12 Ιουλίου 2022

Κούβα -καλοκαίρι 2022: προτάσεις για τη λαϊκή οικογένεια του νησιού της επανάστασης

Έρχεται και ξανάρχεται το μυαλό το 4σέλιδο φυλλάδιο του ΚΚΕ για το δικαίωμα στις διακοπές και την αναψυχή. «Κι όμως θα είμαι ακόμα εδώ κι αυτό το καλοκαίρι...» Μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού η λαϊκή οικογένεια έρχεται αντιμέτωπη με νέες στερήσεις. Πλέον, ακόμα και οι ολιγοήμερες διακοπές, η αναψυχή και μερικές ανάσες δροσιάς κοστίζουν στους εργαζόμενους ολόκληρους μισθούς.

Η ικανοποίηση αυτής της ανάγκης γίνεται ακόμα πιο δύσκολη στο φόντο της τεράστιας ακρίβειας και της ενεργειακής φτώχειας που μαστίζει τις λαϊκές οικογένειες… Πώς γίνεται ο τουρισμός να πηγαίνει για ρεκόρ...  και 1 στους 2 να μην πηγαίνει διακοπές;

Για ποιον λοιπόν είναι φτιαγμένα τα τεράστια τουριστικά θέρετρα; …Ποιος απολαμβάνει την πολυδιαφημισμένη «Αθηναϊκή Ριβιέρα», τα ξενοδοχεία - μεγαθήρια που σπέρνονται στους τουριστικούς προορισμούς; Για ποιον φτιάχνονται οι προβλήτες της κρουαζιέρας και οι μαρίνες; Για ποιον «χτίζουν» οι εφοπλιστές τα βαπόρια;

Τίποτα από τα παραπάνω δεν είναι για τον λαό, καμιά σχέση δεν έχουν µε τις ανάγκες του για απρόσκοπτη πρόσβαση σε ποιοτικό τουρισμό, για το δικαίωμά του στην αναψυχή. Είναι κομµένα και ραμµένα στα μέτρα της κερδοφορίας των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό… Γι’ αυτό στα ίδια νησιά που «φυτρώνουν» τα 5άστερα σαν τα μανιτάρια, δεν «φυτρώνουν» υποδομές Υγείας, Πολιτικής Προστασίας, Άθλησης, Πολιτισμού για τον λαό και τη νεολαία της περιοχής.

Φτάνει πια! -
Μπροστά οι ανάγκες του λαού!

Για το ΚΚΕ ο τουρισμός είναι ανθρώπινη ανάγκη, θα έπρεπε να είναι καθολικό λαϊκό δικαίωμα και όχι πανάκριβο εµπόρευμα. Το ΚΚΕ αντιµετωπίζει τον τουρισµό και την αναψυχή ως κατοχυρωµένο δικαίωµα για όλους τους εργαζόµενους, θεµελιωµένο πάνω σε έναν άλλο δρόµο ανάπτυξης, της σοσιαλιστικής οικονοµίας, στην οποία τα µέσα παραγωγής, ο πλούτος που παράγεται θα είναι κοινωνική-λαϊκή περιουσία.

Τέτοιου είδους δικαιώµατα κατέκτησαν οι εργαζόµενοι στις χώρες της σοσιαλιστικής οικοδόµησης τον 20ό αιώνα. Οι εργάτες και οι εργάτριες, οι οικογένειές τους, τα παιδιά και οι έφηβοι είχαν διασφαλισµένο το δικαίωµα στην ξεκούραση και την αναψυχή, σε οργανωµένες υποδοµές του εργατικού κράτους.

Είναι χαρακτηριστικά τα εξής στοιχεία από τις κατακτήσεις που κατάφερε η εργατική τάξη εκεί που πήρε την εξουσία, όπως στη Σοβιετική Ένωση:

Οι εργάτες είχαν καταφέρει στα µέσα του περασµένου αιώνα να έχουν ελεύθερες µέρες µέσα στην εβδοµάδα για ανάπαυση, καθώς και ελεύθερο χρόνο κάθε µέρα.
Υπήρχε δίκτυο πολιτιστικών ιδρυµάτων, κατασκηνώσεις νέων, τουριστικά κέντρα, εξοχικά. Απόδειξη ότι µπορεί να υπάρξει ικανοποίηση του λαϊκού δικαιώµατος των διακοπών, της αναψυχής όταν φύγει από τη µέση η εµπορευµατοποίηση των εργατικών-λαϊκών αναγκών από το εκµεταλλευτικό σύστηµα.
Υπήρχαν 13.141 κέντρα διακοπών στην ΕΣΣΔ όπου µπορούσε κάποιος να µείνει 24-26 µέρες τον χρόνο. Η ανάπαυση συνδυαζόταν µε ιατρική περίθαλψη όταν χρειαζόταν.
|
Υπήρχαν σπίτια ανάπαυσης, τουριστικοί ξενώνες και άλλες υποδοµές, για τις οποίες το ποσό που πλήρωναν οι εργαζόµενοι ήταν ελάχιστο, ενώ ένα μεγάλο μέρος καλυπτόταν από το εργατικό σωµατείο, τα ιδρύµατα Κοινωνικής Ασφάλισης ή τους δηµόσιους οργανισµούς.

Με αυτόν τον τρόπο το εργατικό κράτος εξασφάλιζε αναψυχή, περίθαλψη, άσκηση, ψυχαγωγία και ξεκούραση για δεκάδες εκατοµµύρια εργαζοµένων, παιδιών, εφήβων, φοιτητών. Αν όλα αυτά τα κατοχύρωσε ο σοσιαλισµός πριν 5 δεκαετίες, η εργατική εξουσία σήµερα µπορεί να κατοχυρώσει πολλά περισσότερα!

Οι θερμοκρασίες αυτό το καλοκαίρι –όπως και κάθε προηγούμενο και επόμενο στο νησί της επανάστασης, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν αφόρητες, αλλά λένε πάντα το ίδιο όταν οι Ινδιάνοι -όπως αποκαλούν τους εαυτούς τους οι Κουβανοί ψήνονται στον ήλιο… Και ενώ οι μεγαλύτεροι –σε διακοπές ή στη δουλειά, λιώνουν και ψάχνουν για μια σκιά, τα παιδιά εισβάλλουν σε πάρκα και πλατείες χωρίς να νοιάζονται τα πιτσιρίκια –οι «άρχοντες» της κοινωνίας πλημμυρίζουν τους δρόμους μας και είναι ακούραστα, δεν σταματούν να παίζουν, να πηδάνε και να τρέχουν –απολαμβάνοντας αυτό που το –άγνωστο στον καπιταλισμό κοινωνικό κράτος της Κούβας προσφέρει ως δικαίωμα αναφαίρετο, απλόχερα και δωρεάν. Όταν τους φωνάζεις να προσέξουν, κάνουν χρήση νόμων που δεν θα ζήλευε ο πιο έμπειρος δικηγόρος –για να καταλήξουν με ένα φιλί «δωροδοκίας».

Κλόουν και ειδικοί εκπαιδευτές βάζουν τα δυνατά τους για να γελάσουν αυτά τα διαβολάκια –«βασιλιάδες» ενώ οι γονείς συμμετέχουν επίσης σε αυτές τις δημοφιλείς παραστάσεις που διοργανώνουν πολιτιστικοί φορείς σε όλη τη χώρα, με μουσικούς, ποιητές και «τρελούς» …πρέπει να είσαι τρελός για να ικανοποιήσεις αυτόν τον ξέφρενο ρυθμό.

Στην Κούβα τα παιδιά είναι προνομιούχα, καθρέφτης ενός λαού όπου το καλύτερο είναι πάντα για αυτά, πριν τη γέννηση υπάρχει αυστηρός ιατρικός έλεγχος της εξέλιξης της εγκυμοσύνης, ενισχυμένη δίαιτα και αν η γυναίκα είναι εργαζόμενη μπορεί να απολαύσει πάνω ένα χρόνο άδεια με τη θέση της στη δουλειά να την περιμένει.
Τα παιδιά δεν ξέρουν να λένε ψέματα ή να προσποιούνται τη χαρά που νιώθουν, γιορτάζοντας πρώτα απ' όλα την ελευθερία του να είναι ρέμπελα και ασφαλή –κανένας φόβος απαγωγής ή κακοποίησης

Καλοκαίρι αλα Κούβα
με πολύ – πολύ πολιτισμό


Βασική εναλλακτική η απόλαυση των παραλιών και των κατασκηνώσεων δυνατότητα να ξεκουραστούν από τη ρουτίνα της καθημερινότητας και να απολαύσουν δωρεάν πολιτιστικές και ψυχαγωγικές επιλογές για τις οποίες προετοιμάζονται αρμόδια ιδρύματα καθ' όλη τη διάρκεια του έτους.
Μουσεία, γκαλερί, θέατρα και ανοιχτοί χώροι της επαρχίας και της πρωτεύουσας προετοιμάζονται για να προσφέρουν στην λαϊκή οικογένεια ένα διαφορετικό –κάθε φορά, καλοκαίρι, στο οποίο συνδυάζονται διασκέδαση και μάθηση.

Κατά την προετοιμασία του σχεδίου δραστηριοτήτων λαμβάνονται υπόψη τα ενδιαφέροντα των διαφορετικών ηλικιακών ομάδων, τα ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά τους και οι ανάγκες κάθε κοινότητας ή συνοικίας -όμως οι προσδοκίες του λαού δεν ικανοποιούνται πάντα.
Όσοι έχουν στα χέρια τους την ευθύνη της οργάνωσης του πολιτιστικού προγραμματισμού και του παιχνιδιού με τον δύσκολο αντίπαλο του προϋπολογισμού προσπαθούν να προσφέρουν στο κοινό δύο διαφορετικούς μήνες και σ’ αυτή την προσπάθεια, ο πολιτισμός βρίσκεται στο επίκεντρο.

Η γνώμη του κόσμου
από προηγούμενες εμπειρίες
είναι το θερμόμετρο.  

Η Ένωση Λογοτεχνών και Καλλιτεχνών της Κούβας έχει υψηλή κοινωνική ευθύνη όσον αφορά την αντανάκλαση των αισθητικών τάσεων που την ορίζουν ως καλλιτεχνική πρωτοπορία στην Κούβα και την προώθηση του ηγετικού χαρακτήρα του οργανισμού στο πλαίσιο των αλλαγών που βιώνει σήμερα η χώρα.
Οι θεατρικές παρουσιάσεις σε θέατρα και δημόσιους χώρους –με συμμετοχή του κοινού, χρωματίζουν τις καλοκαιρινές μέρες ενθαρρύνοντας τη μάθηση και το ενδιαφέρον μικρών και μεγάλων για αυτήν την καλλιτεχνική έκφραση, με ιδέες για διαφορετικά είδη -μπαλέτο, μοντέρνο και σύγχρονο χορό, φολκλόρ και λαϊκούς χορούς της Κούβας.
Οι παραστατικές τέχνες γεμίζουν ξανά χώρους με ελκυστικές επιλογές, για άλλη μια φορά επιδεικνύεται ο πρωταγωνισμός των δημιουργών του θεάτρου, του χορού και του τσίρκου. Μια πραγματικότητα που πέρα
​​από το καλοκαίρι μας κάνει μέρος υπέροχων προτάσεων που το κοινό πάντα εκτιμά.

Σε «συνευθεία» με την ιστορία

Κάθε χρόνο, οι επιλογές των θεσμών –ειδικά της επαρχίας, επικεντρώνονται στην υπεράσπιση των ριζών της κουβανικής μας ταυτότητας, αποτέλεσμα της συγχώνευσης γνώσεων από διάφορες περιοχές του κόσμου, με εκπαιδευτικούς περιπάτους, μόνιμες και μεταβατικές εκθέσεις, επισκέψεις σε μουσεία και ιστορικούς –αρχαιολογικούς χώρους, στις φυτείες του καφέ, στα απέραντα πάρκα και στο ζαχαροκάλαμο … και μαζί μουσική – με συμφωνικές ορχήστρες και συναυλίες βιβλιοπαρουσιάσεις, ποιητικές βραδιές, παιδικές παραστάσεις.

Η ενθάρρυνση και η προώθηση της γνώσης της ιστορίας και της ιδεολογίας της Επανάστασης, με αναφορές στον πολιτισμό για την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου και με κύριο χώρο το σπίτι και τις κοινότητες, ξεχωρίζουν –όπως κάθε χρόνο στις προτάσεις για το φετινό καλοκαίρι

Ειδικοί και διευθυντές του Κουβανικού Ινστιτούτου Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης (ICRT), του Υπουργείου Πολιτισμού (Mincult), του Εθνικού Ινστιτούτου Αθλητισμού, Φυσικής Αγωγής και Αναψυχής (Inder) και της Ένωσης Νέων Κομμουνιστών (UJC) αναφέρθηκαν πρόσφατα σε λεπτομέρειες για τις δράσεις και εκδηλώσεις που έχουν –συντονισμένα προγραμματίσει για την καλοκαιρινή σκηνή.

Ο Meyvis Estévez Echeverría, ιδεολογικός υπεύθυνος του Εθνικού Γραφείου της UJC, μας είπε ότι, ως γενικές δραστηριότητες, προτείνεται η ανάπτυξη εργαστηρίων σε διαφορετικούς τομείς, με τη συμμετοχή εκπαιδευτών τέχνης, ειδικών, διανοουμένων και δημιουργών.
Επιπλέον, δίνεται προτεραιότητα σε διαφοροποιημένες δραστηριότητες με παιδιά, εφήβους και νέους που ζουν σε κοινότητες με δύσκολη πρόσβαση και ευάλωτες περιοχές.

Ομοίως, το σπίτι κάθε νεαρού δημιουργού θα έχει ειδικό –ξεχωριστό πρόγραμμα σε κάθε επαρχία. Θα προωθηθεί μεταξύ άλλων η χρήση νέων τεχνολογιών, αθλητικές εκδηλώσεις, περιπλανήσεις σε εξωτερικούς χώρους, κινηματογραφικές συζητήσεις στα κέντρα FEEM, μαθήματα γλώσσας.


Ράδιο Κούβα

Στο πλαίσιο των προτάσεων και των δραστηριοτήτων του Κουβανικού Ραδιοφώνου, η Yuzaima Cardona Villena, γενική διευθύντρια, σχολίασε ότι ένα από τα κίνητρα είναι ο εορτασμός της εκατονταετηρίδας του.

«Ο καλύτερος τρόπος θα είναι με τις 140 πρεμιέρες που προγραμματίζονται, με έμφαση στην ψυχαγωγία του λαού, με προτεραιότητα στη μουσική, την επανέναρξη των υπαίθριων εξόδων και τη διατήρηση της υποστήριξης για τις οντότητες που παραμένουν στην παραγωγή κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, να διασφαλισθεί στο περιεχόμενο, ηαύξηση των επιπέδων της συμμετοχής των πολιτών ως υποχρέωση και αρχή του δημόσιου ραδιόφωνου», είπε.

Από τα καλοκαιρινά μαθήματα που προβλέπονται για ολοκληρωμένη εκπαίδευση ξεχωρίζουν, μεταξύ άλλων, η εκμάθηση γιόγκα και αγγλικών, εκτός από τη διατήρηση της ενημέρωσης και κοινωνικής διευκόλυνσης, ως ευκαιρία να δημιουργηθούν συμμαχίες με πολιτιστικούς φορείς και την καλλιτεχνική πρωτοπορία.

Ακούστε εδώ ζωντανά –επιλέξτε σταθμό

Η Cardona Villena τόνισε ότι φέτος, από τους εκατό κουβανικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς, οι 14 έχουν την επέτειό τους, επομένως θα είναι μια ευνοϊκή στιγμή να γιορτάσουμε σε καθέναν από αυτούς με ένα ανανεωμένο πρόγραμμα, συνέχιση συναυλιών και ροή από το Radio Progreso και το CMBF.

Υπενθύμισε πως το Radio Cadena Habana κάνει πρεμιέρα έργων με καλλιτεχνικούς ηγέτες και άλλους κινηματογραφιστές, καθώς και μια ιστορική μίνι σειρά από τους αδελφούς Saíz. Το Radio Rebelde διατηρεί έργα για τον ψηφιακό χώρο, ξεχωρίζει με μια πρόταση μπέιζμπολ για τους οπαδούς αυτού του εθνικού αθλήματος, εισάγει το Κέντρο Προώθησης του Χιούμορ στο πλέγμα του και περιλαμβάνει δραματοποιημένα πακέτα ιστοριών, σίριαλ και σαπουνόπερες, ενώ το Radio Progreso, μεταξύ άλλων δράσεων, ανακτά τους ραδιοφωνικούς κινηματογράφους για παιδιά, με τα Παραμύθια για τον Φεντερίκο.

Πάνω από 300 τηλεοπτικές εκπομπές για την οικογένεια

Ο José Carlos Zaragoza Suárez (Χοσέ Κάρλος Σαραγόσα Σουάρες), γενικός διευθυντής της τηλεόρασης, επεσήμανε ότι οι τηλεθεατές θα μπορούν να απολαύσουν ένα ποικίλο πρόγραμμα που έχει σχεδιαστεί για να εκπληρώσει το ρόλο της ενημέρωσης, της εκπαίδευσης και της ψυχαγωγίας.

Η Κουβανική Τηλεόραση θα προβάλει, ως πρεμιέρα –εκτός από επαναλήψεις, περίπου 80 ταινίες κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, εκτός από ξένες, παιδικές και δραματοποιημένες σειρές, συμπεριλαμβανομένων των El escaparate de Patricia, Educlick, Aventura con el televisor, Pili y el guardián enmascarado, En redes, Una calle mil caminos, Sorpresa XL, Conexión Cuba plus, Ruta 10 y Hábitat, εκτός από τα συνεχή ενημερωτικά της Telesur και της Russia Today.

Το Εκπαιδευτικό Κανάλι, από την άλλη πλευρά, θα διατηρηθεί σε όλες τις διδασκαλίες και θα περιλαμβάνει μια νέα έκδοση των μαθημάτων Universidad para Todos – Πανεπιστήμιο για όλους, που θα συμβάλει στο πολιτιστικό πρόγραμμα που πραγματοποιεί η χώρα. Εν τω μεταξύ, η Tele Rebelde παρουσιάζει μια νέα οπτική και ηχητική ταυτότητα, κάνοντας πρεμιέρα σε τέσσερις χώρους.

Ο Zaragoza Suárez τόνισε τις προσπάθειες των Estudios de Animación (Στούντιο Κινούμενων Σχεδίων) να παράσχουν περισσότερα από 500 λεπτά καρτούν που παράγονται ειδικά για το καλοκαίρι.

TV Cubana

Διασκέδαση και ελεύθερος χρόνος
μακριά από την υποκουλτούρα

Ήταν γνωστό ότι από το Instituto Nacional de Deportes,Educación Física y Recreación Inder (Εθνικό Ινστιτούτο Αθλητισμού, Φυσικής Αγωγής & Αναψυχής) σχεδιάστηκαν ελκυστικές προτάσεις μέσω της βέλτιστης χρήσης και εκμετάλλευσης των αθλητικών υποδομών, σε αντιστοιχία με τους πόρους της κάθε τοποθεσίας.

Ο José Cedeño Tamayo, γενικός διευθυντής Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού για όλους από το Inder, είπε ότι οι κύριες δραστηριότητες περιλαμβάνουν τα εθνικά σχολικά και νεανικά παιχνίδια. την εθνική σειρά μπέιζμπολ U-23, την Cubaila, το προκριματικό τουρνουά Copa América Μπάσκετ και αρκετούς αγώνες- εκπαιδευτικούς περιπάτους.

Εξήγησε ότι για τις καλοκαιρινές δραστηριότητες, το κουβανικό αθλητικό σύστημα διαθέτει 577 αθλητικές ομάδες, 318 χώρους σκακιού, 210 θεραπευτικούς χώρους, 5.325 μόνιμους χώρους φυσικής αναψυχής, 35 πισίνες, μεταξύ των άλλων εγκαταστάσεων.

📽️ κλικ 🎬 ⬆️  Τίτλοι τέλους της Fiesta del Fuego, ζωντανά από το πάρκο Céspedes

Πολιτισμός για όλους

Η Lizette Martínez Luzardo, γενική διευθύντρια Πολιτιστικής Πολιτικής του ΥπΠο, τόνισε ότι γι αυτό το στάδιο, μία από τις προϋποθέσεις είναι η ενθάρρυνση της ενεργού συμμετοχής του κουβανικού πληθυσμού.

Για αυτό, είπε, οι πολιτιστικοί φορείς θα εργαστούν απευθείας από την κοινότητα με τις περισσότερες από 400 βιβλιοθήκες, σημεία πολιτιστικής και δημιουργικής δυναμικής παρέμβασης.

Εννοώντας ότι μεταξύ των εκδηλώσεων που έχουν προγραμματιστεί για το καλοκαίρι είναι η Ημέρα Cucalambeana 2022, στο Λας Τούνας, το Φεστιβάλ της Πόλης της Θάλασσας, στο Σιενφουέγκος, το Φεστιβάλ της Καραϊβικής, στο Σαντιάγο ντε Κούβα, και το Διεθνές Φεστιβάλ Timbalaye (XIV έκδοση La Ruta de la Rumba), μεταξύ άλλων εκδηλώσεων.
Ομοίως, τα φεστιβάλ βιβλίου θα επαναληφθούν τους δύο καλοκαιρινούς μήνες, με παρουσιάσεις και λογοτεχνικές καινοτομίες, συμπεριλαμβανομένης της ψηφιακής μορφής για λήψη.

Στο πλαίσιο των παραστατικών τεχνών, το Εθνικό Μπαλέτο της Κούβας θα εμφανιστεί στο Εθνικό Θέατρο και το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας θα κάνει παραστάσεις σε διάφορες επαρχίες της χώρας.

Όσον αφορά την καλλιτεχνική εκπαίδευση, ο Martínez Luzardo εξήγησε ότι θα πραγματοποιηθούν επαγγελματικά εργαστήρια και μαθήματα όλων των εκδηλώσεων και οι απόφοιτοι θα προσφέρουν με τη σειρά τους συναυλίες στις κοινότητες

Μια φωτο από τα παλιά: η Αλέιδα Γκεβάρα Μαρτς  η κόρη του θρυλικού επαναστάτη και πρωτεργάτη της Κουβανικής Επανάστασης -κεντρική ομιλήτρια στην προφεστιβαλική εκδήλωση του 23ου Φεστιβάλ ΚΝΕ ΟΔΗΓΗΤΗ, Μάης του 1997 στα ΤΕΙ Πειραιά. Εκδήλωση αφιερωμένη στο 14ο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Νεολαίας και Φοιτητών, που έγινε το καλοκαίρι στην Αβάνα και στη Διεθνιστική Αλληλεγγύη και Φιλία των λαών. Χαιρέτισε σε εκδήλωση στο Πεδίον του Άρεως για το κλείσιμο της Μαραθώνιας Πορείας Ειρήνης, συμμετείχε στην εναρκτήρια εκδήλωση του Πανευρωπαϊκού Συμβουλίου Ειρήνης και μίλησε στην εκδήλωση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για τα 30χρονα από τη δολοφονία του Τσε, στις 24 Μάη στην έδρα της ΚΕ στον Περισσό. Παρουσιάστηκαν ακόμη βιντεοταινίες και CD του Βελισσάριου Κοσσυβάκη _ new Star αφιερωμένες στα 30 χρόνια από τη δολοφονία του Τσε.


“Μπορείς να κόψεις όλα τα λουλούδια, αλλά δεν μπορείς να εμποδίσεις την Άνοιξη να 'ρθει”...

 

Στον μεγάλο Χιλιανό κομμουνιστή ποιητή του κόσμου Πάμπλο  Νερούδα

 

Όταν ο Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα παρουσίασε στη φιλοσοφική σχολή στη Μαδρίτη τον ομότεχνό του από την άλλη άκρη του κόσμου, μίλησε για «έναν αυθεντικό ποιητή, από εκείνους που έχουν καλλιεργήσει τις αισθήσεις τους σ' έναν κόσμο που δεν είναι ο δικός μας και που ελάχιστοι τον αντιλαμβάνονται. Έναν ποιητή πιο κοντά στο θάνατο παρά στη φιλοσοφία, πιο κοντά στον πόνο παρά στη διανόηση, πιο κοντά στο αίμα παρά στο μελάνι. Παραμένει απέναντι στον κόσμο γεμάτος ειλικρινή έκπληξη και του λείπουν τα δύο εκείνα στοιχεία με τα οποία έχουν ζήσει τόσοι και τόσοι ψευδοποιητές: το μίσος και η ειρωνεία. Οταν πάει να γίνει τιμωρός και σηκώνει το σπαθί, βρίσκεται ξαφνικά μ' ένα πληγωμένο περιστέρι ανάμεσα στα δάχτυλά του».

«Κάποιος μ' ακούει και δεν το ξέρουν,
όμως εκείνοι, που γι' αυτούς τραγουδάω και που
το ξέρουν
συνεχίζουν να γεννιούνται και να γεμίζουν τον κόσμο
».

Έτσι τέλειωνε το ποίημά του «Ο Λαός», ο Πάμπλο Νερούδα, ξέροντας ότι και μετά το θάνατό του, τα τραγούδια του για το λαό του και όλους τους βασανισμένους λαούς, όσο κι αν τα πολεμούν οι δυνάστες των λαών, αυτά αθάνατα σαν οικουμενικές «καμπάνες» θα λένε τα πάθη των λαών και θα ηχούν της Ανάγκης το «σκοπό».

Η μορφή του Πάμπλο Νερούδα κατέχει αναμφισβήτητα μια ξεχωριστή θέση στη σκέψη και στην ψυχή της ανθρωπότητας. Το όνομά του, γραμμένο με το ανεξίτηλο κατακόκκινο χρώμα του ερωτικού πάθους, αλλά και του αγώνα για την ανθρώπινη ελευθερία, παραμένει σύμβολο του αθάνατου Ποιητικού Λόγου. Η ποίησή του, απέραντη, αγκάλιασε τα πάντα, τον άνθρωπο μόνο του, τον άνθρωπο με τον άνθρωπο, τον άνθρωπο με την κοινωνία, τον άνθρωπο με το σύμπαν. Γι' αυτό είναι τα πάντα: Ερωτική, πολιτική, φιλοσοφική, χιουμοριστική, ρομαντική, κλασική.

Ναζίμ Χικμέτ - Πάμπλο Νερούδα - Νικολά Γκιγιέν στο Βερολίνο -Παγκόσμιο Φεστιβάλ Νεολαίας το 1951

Πάμπλο Νερούδα - Γιάννης Ρίτσος

Ο Π. Νερούδα, το 1972, έλαβε το βραβείο Νόμπελ. Παρ' όλα αυτά δε δίστασε να τονίσει: «Υπάρχει ένας άλλος ποιητής, που αξίζει πολύ περισσότερο από μένα αυτή την τιμή, ο Γιάννης Ρίτσος».

Πάμπλο
Πάμπλο Νερούδα
αδερφέ μου
αδερφέ του κόσμου.

Το γράμμα που μου 'στειλες δεν το 'λαβα -
Πολλά σίδερα βάζουν στη νύχτα
για να μην ανταμώσουνε τα χέρια μας.
Δεν ξέρουν
πως τα χέρια μας σκάβουν κάτω από τα σίδερα.

Δεν ξέρουν
πως οι στίχοι μας ανατέλλουν πάνω από τα σίδερα.
Δεν ξέρουν πως για εμάς σίδερα δεν υπάρχουν...

(Γιάννης Ρίτσος -ποίημα του 1955)

Ο Όμηρος του 20ού αιώνα

«Είναι ο άνθρωπος που ταυτίστηκε με τον κόσμο της δουλειάς, τον πάντα αδικημένο σ' αυτόν τον πλανήτη. Και όχι με λόγια. Είναι ο ποιητής, που η ποίησή του δεν είναι καμωμένη από λόγια, αλλά από έργα. Ο στίχος του είναι έργο - ποίημα. Το βλέπεις, το πιάνεις στη χούφτα σου, το ακουμπάς στην καρδιά σου κι ακούγεται διπλό τικ - τακ...». Με αυτά τα λόγια εκφράστηκε για τον «Ομηρο του 20ού αιώνα της αμερικανικής κοσμογονίας», η Δανάη Στρατηγοπούλου - Χαλκιαδάκη, η οποία με τη μεταφραστική πένα της «έφερε» στην Ελλάδα τα ποιητικά «Άπαντα» του ποιητή όχι μόνον της Χιλής και της Λατινικής Αμερικής, αλλά και των αδικημένων λαών του πλανήτη όλου.

Ο Νερούδα είχε για τη ζωή «μιαν αντίληψη δραματική και ρομαντική» - όπως είχε πει ο ίδιος. «Ο,τι δεν αγγίζει βαθιά την ευαισθησία μου δεν με ενδιαφέρει. Οσον αφορά την ποίηση, στην πραγματικότητα καταλαβαίνω πολύ λίγα πράγματα. Γι' αυτό συνεχίζω με τις αναμνήσεις της παιδικής ηλικίας. Ισως απ' αυτά τα φυτά, τη μοναξιά, τη σκληρή ζωή, βγαίνουν οι μυστικές, αληθινά βαθιές "Ποιητικές Πραμάτειες" που κανείς δεν μπορεί να διαβάσει, γιατί κανείς δεν τις έγραψε. Η ποίηση διδάσκεται βήμα βήμα ανάμεσα στα πράγματα και στις υπάρξεις, χωρίς να τα χωρίσουμε, αλλά ενώνοντάς τα με την ανιδιοτελή απλωσιά της αγάπης».

      «Εγώ θα μείνω με τους εργάτες να τραγουδήσω... »

Εγώ θα μείνω με τους εργάτες να τραγουδήσω (...)
για των ψαράδων τον ωκεανό\ για το ψωμί των παιδικών μας αηδονιών,
και για την αγροτιά και για τ' αλεύρι μας,
τη θάλασσα, το ρόδο και το στάχυ,
τους σπουδαστές, τους ναύτες, τους φαντάρους,
για όλους τους λαούς σ' όλους τους τόπους \ για τη λυτρωτική τη θέληση/
των πορφυρών λαβάρων της αυγής.
Πάλεψε πλάι μου, κι εγώ θα σου χαρίσω τα όπλα όλα της ποίησής μου...

Ο κομμουνιστής ποιητής του οποίου η κηδεία μετατράπηκε σε διαδήλωση χιλιάδων πολιτών ενάντια στη χούντα του Πινοσέτ, ο Πάμπλο Νερούδα έχει αφήσει ένα τεράστιο έργο και έχει χαρακτηριστεί ο μεγαλύτερος ποιητής του 20ού αιώνα.
Ηταν 23 Σεπτέμβρη του 1973, λίγες μέρες μετά τη δολοφονία του Αλιέντε και των συνεργατών του, όταν ο Νερούδα άφησε την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 69 χρόνων. Το καθεστώς του Πινοσέτ απαγορεύει να γίνει η κηδεία του ποιητή δημόσιο γεγονός. Ωστόσο, δεκάδες χιλιάδες κόσμου συρρέουν στην πρωτεύουσα της χώρας για να συνοδεύσουν τον αγαπημένο ποιητή στην τελευταία του κατοικία και, αναπόφευκτα, η κηδεία του Νερούδα γίνεται η πρώτη δημόσια διαμαρτυρία ενάντια στη στρατιωτική δικτατορία της Χιλής. Τα έργα του παρέμειναν απαγορευμένα στη Χιλή μέχρι και το 1990. Ωστόσο, τα έργα του είναι τα πιο πολυδιαβασμένα έργα ισπανόφωνου δημιουργού.

Ποιητής της καρδιάς

Ο ποιητής, διπλωμάτης, κάτοχος του Νόμπελ Λογοτεχνίας, του βραβείου «Στάλιν» και αιώνια ερωτευμένος Πάμπλο Νερούδα, του οποίου το πραγματικό όνομα ήταν Ricardo Eliécer Neftalí Reyes Basoalto (Ρικάρντο Νεφταλί Ελιέθερ Ρέγιες Μποσοάλτο), γεννήθηκε στις 12 Ιουλίου 1904 στην πόλη Παράλ της Χιλής. Λίγο μετά τη γέννησή του, πεθαίνει η μητέρα του και ο πατέρας του, εργάτης των σιδηροδρόμων, μετακομίζει στην πόλη Τεμούκο όπου ξαναπαντρεύεται. Το όνομα «Πάμπλο Νερούδα», προς τιμήν του Τσέχου ποιητή Γιαν Νερούδα, αποτελεί το φιλολογικό ψευδώνυμό του από την ηλικία των 20.

Από τα δέκα του γράφει ποιήματα και στα δεκαπέντε του δημοσιεύει μάλιστα στίχους σε τοπικό περιοδικό. Το 1919 αποσπά το τρίτο βραβείο για το ποίημά του «Nocturno ideal». Το 1921 ξεκινάει σπουδές παιδαγωγικής και γαλλικών στο Πανεπιστήμιο της Χιλής, στην πρωτεύουσα Σαντιάγο. Κερδίζει το πρώτο βραβείο. Το νέο ταλέντο της λατινοαμερικανικής ποίησης γίνεται αμέσως γνωστό στους λογοτεχνικούς κύκλους.

Μέχρι τα 25 χρόνια του, ο ποιητής ολοκληρώνει έξι ακόμα έργα που αποκαλύπτουν τις υπαρξιακές του ανησυχίες, αλλά και την ιδιαίτερη παραγωγικότητά του. Από το 1927, σε ηλικία 23 ετών ξεκίνησε τη διπλωματική του καριέρα. Ως διπλωματικός σύμβουλος ταξιδεύει στη Βιρμανία, στο Μπουένος Αϊρες, στη Βαρκελώνη, στην Κεϋλάνη, στη Μαδρίτη, στην Ιάβα. Στην Ιάβα γνώρισε και παντρεύτηκε την Ολλανδέζα Μαρύκα Αντονιέτα Χάγκενααρ Βόγκελζανγκ, με την οποία χώρισε μετά από έξι χρόνια, κατά τη θητεία του στην Ισπανία. Εκεί, γνωρίζει τη μετέπειτα σύζυγό του Αργεντίνα, Ντέλια ντελ Καρίλ.

Ο πολιτικός Νερούδα

Οι εμπειρίες του από τα ταξίδια του, τα δικτατορικά καθεστώτα τα οποία βλέπει και τα μαρτύρια των λαών που στενάζουν σε ολόκληρο τον κόσμο, σε συνδυασμό με τη δολοφονία του φίλου του, Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, του προκαλούν βαθιά αγανάκτηση. Στις αρχές της δεκαετίας του 1940 γίνεται μέλος του Κομουνιστικού Κόμματος. Το 1945, του απονέμεται το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας. Τα έργα του γίνονται ολοένα και πιο πολιτικά, με αποκορύφωμα το «Canto General». Με την απαγόρευση του κομουνισμού στη Χιλή, ο Νερούδα πλέον καταζητείται. Για μήνες κρύβεται στην ίδια του τη χώρα, ώσπου καταφέρνει να διαφύγει στην Αργεντινή και από εκεί στην Ευρώπη, όπου έζησε εξόριστος από το 1948 έως το 1952. Στην εξορία, γνώρισε την Ματίλντε Ουρούτιε, τη Χιλιανή τραγουδίστρια που θα αποτελέσει τη «μούσα» του έως το τέλος της ζωής του και παντρεύονται το 1966.

To 1953 ο Νερούδα παραλαμβάνει το βραβείο «Στάλιν». Εγκαθίσταται μόνιμα στην Isla Negra, αλλά συνεχίζει τα ταξίδια σε ολόκληρο τον κόσμο. Με την εκλογή του Σαλβαδόρ Αλιέντε ως Προέδρου της Χιλής, ο Νερούδα διορίζεται πρέσβης στο Παρίσι (1970 - 1972). Το 1971, ένα χρόνο μετά την τιμητική διάκριση του Γιώργου Σεφέρη, η Σουηδική Ακαδημία απονέμει το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας στον Χιλιανό Πάμπλο Νερούδα, που ήδη πάσχει από καρκίνο. Τάσσεται υπέρ του Αλιέντε και στηρίζει την προεκλογική του εκστρατεία.

Το mural Presencia de América Latina
του Jorge González Camarena
στην είσοδο της Casa del Arte του Πανεπιστήμιου Concepción
Μεγάλο μέρος της ποίησης του Πάμπλο Νερούδα αφιερώνεται στον έρωτα, αλλά και στα απλά και στοιχειώδη πράγματα της καθημερινής ζωής, ενώ στην αξιόλογη σύνθεση «Κατοικία στη Γη», πραγματεύεται το χρόνο, τη μεταφυσική και τη σημασία της ανθρώπινης ύπαρξης. Δεν μένει όμως μόνο σ' αυτά. Μεγάλο μέρος του έργου έχει ιστορικό, κοινωνικό και πολιτικό - επαναστατικό περιεχόμενο, και εκφράζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την εποχή του, μιαν εποχή εξεγέρσεων, σκληρών ταξικών συγκρούσεων και επαναστάσεων. Ο μεγάλος Χιλιανός ποιητής, με μιαν απαράμιλλη λυρική δύναμη, υμνεί τους αγώνες της εργατικής τάξης και τους επαναστάτες, και ταυτόχρονα καταγγέλλει και χλευάζει τους ηγέτες των τυραννικών καθεστώτων.
Neruda 1972
στο Estadio Nacional
με το στρατηγό Carlos Prats κά

«Αργοπεθαίνει όποιος δεν αναποδογυρίζει το τραπέζι, όποιος δεν είναι ευτυχισμένος στη δουλειά του, όποιος δεν διακινδυνεύει τη βεβαιότητα για την αβεβαιότητα για να κυνηγήσει ένα όνειρο, όποιος δεν επιτρέπει στον εαυτό του τουλάχιστον μια φορά στη ζωή του να αποφύγει τις εχέφρονες συμβουλές... Αργοπεθαίνει όποιος εγκαταλείπει μια ιδέα του πριν την αρχίσει, όποιος δεν ρωτά για πράγματα που δεν γνωρίζει... Αποφεύγουμε τον θάνατο σε μικρές δόσεις, όταν θυμόμαστε πάντοτε ότι για να είσαι ζωντανός χρειάζεται μια προσπάθεια πολύ μεγαλύτερη από το απλό γεγονός της αναπνοής. Μόνο η ένθερμη υπομονή θα οδηγήσει στην επίτευξη μιας λαμπρής ευτυχίας».


📽️  Ταινίες:
Neruda (σκηνοθεσία
Pablo Larraín σενάριο Guillermo Calderón –παίζουν Gael García Bernal, Luis Gnecco, Mercedes Morán) - Μία κάκιστη ταινία που δεν αξίζει τον κόπο να δείτε»! (Ριζοσπάστης - Χάιμε Σβάρτ, Χιλιανό ποιητής που ζει στην Αθήνα)
Η αδιάφορη Neruda (σκηνοθεσία-σενάριο  Manuel Basoalto – παίζουν José Secall, Paulina Harrington, Max Corvalán κά) και φυσικά…
Η εξαιρετικά ανθρώπινη «Il postino»  - Ο ταχυδρόμος (σκηνοθεσία Michael Radford + Massimo Troisi, σενάριο Antonio Skármeta -νουβέλα "
Ardiente Paciencia" + Furio Scarpelli & Giacomo Scarpelli με τους Massimo Troisi, Philippe Noiret –στο ρόλο του Νερούδα, Maria Grazia Cucinotta κά)

1951: Ο Neruda με τη γυναίκα του Delia de Carril
και τον μετέπειτα ηγέτη της DDR Erich Honecker
ΗΠΑ- 1966