως το “Çüçinizide Mıhlarım” (Τα Τρία Μιχλαρίμια μου), το “Konyakçılar Kral” (Ο Βασιλιάς των Καταστηματαρχών Κονιάκ), το “Don’t Touch My Haracım” (Μην Αγγίζετε το Χαραρίμι μου), το “Sayılı Kabadayılar” (Οι Αριθμημένοι Τυχεροί) και το “The Ugly King” (Ο Άσχημος Βασιλιάς). Πιο πρόσφατα, γυρίσαμε το “Umut” (Ελπίδα) στην Τουρκία. Πήραμε αυτήν την ταινία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Kaan. Απαγορεύτηκε η προβολή της εκτός Τουρκίας, οπότε όλοι νόμιζαν ότι την είχα χάσει. Στην πραγματικότητα, αυτή η ταινία δεν ήταν μια υποτίμηση της Τουρκίας, αλλά μια ταινία κοινωνικού ρεαλισμού.
__Κομμουνιστής;
HER ŞEY ΠΑΝΤΑ!!
Tuncel Tayanç Kurtiz
Ο Tuncel Tayanç Kurtiz (1η_Φεβ_1936 – 27_Σεπ 2013) ήταν ηθοποιός θεάτρου, κινηματογράφου και τηλεοπτικών σειρών, θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης. Από το 1964, έπαιξε σε περισσότερες από 70 ταινίες, συμπεριλαμβανομένων πολλών διεθνών παραγωγών.
Πρώτα χρόνια
Γεννήθηκε στο Bahçecik _Kocaeliστην Τουρκία. Ο πατέρας του ήταν κυβερνήτης (kaymakam) και η μητέρα του είναι βοσνιακής καταγωγής δασκάλα. Το επάγγελμα των γονιών του ήταν ο λόγος που η οικογένεια περιόδευσε σε πολλά μέρη σε όλη τη χώρα. Αφού αποφοίτησε από το Λύκειο Haydarpaşa στην Κωνσταντινούπολη, ο Kurtiz σπούδασε αγγλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης.
Καριέρα
Σύντομα ξεκίνησε ως ηθοποιός παίζοντας θέατρο. Από το 1958, ο Kurtiz εμφανίστηκε σε πολλές σκηνές στην Κωνσταντινούπολη, σε κρατικά και ιδιωτικά θέατρα. Ήταν επίσης στο θέατρο του Γκέτεμποργκ, του Βασιλικού Θεάτρου της Στοκχόλμης και του Σουηδικού Θεάτρου στη Σουηδία, του Schaubühne Βερολίνου, του Δημοτικού Θεάτρου της Φρανκφούρτης και του Θεάτρου του Αμβούργου στη Γερμανία επίσης στο Βασιλικό Θέατρο Peter Brook Shakespeare στην Αγγλία. Ο Κούρτιζ σκηνοθέτησε το γερμανοτουρκικό θεατρικό έργο “Türkisches Ensemble” στα τέλη της δεκαετίας του 1970.
· Κατά τη διάρκεια των σπουδών του και αργότερα κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας, έγινε φίλος με τον διάσημο σκηνοθέτη Γιλμάζ Γκιουνέι και έκαναν μαζί αρκετές ταινίες. Η ταινία τους “Umut” του 1970 απαγορεύτηκε να φύγει από την Τουρκία, αλλά προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών με λαθραία κόπια.
· Ο πρώτος του κινηματογραφικός ρόλος ήταν στην ταινία Şeytanın Uşaklari, που γυρίστηκε το 1964. Έκτοτε, ο Τούντζελ Κούρτιζ έπαιξε επίσης σε πολλές διεθνείς παραγωγές, όπως σουηδικές, γερμανικές, ολλανδικές, ιταλικές, γαλλικές, βρετανικές, ισραηλινές και ινδικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, κυρίως στην πρωτότυπη γλώσσα.
Θάνατος: πέθανε σε ηλικία 77 ετών μετά από κρανιοεγκεφαλικό τραύμα που υπέστη από πτώση στην κατοικία του στο Ετιλέρ της Κωνσταντινούπολης.
Türk Sineması
Μπορεί στη χώρα μας η Τουρκία να είναι ευρύτερα γνωστή για
τις δημοφιλείς τηλεοπτικές σαπουνόπερες και σειρές της, διαθέτει ωστόσο ένα
αξιοζήλευτο εθνικό σινεμά που ο λάτρης της έβδομης τέχνης οφείλει να έρθει σε
επαφή. Και η αλήθεια είναι πως ως και τα τέλη της δεκαετίας του 1990, το
τουρκικό σινεμά παράμενε λίγο-πολύ περιχαρακωμένο στα σύνορα της γείτονος. Παρά
την απήχησή του στα κινηματογραφικά φεστιβάλ, τις βραβεύσεις και την ιδιαίτερη
ματιά των δημιουργών του δηλαδή.
Είναι σχετικά πρόσφατα, εδώ και δύο δεκαετίες, με τον
λεγόμενο Νέο Τουρκικό Κινηματογράφο που η εθνική κινηματογραφία της Τουρκίας
έχει αποκτήσει μια εξωστρέφεια, με αυτό το τσούρμο των νέων σκηνοθετών να
αναγκάζουν την οικουμένη να τους προσέξει. Ο τουρκικός κινηματογράφος, γνωστός
και ως Türk Sineması, αποτελεί σημαντικό μέρος της τουρκικής κουλτούρας, με
ρίζες στην Οθωμανική Αυτοκρατορία όπου η πρώτη ταινία γυρίστηκε το 1905. Έχει
εξελιχθεί σημαντικά, από τα πρώτα ντοκιμαντέρ της δεκαετίας του 1910 έως τις
ομιλούσες ταινίες του 1931. Σήμερα, ο τουρκικός κινηματογράφος είναι μια
ζωντανή βιομηχανία που απευθύνεται σε κοινό τόσο στην Τουρκία όσο και σε
ομογενείς σε όλη την Ευρώπη, τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη, και πρόσφατα
έχει αποκτήσει απήχηση στον αραβικό κόσμο. Με σημαντικά φιλμ, αλλά και σημαντικούς δημιουργούς, στην
ιστορία του, που αξίζουν μια βαθύτερη ανάλυση στις μέρες μας. Φιλμ που έπαιζαν
στα επίσημα διαγωνιστικά των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών φεστιβάλ ήδη από τη
δεκαετία του 1960 και του 1970 και σύστηναν στη Γηραιά Ήπειρο τα διαμάντια της
Ανατολίας _αναφέρουμε ενδεικτικά
Όλη η χώρα δεν είναι παρά μια γιγάντια φυλακή…
"Άνυδρο καλοκαίρι" (1964) _Πολύ πριν τον Φατίχ Ακίν (που δεν θα παίξει στη λίστα μας μιας και κάνει σινεμά στη Γερμανία) και τον Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, πριν και από τον Γιλμάζ Γκιουνέι ακόμα, η Τουρκία γνώρισε την πρώτη της μεγάλη φεστιβαλική διάκριση το 1964. Με το άγριο και βίαιο αγροτικό δράμα του Μετίν Ερκσάν "Susuz Yaz ", το οποίο μετατρέπει το πανέμορφο τοπίο της Ανατολίας σε πεδίο σύγκρουσης δύο αδερφών με το υπόλοιπο χωριό. Η αφορμή; Ο μεγαλύτερος και πιο διαβολικός από τους δυο οικειοποιείται το νερό που αναβλύζει από μια φυσική πηγή, στερώντας το από τα χωράφια των υπολοίπων. Εδώ έχουμε μια ανατολίτικη εκδοχή της βιβλικής παραβολής των Κάιν και Άβελ, ένα ακατέργαστο διαμάντι που συνεχίζει να εντυπωσιάζει με τη μεγάλη αφήγηση, τη λυρική φωτογραφία και τη σπουδαία μουσική του Μάνου Χατζιδάκι φυσικά. Αλλά και τα βαθιά πατήματα στον ιταλικό νεορεαλισμό. Το αριστούργημα του Μετίν Ερκσάν απέσπασε τη Χρυσή Άρκτο στο Βερολίνο το 1964 και ενθουσίασε τόσο τον Μάρτιν Σκορσέζε, ο οποίος αποφάσισε να την αποκαταστήσει ψηφιακά και να την εντάξει στο φιλόδοξο World Cinema Project του…
"Χειμερία Νάρκη" (2014) _O Χρυσός Φοίνικας του 2014 \ "Kış Uykusu", ανήκε δικαιωματικά σε μια μεγάλη στιγμή τόσο του σύγχρονου τουρκικού κινηματογράφου όσο και του σημαντικότερου ίσως εκπροσώπου του, Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν. Εδώ όλα ξεκινούν όταν ένα αγοράκι ρίξει μια πέτρα στο παράθυρο του τζιπ ενός ξενοδόχου στην Καππαδοκία, ξεκλειδώνοντας μια αλληλουχία γεγονότων από αυτές που ονομάζουμε αληθινή ζωή. Πρόκειται για ένα πολυδιάστατο ψυχολογικό δράμα τσεχοφικής σύλληψης (πραγματικά, καθώς βασίζεται σε μια σειρά κειμένων του Τσέχοφ), ένα πικρό θεατρικό λες κινηματογραφημένο με τη μαγική τεχνική του Τσεϊλάν. Άλλο ένα καυστικό σχόλιο του μεγάλου δημιουργού για αυτή την αδιατάρακτη καθημερινότητα που μοιάζει με χειμερία νάρκη, μια πραγματική ζωγραφική με καμβά το σελιλόιντ.Ένα βαθυστόχαστο οικογενειακό δράμα δωματίου γεμάτο φιλοσοφικές αναζητήσεις και κοινωνική κριτική, με γλυκόπικρο χιούμορ και υψηλή διανόηση, κινηματογραφημένο αριστουργηματικά. Μια ιδανική ισορροπία μεταξύ ύφους και περιεχομένου…"Ξενοδοχείον η πατρίς" (1987) _Η Διεθνής Ένωση Κριτικών (FIPRESCI) μαγεύτηκε στο 44ο Φεστιβάλ Βενετίας από το ξεχασμένο πια κομψοτέχνημα του τουρκικού σινεμά "Anayurt Oteli " του Ομέρ Καβούρ. Σε σενάριο και σκηνοθεσία του Καβούρ, εδώ συναντάμε έναν χαμηλών τόνων νεαρό πανδοχέα που λειτουργεί το ξενοδοχείο του με τη βοήθεια μιας καμαριέρας. Μια πελάτισσα έρχεται, μένει ένα βράδυ και αναχωρεί την επομένη, υποσχόμενη να επιστρέψει. Μια πελάτισσα που του έχει ανάψει για τα καλά τη σπίθα του έρωτα. Ο ήρωάς μας δεν είναι πια ο ίδιος. Τώρα ζει μέσα στο μαρτύριο της προσμονής, ακόμα πιο μόνος απ’ ό,τι ήταν, ακόμα πιο απελπισμένος από όσο είχε πιστέψει πως ήταν. Αυτό είναι το εφιαλτικό, υπαρξιακό ψυχολογικό θρίλερ του Καβούρ, μια ενδελεχής πραγματεία πάνω στη μοναξιά, την εμμονή της μνήμης και τη θλίψη, αλλά ταυτοχρόνως και μια από τις πιο συνταρακτικές, σπαρακτικές ταινίες του τουρκικού σινεμά. Και μια πολιτική παραβολή σε δεύτερο επίπεδο, εκεί που το κοσμικό κράτος εγκαθιδρύθηκε στα ερείπια της παλιάς αυτοκρατορίας δηλαδή και κάποιοι δεν προσαρμόστηκαν ποτέ στις σαρωτικές αλλαγές…

Βαθύ, υπαρξιακό και φιλοσοφικό, το φιλμ που κινείται στις στέπες της Ανατολίας με αυτοκίνητο μοιάζει να μην το κουνά ρούπι, κάνοντας απλώς κύκλους γύρω από τον εαυτό του. Μέχρι που όλα θα αποκτήσουν νόημα, θα συνθέσουν μια μεγαλύτερη εικόνα για την ίδια τη ζωή των πρωταγωνιστών. Η εξιχνίαση ενός εγκλήματος μεταμορφώνεται σε ένα στιλιστικό κομψοτέχνημα, ένα δοκίμιο ύφους με πολλαπλά επίπεδα που μπλέκει τα κινηματογραφικά είδη υπερβαίνοντάς τα…
Δείτε και Ριζοσπάστης Νέος Τουρκικός Κινηματογράφος