Το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ εξέδωσε την εξής ανακοίνωση για την απώλεια του Διονύση Σαββόπουλου: «Αποχαιρετούμε τον Διονύση Σαββόπουλο του οποίου οι μελωδίες και οι στίχοι άφησαν διακριτό χνάρι στην ελληνική μουσική. Ο Δ. Σαββόπουλος συμμετείχε την δεκαετία του ’60 στο φοιτητικό και νεολαιίστικο κίνημα κοντά στη “Δημοκρατική Νεολαία Λαμπράκη”, φυλακίστηκε από τη χούντα τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβρη του ’67. Αυτές τις εμπειρίες μετουσίωσε με πρωτότυπο τρόπο και τη δική του προσωπική ματιά σε σημαντικούς κύκλους τραγουδιών ξεκινώντας από το θρυλικό “Φορτηγό” του 1966. Τραγούδια, που παράλληλα με τους αγώνες του ελληνικού λαού και της νεολαίας, και εκείνους που εκτυλίσσονταν διεθνώς, τραγουδήθηκαν, επηρέασαν συνειδήσεις, ιδιαίτερα στην περίοδο της δικτατορίας.
Στα επόμενα χρόνια συνεχίζει την πορεία του δημιουργώντας με ξεχωριστό τρόπο, μέσα στις μεγάλες αντιφάσεις που διαπερνούσαν στρώματα της ελληνικής κοινωνίας αλλά και το έργο του.
Το ΚΚΕ εκφράζει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του».
Ο νεκρός δεδικαίωται;
Εγώ
'μαι η Τέχνη των Τεχνώ,
_Θεός και Πατρίδα το ψαχνό!
που τραγουδάω και διαφεντέβω
κάθετι σάπιο και που ζέχνει,
χωρίς καθόλου να πιστέβω,
γι' αφτό 'μαι των Τεχνών η Τέχνη!
Κ. Βάρναλης Τρίτη εξαΰλωση
Ο (πολιτικός) Σαββόπουλος μίλησε
και ξαναμίλησε και ξαναμίλησε: Για τον Καραμανλή (που πρέπει να του ζητήσουμε
συγνώμη), για τον Κυριάκο _που "ελπίζει να τα καταφέρει", για το "βαθύ"
και "ρηχό" ΠΑΣΟΚ, για την "Αριστερά" (όπως την βλέπει μέσα
από τα μυωπικά του γυαλιά) για τα πάντα _επί παντός επιστητού. Για τους ΕΑΜογενείς
(Εθνική Αντίσταση) που "οι αντιιμπεριαλιστικοί τους βερμπαλισμοί έχουν σαν
αποτέλεσμα να καλλιεργηθεί ο εγωισμός της μόδας και να σπάσει κάθε κοινωνικός
ιστός" για τον "όχλο" με την "άνεση" που τον διακρίνει
στο φτύσιμο __Σημεία των καιρών, γιατί _να πούμε και του στραβού το δίκιο, ο "Νιόνιος"
δεν είναι ο μόνος: Υπήρξαν εποχές όπου η ακτινοβολία του ΚΚΕ τράβηξε (εντός ή
στις παρυφές) την πλειοψηφία της διανόησης. Σε κάθε περίπτωση οι μεταμορφώσεις
του ακολουθούν — τι σύμπτωση… — τις
μεταβολές στην αστική πολιτική εξουσία.
Πολιτικά η περσόνα του, πλήρης από υποχωρήσεις και συνείδηση κατά το δοκούν
(λάστιχο). Ήταν αυτός που _προ αμνημονεύτων κατάφερε να σκορπίσει ρίγη
συγκίνησης σε μια ολόκληρη γενιά ανθρώπων οι οποίοι ανατρίχιαζαν στο άκουσμα
της "συγκέντρωσης της ΕΦΕΕ". Ένα τραγούδι που μιλάει για μια ιερή
διαδικασία που βάλλεται μαχητικά σήμερα από την κυβέρνηση και ενώ το
κατηργημένο άσυλο κείται ψόφιο στα εδάφη των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με την ΚΝΕ
να δίνει μάχες "από τη σωστή πλευρά της ιστορίας". Ο "Νιόνιος"
όμως ποτέ δεν αντιλήφθηκε το μεγαλειώδες του γεγονότος _απασχολημένος με το
κορίτσι "μια τσαπερδόνα που έφεγγε στη μέση όλου του κόσμου και ήταν
κατακόκκινη νιφάδα σε γιορτή"… Όλα αυτά τα έχει παραδεχτεί ο ίδιος μιλώντας
πριν πέντε χρόνια στο Mega που εξηγούσε γελώντας, ότι δεν περίμενε όταν έγραφε το
συγκεκριμένο ερωτικό τραγούδι ότι θα έπαιρνε τέτοιες πολιτικές διαστάσεις.
Εκείνος έψαχνε απλώς έναν τρόπο να εκφράσει τον έρωτα που ένιωθε τότε για μια
φοιτήτρια. Γεγονός που καταμαρτυρείται και από το ότι το τραγούδι αυτό
κυκλοφόρησε στο δίσκο “Τα ερωτικά τραγούδια του Διονύση Σαββόπουλου”
Τον
χειμώνα ετούτο άμα τον πηδήσαμε
Γι' άλλα δέκα χρόνια άιντε καθαρίσαμε
Κόμμα και ρετσίνα κι άσματα επινίκια
Είμαι δεκαεξάρης σας γαμώ τα Λύκεια
Δεν είμαι Πασόκα δεν είμαι ούτε ΚΚΕ
Βρε είμαι ό,τι είμαι κι ό,τι τραγουδώ για σε
Οι μειοψηφίες τάγματα ξυπόλητα
σκαρφαλώνουν μέσα σε σκοτάδια απόλυτα
Το τραγούδι ετούτο τό 'πα το εβδομηνταεννιά
Σ' αγαπάω ακόμα αλλά εσύ είσαι κακιά
Στη Νατάσσα έλαχε ο κλήρος να το πει πέρσι και τη δεύτερη φορά δεν άντεξε να μην τον φέρει στα μέτρα της, προκαλώντας χαμόγελα στους παρουσιαστές. "Δεν είμαι Πασόκα, είμαι όμως Κουκουέ!"
Μη, μην το πεις
οι παλιοί μας φίλοι
μην το πεις
για πάντα φύγαν.
Μη, το μαθα πια
τα παλιά βιβλία, τα παλιά τραγούδια
για πάντα φύγαν.
Πέρασαν οι μέρες που μας πλήγωσαν.
Γίνανε παιχνίδι στα χέρια των παιδιών.
Η ζωή αλλάζει δίχως να κοιτάζει
τη δική σου μελαγχολία
κι έρχεται η στιγμή για ν’ αποφασίσεις
με ποιους θα πας και ποιους θ’ αφήσεις.
Πέρασαν για πάντα
οι παλιές ιδέες, οι παλιές αγάπες
οι κραυγές.
Γίνανε παιχνίδι στα χέρια των παιδιών.
Όμορφη είναι αυτή η στιγμή, να το ξαναπώ
όμορφη να σας μιλήσω
βλέπω πυρκαγιές
πάνω από λιμάνια πάνω από σταθμούς
κι είμαι μαζί σας.
Όταν ο κόσμος μας θα καίγεται
όταν τα γεφύρια πίσω μας θα κόβονται
εγώ θα είμαι εκεί να σας θυμίζω
τις μέρες τις παλιές.
Τέρμα πια στις
αυταπάτες
ή με τους καλοντυμένους ή χωρίς γραβάτες –
Ωδή Νιόνιου στο Μητσοτάκη
Χριστούγεννα 2019
Η συνύπαρξη Παύλου Τσίμα και Διονύση Σαββόπουλου στον αέρα της εκπομπής του πρώτου “Αποτύπωμα” σίγουρα δεν καλύπτεται από τις νέες ενδείξεις καταλληλότητας τηλεοπτικών προγραμμάτων, που απλώς δείχνουν το ενδεδειγμένο κατώτατο ηλικιακό όριο, αφού στην περίπτωση αυτή πιο ταιριαστό θα ήταν σαν κάτι σαν το λογότυπο της ΝΔ. Απέναντι στην οποία ο μουσικοσυνθέτης εξακολουθεί λέει να “είναι επιφυλακτικός” γιατί έχει “παλαιοκομματική νοοτροπία” που θυμίζει “παλιό ΠΑΣΟΚ”, δεν μπορεί ωστόσο να αντισταθεί στη διακριτική γοητεία του πρωθυπουργού.
Συγκεκριμένα, οι “ελπίδες του είναι στο Μητσοτάκη”, που έχει “πάρα πολύ δύσκολο έργο και αξίζει υποστήριξης”, γιατί “εκτός από την όρεξή του, έχει επιπλέον καλύτερη μόρφωση (από τον Τσίπρα), ντύνεται καλύτερα και δεν έχει τόσες πολλές αυταπάτες στο μυαλό του”. Αν είχατε κουραστεί επί πέντε χρόνια η αγραβατωσιά (sic) των Συριζαίων να διαφημίζεται ως ένδειξη πολιτικού ριζοσπαστισμού, ετοιμαστείτε να περάσετε τη θητεία της νέας κυβέρνησης με ύμνους στο στιλ των στελεχών της και προσωπικά του Κυριάκου Μητσοτάκη, ιδιαίτερα από τους δεν “είμαι – ΝΔ – αλλά”. Γιατί όσο να ‘ναι τα ψίχουλα που σου προσφέρει ένας προσεχτικά κοστουμαρισμένος ηγέτης έχουν άλλη χάρη.
Η συνέντευξη κύλησε μάλλον βαρετά, και παραδόξως, παρά
την περιρρέουσα ακροδεξιά ατμόσφαιρα που θα ευνοούσε κάτι τέτοιο, ο Νιόνιος δεν
επανέλαβε την before it was cool αλλά περιορίστηκε
σε μια εξύμνηση της “επιστροφής στην κανονικότητα”, λέγοντας πως ο κόσμος
“θέλει αλλαγή όπως εκείνη του Woodstock (sic), αλλά δεν θέλει μπάχαλο, δεν
θέλει διάλυση, θέλει ένα πράγμα πιο κανονικό”. Σε άλλο σημείο, επανέλαβε με
άλλα λόγια το παγκάλειο θεώρημα του “μαζί τα φάγαμε”__“Η ειρωνεία με τον θυμό
είναι ότι δεν θυμώσαμε επειδή αλόγιστα και αντιπαραγωγικά δανειζόμασταν και
χρεοκοπήσαμε. Θυμώσαμε με τους πολιτικούς επειδή δεν είχαν την ικανότητα να
συνεχίσουμε να δανειζόμαστε και να αναβάλλεται επ’ άπειρον η χρεοκοπία.” Δεν
έλειψε και μια εσάνς λανθάνοντος αντισοβιετισμού, όταν, αναφερόμενος στον Ερντογάν
έκανε λόγο για “πατερούληδες” που “ξεφυτρώνουν παντού”. Καταλάβατε, που λένε
και στα ίντερνετς. Τέλος, κάνοντας αναδρομή στο παρελθόν, έκανε τη
ρηξικέλευθη διαπίστωση πως η γενιά του ήταν “αριστερής συμπεριφοράς και
συντηρητικής ψυχοσύνθεσης”._ Εφημερίδα ΒΗΜΑ
O Διονύσης Σαββόπουλος, ο τραγουδοποιός που επηρέασε όσο λίγοι την ελληνική
μουσική του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα, αλλά και σε ευρύτερο επίπεδο μια
ολόκληρη γενιά Ελλήνων, τη γενιά του ’60, έφυγε από τη ζωή 21 Οκτωβρίου, την
ίδια ημέρα που το 1969 κυκλοφόρησε ο εμβληματικός του δίκος “Το περιβόλι του
τρελού”. Επιστρέφουμε, εις μνήμην του, στο 1975 και στη συνέντευξη που είχε
δώσει στον Γιώργο Πηλιχό και το περιοδικό "ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ" με την οποία
έχοντας συμπληρώσει δέκα χρόνια παρουσίας στο ελληνικό τραγούδι επανασυστηνόταν
στον κόσμο: …Μ’ έφερε ένα φορτηγό "Εμένα
όπως ἴσως ξέρεις μ’ έφερε ἐδῶ ἕνα φορτηγό, ἀπό ἕνα μέρος τόσο μακρινό πού
μερικές φορές αμφιβάλλω ἂν ὑπάρχη κάν! Το μέρος λέγεται Θεσσαλονίκη καί ἐδῶ
λέγεται ̓Αθήνα καί εἶναι αἱσχος"!
»Τί θά ἦταν ἡ ̓Αθήνα χωρίς ὅλα αὐτά
τά παιδιά που ἐντελώς ξαφνικά και χωρίς συγκεκριμένο λόγο φεύγουν από τους
μικρόκοσμους που ἀνήκουν καί καταφτάνουν στην πρωτεύουσα καί τά δίνουν όλα καί
τό περίσσευμά τους ἐπί πλέον;
»Το φορτηγό είναι μαγικό πράγμα. Ξέρεις εθνική οδός, πικροδάφνες, πλαστικά
μπουκάλια στην άκρη, σιδεράδικα και τζούκ-μπόξ καὶ ἐν τέλει ἡ ̔Ομόνοια, ὅπως ἀκριβῶς τήν εἶχε ἀγαπήσει πρίν
20 χρόνια ο Νίκος Κούνδουρος, σαν μια τεράστια τρύπα δηλαδή, που ὅμως δέν θέλει
νά εἶναι τρύπα καί γι’ αὐτό φέγγει καί λίγο μετά, τό καλοκαίρι του ’65, αυτή ή
Ομόνοια πού λές διαδήλωνε με τα καλύτερα παιδιά, που τώρα χωρίς καμμιά ἀπολύτως
διάκριση τὰ ὀνομάζουν προβοκάτορες! Τί σύγχυση λεξιλογίου θεέ μου!
»Το 63, λοιπόν, που έφτασα ἐδῶ, δεν ήξερα κανένα. Είχα μόνο 100 δραχμές και
πήγα τό πρῶτο βράδι κι’ ἔφαγα στου Τσιτσάνη ἀλλά καί κεῖνος μου εἶπε τήν
«Αρχόντισσα» καί καθόμουνα στο τραπεζάκι μόνος και άκουγα. Μετά πήγα στο "Πάρκ"
ἀπ’ τα παρασκήνια να πιάσω θέση στη χορωδία – θυμάσαι: Χατζιδάκις, Θεοδωράκης, "Μαγική
πόλη" – καί ἀποτάθηκα σ’ ἕναν με μεγάλο κεφάλι που ήταν υπεύθυνος ἐκεῖ,
τον Μάνο Λοΐζο.
Μάνος Χατζιδάκις,
Διονύσης Σαββόπουλος Μάνος Λοΐζος
»Δεν μπόρεσε νά μοῦ ἐξασφαλίση δουλειά αλλά τό πῆρε
προσωπικά καί μέ φιλοξένησε για καιρό στο σπίτι του, στον Ταύρο, καί μοῦ ἔδειχνε
μάλιστα και κιθάρα.
»Δυστυχώς παρεξήγησε την εφηβική μου άθυροστομία και σε κάποια περίπτωση
θεώρησε ότι πρόσβαλα τή γυναίκα του καί μ’ έδιωξε. Μετά όμως διαλύθηκε ή
παρεξήγηση κι’ ἔκτοτε είμαστε πολύ φίλοι ἀξιοπρεπέστατος κύριος! Δουλέψαμε μετά
μαζί στη «Στοά» του Γιώργου Κούνδουρου. Ο Μάνος συνόδευε στην κιθάρα τή Μαρία
τη Φαραντούρη. Εγώ δέν εἶχα καμμιά ἐπιτυχία, ἐκτός ἐκείνη τή φορά πού ήρθατε
μαζί μέ τό Μίκη Θεοδωράκη και σᾶς ἄρεσε – τό θυμᾶσαι; Γενικά τραγουδούσα μή ἀκουόμενος
καί ὅταν έβγαινα ὁ κόσμος ἔλεγε “ἄχ πάλι αὐτός;”
»Με βοήθησε ὁ Νίκος Μαμαγκάκης. Αὐτός μοῦ εἶχε βρεῖ καί τό κέντρο πού σοῦ ἔλεγα πρίν – τή “Στοά”. Τόν ἐπισκεπτόμουν συχνά ἐκεῖ πού καθόταν σε κεῖνο τό καραβάν – σεράϊ στην πλατεία Δεξαμενῆς. Ἔφτιαχνε τότε τόν “Ερωτόκριτό” του καί μέ ἑτοίμαζε για να τραγουδήσω. Είχα πολύ ωραίο στύλ για παραμυθάς αλλά ή φωνή μου ἦταν ἀπό τότε χάλια κι’ ἔτσι δέν ἔγινε τίποτε. Μου βρήκε ὅμως δουλειά στη “Στοά” κι’ ἐπίσης μέ πήγε στη “Λύρα”, τήν ἑταιρία δίσκων τοῦ Πατσιφᾶ καί ἐπέμενε να γυρίσω δίσκο.
»Σε παρακαλῶ υπογράμμισε το “ἐπέμενε” γιατί ὁ Πατσιφάς δέν με ήθελε με κανένα τρόπο, επειδή κοτζάμ ἐκδότη τόν ἀποκαλοῦσα “κύριε ἐργοδότα” καί ἐπειδή στην άκρόαση είχα τραγουδήσει τόσο έκκωφαντικά καί ἐφιαλτικά τη “Μαϊμού” που σηκώθηκε ὅλη ἡ ὁδός Κριεζώτου στο πόδι καί ἦρθε ἡ αστυνομία μπάς καί γίνεται ἔγκλημα.
»Από τότε γινόταν ἔξαλλος ὅταν ἔμπαινα στο γραφείο του, πεταγόταν ἐπάνω πολύ θυμωμένος καί σχεδόν χτύπαγε τις γροθιές του στο ταβάνι, φωνάζοντας “Oχι, δέν ἔχω ἀπολύτως κανένα νέο για σας κύριε Σαββόπουλε”! Βέβαια, μέ τὴν ἐπιμονή του Νίκου Μαμαγκάκη γύρισα τελικά τόν πρώτο μου μικρό δίσκο.
»Ήταν τό Φεβρουάριο τοῦ ’65 κι’ ὁ δίσκος περιείχε τέσσερα τραγούδια: “Εγερτήριο”, “Μια θάλασσα μικρή”, “Τα πουλιά της δυστυχίας” καί “Μή μιλᾶς ἄλλο γι’ ἀγάπη”.
»Μετά, γυμνό μοντέλο στη Σχολή Καλών Τεχνών, στο μάθημα του καθηγητού Μαυροειδή. Συχνά όμως ξέμενα και τότε με συμμάζευε πότε ὁ Λοΐζος, πότε ὁ Μαμαγκάκης, ἅ ναί καί ὁ Γιάννης Μαρκόπουλος. Συγκεκριμένα, το καλοκαίρι του ’64 γύρναγα άστεγος καί νηστικός και κάθε βράδι διερρήγνυα τά γραφεία του "ΣυλλόγουΜπέρτραντ Ράσσελ γιά τήν εἰρήνη", έστρωνα κάτω αφίσσες που έγραφαν "περπάτα κι’ εσύ! " ἢ κάτι τέτοιο και κοιμόμουν κι’ ἔφευγα σκαστός τό πρωί.
Γιάννης Μαρκόπουλος
»Γιά καλή μου τύχη βρέθηκε ὁ Μαρκόπουλος καί μέ φιλοξένησε
για μεγάλο διάστημα στο σπίτι του, στην Κυψέλη. Ως φιλοξενούμενος ὑπῆρξα
φορτικώτατος καί ἐνοχλητικώτατος ώσπου εἶδε κι’ ἀπόειδε ὁ ἄνθρωπος και μούπε
μιά μέρα ὅτι ἔρχεται ή μαμά του ἀπ’ τήν Κρήτη καί δυστυχῶς δέν μπορεῖ νά μέ
φιλοξενήση άλλο. “Αν καί κατά βάθος μου φαίνεται ὅτι δέν μ’ έδιωξε τόσο επειδή
ήμουν φορτικός, αλλά επειδή νόμιζε ότι ήμουν πιό έξυπνος καί πιό μορφωμένος ἀπ’
αὐτόν.
»Ολ’ αυτά συνέβαιναν γύρω στο ’64 όταν ὅλοι οἱ νέοι μουσικοί προσπαθούσαμε να
αυτοσχεδιάσουμε πάνω στον τεράστιο χώρο που περίσσευε και δεν καλύπτονταν ἀπό
Χατζιδάκι-Θεοδωράκη, άντε ἂς βάλουμε καί Ξαρχάκο.
Μίκης Θεοδωράκης,
Μάνος Χατζιδάκις,
Σταύρος Ξαρχάκος _Νέοι καλλιτέχνες
»Τρία χρόνια μετά, 19
̓Απριλίου 1967 γινόταν μια μεγάλη συναυλία μέ Φαραντούρη, Λοίζο και
μένα, ὅπου ἀγκαλιασμένοι μπροστά σε κατενθουσιασμένους φοιτητές τραγουδούσαμε:
«Δεν θα περά, δεν θά περάση ὁ φασισμός» – τί κωμωδία! Δυό μέρες μετά ή χρυσή
μποεμία 1962 – 67 τέλειωνε καί οἱ νέοι μουσικοί συνειδητοποιούσαμε πόσο δύσκολο
επάγγελμα διαλέξαμε.
(…)
»Μᾶς ἔχεις δεῖ στις αρχές της δεκαετίας του ’60 να καταφθάνουμε στην ̓Αθήνα ένας, ἕνας ἀπ’ τούς μακρι νούς μας
γαλαξίες, με μουσικά δρο γανα υπομάλης, μέ τραίνα, αεροπλάνα και λεωφορεῖα – ὁ
Λοΐζος ἀπ’ τήν Αἴγυπτο, ὁ Μαρκόπουλος κι’ ὁ Λεοντῆς ἀπ’ τήν Κρήτη, ὁ Μαυρουδῆς ἀπό
τήν Καλλιθέα, ὁ Γλέζος δέν ξέρω ἀπὸ ποῦ, ὁ Μαμαγκάκης ἀπ’ τό Μόναχο, ἡ
Φαραντούρη ἀπό τή Νέα Ιωνία; Δέν ἔχεις δεῖ τίποτε πιο άγγελικό στη ζωή σου! Α,
πίστεψέ με ή Ιστορία δεν τέλειωσε μέ Χατζιδάκι – Θεοδωράκη (…).
»Θα γραφτούν πολλά ὡραῖα τραγούδια ακόμη. Εξ άλλου με βοήθησαν πάρα πολύ. Εγώ
δέν εἶχα ἰδέα μουσικής – αὐτοί μ’ έμαθαν κιθάρα, ἁρμονία, ρυθμούς, τόσα
πράγματα… Ωστόσο κι’ ἄλλοι πολλοί μέ βοήθησαν στη δουλειά μου. Γνωστοί καί ἄγνωστοι.
Πολλές φορές χωρίς να το ξέρουν. Με βοήθησαν ἀκόμα κι’ αὐτοί πού μέ
ταλαιπώρησαν. Εκείνος ὁ γελοῖος ὁ στρατιώτης πού μέ κυνηγοῦσε μ’ ένα μαχαίρι
στην οδό Χέϋδεν, τόν Μάρτη του ’70, ακόμα κι’ ἐκεῖνα τά ζῶα πού μοῦ κάνανε τά
πόδια νά, τόν Αὔγουστο του 67 στην “Ταράτσα”.
»Εἶμαι ἐκ φύσεως ἐπιπόλαιος καί χωρίς κάτι τέτοιους, ὁ προοδευτισμός μου δέν
θάταν παρά μια νεανική μέθη. Το «Φορτηγό» κυκλοφόρησε το Νοέμβρη του ’66. Ήτανε
δεκαεφτά τραγούδια αλλά ή λογοκρισία εἶχε κόψει ἐκεῖνα τά πέντε πού βγήκαν μετά
μέ τό «Δέκα χρόνια κομμάτια». Η ἀξία ὅλης ἐκείνης τῆς σειράς ήταν νομίζω ή δύναμη.
Νά, αυτή ή ταχύτητα πού κόβει την αναπνοή σάν νά μήν ἐπαρκεῖ ὁ αέρας. Ημουν ἄλλος
έφηβος έναντίον τῆς πραγματικότητας, αλλά αὐτό γινόταν πρώτη φορά μέ δίσκο.
(…)
»Μετά σχεδόν τα παράτησα. Παντρεύτηκα, τριγύρναγα μέ τή γυναίκα μου στο
εξωτερικό μέχρι τό ’69. (…) Μάλιστα, έπαιζα αὐλό στους δρόμους. Συγκεκριμένα ἔξω
ἀπό τό καφέ Σαίντ – Κλώντ, στο Παρίσι καί στήν Πιάτσα Ντουόμο, στο Μιλάνο. Πήγα
επίσης στο Ισραήλ καί τούς τραγουδούσα τραγούδια του Λοΐζου. Τούς άρεσαν πάρα
πολύ ἂν καί Αἰγύπτιου! Το «Περιβόλι του τρελλοῦ» τό ἔγραψα στην Ιταλία, ’68 –
’69. Τό στοιχείο που κυβερνά αὐτόν τον δίσκο εἶναι ἡ νοσταλγία. Νοσταλγία όμως
για ποιο πράγμα; Γιά κανένα συγκεκριμένα. Έτσι γενικά, νοσταλγία. Όπως όταν
είμαστε άρρωστοι πολύ καί νοσταλγούμε, όχι βέβαια τή ζωή πού εἴμασταν γεροί καί
ἄλλο ἀπό ρουτίνα δεν ξέραμε, αλλά τή ζωή γενικά, στην πιο καθαρή καί ὑγιή της ἔννοια.
(…)
"Μπάλλος"
»Αὐτά τά δυό μοτίβα της δύναμης και τῆς νοσταλγίας επανέρχονται και στον “Μπάλλο” και στο “Βρώμικο ψωμί”. Στον “Μπάλλο” μάλιστα εἶχα Ιδιαίτερη επιτυχία, γιατί ή σύζευξη λειτουργούσε σ’ ένα μυθικό – συμβολικό ἐπίπεδο. Η δήλωσή μου μάλιστα ἐκεῖ μέσα ὅτι παίρνω την ευθύνη ἀπέναντι στο κοινό, ἀκούστηκε σαν πολύ δυνατό ερωτικό σλόγκαν και άρεσε πάρα πολύ, όπως καί ἡ αὐθεντικώτατη ερώτησή μου “τί τρέχει”. Γενικά εκείνη τη χρονιά στο “Ρονττέο” εἴχαμε πολλήν ἐπιτυχία.
"Βρώμικο ψωμί"
Το "Βρώμικο ψωμί" άρεσε λιγότερο γιατί ήταν πιο ρεαλιστικό. Οι θεοί τῆς νοσταλγίας καί τῆς δύναμης εἶχαν μεταμορφωθῆ ἐκεῖ σέ ξεναγούς τῆς νύχτας γύρω ἀπ’ τήν πλατεία Ομονοίας. Δυστυχῶς αὐτό δέν εἶναι τόσο άμεσο· ἐπίσης ἡ χρήση στοιxείων ρόκ ήταν περισσότερη ἀπ’ ὅσο μπορούσε ἴσως ν’ αντέξη τό κοινό. Ωστόσο, υπάρχουν ἐκεῖ μέσα στροφές όπως το «Δέν ἔχω ήχο» ή «Θά φανερωθῆ σ’ ὅποιον τοῦ παραδοθή» ἤ τό «Ζεϊμπέκικο», πού θά δυσκολευτῶ πολύ νά τίς ξεπεράσω ἢ καὶ νὰ τίς ἐπαναλάβω ἀκόμη. (…)
"Δεν ανήκω σε κανένα κόμμα"!
»Μέχρι τώρα τα κατάφερα να μήν υπογράψω καμμιά δήλωση
πολιτικών φρονημάτων, αλλά τώρα βρίσκω ὅτι θάταν ἀρκετά διασκεδαστικό νά τό
κάνω ἐδῶ, σ’ αὐτή την κουβέντα μας. Πράγματι εἶμαι ένα περίεργο εἶδος ἀριστερού
που γεννήθηκε μέ τόν ἐμφύλιο και πού δέν δέχεται νά ἐκλέξη μέ τούς ὅρους πού τοῦ
θέτει αὐτός ὁ ἐμφύλιος.
»Στον καταναγκασμό μιας τέτοιας ἐκλογῆς κάνω τήν παλαβή, ὄχι ἐπειδή εἶμαι οὐδέτερος
– ουδετερότητα δέν ὑπάρχει – αλλά επειδή δέν ἔχω ἀνάγκη αὐτῆς τῆς διαμάχης, δεν
μου λείπει αὐτή ἡ διαμάχη, ἀλλ ̓ οὔτε κι’ αὐτή ἔχει όφελος από μένα ἔτσι που εἶμαι,
γι’ αὐτό θέλει νά μέ καταστήση “ὠφέλιμο”.
»Ωφέλιμο γιά τήν μία ή τήν ἄλλη παράταξη ἑπομένως. Αλλά ἐγώ θέλω νά τίς ἀντέξω
καί τίς δύο. Αὐτό ἀκριβῶς λέγεται "κάνω τήν παλαβή". Αν ὁ Καραγκιόζης
κουραστή να φορτώνεται τήν ἀθλιότητα στη καμπούρα του καί παραιτηθῆ, τότε ποιός
θά τήν ἀναλάβη; Μ’ αυτό το ἐρώτημα αρχίζει κανείς να γίνεται τραγουδιστής.
»Το 1962 σε ηλικία 18 ἐτῶν ἔγινα στέλεχος του κόμματος τῆς ̓Αριστερᾶς. Δεν ήταν για πολύ. Για καιρό ἔπειτα
θεωροῦσα ὅτι ἡ ἀδυναμία για μονιμώτερη ένταξή μου ἐκεῖ, ὀφείλονταν σε δικά μου
προσωπικά αίτια, στην τρέλλα πού εἶναι ἀποτέλεσμα μονισμού και αλληλεγγύης
ταυτοχρόνως, καί στο πάθος γιά ὅ,τι κάνει τά πράγματα νά εἶναι συνεχώς καινούργια
σπάνια και μοναδικά.
»Τώρα πιά ξέρω ότι αυτή ή αδυναμία ήταν άποκλειστικά του κόμματος, πού δέν
μπόρεσε να δεχθή τήν μικρή παραγωγική φλόγα. Εξακολουθώ να πισστεύω στη
σοσιαλιστική επανάσταση και στην κατάληψη τῆς ἐξουσίας και με κλωτσιές καί μέ
μαγγούρες καί μ’ ἀπ’ ὅλα. ̓Αλλά δέν μπορῶ
ν’ ἀκούω ὅτι οἱ ἀγωνιστές μιας τέτοιας υπόθεσης εἶναι ἁπλῶς μέλη “μιᾶς
οίκονομίας πού πρέπει ν’ ἀλλάξη”.
Διονύσης Σαββόπουλος
Σοσιαλιστική επανάσταση
»Δεν δέχομαι ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἕνα σκέτο
κοινωνικοοικονομικό συμβάν κι’ ότι ἀγωνιστής εἶναι ὅλος κι’ ὅλος αὐτός που
μετατρέπει αὐτό τό συμβάν σ’ ένα άλλο κοινωνικοοικονομικό συμβάν. Κι’ ἂν ὁ ἄνθρωπος
έχει υλική βάση, ὅμως ξεχειλίζει και περισσεύει συνεχῶς ἀπ’ αὐτήν, κι’ ἂν ἡ
σοσιαλιστική επανάσταση εκτοξεύεται κατ’ εὐθεῖαν ἀπ’ τό μηχανοστάσιο τῆς ἱστορίας,
εἶναι ωστόσο δυνατή και βιώσιμη μόνο χάρη σ’ αὐτό τό περίσσευμα καί σ’ αὐτό τό
ξεχείλισμά της.
»Η σοσιαλιστική επανάσταση ζή κάτι παραπάνω ἀπό ένα κοινωνικό συμβάν: Ζη μια
παραγωγικώτερη σχέση μέ τόν χρόνο καί τόν χῶρο, ξανακερδίζοντας την παράδοση,
μετατρέποντας τόν χώρο της σε όχημα υπερδιαστημικό πρός ένα μέλλον πού ἔτσι
ξαναγίνεται σπάνιο καί μοναδικό. Αὐτή εἶναι ἡ δικαιοσύνη του μαρξισμού,
κατορθωτή χάρη στο περίσσευμα ἀκριβῶς τῆς ὕπαρξής του, καί στό ξεχείλισμα του.
Χάρη σ’ αυτό δηλαδή πού μονίμως παρασιωπάται και παρασιωποιημένο ἐπιτρέπει την
συνεχή προδοσία τοῦ ἐργατικού κινήματος.
»Αὐτός εἶναι ὁ ἐφιάλτης τοῦ ἐμφύλιου καί ὄχι τά συγκεκριμένα πολιτικά λάθη.
Γιατί τά λάθη εἶναι ἀνθρώπινα αλλά ή μετατροπή μιᾶς ἐπανάστασης σέ ἀπόλυτο κοινωνικό
συμβάν δέν εἶναι τοῦ ἀνθρώπου. Είναι τῆς ἐξουσίας καὶ τῶν πάσης φύσεως τρελλών
σχεδιαστών πού νομίζουν πώς θα φορέσουν στη ζωή καί τή δημιουργία τό τεράστιο
καπέλλο πού φτιάξαν στα έργαστήριά τους.
»Δέν ἀνήκω σε κανένα κόμμα ή παράταξη. Νομίζω ότι όποιος προσχωρεί σε κόμμα,
διαιωνίζει τό ἀδιέξοδο στο οποίο βρισκόμαστε καί σάν άτομα καί σάν λαός ἐδῶ καί
δεκα ετίες. Στις εκλογές δεν ψήφισα τίποτ’ ἀπολύτως. Φυλάω τόν ἑαυτό μου γιά
καλύτερα…» (…).
Δισκογραφία
Φορτηγό (Lyra, 1966)
Επανέκδοση σε CD: LYRA CD3225, 1996
Οι πλανόδιοι
α.Οι μάγοι
β.Η Ζωζώ
γ.Η μαϊμού
δ.Το μπουλούκι
Η Συννεφούλα
Το δέντρο
Βιετνάμ γιε-γιε
Ήλιε ήλιε αρχηγέ
Τα κορίτσια που πηγαίνουν δυο- δυο
Τα πουλιά της δυστυχίας
Μη μιλάς άλλο για αγάπη
Οι παλιοί μας φίλοι
Το περιβόλι του τρελού (Lyra, 1969)
Επανέκδοση σε CD: 1996
Το περιβόλι
Η θεία Μάρω
Θαλασσογραφία
Οι πίσω μου σελίδες
Η Συννεφούλα
Σαν ρεμπέτικο παλιό
Είδα την Άννα κάποτε
Ντιρλαντά
Τα παιδιά που χάθηκαν
Ωδή στο Γεώργιο Καραϊσκάκη
Μπάλλος (Lyra, 1971)
Πρώτη έκδοση 30/3/1971, επανέκδοση σε CD
Μπάλλος
Κιλελέρ
Ο παλιάτσος κι ο ληστής
Έρχεται βροχή έρχεται μπόρα
Σημαία από νάυλον
Διάλειμμα
Σ' ευχαριστώ ω! εταιρία
45άρι
βινύλιο (Lyra, 1971)
Υπάρχει και στη συλλογή Ο Σαββόπουλος
στη Λύρα
Ο καθρέφτης (μαζί με τον Δημήτρη Γκόγκο - Μπαγιαντέρα)
Ο πολιτευτής
Το βρώμικο ψωμί (Lyra, 1972)
Επανέκδοση σε CD, 1996
Έλσα σε φοβάμαι
Άγγελος εξάγγελος
Τραγούδι
Ζεϊμπέκικο
Ολαρία ολαρά
Το μωρό
Η Δημοσθένους λέξις
Μαύρη θάλασσα
Δέκα χρόνια κομμάτια (Lyra, 1975)
LP: LYRA 3715, επανέκδοση σε CD, 1992
Οι δεκαπέντε (Αμνηστεία '64)
Η Παράγκα
Η Παράγκα (με κιθάρα)
Το θηρίο
Σωματική ανάγκη
Μια θάλασσα μικρή
Στη συγκέντρωση (της Ε.Φ.Ε.Ε.)
Τι να τα κάνω τα τραγούδια σας (φιλική συμμετοχή Δόμνα Σαμίου)
Η δοκιμή
Σημείωμα
Η θανάσιμη μοναξιά του Αλέξη Ασλάνη
Θεία Μάνου
Σύρμα
Ολαρία ολαρά
Ζεϊμπέκικο (φιλική συμμετοχή Σωτηρία Μπέλλου)
Σαν τον Καραγκιόζη
Επέτειος
Happy day (Lyra, 1976)
Σάουντρακ για την ομώνυμη ταινία του
Παντελή Βούλγαρη.
Καλημέρα σας
Λαϊκός τραγουδιστής
Αέρας
Οργανάκια
Tableau vivant
Σχόλιο
Χαμογελάστε
Φανφάρα
Νινόν
Τμήμα ψυχαγωγίας
Χαράδρα
Έξοδος
Αχαρνής, Ο Αριστοφάνης που γύρισε από τα
θυμαράκια (Lyra, 1977)
Υπότιτλος: Τραγούδια για νέους
κανταδόρους. Επανέκδοση σε CD: LYRA CD 3304
Τραγουδούν-συμμετέχουν:
Δ. Σαββόπουλος, Σ. Μπουλάς, Ν.
Παπάζογλου, Μ. Τανάγρη,
Ν. Ζιώγαλας, Η. Λιούγκος, Β. Ξύδης,
Μ. Ρασούλης, Κ. Γεωργίου
Πρόλογος
Πάροδος
Φαλλική πομπή
Σύγκρουση
Αγώνας
Παράβαση
Στάσιμο
Κήρυκες
Έξοδος
Η ρεζέρβα (Lyra, 1979)
Επανέκδοση σε CD: 1992.
Πρωινό (Αφροδίτη Μάνου)
Για την Κύπρο
Πολιτευτής
Γεννήθηκα στη Σαλονίκη (Άλκηστη Πρωτοψάλτη)
Για τα παιδιά που' ναι στο κόμμα
Για τον Σοσιαλισμό
Μικρή Ελλάδα (Ελένη Βιτάλη)
Κανονάκι
Τι έπαιξα στο Λαύριο
Μακρύ Ζεϊμπέκικο για το Νίκο
Πειρατής
Οι εκλογές μαντινάδα
Άσπα
Αουντουαντάρια
Τραπεζάκια έξω (Lyra, 1983)
Επανέκδοση σε CD, 1990.
Νέο κύμα
Μας βαράνε ντέφια
Χουλιγκάνοι
Μυστικό τοπίο
Δεν είναι ρυθμός
Πρωτομαγιά
Φλόγες
Ας κρατήσουν οι χοροί
Canto
Το χειμώνα ετούτο
Τσάμικο
20 Χρόνια δρόμος-Ζωντανές ηχογραφήσεις
(Lyra, 1983)
Το CD μοιράστηκε με το τεύχος 5 του
περιοδικού ΔΙΦΩΝΟ.
Περιέχει ζωντανές ηχογραφήσεις από τις συναυλίες στο Palais De Sports της
Θεσσαλονίκης (1/4/1983, κομμάτια 1-7) και στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας (19/9/1983,
κομμάτια 8-14).
LYRA 99001, 1995)
Παραμυθάκι
Τι έπαιξα στο Λαύριο
Το χειμώνα ετούτο
Μη μιλάς άλλο γι αγάπη
Είδα την Άννα κάποτε
Τσάμικο
Σαν τον Καραγκιόζη
Άγγελος εξάγγελος
Παράγκα
Στη συγκέντρωση της ΕΦΕΕ
Μπάλλος
Η Συννεφούλα
Ήλιε αρχηγέ
Ας κρατήσουν οι χοροί
Λαλαλα
Ο κ. Σαββόπουλος ευχαριστεί
τον κ. Χατζιδάκι και θα'ρθη οπωσδήποτε (Σείριος, 1988)
Ζωντανή ηχογράφηση στο μουσικό κέντρο 'Σείριος' 17/1 - 3/2/1988. Στο πιάνο ο
Μάνος Χατζιδάκις. MINOS-EMI, CD 88.0062.
Έναρξις
Μια στιγμή ειρήνης
Ο κος Σαββόπουλος θερμά ευχαριστεί
Μας βαράνε ντέφια
Παραμυθάκι
Τι έπαιξα στο Λαύριο
Ιαμβική σκηνή
Η συννεφούλα
Τα κορίτσια που πηγαίνουν δυο-δυο
Σημαία από νάϋλον
Ωσάν να μη συμβαίνει τίποτε
Ένα τραγουδάκι του Lucio Dalla
Σ'αυτό το σπίτι σ'αυτόν τον οίκο
Χάρτινο το φεγγαράκι κι αποσπάσματα (με Έλλη Πασπαλά και Νίκο Παπάζογλου)
Δεν έχω ήχο δεν έχω υλικό
Σαν τον Καραγκιόζη
Ας κρατήσουν οι χοροί
Μια θάλασσα μικρή
Το κούρεμα (Polydor, 1989)
Συμμετέχει η Ελευθερία Αρβανιτάκη. POLYGRAM LP: 839 728-1, CD: 839 728-2.
Μην Περιμένετε Αστειάκια
Ο άντρας και η γυναίκα δεν είναι ίσοι
Η αποτυχία της αριστεράς
Εμείς του '60
Κωλοέλληνες
Το Μητσοτακ
Ο γιος μου πάει στο στρατό
Καλοκαίρι
Αναδρομή 63-89 (Polydor, 1990)
Στο 'Μακρύ ζεϊμπέκικο' τραγουδούν: Λένα Πλάτωνος, Διονύσης Σαββόπουλος, Νέννη Ζάππα, Βασίλης Πιερρακέας, Θανάσης Σοφράς, Γιώτα Μάνεση, Πάνος Τσιάπης. Στα κομμάτια 6-14 τραγουδούν: Διονύσης Σαββόπουλος, Νέννη Ζάππα, Βασίλης Πιερρακέας.
Σε παρένθεση η "χρονολογία που γράφτηκαν τα τραγούδια ανεξαρτήτως πότε ηχογραφήθηκαν". (CD 843 304-2, 1990)
- Σαν παλιό ρεμπέτικο (1967)
- Ωδή (1968)
- Μπάλλος (αποσπάσματα, 1970)
- Ζεϊμπέκικο με τη Λένα Πλάτωνος (1972)
- Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο (1978)
- Κωλοέλληνες (1988)
- Τσάμικο (1982)
- Ο πολιτευτής (1974)
- Για τα παιδιά που 'ναι στο κόμμα (1975)
- Πρωτομαγιά (1977)
- Μην περιμένετε αστειάκια (1988)
- Εμείς του '60 (1988)
- Αουντουαντάρια (1978)
- Αντί επιλόγου, απάνθισμα (1963-1989)
- Μη πετάξεις τίποτα (Polydor, 1994)
- Τίτλοι
- Είδα τη Σούλα και τον Δεσποτίδη
- Φιλημένη μεσ' στους κινηματογράφους (με τη Γλυκερία)
- Το ρεφραίν σ' αγαπώ (με τη Νένη Ζάππα)
- Μη πετάξεις τίποτα
- Ακτίνες του βορρά
- Ταγκό βουβό
- Ο μικρός μονομάχος
- Πρεσθλάβες
- Πώς με κατάντησε η αγάπη
- Μέρες καλύτερες θα ρθουν
Τίτλοι
Ο Σαββόπουλος πριν το
Φορτηγό (Lyra, 1996, CD 99009)
Αυτό το CD μοιράστηκε μαζί
με το τεύχος 5 του περιοδικού ΜΕΤΡΟ (με τη συνεργασία του ΜΕΛΩΔΙΑ FM 100).
- Εγερτήριο (Ήλιε ήλιε αρχηγέ)
- Μια θάλασσα μικρή
- Τα πουλιά της δυστυχίας
- Μη μιλάς άλλο γι' αγάπη
- Το δέντρο
- Η συννεφούλα
- Η Ζωζώ
- Τα κορίτσια που πηγαίνουν δυο δυο
- Οι δεκαπέντε (Αμνηστεία '64)
- Τι να τα κάνω τα τραγούδια σας (στίχοι Ντ. Χριστιανόπουλου)
- Οι παλιοί μας φίλοι
- Βιετνάμ γιε γιε
Παράρτημα Α' (Polydor, 1996, CD 537 031-2)
· Οδυσσεβάχ Το τραγούδι ας πούμε του Οδυσσεβάχ
· (Οδυσσεβάχ) Δρακοκύκλωπες και Κυκλωποδρακόπουλα
· Ψάλτης
· Δεν περνούν οι μέρες δεν περνούν οι ώρες
· Το τραγούδι των Σειρήνων
· Τα μάγια της Κίρκης
· Ψαλτούλα
Τάλαντο
(Πλούτος) Το κοροϊδευτικό αεράκι
· Η είσοδος του χορού
· Θρεττανελό
· Ο βαρύγδουπος Χρεμύλος
· Το τραγούδι του πλούτου
· Χα χα!
· Μιράκολο!
· Αυταπάτες
· Ο τρεκλίζων Ερμής
· Το τραγούδι της πενίας
· Η έξοδος του χορού
· Σιγά η πατρίδα κοιμάται
- Το ξενοδοχείο (Mercury, 1997, POLYGRAM CD 536827-2)
- Το σώσε! (Gimme some lovin' - Steve Winwood, Spencer Davis, Muff Winwood)
-
Τηςγιατρειάςτορίσκο (φιλικώςΑργύρηςΜπακιρτζής, ΑλκίνοοοςΙωαννίδης) _
The healing game - Van Morrison - Άγγελοςεξάγγελος (The wicked messenger - Bob Dylan)
- Perfect day (Perfect day - Lou Reed)
Του Ιωσήφ το πανωφόρι (φιλικώς Ορφέας Περίδης) _
Joseph's coat - Nick Gravenites, J.
Cipollina
· Μια φορά σ' αυτή τη ζήση (φιλικώς Αλκίνοος Ιωαννίδης) (Once in a lifetime - David Byrne, Brian Eno, Christopher Frantz, Gerry Harrison, Martina Weymouth)
· Άδεια μου αγκαλιά (Into my arms - Nick Cave)
· Ο παλιάτσος κι ο ληστής (φιλικώς Βασίλης Παπακωνσταντίνου) (All along the watchtower - Bob Dylan)
· Ο χρόνος που μετράει (L' anno che verra - Lucio Dalla)
· Χορεύοντας τη νύχτα (Dance the night away - Jack Bruce, Peter Ronald Brown)
· Ιθάκη (Itaca - Lucio Dalla)
· Γέρος για ροκ, νέος για θάνατο (Too old to rock'n'roll, too young to die - Ian Scott Anderson)
· Καταγραφές (Polygram, 1997)
Αυτό το CD μοιράστηκε μαζί με το τεύχος 287 του περιοδικού ΗΧΟΣ (02/1997).
· Αντί εισαγωγής, οι μάγοι (1964)
· Το περιβόλι (1968)
· Θαλασσογραφία (1967)
· Σαν παλιό ρεμπέτικο (1967)
· Μπάλος αποσπάσματα (1970)
· Ζεϊμπέκικο (1972) [με τη Λένα Πλάτωνος και χορωδία]
· Τσάμικο (1982)
· Για τα παιδιά που 'ναι στο κόμμα (1975) [με Νέννη Ζάππα, Βασίλη Πιερρακέα]
· Εμείς του '60 (1988)
· Αουντουαντάρια (1978)
· Αντί επιλόγου, απάνθισμα (1963_1989) [με Νέννη Ζάππα, Βασίλη Πιερρακέα]
· Γεννήθηκα στη Σαλονίκη (1975) [με Νέννη Ζάππα, Βασίλη Πιερρακέα]
· Ο Σαββόπουλος στην Λύρα (Lyra, 1998)
· Βιβλίο-κασετίνα η οποία περιλαμβάνει του 9 δίσκους που κυκλοφόρησαν από τη δισκογραφική εταιρεία Lyra κατά την περίοδο 1966-1983 (από το Φορτηγό μέχρι τα Τραπεζάκια έξω). Δεν περιλαμβάνεται ο δίσκος 20 Χρόνια δρόμος-Ζωντανές ηχογραφήσεις (1983).
· Τραγούδια έγραψα για φίλους - Tribute στον Διονύση Σαββόπουλο (Mercury, 1998, POLYGRAM CD 538671-2)
· Μυστικό τοπίο (Άλκηστις Πρωτοψάλτη)
· Μια θάλασσα μικρή (Γιάννης Κότσιρας)
· Η Δημοσθένους λέξις (Χάρις Αλεξίου)
· Στη συγκέντρωση της ΕΦΕΕ (Δήμητρα Γαλάνη - Κωνσταντίνος Βήτα)
· Έλσα σε φοβάμαι (Φοίβος Δεληβοριάς)
· Είδα την Άννα κάποτε (Γιάννης Πάριος)
· Θαλασσογραφία (Ελένη Τσαλιγοπούλου - Υπόγεια Ρεύματα)
· Το περιβόλι (Νίκος Πορτοκάλογλου)
· Πολιτευτής (Λαυρέντης Μαχαιρίτσας)
· Οι παλιοί μας φίλοι (Αλκίνοος Ιωαννίδης)
· Η θανάσιμη μοναξιά του Αλέξη Ασλάνη (Πυξ Λαξ)
· Το δέντρο (Active Member)
· Ο χρονοποιός (Mercury, 1999, UNIVERSAL CD 542252-2)
· Χριστούγεννα πάντα τσακωνόμαστε
· Με το κραγιόν σ' ένα χαρτάκι
· Το τσακάλι
· Πλάι στο αρνάκι
· Αηδόνι στην κερασιά
· Η μοναξιά της Αμερικής
· Σου μιλώ και κοκκινίζεις
· Το φως στις 10 πμ
· Τα χρυσά παιδιά του Γκάλη
· Σωστικά συνεργεία
· Ποιος φτιάχνει τα ανέκδοτα
· Πρώτη του 2000
· Κάποτε στο Ολυμπιακό (LYRA, 1999)
Αναπαραγωγή και διάθεση ΔΙΦΩΝΟ
μοιράστηκε με το περιοδικό ΔΙΦΩΝΟ 50
· Εκφωνήτρια ΕΡΑ
· Έναρξη ζωντανής μετάδοσης (από τη Μαριάννα Κορομηλά)
Ακούγεται ο Γιώργος Κούνδουρος και η αρχιτέκτων Ειρήνη Μπούρλου
· Επί σκηνής η Μπάντα Λουτρακίου και ο Θανάσης Βέγγος
· Η Δόμνα Σαμίου για τη συνεργασία στο Ροντέο το 1971
· Έναρξη συναυλίας
· Νέο κύμα _Τραπεζάκια έξω 1983
Ακούγεται ο καθηγητής νεοελληνικής φιλολογίας Γ.Π. Σαββίδης
· Το χειμώνα ετούτο _Τραπεζάκια έξω
Ακούγεται ο Τάσος Φαληρέας
· Μας βαράνε ντέφια _Τραπεζάκια έξω
· Χουλιγκάνοι _Τραπεζάκια έξω__
Ακούγεται ο Μανώλης Μυλωνάκης
· Στη συγκέντρωση της Ε.Φ.Ε.Ε _Δέκα Χρόνια Κομμάτια 1975
· Ήλιε ήλιε αρχηγέ _Φορτηγό 1966
· Ραδιοφωνική μετάδοση της συναυλίας Μυστικό τοπίο _Τραπεζάκια
έξω
(τραγουδά η Ελένη Βιτάλη)
· Ας κρατήσουν οι χοροί _Τραπεζάκια έξω
· Επί σκηνής ποδηλάτης ο Λουκιανός Κηλαηδόνης
(tracks: 21, 22, 23, 24, 25) Canto __
τραγουδά η Δήμητρα Γαλάνη και ακούγονται οι Μάνος Χατζιδάκις, Γιάννης
Τσαρούχης, Βασίλης Τσιτσάνης
· Μπάλλος (1971)
· Η Δημοσθένους λέξις [Βρώμικο ψωμί 1972]
· (tracks: 28, 29) Τα πουλιά της δυστυχίας _Φορτηγό (τραγουδά ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου - η συναυλία συνεχίζεται
· Η θανάσιμη μοναξιά του Αλέξη Ασλάνη (Δέκα Χρόνια
Κομμάτια 1975)
Ραδιοφωνική μετάδοση της συναυλίας
· (track 32a) Απόσπασμα από την εκπομπή Χειμερινό ηλιοστάσιο
· (track 32b) Ας ερχόσουν για λίγο Μιχάλης Σουγιούλ και Μίμης Τραϊφόρος_1947
· Δεν είναι ρυθμός _Τραπεζάκια έξω 1983
· ΣΑΒΒΟΡΑΜΑ (Universal, 2001, MERCURY CD 016644-2)
· Υπότιτλος: Θέατρο τραγουδιών με ζωγραφιές του Αλέξη
Κυριτσόπουλου. Ζωντανή ηχογράφηση από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Δύο CD, το πρώτο έχει 16 κομμάτια και το δεύτερο 14.
· (Εικόνα Α) Εισαγωγή (Διονύσης Σαββόπουλος)
· (Εικόνα Α) Τα πουλιά της δυστυχίας (Διονύσης Σαββόπουλος)
· Η θεία Μάνου (Διονύσης Σαββόπουλος)
· Θαλασσογραφία (Διονύσης Σαββόπουλος)
· Είδα την Άννα κάποτε (Διονύσης Σαββόπουλος)
· Στη συγκέντρωση της Ε.Φ.Ε.Ε. (Διονύσης Σαββόπουλος)
· Ωδή στον Γεώργιο Καραϊσκάκη (Διονύσης Σαββόπουλος)
· Μπάλλος (Διονύσης Σαββόπουλος)
· Η Δημοσθένους λέξις (Διονύσης Σαββόπουλος)
· Μαύρη θάλασσα (Διονύσης Σαββόπουλος)
· Εικόνα Β _Ζεϊμπέκικο (Διονύσης Σαββόπουλος)
· Σαν τον Καραγκιόζη (Διονύσης Σαββόπουλος, Δόμνα Σαμίου)
· (Εικόνα Γ: Αχαρνής Α) Πάροδος (Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Μελίνα Τανάγρη, Fons Musicalis)
· __ Το πανεράκι (Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Μελίνα Τανάγρη, Fons Musicalis)
· Θεούλη του Φαλλού (Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Μελίνα Τανάγρη, Fons Musicalis)
· Ευριπιδάκι (Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Μελίνα Τανάγρη, Fons Musicalis)
· Παράβαση (Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Fons Musicalis)
· Ευτυχισμένος άνθρωπος (Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Fons Musicalis)
· (Εικόνα Γ: Αχαρνής Β) Ιαμβική συζυγία (Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Fons Musicalis)
· Πάντα εμπρός ταξιδιώτες (Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Fons Musicalis)
· Εξοδος (Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Fons Musicalis)
· Παραμυθάκι (Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Fons Musicalis)
· Τι έπαιξα στο Λαύριο (Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Fons Musicalis)
· (Εικόνα Δ) Γεννήθηκα στη Σαλονίκη (Διονύσης Σαββόπουλος, Δημήτρης Μπάσης, Μελίνα Κανά)
· Πρωινό (Διονύσης Σαββόπουλος, Νατάσα Φλουρή)
· Πρωτομαγιά (Διονύσης Σαββόπουλος, Νατάσα Φλουρή)
· Μας βαράνε ντέφια (Διονύσης Σαββόπουλος, Νατάσα Φλουρή)
· Εικόνα Ε: Αχαρνής Α Εμείς του '60 (Διονύσης Σαββόπουλος, Νατάσα Φλουρή, Fons Musicalis)
· Επίλογος (Διονύσης Σαββόπουλος, Νατάσα Φλουρή, Fons Musicalis)
· Πρωτοχρονιές του ραδιοφώνου (Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Fons Musicalis)
· Ο πυρήνας (με Λάντσια και Κιουρτσόγλου) (LYRA, 2007, CD 1108)
· Ζωντανή ηχογράφηση και μαγνητοσκόπηση στο Gazarte 10 & 12 Νοεμβρίου 2006.
· ΤΟ ΤΣΑΚΑΛΙ
· ΕΛΣΑ ΣΕ ΦΟΒΑΜΑΙ
· ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ
· ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ ΤΗΣ ΔΥΣΤΥΧΙΑΣ
· ΘΕΙΑ ΜΑΝΟΥ
· Η ΔΗΜΟΣΘΕΝΟΥΣ ΛΕΞΙΣ
· ΑΚΟΥΣΤΕ ΕΝΑ ΠΑΡΑΞΕΝΟ
· Η ΖΩΖΩ
· ΚΩΛΟΕΛΛΗΝΕΣ
· ΑΓΓΕΛΟΣ ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ
· ΤΑ ΚΑΛΟΤΑΞΙΔΑ ΠΟΥΛΙΑ / ΗΡΘΕ Ο ΒΟΡΙΑΣ ΗΡΘΕ Ο ΝΟΤΙΑΣ
· ΝΑΝΟΥΡΙΣΜΑ
· Η ΠΑΡΑΓΚΑ
· ΤΟ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΤΟΥΤΟ
· ΑΗΔΟΝΙ ΣΤΗΝ ΚΕΡΑΣΙΑ
· ΤΟ ΦΩΣ ΣΤΙΣ 10 πμ
· ΑΔΕΙΑ ΜΟΥ ΑΓΚΑΛΙΑ
· ΦΕΥΓΩ
· ΕΜΕΙΣ ΤΟΥ '60*
Συμμετοχές
· Ροκ ιστορίες (ΕΜΙ)
· Τα παράλογα (Notos, 1976)
· Το άλογο του Ομέρ Βρυώνη [τραγούδι]
· Η εκδίκηση της γυφτιάς (Lyra, 1978)
· Βρέχει στην Εθνική Οδό [τραγούδι]
· Μετανάστης στην αγκαλιά σου [τραγούδι]
· Τα μπαράκια (Lyra, 1981)
· Πάρτυ στη Βουλιαγμένη (live) (Lyra, 1983)
· Ζωντανή περιπέτεια (Lyra, 1986)
· Ζήτω το ελληνικό τραγούδι (ΜΙΝΟS, 1987)
· Μαρία Φαραντούρη - 17 Τραγούδια (ΜΙΝΟS, 1990)
· Caruso [τραγούδι]
· Σκηνές Rock (Lyra, 1994)
· Άσωτος υιός (Mercury, 1996)
· Ένα τραγούδι για τον Πειραιά (Lyra, 1997)
· Ανεμοδείκτης (Mercury, 1999)
· Αδιέξοδο [τραγούδι, μαζί με Αλκίνοο Ιωαννίδη και Ελευθερία Αρβανιτάκη]
· Έτσι δραπετεύω απ' τις παρέες (ΕΜΙ, 1999)
· Και τι ζητάω [τραγούδι]
· Εκτός τόπου και χρόνου, ζωντανή ηχογράφηση (Mercury, 2000)
· Ο Σαμάνος (Lyra, 2008)
· Όμορφη Μέρα (Onirama, 2009)
· Ο κόκορας ξυπνάει παιδικό τραγούδι του Γιώργου Χατζηπιερή.
Βιβλία
- · Διονύσης Σαββόπουλος, Η Σούμα 1963-2003, Ιανός, 2003
- · Δημήτρης Καράμπελας, Διονύσης Σαββόπουλος, Μεταίχμιο, 2003 (2η Έκδοση - Αναθεωρημένη, 2024)
- · Διονύσης Σαββόπουλος, Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα. Εκδόσεις Πατάκη, 2025
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ℹ️ Η αντιγραφή και χρήση (αναδημοσίευση κλπ) αναρτήσεων στο σύνολό τους ή αποσπασματικά είναι ελεύθερη, με απλή αναφορά στην πηγή
ℹ️ Οι περισσότερες εικόνες που αναπαράγονται σε αυτόν τον ιστότοπο είναι πρωτότυπες ή μακέτες δικές μας.
Κάποιες που προέρχονται από το διαδίκτυο, αν δεν αναφέρεται κάτι συγκεκριμένο τις θεωρούμε δημόσιες χωρίς «δικαιώματα» ©®®
Αν υπάρχει πηγή την αναφέρουμε πάντα
Τυχόν «ιδιοκτήτες» φωτογραφιών ή θεμάτων μπορούν ανά πάσα στιγμή να επικοινωνήσουν μαζί μας για διευκρινήσεις με e-mail.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ
🔻 Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.
Αν σχολιάζετε σαν «Ανώνυμος» καλό είναι να χρησιμοποιείτε ένα διακριτικό όνομα, ψευδώνυμο, ή αρχικά
🔳 ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ:
Α) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog
Β) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Γ) εκτός θέματος ανάρτησης
Δ) με ασυνόδευτα link (spamming)
Παρακαλούμε τα σχόλια σας στα Ελληνικά - όχι "Greeklings"