16 Μαΐου 2021

Διεθνής Διάσκεψη στο Παρίσι 1960: η ΕΣΣΔ καλεί ακόμη μια φορά για ύφεση και αφοπλισμό

Οι Ηνωμένες Πολιτείες, επικεφαλής της αντισοβιετικής, αντικομμουνιστικής εκστρατείας, επιχειρούν τη με κάθε τρόπο υπονόμευση της Σοβιετικής Ένωσης.
Η απειλή ενός πυρηνικού ολοκαυτώματος μεγαλώνει καθώς η συνεχής ανάπτυξη του αμερικανικού πυρηνικού οπλοστασίου υποχρεώνει την ΕΣΣΔ να απαντά με την ανάπτυξη του δικού της.
Παρ' όλα αυτά η πρώτη σοσιαλιστική χώρα συνεχίζει να καλεί τους ηγέτες των άλλων πυρηνικών δυνάμεων για συνεννόηση, με στόχο την ύφεση και τον αφοπλισμό.
Μέσα σ' αυτό το κλίμα, η ανακοίνωση για την πραγματοποίηση της Διεθνούς Διάσκεψης στο Παρίσι στις 16 Μάη του 1960 γέννησε ελπίδες.


Τα σύγχρονα U2 του NATO

Λίγο πριν από τη Διάσκεψη, την 1η Μάη 1960, συμβαίνει κάτι που έμελλε να παίξει σημαντικό ρόλο στις σχέσεις ΗΠΑ - ΕΣΣΔ, αλλά και στην τελική έκβαση της ίδιας της Διάσκεψης.

Ένα αμερικανικό κατασκοπευτικό αεροπλάνο τύπου «U2» της Lockheed καταρρίπτεται από έναν πρωτοποριακό C-75 (SA-2) SAM στα Ουράλια, σχεδόν 2.500 χιλιόμετρα εντός του σοβιετικού εναέριου χώρου.
Η κατάρριψη του «U2» ανακοινώνεται στις 5 Μάη και οι Αμερικανοί δηλώνουν «άγνοια». Στη συνέχεια, όμως, οι Σοβιετικοί παρουσιάζουν τον πιλότο του αεροπλάνου Γκάρι Πάουερς και φωτογραφίες στρατιωτικών εγκαταστάσεων, που είχαν ληφθεί από το «U2».
H κυβέρνηση των ΗΠΑ, διεθνώς εκτεθειμένη, υποχρεώνεται να παραδεχτεί τα πάντα.

Στις 16 Μάη στο Παρίσι αρχίζει η Διεθνής Διάσκεψη, στην οποία παίρνουν μέρος ο Σοβιετικός ηγέτης Ν. Χρουστσόφ, ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντ. Αϊζενχάουερ, ο Βρετανός πρωθυπουργός Χ. Μακμίλαν και ο Πρόεδρος της Γαλλίας Ντε Γκολ.
Στην έναρξη της Διάσκεψης ο Χρουστσόφ απαιτεί από τον Αϊζενχάουερ να καταδικάσει το κατασκοπευτικό περιστατικό και να ζητήσει συγνώμη. Ο Αμερικανός Πρόεδρος αρνείται κατηγορηματικά. Απ' την αρχή διαπιστώνεται ότι Αμερικανοί, Βρετανοί και Γάλλοι δεν έχουν καμιά πρόθεση για συνεννόηση, απορρίπτουν όλες τις σοβιετικές προτάσεις για ύφεση και σταδιακό αφοπλισμό.
Στις 17 Μάη ο Χρουστσόφ και η σοβιετική αντιπροσωπεία ανακοινώνουν την αποχώρησή τους.

Ο αστικός τύπος φυσικά παρουσίασε την όλη κατάσταση με τα πόδια πάνω και το κεφάλι κάτω
(Καθημερινή)
«Παρίσιοι, 16. (Ιδ. Υπηρεσία). – Η διάσκεψις Κορυφής επί της οποίας η ανθρωπότης τόσας ελπίδας εστήριξεν είναι καταδικασμένη εις αποτυχίαν. Τούτο κατέστη φανερόν μετά την πρώτην τρίωρον δραματικωτάτην συνεδρίασιν των Τεσσάρων Μεγάλων εις το μέγαρον των Ηλυσίων. Κατά την γνώμην των Δυτικών μόνον θαύμα ημπορεί να διασώση την διάσκεψιν.
Αι οξύταται και προκλητικαί δηλώσεις του κ. Κρούστσεφ εναντίον των Ηνωμένων Πολιτειών και προσωπικώς του Προέδρου κ. Αϊζενχάουερ, ήνοιξαν από της πρώτης στιγμής χάσμα μέσα εις το οποίον ωλίσθησαν όλαι αι μέχρι σήμερον προσπάθειαι υπέρ της διεθνούς υφέσεως
»


 

 

15 Μαΐου 2021

24 Μάη «ανεβαίνει» το νέο site του «Οδηγητή»!

 


Μετά από πολύμηνη δημιουργική και συλλογική δουλειά ομάδας συντρόφων, το νέο, ανανεωμένο site του «Οδηγητή» είναι έτοιμο να «βγει» στον «αέρα» στις 24 Μάη, στη διεύθυνση www.odigitis.gr!

Όπως σημειώνει η Συντακτική Επιτροπή του:
«Φιλοδοξούμε το νέο site να αποτελέσει ένα ακόμα όπλο στην υπόθεση της καθημερινής αποκάλυψης της αλήθειας των "από κάτω".
Με το υλικό και τις νέες αναρτήσεις του, να τροφοδοτεί με περισσότερα επιχειρήματα, να γίνονται γρήγορα γνωστές οι "στιγμές" όσων γράφουν την ιστορία διεκδικώντας το δίκιο στους δρόμους του αγώνα.
Να αποκαλύπτουμε όσα "καμουφλάρει", συκοφαντεί και διαστρεβλώνει η αστική προπαγάνδα για να πείσει τη νεολαία ότι το βαθιά "γερασμένο" και συντηρητικό εκμεταλλευτικό σύστημα μπορεί να "γεννήσει" πρόοδο και ελπίδα για τους λαούς.

Εκεί θα μπορεί κανείς πλέον να βρίσκει -συγκεντρωμένο και ταξινομημένο με εύχρηστο και καλαίσθητο τρόπο- το πλούσιο υλικό που δημοσιεύει ο "Οδηγητής" μέσα από τις σελίδες του.
Τα κείμενα θα είναι χωρισμένα σε ενότητες με βάση το τμήμα της νεολαίας που αφορούν (μαθητές, φοιτητές, νέοι εργαζόμενοι κ.λπ.), αλλά και το θέμα τους (Πολιτισμός, Διεθνή, Ιστορία, Αθλητισμός κ.λπ). Δεν θα λείπουν φυσικά οι μόνιμες στήλες του "Οδηγητή" ("Προσεχώς στην τάξη", "Πάμε Γυμνάσιο", "Ένα τραγούδι - Μια ιστορία" κ.λπ.), ενώ σε διακριτά σημεία θα βρίσκονται συγκεντρωμένες οι αποστολές, οι συνεντεύξεις και τα άρθρα σε μορφή ερωτήσεων - απαντήσεων που έχει δημοσιεύσει το περιοδικό.
Αρχικά, θα υπάρχει το υλικό από τα τεύχη των τελευταίων ετών και σταδιακά το site θα εμπλουτίζεται.

Αξιοποιώντας και το site, επιδιώκουμε παράλληλα να δοθεί μια νέα ώθηση στην αξιοποίηση και διακίνηση του "Οδηγητή".
Αισθανόμαστε περήφανοι που το περιοδικό μας 52 χρόνια τώρα, "δεμένο" σε κάθε του βήμα με την ίδια την Ιστορία της ΚΝΕ, παραμένει το μοναδικό έντυπο νεολαίας που το προμηθεύονται χιλιάδες νέοι και νέες. Είναι το έντυπο που "κυριαρχεί" στους φοιτητές που βγήκαν στον δρόμο, στις καταλήψεις και τους αγώνες των μαθητών, σε χώρους νέων εργαζομένων και σπουδαστών όπου ανάβει μια "φλόγα" διεκδίκησης.

Αυτά ο "Οδηγητής" μπορεί και τα καταφέρνει ακριβώς γιατί αποτελεί το Όργανο του ΚΣ της ΚΝΕ.
Γιατί έχει το "προνόμιο" να γράφεται και να διακινείται από τους ίδιους τους νέους που διεκδικούν, ονειρεύονται και τολμούν να πάνε κόντρα στο ρεύμα! Στις σελίδες του βρίσκονται οι ανησυχίες, τα ενδιαφέροντα, οι αγώνες της νέας γενιάς, που δύσκολα θα τις βρει κανείς στα "trends", των social media, καθώς πρέπει να ψάξει αρκετά και να ξεπεράσει μπόλικη “σαβούρα”.
Σε αυτές τις σελίδες, κάθε νέος και νέα μπορεί να βρει απαντήσεις σε αυτά που τον προβληματίζουν και κυρίως στο αν μπορούν τα πράγματα να γίνουν "αλλιώς".

Μέχρι σήμερα, έχουμε καταφέρει αρκετά, στο χέρι μας είναι να καταφέρουμε πολλά περισσότερα.
Τώρα είναι η ώρα να γίνουν άλματα στη διακίνηση του "Οδηγητή", στη σχέση που διαμορφώνει το κάθε μέλος της ΚΝΕ με το Όργανο του ΚΣ. Αξιοποιώντας και το νέο site, να φτάσουμε το περιοδικό μας, τον "Οδηγητή" εκεί που του αξίζει!».

Παγκόσμιο κόσμημα το σοβιετικό μετρό 🚇 της Μόσχας

Το Μετρό (Μετροπολιτέν) της Μόσχας (Московский метрополитен) ήταν ιδέα του του Στάλιν (Ιανουάριος 1933) και μπήκε σε κυκλοφορία για πρώτη φορά 🚇 15 Μάη 1935, με απόφαση του ίδιου _με μία γραμμή τη Sokolnicheskaya –τότε μόλις 11 χιλιομέτρων 13 σταθμούς, για να φτάσει ως το πρώτο σύστημα υπόγειου σιδηροδρόμου στη Σοβιετική Ένωση. Σήμερα έχει συνολικά 255 σταθμούς (μαζί με το ring -κεντρική κυκλική γραμμή) και συνολικό μήκος διαδρομών 🚆 437 χιλιόμετρα, που το καθιστά το τέταρτο μακρύτερο στον κόσμο.
285.000 άνθρωποι επιβιβάστηκαν την πρώτη μέρα λειτουργίας του.

Εξυπηρετεί τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατών στην Ευρώπη (7 εκατομμύρια τη μέρα κατά ΜΟ, με peak ~10 εκατομ!) και λειτουργεί 5:25 το πρωί ως τις 1:00 τη νύχτα, με δρομολόγια ανά 1,5 λεπτό κατά τις ώρες αιχμής.
Εκτός όμως από μέσο μαζικής μεταφοράς είναι και ένα σύμβολο για την πόλη της Μόσχας, αφού στην ιστορία έχει μείνει η επική προσπάθεια του σοβιετικού κράτους και λαού όχι μόνο για τη λειτουργία αλλά και για τη συνέχιση των έργων κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ χρησιμοποιόταν και ως καταφύγιο αεροπορικών επιδρομών.

Το μετρό ονομάστηκε (με πρόταση του Στάλιν) «Παλάτια του Λαού» γιατί οι περισσότεροι από τους σταθμούς που χτίστηκαν επί ΕΣΣΔ, αποτελούν μέχρι και σήμερα ένα εκλεκτικό μείγμα μπαρόκ, κλασικισμού και σοβιετικού ρεαλισμού, με εξιδανικεύσεις ιστορικών χαρακτήρων, παραστάσεις από σημαντικές νίκες και σκηνές από τον αθλητισμό, τη βιομηχανία, τη γεωργία, το πολεμικό παρελθόν, το παρόν και το φωτεινότερο μέλλον.
(σταθμοί)
Mayakovskaya

Λειτουργεί από 11-Σεπ-1938 και η Art Deco αρχιτεκτονική του (σχέδια Alexey Dushkin) βασίζεται στο Σοβιετικό μέλλον, όπως αυτό απεικονίζεται από τον Vladimir Mayakovsky.
Από τους πιο όμορφους και διάσημους σταθμούς στον κόσμο, στα 33μ βάθος
Συχνά κατά το 2ο Παγκόσμιο συνεδρίαζε εκεί και το στρατιωτικό επιτελείο της ΕΣΣΔ.

Novokuznetskaya
Άνοιξε στις 20-Νοε-1943 και τιμά τους Σοβιετικούς πολεμιστές (αρχιτέκτονες Ταρανόβ & Μπουκόβα).
Στη διακόσμηση υπάρχουν επτά οκτάγωνα ψηφιδωτά ταβάνια όπου στη βάση τους βρίσκονται γλυπτά των πολεμιστών του Κόκκινου Στρατού, επίσης, λευκές και ροζ μαρμάρινες κολόνες διακοσμημένες με πορτρέτα Ρώσων ηρώων.

Elektrozavodskaya
15 Μάη 1944 κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκόσμιου είναι ένας από τους πιο εντυπωσιακούς σταθμούς (μελετητές Vladimir Shchuko - Vladimir Gelfreich) Το θέμα είναι επηρεασμένο από εργοστάσιο ηλεκτρικών λαμπτήρων)
Η οροφή του καλύπτεται απο έξι σειρές κυκλικών λαμπτήρων -318 στο σύνολο τους είναι. Οι πρωτοπόροι στην ηλεκτρική ενέργεια και μηχανική εμφανίζονται σης γωνίες της κεντρικής αίθουσας
του σταθμού.

Novoslobodskaya
30-Ιαν-1952 (αρχιτέκτονας Alexey Dushkin). Για την διακόσμηση του σταθμού, χρησιμοποιήθηκαν υαλογραφήματα -έργα Λετονών καλλιτεχνών και τα πρώτα σχέδια απεικονίζουν τον καιρό πριν τον 2ο Παγκόσμιο. Στο τέλος της πλατφόρμας υπάρχει ένα ψηφιδωτό με τη φράση «Ειρήνη σε όλο τον κόσμο».


Prospekt Mira
30-Ιαν-1952. Το θέμα του σταθμού είναι εμπνευσμένο από τον Βοτανικό Κήπο του Πανεπιστημίου της Μόσχας (αρχιτέκτονες Vladimir Gelfreykh & Mikhail Minkus) και οι κολόνες είναι διακοσμημένες με λουλουδένια στοιχεία. Στο κέντρο υπάρχει ένα «μενταγιόν» όπου αναδεικνύονται διάφορες πτυχές της γεωργικής εξέλιξης στη Σοβιετική Ένωση. Για τον φωτισμό του έχουν χρησιμοποιηθεί επιβλητικοί πολυέλαιοι.
Komsomolskaya
30-Ιαν-1952 σε σχέδια Shchusev από τους πιο πολυσύχναστους του δικτύου, που χαρακτηρίζεται ως το «baroque παλάτι του λαού». Αναπαριστά τον ιστορικό λόγο της μάχης των Σοβιετικών όπου ο Στάλιν μίλησε για τους στρατιωτικούς ηγέτες, οι οποίοι διαφαίνονται στα ψηφιδωτά του σταθμού.
Kievskaya
14-Μαρτ-1954, μετά από ένα διαγωνισμό που έγινε στην Ουκρανία (κέρδισε η ομάδα Katonin-Skugarev- Golubev) και το θέμα του επευφημεί την Ρωσο-Ουκρανική ένωση. Στο τέλος της πλατφόρμας βρίσκεται το πορτραίτο του Λένιν.



 



Δείτε και εικονική περιήγηση (euronews.com)