03 Απριλίου 2024

“Θέματα Παιδείας” τ.93-96: 23 χρόνια στις επάλξεις _η μόρφωση δεν είναι ζήτημα γνώσης, είναι ζήτημα ζωής

Πλούσιο όπως πάντα σε πρωτοποριακή ύλη _με τη σωστή πλευρά της ιστορίας στις 160+ σελίδες του το περιοδικό δεν σταματά να μας εκπλήσσει   

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Σημείωμα της Σύνταξης:           

ΕΠΙΚΑΙΡΑ: Τα νέα από το μέτωπο     

ΕΠΙΚΑΙΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ:

·        Σύντομη αναδρομή στο Παλαιστινιακό ζήτημα (Ε. Μπιμπίρη)             

ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ: ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ

·        Ένας λαός αγωνιστής για το δίκιο του (Ε. Βαγενάς)   

ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΝΑ: Στη μνήμη του Ρεφαάτ Αλαρίρ (Λ.Γκλεγκλέ)            

ΔΙΕΘΝΗΣ ΠΕΙΡΑ:

·        Η λαϊκή πάλη για τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες απέναντι στην πολιτική Ευρωπαϊκής Ένωσης -κυβερνήσεων-κεφαλαίου      

ΜΕΛΕΤΕΣ-ΕΡΕΥΝΕΣ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ:

·        Κ.Κασμερίδη: «Συμπερίληψη» και Ειδική Αγωγή        

·        Β.Χριστοφόρου: Ανώτατη Δημόσια εκπαίδευση και ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα

·        Γ.Κ. Μωραΐτη: Το πρόβλημα της γραφής και της ανάγνωσης στη γλώσσα του κοινωνικού περιβάλλοντος

·        Σ.Καρατάκη: Το “Ενιαίο” Πρόγραμμα Σπουδών για ξένες γλώσσες   

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

·        Οι φοιτητικές εστίες στην ΕΣΣΔ αναπόσπαστο στοιχείο της Σοβιετικής Παιδείας (Ειρ. Καρναβά)         

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ:

·        Μ.Κουβελά: Η Ψυχανάλυση και ο Φροϋδισμός (Α' μέρος)     

ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ:

·        Περί “κλιματικής κρίσης" (Αντρέας Ραλλάτος)

·        Οι καταστροφές στο περιβάλλον και η εξέλιξη της ζωής           

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ:

·        100 χρόνια από το θάνατο του Κ.Θεοτόκη - Συζητώντας με τους μαθητές μας για το γυναικείο ζήτημα με αφορμή την Τιμή και το χρήμα (Ν.Δάρδαλης)

·        Το διήγημα της εποχής: Ο έρωτας του κυρίου Ά. Πουργκμάγιερ (Γκύντερ Ρύκερ)

·        Αναφορά στο Μάρκο Βαμβακάρη (Γιώτης Ν.)             

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ- ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ:

ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ   

·        Παλαιστινιακή ποίηση (Α. Μπεσμπέα)             

·        Βιβλία για παιδιά- Αναφορά στη Ζωρζ Σαρή (Μ.Παπαγιάννη)            

·        Η περιπέτεια και η επανέκδοση του βιβλίου “Σύστημα Νέας Παιδαγωγικής” του Μ.Παπαμαύρου (Χρ. Τουρτούρας)          

·        Σκέψεις και προβληματισμοί για τις κατευθύνσεις διδασκαλίας και τα προγράμματα σπουδών στο σχολείο (Γ. Στρεβίνα)     

ΠΡΑΧΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ: Για τον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο

·        Η μαμά (Α.Παλημέρη)              

Χρόνος 23ος, Αριθμός Τεύχους 93-96 (Άνοιξη 23-Χειμώνας 24) _www.thematapaideias.org

 Για να μπούμε στο πνεύμα (1η σελίδα) _Σημείωμα της Σύνταξης

Παράνομες θεωρούν τα αστικά δικαστήρια τις απεργίες των εκπαιδευτικών που απέχουν από την “αξιολόγηση”. Άνετα καταπίνουν όμως την κάμηλο του συνταγμα­τικού άρθρου 16 που απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Όταν το μεγάλο κεφάλαιο επιτάσσει, όλες οι “διακριτές εξουσίες” - νομοθετική, δικαστική και εκτελεστική-γίνονται σάρκα μία _ αυτό είναι το αστικό “κράτος δικαίου”. Και παραδίνει μαθήματα ταξικής δουλοπρέπειας στο... “ναό της δημοκρατίας", αλλά κι έξω από τη Βουλή, με τα ΜΑΤ και τη βία, όπως το κεφάλαιο βασιλεύει.

Ας μας θυμίσουν: γιατί υποτίθεται ότι ήθελαν αξιολόγηση; Για να έχουν καλύτε­ρους εκπαιδευτικούς; Μα τότε θα ξεκινούσαν από την εκπαίδευσή τους και δε θα έκαναν κουρελόχαρτα τα πτυχία τους. Αναγνώρισαν πρώτα επαγγελματικά ισοδύ­ναμα τα κολέγια, σαν παραρτήματα των κάθε λογιώ ξένων πανεπιστημίων, ακόμη και τρίχρονες σχολές, κατ’ επιταγή των οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης' κι έρχο­νται τώρα να τους προσδώσουν “ακαδημαϊκές προδιαγραφές”. Άφησαν έξω από τα δημόσια πανεπιστήμια δεκάδες χιλιάδες φοιτητές, θέτοντας αυθαίρετα κάποια Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στο κάθε Τμήμα, στα ιδιωτικά όμως ορίζουν εντελώς προσχηματικά «μια ειδική ελάχιστη βάση, η οποία θα προκύπτει από το μέσο όρο των επιδόσεων στο κάθε επιστημονικό πεδίο και όχι στο Τμήμα (Κ.Πιερρακάκης). Όλα θα κρίνονται τελικά στο πεδίο της κερδοσκοπίας, που αναζητεί πελατεία στην εκπαίδευση, μια από τις μέγιστες κοινωνικές ανάγκες. Με απλά λόγια: όποιος έχει χρήματα θα σπουδάζει.

Οι νέοι μας στ’ αλήθεια διδάσκονται πολύ κακά ελληνικά. Όταν τους λένε "μη κρατικά-μη κερδοσκοπικά ΑΕΙ" τα παραμάγαζα που πουλάνε πτυχία, για ποια κυριολεξία, ακριβολογία και σαφήνεια μιλάμε... Μια ταμπέλα θα έφτανε για το “ναό της γνώσης”: με μεγάλα γράμματα “ΟΙΚΟΣ ΕΜΠΟΡΙΟΥ” και με μικρά: “με τις ευλογίες του αστικού κράτους”. Να τι εννοούν όταν ζητάνε "να αναγνωρίσουμε την πραγμα­τικότητα”, “να ευθυγραμμιστούμε με τον υπόλοιπο κόσμο ...πλην Κούβας”. Ν’ απο­δεχτούμε τον καπιταλισμό με άλλα λόγια, να βάλουμε πλάτες να σταθεί στα πόδια του ισοπεδώνοντας ό,τι έχουμε με αγώνες καταχτήσει. Τι άλλο είναι η “προσαρμο­γή στα ευρωπαϊκά δεδομένα”, που ακολουθούν ως τώρα όλες οι ελληνικές κυβερ­νήσεις -κι είδαμε τα χαΐρια τους- παρουσιάζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση σαν το αλάθητο του Πάπα! Μα είναι οι ίδιοι (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ κι όσοι ακόμη ορκίζονται στην “ευρωπαϊκή Μεγάλη Ιδέα”, δηλαδή στην ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου) που εκεί τα αποφασίζουν σε μια καθολική συμφωνία!

Όταν όμως έρχεται η ώρα της κρίσης, όταν ξεσηκώνονται τα πλήθη που θίγο­νται είτε από την Κοινή Αγροτική Πολιτική είτε από τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Χώρο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είτε από τη φοροληστεία, την ακρίβεια και τους πολέ­μους, με μια κουβέντα την εκμετάλλευση που δεν έχει ιερό και όσιο, τότε κάμποσοι βγάζουν έξω την ουρά τους και παρουσιάζονται τάχα “διαμαρτυρόμενοι”. Διαφω­νούν συμφωνώντας με αυτήν την πολιτική, την ώρα που “γράφεται ιστορία” κοιτώ­ντας το μέλλον με ταξική μυωπία. Οι αστοί πολιτικάντηδες παρέα βαφτίζουν ανα­χρονισμό την αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν παιδεία.

Και δεν υπάρχει άλλος τιμωρός, ένας Δίας να ρίξει κεραυνό να τους κάψει, κάνας βάρβαρος θεός να φέρει μάχαιρα... μόνο η οργή λαού' μαζί και τα παιδιά που έκαναν κοπάνα από το “μάθημα" που τους υπαγόρευαν κι έγραψαν τα πράγ­ματα με το όνομά τους: «Τα κέρδη τους ή οι ζωές μας». Το σύνθημα αντιλάλησε σε δρόμους και κάμπους, ένα δίλημμα που καλούμαστε ν’ απαντήσουμε πολιτικά και χωρίς αυταπάτες.
                                                             __________________________

Σελ.160-162 ΠΡΑΧΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ: Για τον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο _ Η μαμά (Α. Παλημέρη)

Σ’ αυτό το τεύχος, επιλέξαμε να παρουσιάσουμε μια διδαχτική πρό­ταση της Αΐντας Παλημέρη για την προσχολική αγωγή των μικρών παι­διών και των νηπίων με θέμα τη μαμά.

 


Τα προτεινόμενα για ανάγνωση κείμενα είναι της Βουλγάρας
Ντόρας Γκάμπε από το εξαιρετικό βιβλίο Εγώ, η μητέρα μου κι ο κόσμος (εκδ. Κέδρος), κείμενα που ανταποκρίνονται στην ψυχολογία των παιδιών της προσχολικής ηλικίας και έχουν αποδοθεί με ιδιαίτερη τρυφερότητα στα ελληνικά από το Γιάννη Ρίτσο.

Συνοδεύονται από ενδεικτικές εικόνες, ερωτήσεις και δραστηριότη­τες, που η νηπιαγωγός μπορεί να προσαρμόσει στην ομάδα των παι­διών που απευθύνεται. Θεωρούμε σε κάθε περίπτωση σημαντικό να αναδείχνεται η αξία της μητρότητας και η ανάγκη να προστατεύεται από την κοινωνία ο ειδικός αναπαραγωγικός ρόλος της γυναίκας, καθώς και να αντιμετω­πίζεται η μαμά, αλλά και η γιαγιά (η μαμά της μαμάς ή του μπαμπά), σαν εργαζόμενη γυναίκα με διάφο­ρες ευθύνες και τη δική της προ­σωπικότητα.

Η ΜΑΜΑ _Ντόρας Γκάμπε
Απόδοση Γιάννης Ρίτσος)

Η πιο γλυκιά λέξη του κόσμου είναι «μαμά»!
Η πιο όμορφη μαμά του κόσμου είναι η δική μου!
Δεν μπορώ να κάνω χωρίς τη μαμά, κι η μαμά δεν μπορεί να κάνει χωρίς εμένα.
Η μαμά με φυλάει απ’ όλα τα τρομερά πράματα. Με κρατάει απ’ το χέρι όταν πηγαίνουμε στον Παιδικό Κήπο. Δεν πρέ­πει να πηγαίνω μόνη μου, γιατί μπορεί και να χαθώ. Μπορεί να με κόψει κάνα αυτο­κίνητο ή να με δαγκάσει κανένα σκυλί. Κι αν χαθώ, θα μείνω χωρίς μαμά, κι η μαμά θα μείνει χωρίς παιδί. Τι τρομερό πού ‘ναι!

Σήμερα έχουμε Κυριακή. Η μαμά δεν πάει στη δουλειά. Γι’ αυτό βρισκόμαστε στο πάρκο. Εδώ έχει πολύ πράσινο κι όλα τα χρώματα του κόσμου. Έχει πολλά λου­λούδια και πολλά παιδιά.
Η μαμά κάθεται σ’ ένα παγκάκι και ξεκουράζεται. Εγώ παίζω στην άμμο με τ’ άλλα παιδιά. Φτιάχνουμε ένα γεφύρι. Η μαμά με κοιτάει και το πρόσωπό της χαμογελάει. Τότε χαμογελούν και τα λου­λούδια. Κι ο κόσμος ολόκληρος χαμογελά­ει.

Τι όμορφη πού ναι η μαμά όταν χαμο­γελάει!

Κι εγώ χαμογελάω. Ολόιδια σαν τη μαμά.

Δείτε &

·       Στη μάχη τα "Θέματα Παιδείας" Τ. 81-88

·       Το σύστημα των σιδηροδρόμων μας πέρυσι εξολόθρευσε 3.720 ζωές σε συγκρούσεις αμαξοστοιχιών +27.260 πατώντας απρόσεχτους κι άχρηστους ανθρώπους στις διασταυρώσεις…

·        Παγκόσμια ημέρα δάσκαλου _εκπαιδευτικών
Οι άνθρωποι που έβλεπαν τρένα να περνούν…

 

Συντονιστείτε _θα επανέλθουμε, γιατί
"η μόρφωση δεν είναι ζήτημα γνώσης, είναι ζήτημα ζωής"
Δημ. Γληνός

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ℹ️ Η αντιγραφή και χρήση (αναδημοσίευση κλπ) αναρτήσεων στο σύνολό τους ή αποσπασματικά είναι ελεύθερη, με απλή αναφορά στην πηγή

ℹ️ Οι περισσότερες εικόνες που αναπαράγονται σε αυτόν τον ιστότοπο είναι πρωτότυπες ή μακέτες δικές μας.
Κάποιες που προέρχονται από το διαδίκτυο, αν δεν αναφέρεται κάτι συγκεκριμένο τις θεωρούμε δημόσιες χωρίς «δικαιώματα» ©®®
Αν υπάρχει πηγή την αναφέρουμε πάντα

Τυχόν «ιδιοκτήτες» φωτογραφιών ή θεμάτων μπορούν ανά πάσα στιγμή να επικοινωνήσουν μαζί μας για διευκρινήσεις με e-mail.


ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

🔻 Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.
Αν σχολιάζετε σαν «Ανώνυμος» καλό είναι να χρησιμοποιείτε ένα διακριτικό όνομα, ψευδώνυμο, ή αρχικά

🔳 ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ:

Α) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog
Β) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Γ) εκτός θέματος ανάρτησης
Δ) με ασυνόδευτα link (spamming)

Παρακαλούμε τα σχόλια σας στα Ελληνικά - όχι "Greeklings"