06 Σεπτεμβρίου 2022

Ο ποιητής της σκηνοθεσίας –από τους σπουδαιότερους δημιουργούς της 7ης Τέχνης

Σκηνοθέτης και σεναριογράφος, ένας από τους καλύτερους και πιο σημαντικούς όλων των εποχών, έχοντας γυρίσει πάνω από 30 ταινίες και έχοντας επηρεάσει πολλούς άλλους -αναμφίβολα ο γνωστότερος στην Δύση Ιάπωνας σκηνοθέτης.
Έλαβε τον Χρυσό Λέοντα για την ταινία Rashômon, δύο Χρυσούς Φοίνικες για τις ταινίες Kagemusha και Ran και ένα τιμητικό Όσκαρ το 1990. Το 1999, το CNN τον ονόμασε "Ασιάτη του Αιώνα" στην κατηγορία "Τέχνες, Λογοτεχνία και Κουλτούρα". Ανάμεσα στις πιο αναγνωρισμένες του ταινίες είναι τα Οι Επτά Σαμουράι (1954), Ρασομόν (1950), Ραν (1985), Ikiru (1952), Yojimbo (1961), High and Low (1963), Ο Θρόνος του Αίματος (1957), Το Μυστικό Φρούριο (1958) και Kagemusha (1980).

Γεννήθηκε 23-Μαρτ-1910 στην Όμορι (Τόκιο), τελευταίο των οκτώ παιδιών του Ισαμού (Isamu) και της Σίμα (Shima) Κουροσάβα. Αρχικά ήθελε να γίνει ζωγράφος, αλλά δεν έγινε δεκτός στην Ακαδημία Τεχνών. Το 1936 γίνεται βοηθός του σκηνοθέτη Γιαμαμότο Κατζίρο (Yamamoto Kajirô), που δούλευε σε μια γιαπωνέζικη εταιρεία παραγωγής ταινιών.

Στην εταιρεία αυτή ο Κουροσάβα γυρίζει την πρώτη του ταινία: "Σουγκάτα Σανσίρο" (Sugata Sanshiirô) (1943), μια ταινία δράσης που σύντομα έγινε δημοφιλής. Στα επόμενα χρόνια ο Κουροσάβα παράγει ταινίες πιο απλές και εμπορικές, όπως η συνέχεια του Σουγκάτα Σανσίρο (1945), οι οποίες γεννιούνται υπό τον έλεγχο της στρατιωτικής κυβέρνησης της Ιαπωνίας, που λογοκρίνει αυστηρά ολόκληρη την πνευματική δημιουργία της εποχής και ευνοεί κυρίως την παραγωγή λογοτεχνικών και κινηματογραφικών έργων με πατριωτικό περιεχόμενο. Η συνέχεια του Σουγκάτα Σανσίρο είναι, εξ' αιτίας αυτής της πίεσης εκ μέρους της κυβέρνησης, μια πατριωτική ταινία που σκοπεύει να δείξει στο κοινό την υπεροχή της γιαπωνέζικης πολεμικής τέχνης (τζούντο) απέναντι σ' εκείνη των εχθρών των Ιαπώνων, των Αμερικανών (μποξ). Για τον Κουροσάβα, που συμπορευόταν με την αριστερά, η οποία στην Ιαπωνία της δεκαετίας του '20 είχε παίξει μεγάλο ρόλο κυρίως για την νέα γενιά, η εμπειρία της αντίδρασης εκ μέρους των συντηρητικών τάξεων και ομάδων της Ιαπωνίας, της έλλειψης ελευθερίας και του πολέμου υπήρξε σημαντικότατη.

Η πρώτη ταινία του μετά τον πόλεμο ήταν το «Δεν λυπόμαστε την νεολαία μας». Το 1948, κυκλοφόρησε ο «Μεθυσμένος Άγγελος», το οποίο γνώρισε μεγάλη κριτική αναγνώριση, και εδραίωσε τον Κουροσάβα ως έναν από τους πιο σημαντικούς νέους σκηνοθέτες της Ιαπωνίας. Στην ταινία πρωταγωνιστούσε ο τότε άγνωστος Τοσίρο Μιφούνε, που έπειτα έγινε ένας από τους πιο γνωστούς και αναγνωρισμένους Ιάπωνες ηθοποιούς, και πρωταγωνίστησε σε 15 ακόμα ταινίες του Κουροσάβα.

Η διεθνής καταξίωση

Το 1950 κυκλοφόρησε η ταινία που έκανε τον Κουροσάβα γνωστό έξω από την Ιαπωνία, «Η γκέισα και ο σαμουράι» (Ρασομόν – Rashômon)

Η ταινία παρουσιάζει τέσσερις διαφορετικές και αντικρουόμενες εκδοχές δολοφονίας από την οπτική γωνία τεσσάρων διαφορετικών μαρτύρων. Η ταινία ήταν τεράστια κριτική και εμπορική επιτυχία, και ακόμα και σήμερα θεωρείται μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Ήταν ο αναπάντεχος νικητής του Χρυσού Λέοντα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας - 1951 και προτάθηκε για Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας. Η επιτυχία της ταινίας οδήγησε τις δυτικές κινηματογραφικές αγορές στο να εστιάσουν για πρώτη φορά στα προϊόντα της ιαπωνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, κάτι το οποίο οδήγησε σε διεθνή αναγνώριση για πολλούς άλλους Ιάπωνες σκηνοθέτες.

Στην 10ετία του 1950 και στις αρχές της 10ετίας του 1960, ο Κουροσάβα σκηνοθετούσε ασταμάτητα -ένα φιλμ την χρονιά. Σε αυτήν την περίοδο της καριέρας του έφτιαξε μερικές από τις πιο αναγνωρισμένες και σημαντικές του ταινίες.
Οι περισσότερες από αυτές εκτυλίσσονταν στην εποχή των Σαμουράι, και ως αποτέλεσμα, ο Κουροσάβα είναι πλέον γνωστός για τις "jidaigeki" ταινίες του (ο Ιαπωνικός όρος για ταινίες με Σαμουράι).
Ανάμεσα σε αυτές τις ταινίες είναι τα: Γιοζίμπο (
Yôjinbô 1961), μια εξαιρετικά δημοφιλής ταινία δράσης η οποία έπειτα αποτέλεσε την βάση για το γουέστερν Για Μια Χούφτα Δολάρια, Σαντζούρο (Tsubaki Sanjûrô 1962), το σίκουελ του Γιοζίμπο, Ο Θρόνος του Αίματος Kumonosu-jô (1957), μια προσαρμογή του Μάκβεθ στην εποχή των Σαμουράι, Ο Κοκκινογένης (Akahige 1965), Το Μυστικό Φρούριο (Kakushi-toride no san-akunin 1958), το οποίο πολλοί θεωρούν ότι αποτέλεσε την βάση για την ταινία Star Wars –ο πόλεμος των άστρων και Οι Επτά Σαμουράι (Shichinin no samurai 1954), το οποίο πολλοί θεωρούν ως το αριστούργημα του Κουροσάβα και μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Στην ίδια περίοδο σκηνοθέτησε και ταινίες που εκτυλίσσονταν στο παρόν, όπως το φιλμ νουάρ The Bad Sleep Well (Ο κακός ύπνος καλά κρατεί Warui yatsu hodo yoku nemuru 1960), μια προσαρμογή του Άμλετ στην σημερινή εποχή, το High and Low (Ο δολοφόνος του Τόκιο -Tengoku to jigoku 1963) ένα αστυνομικό δράμα που εξερευνά την ταξική διαστρωμάτωση και πάλη στη χώρα του και το Ikiru (Ο καταδικασμένος 1952), ένα δράμα για έναν άνδρα που μαθαίνει ότι σύντομα θα πεθάνει και καταλαβαίνει ότι δεν έζησε πραγματικά την ζωή του.

Τα τελευταία χρόνια

Μετά την 10ετία του 1960, ο Κουροσάβα δεν σκηνοθετούσε πλέον ταινίες σε τόσο τακτική βάση (μόνο 8 μετά το 1965), μα όσες έφτιαξε σε αυτήν την περίοδο συχνά κατατάσσονται ανάμεσα στις καλύτερες του. Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ήταν έγχρωμες, και ο Κουροσάβα αναγνωρίστηκε και για την χρήση του των χρωμάτων.
Το 1970 γυρίζει (σε δικό του σενάριο) το καταπληκτικό
Dodesukaden με διάφορες ιστορίες από τις ζωές των κατοίκων της παραγκούπολης του Τόκιο, με επίκεντρο ένα διανοητικά ανεπαρκή νεαρό αγόρι που έχει εμμονή να οδηγεί το δικό του τραμ.

Ο χαμηλός αριθμός σε αυτήν την περίοδο, δεν οφειλόταν σε έλλειψη δημιουργικότητας εκ μέρους του, άλλα στην αδυναμία να βρει χρηματοδότηση –καθώς οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις στο σινεμά οδηγούν αποκλειστικά στο φιλμ\εμπόρευμα που οδήγησαν τον Κουροσάβα και σε μια απόπειρα αυτοκτονίας στις 22-Δεκ-1971. Ο σκηνοθέτης ανάρρωσε γρήγορα αλλά παρέμενε αβέβαιος για το αν θα έφτιαχνε ποτέ ξανά άλλη ταινία. Και τότε –από μηχανής θεός εμφανίστηκε η ΕΣΣΔ που το 1973 τον προσέγγισε, προτείνοντας μια συνεργασία και αυτό οδήγησε στην καταπληκτική  Σοβιετική ταινία του 1975
Dersu Uzala, όπου ο  -ακόμα κόκκινος στρατός στέλνει έναν εξερευνητή σε μια αποστολή στη χιονισμένη έρημο της Σιβηρίας που κάνει φίλους με έναν έμπειρο ντόπιο κυνηγό την μόνη μη-Ιαπωνική ταινία που σκηνοθέτησε. Η ταινία κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας και το Χρυσό Βραβείο στο Φεστιβάλ της Μόσχας.

Οι δύο πιο αξιοσημείωτες ταινίες αυτής της περιόδου της φιλμογραφίας του Κουροσάβα ήταν οι τελευταίες επικές ταινίες σαμουράι του, Καγκεμούσα, η σκιά του πολεμιστή (Kagemusha 1980) και Ραν (Ran 1985). Και οι δύο αυτές ταινίες κέρδισαν τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών, προτάθηκαν για Όσκαρ και γνώρισαν διεθνή επιτυχία. Το Καγκεμούσα αφηγείται την ιστορία του σωσία ενός ισχυρού άρχοντα σαμουράι, ενώ το Ραν, το οποίο θεωρείται μια από τις καλύτερες ταινίες του Κουροσάβα και του χάρισε την μοναδική του υποψηφιότητα για το Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας, είναι μια προσαρμογή του Βασιλιά Ληρ. Το Καγκεμούσα χρηματοδοτήθηκε από Φράνσις Φορντ Κόπολα + Τζορτζ Λούκας, οι οποίοι ήταν μεγάλοι θαυμαστές του Κουροσάβα και είχαν επηρεαστεί πολύ από τις παλιότερες ταινίες του. Άλλοι γνωστοί Αμερικάνοι σκηνοθέτες που θαύμαζαν τον Κουροσάβα και τον βοήθησαν στις τελευταίες του ταινίες ήταν οι Στίβεν Σπίλμπεργκ και Μάρτιν Σκορσέζε.

Το 1990, ο Κουροσάβα σκηνοθέτησε το σουρεαλιστικό Όνειρα, Yume μια προσαρμογή αληθινών του ονείρων για την μεγάλη οθόνη. Το 1991, σκηνοθέτησε το Ραψωδία τον Αύγουστο (Hachigatsu no rapusodî) , με πρωταγωνιστή τον Ρίτσαρντ Γκήρ, που (εξ)ερευνούσε τις συνέπειες της ατομικής επίθεσης στο Ναγκασάκι. Το 1993 κυκλοφόρησε η τελευταία ταινία του, Madadayo, που αφηγόταν την ιστορία ενός γηραιού καθηγητή. Ο επικείμενος θάνατος ήταν μεγάλο θέμα της ταινίας.

Ο Κουροσάβα πέθανε στις 6 Σεπτεμβρίου 1998, σε ηλικία 88 ετών, από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο.

Το κύκνειο άσμα του Ακίρα,
η δραματική ταινία «Ο δάσκαλος»

Το 1943, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου, έπειτα από 30 χρόνια διδασκαλίας, ο καθηγητής Ουτσίντα ανακοινώνει στους μαθητές του ότι θα αποσυρθεί για να αφιερωθεί στο γράψιμο. Ο γέρος καθηγητής έχει πια τον τίτλο του σενσέι, αλλά και την απεριόριστη αγάπη των μαθητών του, οι οποίοι σύμφωνα με την παράδοση τον συναντούν κάθε χρόνο στα γενέθλιά του. Την εποχή εκείνη το Τόκιο βομβαρδίζεται και το σπίτι του καθηγητή καταστρέφεται. Μαζί με αυτό χάνονται πολύτιμα και σπάνια βιβλία. Η ερώτηση που του θέτουν πάντα οι μαθητές του όταν τον συναντούν, είναι αν έχει ετοιμαστεί για το μεγάλο ταξίδι και εκείνος κάθε φορά δίνει την ίδια απάντηση: «Όχι ακόμα» (Μανταντάγιο)...

Μια συγκινητική ταινία για τις σχέσεις μαθητών και δασκάλου, για τα γηρατειά και το θάνατο. Με την ταινία αυτή ο μεγάλος Ιάπωνας σκηνοθέτης Ακίρα Κουροσάβα αποχαιρέτησε τον κόσμο του κινηματογράφου, τον οποίο υπηρέτησε πιστά επί μισό αιώνα. Το 1948 είχε εγκαινιάσει μια μόνιμη συνεργασία με τον ηθοποιό Τοσίρο Μιφούνε, ενώ παγκόσμια γνωστός έγινε το 1951 με την αριστουργηματική ταινία του «Ρασομόν». Οι ταινίες που ακολούθησαν είναι ιστορικές, διασκευές δυτικών λογοτεχνικών έργων στην ιαπωνική πραγματικότητα του μεσαίωνα. Είναι δημιουργός ενός μεγαλόπνοου έργου που τα χαρακτηριστικά του είναι ο ουμανισμός, η κοινωνική κριτική, αλλά και η τραγωδία.
Παίζουν οι Τατσούο Ματσουμούρα, Κιόκο Καγκάβα, Χισάσι Ιγκάβα, Γιόζι Τοκόρο, Ακίρα Τεράο, Τακέσι Κουσάκα, Ασεϊ Κομπαγιάσι και Χιντετάκα Γιοσόκα.

«Σιωπηλή Μαρτυρία»
Το αλληγορικό αντιπολεμικό δράμα

Η ταινία γυρίστηκε το 1949. Τρία - τέσσερα χρόνια, δηλαδή, μετά τον πόλεμο. Η Ιαπωνία ήταν κάτω από την αμερικάνικη κατοχή. Παντού συντρίμμια. Ο αέρας εξακολουθούσε να είναι βρώμικος και μολυσμένος από τις ατομικές βόμβες των Αμερικανών στη Χιροσίμα και στο Ναγκασάκι!

Μέσα σε αυτό το «σκηνικό», ο Ακίρα διαλέγει ένα σύγχρονο ιαπωνικό θεατρικό έργο και το κάνει ταινία. Το θέμα της, σε άλλο τόπο και σε άλλο χρόνο, θα ήταν ένα τυπικό κοινωνικό δράμα. Για την Ιαπωνία του 1949, όμως, παίρνει άλλες διαστάσεις. Είναι, γιατί όχι, και ένα ρέκβιεμ, για τα εκατομμύρια των θυμάτων, για τις κατεστραμμένες πόλεις, για τις τεράστιες υλικές καταστροφές, για όλα όσα συνέβησαν τα τελευταία εκείνα τα χρόνια. Επιθετικός πόλεμος και, αμέσως μετά, ήττα και καταστροφή. Για την Ιαπωνία, λοιπόν, εκείνων των χρόνων, που ήταν αναγκασμένη να μιλάει με συμβολισμούς, η «Σιωπηλή Μονομαχία», σε δεύτερο επίπεδο, είναι μια καταγγελία του πολέμου. Ο οποίος πόλεμος κουβαλάει μαζί του τη «σύφιλη»!..

Στη διάρκεια, λοιπόν, του πολέμου ένας χειρουργός (Τοσίρο Μιφούνε) εγχειρίζει έναν τραυματισμένο φαντάρο. Ο φαντάρος (Τσιέκο Νακακίτα) είναι φορέας σύφιλης. Ο γιατρός μολύνεται από την ασθένεια. Και μολύνεται χωρίς δική του ευθύνη. Χωρίς «ευχαρίστηση», αφού ποτέ αυτός δεν είχε κάποια ερωτική επαφή. Αυτός ήταν αθώος και παρθένος! Αυτός δεν είχε «καμία σχέση» με την αρρώστια, «καμία επαφή» με τον πόλεμο. Η ζωή του, παρ' όλα αυτά, καταστρέφεται. Εκείνη την εποχή η σύφιλη ήταν όπως είναι σήμερα το Εϊτζ. Πρέπει να κάνει μια μακρόχρονη θεραπεία, για να θεραπευτεί, ίσως! Στο δικό του κοπιαστικό «ταξίδι», δε θέλει να παρασύρει και άλλους ανθρώπους. Θα αναλάβει ακέραιες τις ευθύνες, και ας μην του αναλογούν. Αποφασίζει να ελευθερώσει τη γυναίκα που αγαπάει, για να μπορέσει εκείνη, τουλάχιστον, να κάνει μια φυσιολογική ζωή. Τη χωρίζει «χωρίς εξηγήσεις». Και ας πονάει! Και πονάει πολύ, γιατί την αγαπάει.

Ο γιατρός μένει μόνος του με το πρόβλημά του. Ωστόσο, γύρω του υπάρχουν και άλλα «τραυματισμένα» πρόσωπα. Ενα από αυτά, μια χωρισμένη μητέρα, η νοσοκόμα του, θα σταθεί δίπλα του!.. Στο μεταξύ, το πρόσωπο που τον μόλυνε, ο φαντάρος, όχι μόνο δεν άκουσε τις συμβουλές του για να ολοκληρώσει τη θεραπεία, αλλά δημιούργησε οικογένεια και με την άστατη και επιπόλαια συμπεριφορά του εξακολουθούσε να μολύνει τους γύρω του! (Ο μιλιταρισμός και ο πόλεμος, που μολύνουν, ήταν ζωντανοί ακόμα το 1949, εδώ εξακολουθούν να είναι ακόμα και σήμερα)!

Ακόμα και σε πρώτο επίπεδο, απλοϊκά και απλουστευμένα, να διαβάσει κανείς το φιλμ του Κουροσάβα, θα βρει πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία. Πρώτα η ατμόσφαιρα. Κλειστοί χώροι (σε αυτό βοήθησε και η θεατρική καταγωγή του σεναρίου), που σου δημιουργούν μια ασφυξία. Και την ίδια στιγμή σού τονίζουν τη συνέπεια του ήρωα, που η ζωή του είναι η επιστήμη του, το καθήκον. Μέσα στο μικρό νοσοκομείο συμβαίνουν τα πάντα! Υστερα έρχονται οι ερμηνείες. Ολα τα πρόσωπα έχουν κύρος και ήθος. Υπερασπίζονται τους ρόλους τους με συνέπεια και σεβασμό. Ο καθένας ξεχωριστά είναι μια αξία. Ακολουθεί η μουσική (Βιβάλντι, διασκευασμένος από τον Ακίρα Ιφουκούμπε). Είναι δραματική, αλλά την ίδια στιγμή τρυφερή. Και, τέλος, οι διάλογοι. Αν κανείς προσέξει θα ακούσει (διαβάσει) διαλόγους -αποφθέγματα! Είναι διάλογοι πολλών επιπέδων! Μικρές φράσεις, με μεγάλα νοήματα...

Εδώ θα πρέπει να προσθέσουμε κάτι, που έχει ιδιαίτερη σημασία. Η ταινία ακολούθησε τη γραφή του σοσιαλιστικού ρεαλισμού, τόσο στη φόρμα όσο και στο περιεχόμενο. Μια γραφή που πολύ κατηγορήθηκε και πολύ συκοφαντήθηκε! Ο Ακίρε Κουροσάβα κινηματογράφησε θετικό ήρωα με κατανοητό τρόπο. Ανθρωπο που θυσίασε το προσωπικό για το γενικό. Και λέμε έχει ιδιαίτερη σημασία, γιατί αυτό συνέβη πέρα και έξω από τη Σοβιετική Ενωση. Σε μια χώρα, και από ένα σκηνοθέτη, που κανείς δεν μπορεί να τους «κατηγορήσει» για κομμουνιστές!

Τι, λοιπόν, ανάγκασε τον Ακίρα Κουροσάβα, να ακολουθήσει αυτή τη μέθοδο γραφής; Η ευθύνη, βέβαια! Η κοινωνία είχε, και εξακολουθεί να έχει, ανάγκη από λαμπρά παραδείγματα. Από ανθρώπους που είναι λίγο πάνω από τον «τρέχοντα» άνθρωπο. Ο δημιουργός έχει υποχρέωση να προβάλει τέτοιες αξίες. Οι οποίες δεν είναι κατασκευασμένες. Μια ματιά γύρω μας, θα μας πείσει, πως υπάρχουν χιλιάδες, εκατομμύρια άνθρωποι, σαν τον γιατρό της ταινίας. Ο Κουροσάβα άπλωσε το χέρι του, όπως πρέπει να κάνει κάθε σοβαρός και αληθινός δημιουργός, και έβγαλε έναν απ' αυτούς, έναν θετικό άνθρωπο, το γιατρό της ταινίας στην επιφάνεια. Τι πιο υπεύθυνο, τρία χρόνια μετά τον πόλεμο, όταν η ζωή και ο άνθρωπος είχαν χάσει την αξία τους!

Θα συνιστούσαμε στους θεατές, για να ευχαριστηθούν περισσότερο την ταινία, να κοιτάζουν στην οθόνη, να ευχαριστιούνται ό,τι βλέπουν με την πρώτη ματιά, όμως ο νους τους να βρίσκεται πίσω από αυτή! Να βλέπουν τους ήρωες όχι σαν «τρέχοντα» άτομα, αλλά σα φορείς ιδεολογιών και απόψεων. Και να μην ξεχάσουν ούτε στιγμή, πως η Ιαπωνία, έτσι και αλλιώς, είναι χώρα των συμβολισμών. Ποτέ ο Ακίρα Κουροσάβα, ένας τόσο μεγάλος σκηνοθέτης, δε θα έκανε μια ταινία μελό, και μάλιστα ένα χρόνο πριν το εξαιρετικό «Ράσομον», χωρίς να θέλει κάτι βαθύτερο να μας μεταφέρει.

Το βαθύτερο, λοιπόν, είναι το ολόψυχο δόσιμο του γιατρού στο καθήκον, στην ηθική, στις ανθρώπινες αξίες. Με όποιο κόστος. Χωρίς συμβιβασμούς και παζαρέματα. Ακόμα και αν ξεριζώνει την καρδιά του.
Παίζουν: Τοσίρο Μιφούνε, Τακάσι Σιμούρα, Μίκι Σάνιο, Κεντζίρο Ουεμούρα, Τσιέκο Νακακίτα, Νορίκο Σενγκόκου.

"Ραν"

Μια από τις καλύτερες και πιο σπουδαίες
κινηματογραφικές "συνθέσεις" του Ιάπωνα σκηνοθέτη

Ο Ακίρα Κουροσάβα διασκεύασε το έργο του Σαίξπηρ "Βασιλιάς Λιρ" και το μετέφερε αριστουργηματικά στην οθόνη, με την ταινία του "Ραν". Ενας γερο - βασιλιάς αποσύρεται από το θρόνο του και παραχωρεί την εξουσία στους δύο μεγαλύτερους γιους του. Αδικεί, όμως, τον μικρότερο. Μεταξύ των αδελφών θα ξεσπάσει μια καταστροφική διαμάχη για την εξουσία. Μνημειώδεις είναι οι πολεμικές σκηνές της ταινίας, ενώ ο σκηνοθέτης κάνει μια εκπληκτική χρήση των χρωμάτων και του τοπίου, φθάνοντας στο απόγειο της τέχνης του με τις πλαστικές συνθέσεις του κάδρου. Μια επιβλητική παραγωγή σ' ένα από τα μεγαλύτερα έπη της παγκόσμιας ιστορίας του κινηματογράφου. Εξαιρετικές ερμηνείες από τους Τατσουά Νακαντάζ, Ακίρα Τεράο και Ζινπάσι Νέζου.
Υπάρχει και ένα 2ωρο ντοκιμαντέρ για τον Ακίρα Κουροσάβα, σε σενάριο και σκηνοθεσία Adam Low -η πρώτη ολοκληρωμένη ματιά στη ζωή και στο έργο του μεγάλου Ιάπωνα σκηνοθέτη μετά το θάνατό του. Περιλαμβάνει σκηνές από περισσότερες από τις μισές του ταινίες, συνεντεύξεις με τους συναδέλφους του, τα ενήλικα παιδιά του και τους ηθοποιούς Κλιντ Ιστγουντ και Τζέιμς Κόμπερν. Αφηγείται ο Σαμ Σέπαρντ και διαβάζονται αποσπάσματα από το έργο του Πολ Σκόφιλντ «Κάτι σαν αυτοβιογραφία».
Το ντοκιμαντέρ απέσπασε το βραβείο Cine Χρυσός Αετός 2002 και τη χάλκινη πλάκα στο Chris Awards 2001

Αυγουστιάτικη ραψωδία

Εξω από το σημερινό Ναγκασάκι, ξετυλίγεται η ιστορία στην ταινία "Ραψωδία τον Αύγουστο". Εκεί ζει μια ιαπωνική οικογένεια. Η παραδοσιακή γριά μητέρα και γιαγιά, τα παιδιά που έχουν γίνει σύγχρονοι επιχειρηματίες και με οικονομικές σχέσεις με την Αμερική και τα ανήλικα εγγόνια. Τότε γίνεται γνωστό ότι θα φτάσει από την Αμερική όπου μεγάλωσε και ζει ο ανιψιός της γιαγιάς. Η γιαγιά θα αρχίσει να ανατρέχει στο παρελθόν και θα θυμηθεί τις τραγικές στιγμές, όταν έπεσε η βόμβα στο Ναγκασάκι και ανάμεσα στα θύματα ήταν και ο άνδρας της. Η γιαγιά φαντάζεται τη στιγμή της άφιξης του ανιψιού και είναι όλο αγωνία για το πώς θα είναι και τι θα του πει. Μια ταινία, γεμάτη λυρισμό και ποίηση, με πρωταγωνιστές τους Ρίτσαρντ Γκιρ, Σασίκο Μουράζε, Χισάσι Ιγκάβα και Ναρούμι Καγιασίμα.

Οι εφτά Σαμουράι

Μια από τις σπουδαιότερες ταινίες όλων των εποχών η επική περιπέτεια του Ακίρα Κουροσάβα.

Η ιστορία εξελίσσεται το 16ο αιώνα και αφορά μια ομάδα σαμουράι πολεμιστών, που προσλήφθηκαν από Ιάπωνες αγρότες, προκειμένου να προστατέψουν το χωριό και τη σοδειά τους από την επερχόμενη λεηλασία ληστών. Ανταμοιβή τους μερικά μπολ ρύζι, το μόνο που μπορούν να διαθέσουν οι φτωχοί αγρότες. Πέρα από τις εντυπωσιακότερες σκηνές μάχης που έχουν γυριστεί ποτέ, η ταινία εμβαθύνει επιτυχημένα και σε πιο δραματικά επίπεδα.
Ο Κουροσάβα κάποτε δήλωσε ότι γύρισε τους «7 Σαμουράι», γιατί ήθελε να σκηνοθετήσει μια ταινία «τόσο διασκεδαστική, ώστε να μπορεί κάποιος να τρώει την ώρα που τη βλέπει».

Ο Ληρ

Ο λάτρης του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, στην ταινία «Ραν» μεταφέρει τον «Βασιλιά Ληρ». Το έργο του Σαίξπηρ το μεταφέρει στην Ιαπωνία του 16ου αιώνα, δημιουργώντας μια θαυμάσια σύλληψη, υπέροχες σκηνές μαχών, εκπληκτική εικονογραφία, όσο και καταπληκτικές ερμηνείες. Μια ταινία από τις καλύτερες του μεγάλου Ιάπωνα σκηνοθέτη. Τον 16ο αιώνα ο άρχοντας Χιντετόρα αποφασίζει να αποσυρθεί και να μοιράσει το κράτος του στους τρεις γιους του, τον Τάρο, τον Ζίρο και τον Σαμπούρο. Ο Σαμπούρο, προβλέποντας το κακό, εναντιώνεται στην απόφαση του πατέρα του και εκείνος τον αποκληρώνει. Ο Ζίρο δολοφονεί τον Τάρο. Στην αποτρόπαια αυτή κίνησή του τον παρακινεί η φιλόδοξη γυναίκα του, η οποία μισεί το γένος των Χιντετόρα.

“Μάκβεθ”, “Ο θρόνος του αίματος” (1957)

Η ταινία μεταφέρει τον «Μάκβεθ» του Σαίξπηρ στον ιαπωνικό φεουδαρχικό μεσαίωνα, ακολουθώντας ωστόσο πιστά το πρωτότυπο στη δράση και στη μορφή, αφού το έργο χωρίζεται σε πράξεις. Η ταινία αρχίζει με δύο πολεμιστές που επιστρέφουν στο κάστρο του αφέντη τους μετά από μια νικηφόρα μάχη. Στο δρόμο της επιστροφής ένας από τους πολεμιστές συναντά ένα πνεύμα που του λέει ότι σύντομα θα γίνει ο αφέντης του κάστρου, αλλά ο γιος του θα του πάρει την εξουσία. Ο πολεμιστής τότε πλημμυρίζεται από αισθήματα απληστίας και μίσους και αποφασίζει να κάνει τα πάντα για να μην επαληθευτούν οι προβλέψεις.
Ο Κουροσάβα ισορροπεί με μαεστρία ανάμεσα στην ένταση και τη στατικότητα των σκηνών, δημιουργώντας μία από τις καλύτερες ταινίες του. 

Τον θυμόμαστε πάντα!


Φιλμογραφία

Σκηνοθέτης (33 διακρίσεις)

 1993 Mâdadayo

 1991 Ραψωδία τον Αύγουστο

 1990 Όνειρα

 1985 Ran

 1980 Καγκεμούσα, η σκιά του πολεμιστή

 1975 Ντέρσου Ουζάλα (as Akira Kurosava)

 1970 Dodesukaden

 1970 Η εποποιία του Περλ Χάρμπορ (some Japanese sequences, uncredited)

 1970 Uma no uta (TV Movie documentary)

 1965 Ο κοκκινογένης

 1963 Ο δολοφόνος του Τόκιο

 1962 Sanjuro

 1961 Γιοζίμπο

 1960 Warui yatsu hodo yoku nemuru

 1958 Το μυστικό φρούριο

 1957 Donzoko

 1957 Ο θρόνος του αίματος

 1955 Ikimono no kiroku

 1954 Οι επτά σαμουράι

 1952 Ο καταδικασμένος

 1951 Ο ηλίθιος

 1950 Η γκέισα και ο σαμουράι

 1950 Shûbun

 1949 Nora inu

 1949 Shizukanaru kettô

 1948 Yoidore tenshi

 1947 Subarashiki nichiyôbi

 1946 Waga seishun ni kuinashi

 1946 Asu o tsukuru hitobito

 1945 Tora no o wo fumu otokotachi

 1945 Zoku Sugata Sanshirô

 1944 Ichiban utsukushiku

 1943 Sugata Sanshirô

 

σεναριογράφος (84 διακρίσεις)

 2022 Living (original screenplay)

 2020 Nioh 2 (Video Game) (based upon original material by)

 2018 Her Spirit (Short) (inspired by the works of)

 2017 Nioh (Video Game) (based on original material by)

 2016 Και οι 7 ήταν υπέροχοι (based on the screenplay by)

 2013 Norainu (TV Movie) (based on a script by)

 2011 U mong pa meung (based on screenplay by)

 2008 Kakushi toride no san akunin (original screenplay)

 2007 Tsubaki Sanjûrô (screenplay)

 2007 Tengoku to jigoku (TV Movie) (based on screenplay by)

 2004 Samurai 7 (TV Series) (film "Shichinin no samurai" - 26 episodes)

- Ochiru! (2004) ... (film "Shichinin no samurai")

- Ueru! (2004) ... (film "Shichinin no samurai")

- Chigiru! (2004) ... (film "Shichinin no samurai")

- Usotsuki! (2004) ... (film "Shichinin no samurai")

- Tawake! (2004) ... (film "Shichinin no samurai")

Show all 26 episodes

 2004 Seven Samurai 20XX (Video Game) (based upon original material by)

 2002 Η γκέισα και ο σαμουράι (original screenplay)

 2001-2002 Kaze no yojinbo (TV Series) (original creator - 25 episodes)

- So Long (2002) ... (original creator)

- The Close Call (2002) ... (original creator)

- The Great Excursion (2002) ... (original creator)

- Tha Tanokura Manor Ablaze (2002) ... (original creator)

- The Search for the Truth (2002) ... (original creator)

Show all 25 episodes

 2000 Dora-heita (screenplay)

 1999 Ame agaru (screenplay)

 1996 Ο τελευταίος επιζών (story)

 1993 Mâdadayo (writer)

 1991 Ραψωδία τον Αύγουστο

 1990 Όνειρα (written by)

 1986 Fame (TV Series) (based on the Japanese Daiei film "Rashomon" by - 1 episode)

- The Incident (1986) ... (based on the Japanese Daiei film "Rashomon" by)

 1985 Το τρένο της μεγάλης φυγής (based on a screenplay by)

 1985 Ran (screenplay)

 1980 Καγκεμούσα, η σκιά του πολεμιστή

 1975 Ντέρσου Ουζάλα (screenplay - as Akira Kurosava)

 1973 Nora inu (1949 screenplay)

 1970 Dodesukaden (screenplay)

 1970 Η εποποιία του Περλ Χάρμπορ (Japanese sequences - uncredited)

 1968 Xue cheng (screenplay)

 1965 Sugata Sanshirô (1943 screenplay "Sugata Sanshiro" and 1945 screenplay "Zoku Sugata Sanshiro")

 1965 Ο κοκκινογένης (screenplay)

 1964 The Outrage (screenplay "Rashomon")

 1964 Για μια χούφτα δολάρια (screenplay "Yojimbo" - uncredited)

 1964 Jakoman to Tetsu (and earlier screenplay)

 1963 Ο δολοφόνος του Τόκιο (screenplay)

 1962 Tateshi Danpei (1950 screenplay Tateshi danpei)

 1962 Sanjuro (screenplay)

 1961 Γιοζίμπο (screenplay) / (story)

 1960 Play of the Week (TV Series) (teleplay - 1 episode)

- Rashomon (1960) ... (teleplay)

 1960 Rashomon (TV Movie) (based on screenplay by)

 1960 The Magnificent Seven (screenplay "Shichinin no samurai" - uncredited)

 1960 Warui yatsu hodo yoku nemuru (written by)

 1959 Sengoku gunto-den (writer)

 1958 Το μυστικό φρούριο (written by)

 1957 Nichiro senso shori no hishi: Tekichu odan sanbyaku-ri (earlier screenplay "Techiku odan sanbyaku ri") / (screenplay)

 1957 Donzoko

 1957 Ο θρόνος του αίματος (screenplay)

 1955 Sugata Sanshirô

 1955 Ikimono no kiroku (story)

 1955 Asunaro monogatari (screenplay)

 1955 Kieta chutai

 1954 Οι επτά σαμουράι (screenplay by)

 1953 Fukeyo haru kaze (screenplay)

 1952 Ο καταδικασμένος (written by)

 1952 Sengoku burai

 1952 Araki Mataemon: Ketto kagiya no tsuji

 1951 Kedamono no yado

 1951 Ο ηλίθιος

 1951 Ai to nikushimi no kanata e

 1950 Tateshi Danpei

 1950 Η γκέισα και ο σαμουράι (screenplay)

 1950 Jiruba Tetsu (screenplay)

 1950 Shûbun (written by)

 1950 Akatsuki no dasso

 1949 Nora inu (writer)

 1949 Jakoman to Tetsu (writer)

 1949 Jigoku no kifujin (writer)

 1949 Shizukanaru kettô (writer)

 1948 Shozo (writer)

 1948 Yoidore tenshi (written by)

 1947 Ginrei no hate

 1947 Subarashiki nichiyôbi

 1947 Yottsu no koi no monogatari (segment "Hatsukoi")

 1946 Waga seishun ni kuinashi (uncredited) / (screenplay)

 1945 Tora no o wo fumu otokotachi

 1945 Zoku Sugata Sanshirô

 1945 Appare Isshin Tasuke (screenplay)

 1944 Ichiban utsukushiku

 1944 Dohyo matsuri

 1944 Dohyosai

 1943 Sugata Sanshirô (writer)

 1942 Tsubasa no gaika

 1942 Seishun no kiryu

 1941 Uma (uncredited)

 

2ος και Βοηθός Σκηνοθέτη (25 διακρίσεις)

 1941 Uma (assistant director) / (second unit director)

 1940 Enoken no songoku: songoku zenko-hen (chief assistant director)

 1940 Songoku 1 (Chief Assistant Director)

 1940 Enoken no zangiri Kinta (chief assistant director)

 1940 Roppa no shinkon ryoko (chief assistant director)

 1939 Nonki Yokocho (chief assistant director)

 1939 Chushingura (Go) (chief assistant director)

 1939 Enoken no gatchiri jidai (chief assistant director)

 1938 Enoken no bikkuri jinsei (chief assistant director)

 1938 Tsuzurikata kyôshitsu (chief assistant director)

 1938 Tojuro no koi (assistant director)

 1938 Chinetsu (chief assistant director)

 1937 Utsukushiki taka (chief assistant director)

 1937 Enoken no chakkiri Kinta 'Go', kaeri wa kowai, mateba hiyori (third assistant director)

 1937 Enoken no chakkiri Kinta 'Zen' - Mamayo sandogasa - Ikiwa yoiyoi (third assistant director)

 1937 Nadare (third assistant director)

 1937 Nihon josei dokuhon (third assistant director)

 1937 Otto no teiso - aki futatabi (third assistant director)

 1937 Otto no teiso - haru kitareba (third assistant director)

 1937 Sengoku gunto-den - Dai nibu: Akatsuki no zenshin (third assistant director)

 1937 Sengoku gunto-den - Dai ichibu: Toraokami (third assistant director)

 1936 Tokyo rapusodei (third assistant director)

 1936 Zoku Enoken no senman chôja (third assistant director)

 1936 Enoken no senman chôja (third assistant director)

 1936 Shojo Hanazono (third assistant director)

Παραγωγός (11 διακρίσεις)

 1980 Καγκεμούσα, η σκιά του πολεμιστή (executive producer) / (producer)

 1970 Dodesukaden (planner) / (producer)

 1965 Sugata Sanshirô (producer)

 1963 Ο δολοφόνος του Τόκιο (associate producer)

 1961 Γιοζίμπο (producer)

 1960 Warui yatsu hodo yoku nemuru (producer)

 1958 Το μυστικό φρούριο (producer)

 1957 Donzoko (producer)

 1957 Ο θρόνος του αίματος (producer)

 1949 Nora inu (associate producer)

 1949 Haru no tawamure (associate producer)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ℹ️ Η αντιγραφή και χρήση (αναδημοσίευση κλπ) αναρτήσεων στο σύνολό τους ή αποσπασματικά είναι ελεύθερη, με απλή αναφορά στην πηγή

ℹ️ Οι περισσότερες εικόνες που αναπαράγονται σε αυτόν τον ιστότοπο είναι πρωτότυπες ή μακέτες δικές μας.
Κάποιες που προέρχονται από το διαδίκτυο, αν δεν αναφέρεται κάτι συγκεκριμένο τις θεωρούμε δημόσιες χωρίς «δικαιώματα» ©®®
Αν υπάρχει πηγή την αναφέρουμε πάντα

Τυχόν «ιδιοκτήτες» φωτογραφιών ή θεμάτων μπορούν ανά πάσα στιγμή να επικοινωνήσουν μαζί μας για διευκρινήσεις με e-mail.


ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

🔻 Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.
Αν σχολιάζετε σαν «Ανώνυμος» καλό είναι να χρησιμοποιείτε ένα διακριτικό όνομα, ψευδώνυμο, ή αρχικά

🔳 ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ:

Α) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog
Β) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Γ) εκτός θέματος ανάρτησης
Δ) με ασυνόδευτα link (spamming)

Παρακαλούμε τα σχόλια σας στα Ελληνικά - όχι "Greeklings"