16 Δεκεμβρίου 2021

Ο επαναστάτης κομμουνιστής Κώστας Βάρναλης μας άφησε το άσβεστο φως που πάντα καίει...

 (μικρό αφιέρωμα)

Κώστας Βάρναλης: Ο κομμουνιστής ποιητής, πεζογράφος, κριτικός και δημοσιογράφος που στράτευσε το ταλέντο, την τέχνη και τη ζωή του στον αγώνα για τη μόρφωση του λαού και την απελευθέρωσή του από τα δεσμά της ταξικής σκλαβιάς, αφήνοντας πίσω του έργο τεράστιας αισθητικής και νοηματικής αξίας, άρρηκτα συνδεδεμένο με την αταλάντευτη στάση ζωής του, γεννήθηκε στον Πύργο (Μπουργκάς) της Βουλγαρίας στις 14 Φλεβάρη 1884 και έφυγε από τη ζωή 16 Δεκέμβρη 1974, σε ηλικία 90 χρόνων...
«Ποιητή, σ' είδαμε πάντα στο πλευρό του λαού μας με σκέψη και με πράξη» - είχε γράψει γι αυτόν ο Γιάννης Ρίτσος, στα 1956, με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων παρουσίας του στα ελληνικά Γράμματα. "Ο λόγος σου σπαθί, νυστέρι και φωτιά που φωτάει και φως που καίει. Σ' είδαμε πάντα με την παλάμη σου ανοιχτή, δίπλα στ' αυτί, για ν' αφουγκράζεσαι πίσω απ' τα τείχη τη στρογγυλή βουή του Ιστορικού, αναπότρεπτου ήλιου. Αυτόν τον ήλιο μάς έδειξες"!

Μόσχα, 1934.
Ο Κ. Βάρναλης με τον Δ. Γληνό και τον Θ. Κανονίδη,
στο Α’ Συνέδριο Σοβιετικών Συγγραφέων

Ο τιμημένος με το Βραβείο «Λένιν» για την Ειρήνη (1959) Κώστας Βάρναλης , σε εκδήλωση στη Μόσχα, αναφερόμενος στην κατηγόρια ότι ανήκει στη «στρατευμένη Τέχνη», απάντησε με αυτά τα σταράτα λόγια:
«...το δόγμα "η Τέχνη δεν κάνει πολιτική" διαψεύδεται από τα πράγματα. Ο Αριστοφάνης, ο Ντάντες, ο Θερβάντες, ο Ζολά, ο Τολστόι κάνουνε πολιτική. Πολιτική κατά των "κακώς κειμένων".
Πολιτική έξω απ' τα δόντια. Ποιος μυθολόγος της εξωπολιτικής Τέχνης θα 'χει το κουράγιο να υποστηρίξει πως αυτοί οι ήλιοι του πνευματικού στερεώματος δεν είναι μέγιστοι δημιουργοί του λόγου; Να λοιπόν, μια απόδειξη πως η Τέχνη μπορεί να κάνει πολιτική, χωρίς να πάψει να 'ναι Τέχνη και μάλιστα τρισμεγάλη. Ζήτημα, λοιπόν, υπάρχει μόνο για το ποια πολιτική δίνει ζωή και δύναμη στην Τέχνη και την απλώνει στο χώρο και στο χρόνο και ποια πολιτική τη χαλάει, τη σκοτώνει και τη μεταβάλλει σε καπνό χωρίς φλόγα...».

«Μη χτυπάς τον αδερφό σου, τον αφέντη τον κουφό σου! Και στον ίδρο το δικό, γίνε συ τ’ αφεντικό. (…) «Άιντε θύμα άιντε ψώνιο | άιντε σύμβολο αιώνιο, αν ξυπνήσεις μονομιάς θα ’ρθει ανάποδα ο ντουνιάς. Koίτα οι άλλοι έχουν κινήσει, έχει η πλάση κοκκινίσει, άλλος ήλιος έχει βγει σ’ άλλη θάλασσα, άλλη γη»…

Το καράβι που μετέφερε εξόριστους στον Άη Στράτη.
Στην κάτω σειρά, με τον μπερέ ο Δ. Γληνός και με την τραγιάσκα ο Κ. Βάρναλης

Ο Βάρναλης συντάχθηκε με τους πρωτοπόρους διανοούμενους, τους φοιτητές, τους εργάτες και η μαρξιστική ιδεολογία άνοιξε νέους ορίζοντες στην ποίησή του. Ο ποιητής πλαστουργός μιας «νιας ζωής» που με το όραμα και τον αγώνα μεταμορφώνει τις συνειδήσεις και τις διαπαιδαγωγεί. Συνήθως, ο λόγος περιστρέφεται γύρω από τον Βάρναλη ποιητή, ή και τον πεζογράφο. Όμως, πίσω από το λογοτέχνη βρίσκεται ο φιλόσοφος, ο στοχαστής αγωνιστής, ο οποίος από τη στιγμή που εγκαταλείπει τη διονυσιακή, την αισθησιακή τάση, δίνει στην ποίησή του αποκλειστικά κοινωνικό περιεχόμενο.

«Σ' όλη τη ζωή του δασκάλου, του λογοτέχνη και
του δημοσιογράφου, ποτέ ούτε έκανα ούτε έγραψα
τίποτα παρά τη συνείδησή μου ή εναντίον του λαού,
εναντίον της ελευθερίας του και των δικαιωμάτων του»
(
από το γράμμα του, το 1966, στη βράβευσή του από τους δημοσιογράφους).

Δε θα μπορούσε να είναι διαφορετική η πορεία του. Γνωρίζουμε πόσο συνεπής στάθηκε, στα ιδανικά του. Διώξεις, εξορία, άρνηση κάθε αναγνώρισης, λοιδορίες, ήταν το τίμημα της πίστης στα υψηλά ιδανικά της κομμουνιστικής ιδεολογίας.
Αυτός ήταν ο Βάρναλης, ο πιο ριζοσπαστικός ποιητής της νεότερης Ελλάδας. Ο σοφός πνευματικός δημιουργός, ένας γνήσιος κι αληθινός άνθρωπος, ο μπάρμπα - Κώστας, ο φίλος του λαού και των προλετάριων. Με την τέχνη του πολέμησε το κοινωνικό κατεστημένο, κατήγγειλε τις αδικίες, την ανισότητα και τις αθλιότητές του.

Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί/με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, | οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι

Όχι με λόγια, μ' έργα τ' Άδικο πολέμα!
Κι όχι μονάχος! Με τα πλήθη συνταιριάσου!
Τ' άδικο μ' αίμα θρέφεται! Πνίξε το με αίμα.
Κι άμα θα σπάσουν οι αλυσίδες τ' αδερφού
η λευτεριά η δικιά του θάναι λευτεριά σου,
κι ανάγκη πια δεν θα 'χεις κανενός Θεού!..
Δεν είναι αλήθεια πιο χρυσή απ' την αλήθεια της σιωπής.
Χίλιες φορές να γεννηθείς, χίλιες θα σε σταυρώσουν.

«Δεν είμ' εγώ σπορά της τύχης,
ο πλαστουργός της νιας ζωής.
Εγώ 'μαι τέκνο της Ανάγκης,
κι ώριμο τέκνο της Οργής
»...

1959. Ο Κώστας Βάρναλης, στη Μόσχα, κατά την απονομή του «Βραβείου Λένιν για την Ειρήνη»

Ξεφυλ(λ)ίζοντας \ Κώστας Βάρναλης: Η Γυναίκα 

1 Πόσες φορές σε κάλεσα κι όχι για μένα, Θε μου! Λείπεις από τον τρίσβαθο ουρανό και μέσαθέ μου. Του Τέκνου σου που δέχτηκες το γαίμα να σε βάψει, ποιά σου βουλή στο λάκκο αυτό σωρό μάς έχει θάψει; 

5 Κρίμα δικό μας ή βουλή δικιά σου, τί μας μέλει! Ελέησε και γρηγόρεψε του καθενού τα τέλη. Ω γυναικούλες, που ποτές δεν είδε μάτι ξένο, στήθη βγαλτά κι ώς την κοιλιά φουστάνι ανασυρμένο!
Ο πεσημός σου είναι πολύς, όσο πολλοί ’ναι οι πόνοι, 10 πικρή ψυχή, που όσο βυθάς, τόσο η ντροπή στομώνει! Ω δίχως δάκρυ κλάηματα και δίχως βόγκο αγκούσα! Για της ζωής την ξαγορά τί να δεχτώ μπορούσα!
Δεν το ’ξερα τόσο πολλοί κι αργοί οι θανάτοι να ’ναι!

Οι πεθαμένοι αποβραδίς για νέα θανή ξυπνάνε! 15 Δεν είναι οι πόνοι, που πονώ, κι η πείνα, που με κόβει, εσάς φοβάμαι, της νυχτός μεγαλωμένοι φόβοι! Ώς με το νώμο ξύλιασε το χέρι, που σε σφίγγει, παιδάκι μου, με τ’ ανοιχτό, καθώς πουλιού, λαρύγγι. Και συ σιωπάς μες στην κοιλιά, σπόρε, που όλο σκιρτούσες. 20 Ω δίχως δάκρυ κλάηματα και δίχως βόγκο αγκούσες! 

2_II Φτερούγας άξαφνης συρμένε αθέρα στο κορμί μου, ερωτικό ανατρίχιασμα, ποιός σ’ έχει στείλει; Κοίμου, πικρή ψυχή, σαν άλλοτες, και στ’ όνειρό σου ιδές τα τα περασμένα στην παλιά, καλοσυνάτη ζέστα! 25 Κρεβάτι εσύ, όπου γνώρισα το μέγα σκίρτημα, άξο της Άγιας Τράπεζας μικρή αδερφή να σε φωνάξω· πάτωμα με νωπό φουσκί και μ’ άχερα στρωμένο, προσηλιακό παράθυρο με τζάμι ραγισμένο· στο παραγώνι κρεμαστή φασκομηλιά απ’ το δάσο  κι έτοιμη ευωδερή φακή, για να την κατεβάσω. 

Και να σε βλέπω να γυρνάς, καλέ μου, απ’ το χωράφι, μπροστά σου βόδια κόκκινα, πίσω ουρανός χρυσάφι. Στη σιδερήν αγκάλη σου, γεμάτη νότια κρύα, να γεύομαι σκλάβα πιστή την άγια ελευτερία. 

3 Κι όπως χορεύεις αψηλά στα μπράτσα σου τ’ αγόρι να βλέπεσαι περήφανος στο γελαστό του θώρι. Ούτε περσότερη χαρά κι ούτε πιο λίγον πόνο, άλλο δεν ελαχτάρησα, φωλιά μου, εσένα μόνο. Άκου τον ξάστερο ουρανό, πώς οι καμπάνες σειούνε. 40 Όπου καρδιά, χαρμόσυνες λαχτάρες απαντούνε. Ανάστασ’ είναι σήμερα. Παιδιά, γυναίκες, γέροι κόκκινο αβγό στην τσέπη τους, χρυσό κερί στο χέρι. Όσ’ άστρα ’ναι στον ουρανό, τόσα στον κάμπο κρίνα. Όλ’ έχουνε στην καθαρή ψυχήν Απρίλη μήνα. 45 Της εκκλησιάς φουντώσανε δάφνη πολλήν οι στύλοι. Ειρήνη! ειρήνη! φιληθείτε οχτροί μαζί και φίλοι. 

.….….….….….….….……

Στον ουρανό σου κρούσταλλο, με ποιόνε να ’σαι, Θε μου; Ο σκοτωμένος σε πονά, ο φονιάς σ’ ευφραίνει; Πε μου!

O Bάρναλης τάσσεται στη διάθεση της εργατικής τάξης αντιμέτωπος με τον παλιό αστικό κόσμο που πριν ανήκε. Γι' αυτό και θα αρνηθεί το έργο της πρώτης του περιόδου. Θα κριτικάρει σκληρά τον εαυτό του και θα ανοίξει ανανεωμένος, φρέσκος την καινούργια περίοδο. Από την καινούργια θέση του κοίταξε πια πίσω του, για να δει και να καταδικάσει τον παλιό εαυτό του και μαζί να καταδικάσει την προηγούμενη ιδεαλιστική του ποίηση. Για να φτάσει να καταδικάσει έτσι την παλιά του τέχνη «των μωρών, των τσαρλατάνων» χρειάστηκε να καταδικάσει αδίσταχτα τον παλιό εαυτό του:

Είπα: «Ξεφορτώσου
τον παλιό εαυτό σου
και ξαναγεννήσου
να 'σαι, όπως δεν είσουν
...

Και συ, Νόμε, των άνομων ασπίδα
σαν τη μαϊμού από κλώνο σ’ άλλον πήδα
κι απ’ την κορφή με την ουρά κρεμάσου,
να μη γλέπει ο Λαός τα πισινά σου
.
Κ. Βάρναλης (Ελεύθερος Κόσμος, Πρόλογος)


14 Δεκεμβρίου 2021

Ένα δέντρο ...εμβολίων φέρνει τα Χριστούγεννα στη Ρουμανία ⁉️❓

 

Η υγειονομική περίθαλψη στη Ρουμανία κατέχει μια από τις τελευταίες –αν όχι την τελευταία, θέση στην Ευρώπη -στην τελευταία θέση στον Ευρωπαϊκό Δείκτη Υγείας.
Έχει ένα υποχρηματοδοτούμενο και αναποτελεσματικό σύστημα, το οποίο αποτυγχάνει να παρέχει όχι μόνο ποιότητα αλλά και στοιχειώδη περίθαλψη, με τα νοσοκομεία εκτός από ανεπαρκή να είναι συχνά επικίνδυνα.
Ελλειμματικό προσωπικό που -όπως και όλοι οι εργαζόμενοι πληρώνεται τρεις κι εξήντα με τις κυβερνήσεις της καπιταλιστικής παλινόρθωσης να διαδραματίζουν τον κύριο ρόλο στις αποτυχίες της υγειονομικής περίθαλψης –φαινόμενο που είχε κάνει την εμφάνισή του και τα τελευταία χρόνια του «υπαρκτού».

❣️ η είδηση 🎇
Το δικό τους συμβολικό χριστουγεννιάτικο δέντρο, δημιούργησαν οι εργαζόμενοι στο μεγαλύτερο εμβολιαστικό κέντρο του Βουκουρεστίου στη Ρουμανία.

Το δέντρο ύψους τριών μέτρων και είναι φτιαγμένο εξολοκλήρου από άδεια φιαλίδια εμβολίων κατά του κορωνοϊού.
Τα περίπου 19.000 φιαλίδια μάζευαν οι εργαζόμενοι στο συγκεκριμένο κέντρο από τον περασμένο Μάρτιο, έχοντας ήδη κατά νου τι θα τα κάνουν.


Όταν άρχισαν να στήνουν το δέντρο τους, τοποθέτησαν φωτάκια LED μέσα σε κάποια από τα φιαλίδια, για έξτρα εορταστικό εφέ.
Το δέντρο τους είναι έτοιμο πλέον και περιμένει τα Χριστούγεννα, τα τελευταία -όπως λένε όλοι οι υγειονομικοί του συγκεκριμένου κέντρου- που εύχονται να ζούμε με το φόβο του ιού.


🍂  Με την ευκαιρία: σήμερα τα περιστατικά Covid έχουν φτάσει "αισίως" -παγκόσμια, στα ~273.000.000 (για την ακρίβεια 272.522.026) και οι θάνατοι ξεπέρασαν τα 5.000.000 (5.346.562)
Στην κορυφή πάντα οι ΗΠΑ (51.290.979 -823.390 θάνατοι) και ακολουθούν Ινδία, Βραζιλία, Αγγλία, Ρωσία, Τουρκία, Γαλλία κλπ. ψηλά -αναλογικά με τον πληθυσμό της η Ελλάδα 19.553 θάνατοι, η περί ης ο λόγος Ρουμανία (με ~2πλάσιο πληθυσμό από τη χώρα μας) 1.795.418 | 57.935 θάνατοι 


Η Ρουμανία
γνώρισε τις μεγαλύτερες αντικυβερνητικές διαδηλώσεις στην ιστορία της
το πρώτο εξάμηνο του 2017

Η Ρουμανία γνώρισε τις μεγαλύτερες αντικυβερνητικές διαδηλώσεις στην ιστορία της το πρώτο εξάμηνο του 201 Η Ρουμανία έχει –θεωρητικά, ένα πρόγραμμα καθολικής ασφάλισης υγείας, που πληρώνει αδρά ο λαός μέσω ενός υποχρεωτικού φόρου (μισθωτών υπηρεσιών) ξοδεύοντας ~4% του ΑΕΠ της.

Τα περισσότερα «δημόσια» νοσοκομεία της χώρας, είναι γερασμένα και χρόνια υποχρηματοδοτούμενα, έχοντας κατασκευάσει μετρημένα στα δάχτυλα νέα νοσοκομεία μετά τις ανατροπές και –όπως σε όλη την Ευρώπη, έχει απογειωθεί η ιδιωτική ασφάλιση έτσι παρά την «καθολική κάλυψη υγείας» στην πράξη, πολλοί (όσοι μπορούν δλδ) Ρουμάνοι καταλήγουν να πληρώνουν από την τσέπη τους, ενώ τα φακελάκια δίνουν και παίρνουν όντας ένα είδος "υγειονομικής κουλτούρας".

Ρουμανία 2019:
Υποδοχήυγειονομικών και εργαζόμενων από τις δυνάμεις καταστολής Φωτο ΑP

Ταυτόχρονα είναι εμφανής η έλλειψη γιατρών: με την είσοδο στην Ε.Ε. πάνω από 15.000 εγκατέλειψαν τη χώρα ενώ υπάρχει και έντονη έλλειψη επαγγελματιών υγείας με ~30% των λειψών θέσεων να είναι ακάλυπτες. Στις αγροτικές περιοχές όπου οι μισθοί είναι ακόμη χαμηλότεροι και υπάρχει λιγότερη εποπτεία η κατάσταση είναι τραγική ενώ οι πτυχιούχοι και οι ειδικευμένοι γιατροί συνεχίζουν να την εγκαταλείπουν προς το εξωτερικό.
Και μαζί οι απανταχού αμαρτωλές ΜηΚυΟ όπως Give Life Association, η οποία ανέλαβε για λογαριασμό του κράτους (και χρηματοδοτούμενη –όπως παντού από το υστέρημα του λαού και τα μεγάλα μονοπωλιακά συμφέροντα) να κατασκευάσει ένα εργαστήριο διάγνωσης λευχαιμίας όντας ο διαχειριστής μεταμόσχευσης οργάνων της χώρας.
Η Give Life Association αν και 100% ιδιωτικός οργανισμός αποτελεί νταβατζή της δημόσιας ιατρικής υποδομής με ξένα κόλλυβα: Τρέχον έργο της είναι ένα μεγάλο νέο νοσοκομείο στο Βουκουρέστι έχοντας  συγκεντρώσει πάνω από 30 εκατομμύρια δολάρια από 300.000 άτομα και 4.000 εταιρείες, που –κατά τους ίδιους «βρίσκεται υπό ολοκλήρωση».
Δείτε και (economist.com) Κρίσιμη κατάσταση: Το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης της Ρουμανίας, το χειρότερο της ΕΕ, αγωνίζεται να μεταρρυθμιστεί


Οι υψηλότεροι μισθοί και η καταστολή της διαφθοράς είναι η αρχή …
«ΕΧΟΥΜΕ ΥΨΗΛΟΤΕΡΟΥΣ μισθούς, δεν χρειαζόμαστε φακελάκια», γράφει μια αφίσα κολλημένη σε γυάλινη οθόνη στο Νοσοκομείο Επειγόντων Περιστατικών της Slatina στη Ρουμανία. Πέντε γιατροί ντυμένοι με στηθοσκόπια χαμογελούν ενθαρρυντικά: «Αφήσαμε τη διαφθορά να υποφέρει, θα σας γιατρέψουμε!» Ωστόσο, η υγειονομική περίθαλψη της Ρουμανίας κατατάσσεται σταθερά ως η χειρότερη της ΕΕ … Παρά το διπλασιασμό των μισθών τα τελευταία πέντε χρόνια, η διαφθορά, οι ελλιπείς επενδύσεις και η φυγή εκπαιδευμένου προσωπικού εξακολουθούν να αποτελούν μάστιγα.
Η κουλτούρα της επίσπευσης της φροντίδας με δωροδοκίες είναι δύσκολο να ξεριζωθεί, αλλά ακόμη πιο ανησυχητικά, είναι τα μεγάλα χρηματικά ποσά που ξεπλένονται μέσω συμφωνιών μαμούθ με παρόχους εξοπλισμού και προμηθειών… γράφει μεταξύ άλλων ο economist.

Ξαναγυρνώντας στο συμβολικό χριστουγεννιάτικο δέντρο, που δημιούργησαν οι εργαζόμενοι υγείας στο Βουκουρέστι... ευχόμαστε

🎉 🥳  Καλό κουράγιο 🤠
Crăciun fericit - Καλά Χριστούγεννα! 



 

"Quo Vadis Aida?" καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία του 2021

Η 34η απονομή των Βραβείων της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου ανέδειξε ως καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία για το 2021 το «Quo Vadis Aida?» της Jasmila Zbanic από τη Βοσνία.

Τα βραβεία είχαν αρκετές εκπλήξεις καθώς σχεδόν κανένα από τα φαβορί δεν κατάφερε να κερδίσει ένα βραβείο, ενώ η Γιασμίλα Ζμπάνικ και το «Quo Vadis Aida?», κέρδισε τρία από τα μεγαλύτερα βραβεία: Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Α’ Γυναικείου Ρόλου.

Το animated ντοκιμαντέρ «Flee» του Jonas Poher Rasmussen κέρδισε 4 βραβεία, δυο επίσημα, αυτά του ντοκιμαντέρ και του animation και δύο ακόμη, αυτό της Eurimage για την παραγωγό του, αλλά και των φοιτητών κινηματογράφου που το ανέδειξαν ως το αγαπημένο τους.


Τιμώμενα πρόσωπα  ήταν ο Στιβ ΜακΚουίν– καμιά σχέση με τον πασίγνωστο συνώνυμό του από το Χόλιγουντ (βλ και To «Small Axe»  ξαναγράφει ένα κομμάτι της βρετανικής ιστορίας Δανή σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός Susanne Bier.
Η βραδιά ξεκίνησε με το τιμητικό βραβείο (European Achievement in World Cinema) στην Σουζάνε Μπίερ, για το σύνολο της διεθνούς καριέρας της.


  Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά φέτος, η τελετή απονομής των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κινηματογραφικών βραβείων πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά. Με τα κρούσματα να έχουν πολλαπλασιαστεί στη Γερμανία, το Βερολίνο δεν μπορούσε να υποδεχθεί παρά μόνο τους υποψηφίους.

Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου 2021

  • Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία : «Quo Vadis Aida?
  • Kαλύτερη Ευρωπαία Σκηνοθέτης : Γιασμίλα Ζμπάνικ («Quo Vadis Aida?»)
  • Καλύτερος Ευρωπαίος Ηθοποιός : Άντονι Χόπκινς («The Father»)
  • Καλύτερη Ευρωπαία Ηθοποιός : Γιάσνα Τζούρισιτς («Quo Vadis Aida?)
  • Καλύτερος Ευρωπαίος Σεναριογράφος : Φλόριαν Ζέλερ, Κρίστοφερ Χάμπτον («The Father»)
  • Ευρωπαϊκή Ανακάλυψη του 2021: «Promising Young Woman» της Έμεραλντ Φένελ
  • Καλύτερο Ευρωπαϊκό Ντοκιμαντέρ 2021: «Flee» του του Γιόνας Πόχερ Ράσμουσεν
  • Ευρωπαϊκό Βραβείο Πρωτοπόρας Αφήγησης : Στιβ ΜακΚουίν για το «Small Axe»
  • Καλύτερη Ευρωπαϊκή Κωμωδία : «Ninjababy» της Ίνγκβιντ Σβι Φλίκε
  • Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία Animation : «Flee» του Γιόνας Πόχερ Ράσμουσεν
  • Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία Μικρού Μήκους : «My Uncle Tudor» (Nanu Tudor) της Όλγκα Λουκοβνίκοβα από το Βέλγιο.
  • Eurimage Co-Production Award : Μαρία Έκερχοφτ (Νορβηγία), παραγωγό του «Flee»
  • Τιμητικό Ευρωπαϊκό Βραβείο : στη γερόλυκο Márta Mészáros Μάρτα Μεζάρος, Ουγγαρέζα σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός