28 Νοεμβρίου 2024

86+ Χρόνια Νόμοι 4000…

Ήταν Φθινόπωρο 1959 “χινοπωριάτικον απομεσήμερ’, όντας μετ’ άξαφνη νεροποντή χιμάει μέσ’ απ’ τα σύννεφα θαμπωτικά γελώντας ήλιος χωρίς μαντί” _Βάρναλης, όταν ψηφίστηκε το ΝΔ 4000 (γνωστό ευρέως ως Νόμος 4000), από την κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή που καθόριζε την αντιμετώπιση συμπεριφοράς της νεολαίας ως “τεντιμπόις” _ “τεντιμπόηδες”, που θεωρούνταν επικίνδυνοι λόγω της συμπεριφοράς τους, που χαρακτηριζόταν “αναιδής και προκλητική”

(παρένθεση)
Teddy Boys, ή τεντιμπόιδες, ονομάζονταν οι νέοι που ακολουθούσαν κυρίως τη βρετανική _χαρακτηριζόμενη υποκουλτούρα, ροκ εν ρολ, R&B, φορώντας ρούχα εν μέρει εμπνευσμένα από τα στυλ που φορούσαν οι dandies την Εδουαρδιανή περίοδο, πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα, τα οποία ήρθαν στο προσκήνιο μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Η υποκουλτούρα των Teddy Boys έχει τις ρίζες της στις αρχές του 50 μεταξύ εφήβων στο Λονδίνο.

1960-2020

Γινόμαστε _για πολλοστή φορά μάρτυρες της κυβερνητικής απόπειρας να φέρει για ψήφιση στη Βουλή το νόμο που θέλει τάχα να βάλει τάξη στην παράλυση της λειτουργίας των πόλεων και την ταλαιπωρία των πολιτών από την ανεξέλεγκτη δράση μικρών ομάδων που κινητοποιούνται και κλείνουν τους δρόμους παραλύοντας τη ζωή των πόλεων.
Θυμήθηκα πως ακριβώς κατά τον ίδιο τρόπο η κυβέρνηση στη δεκαετία του 1960 είχε ψηφίσει τον Νόμο 4000 περί τεντιμποϊσμού. Εκείνος ο νόμος ποτέ δεν εφαρμόστηκε για τους τεντιμπόηδες. Ολες οι δικογραφίες που κατασκευάζονταν από το αστυνομικό κράτος εκείνη την εποχή και αφορούσαν απεργίες, συγκεντρώσεις και διαμαρτυρίες εργατικών Σωματείων είχαν τις ίδιες κατηγορίες: Εξύβριση, απείθεια, φθορά ξένης περιουσίας, αντίσταση κατά της Αρχής σε συνδυασμό με τoν Νόμο 4000 περί τεντιμποϊσμού. Με αυτόν τον νόμο είχαμε οδηγηθεί στα Δικαστήρια δεκάδες φορές συνδικαλιστές και εργαζόμενοι του Λαυρίου. Σε μια από αυτές τις δίκες ήμαστε κατηγορούμενοι εγώ, ο Βουγιούκας, ο Μητσικάκος, ο Τσιτζηφάτος και ο Δημήτρης ο Χαραμής, που τότε ήταν περίπου 65 χρόνων και δεν είχε ούτε μία τρίχα μαύρη στο κεφάλι του.
Όταν τελείωσε η διαδικασία και ήρθε η σειρά της αγόρευσης του Εισαγγελέα να προτείνει τις ποινές κατά το Κατηγορητήριο, ο άνθρωπος δεν άντεξε από τα ψέματα που ακούστηκαν στην ακροαματική διαδικασία και έκλεισε την αγόρευσή του με την εξής φράση:

“Κύριοι δικαστές, να εξετάσουμε ένα προς ένα τα αδικήματα που κατά το κατηγορητήριο διέπραξαν οι κατηγορούμενοι που εργάζονται στο πιο σκληρό επάγγελμα των Μεταλλωρύχων, να κατηγορήσομε και να δικάσομε τον Πόγκα που ως νεαρός μπορεί λόγω της ηλικίας του να εκδηλώθηκε σαν τεντιμπόης, αλλά να δικάσομε τον ασπρομάλλη και γέροντα Χαραμή ως τεντιμπόη με το νόμο 4000 περί τεντιμποϊσμού δεν θα κάνομε τίποτε άλλο παρά να κλονίσομε την πίστη και το σεβασμό των πολιτών στους Νόμους του Κράτους και θα υπονομεύσομε το ίδιο το πνεύμα του Νομοθέτη για την καταστολή της μάστιγας του τεντιμποϊσμού. Γι' αυτό προτείνω την αθώωση όλων των κατηγορουμένων”.
                  Κωνσταντίνος Πόγκας
                  Παλαίμαχος συνδικαλιστής και πρώην δήμαρχος Λαυρίου

Όταν ήρθε το 1967 δικτατορία της Χούντας, η οποία δεν άφησε τίποτα όρθιο στη χώρα, ο εισαγγελέας που κατήγγειλε τον τρόπο εφαρμογής των νόμων και ζήτησε την αθώωσή μας ήταν ανάμεσα στους δικαστές που καθαίρεσε το φασιστικό καθεστώς των Συνταγματαρχών. Είναι σίγουρο πως στην εφαρμογή αυτού του νόμου θα ξαναζήσει η χώρα μας την ίδια ντροπή του παρελθόντος. Ας αναλογιστούν οι βουλευτές που θα ψηφίσουν το νόμο τις ευθύνες τους.

Teddy Boys

 Ένα κυρίως βρετανικό φαινόμενο, η _κατά την καθεστηκυία τάξη υποκουλτούρα του Teddy Boy ξεκίνησε μεταξύ των εφήβων στο Λονδίνο στις αρχές της δεκαετίας του 1950 και εξαπλώθηκε γρήγορα σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο, συνδέοντας έντονα με την αμερικανική ροκ εν ρολ μουσική. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο, οι νέοι σε “παραβατικές” συμμορίες που είχαν υιοθετήσει τη μόδα της εποχής του Εδουάρδου ήταν γνωστοί και ως Cosh Boys, ή Edwardians. Το όνομα Teddy Boy επινοήθηκε όταν ένας τίτλος της Daily Express το 1953 (συντόμευσε τον Edwardian σε Teddy).

Στη μεταπολεμική Βρετανία, συνέχισε να επηρεάζει τη βιομηχανία της μόδας έως ότου έληξε το 1949 και οι ράφτες στο Λονδίνο επινόησαν ένα στυλ βασισμένο στα ρούχα του Εδουάρδου, ελπίζοντας να πουλήσουν σε νεαρούς απόστρατους αξιωματικούς. Ωστόσο, το στυλ -με κωνικά παντελόνια, μακριά σακάκια παρόμοια με τα μεταπολεμικά αμερικανικά κοστούμια zoot και φανταχτερά γιλέκα- δεν ήταν δημοφιλές στην αγορά, αφήνοντας τους ράφτες με σωρούς απούλητων ρούχων που, για να καλύψουν τις απώλειες, πωλούνταν φτηνά σε ανδρικά καταστήματα στο Λονδίνο. Ενώ είχε υπάρξει κάποια υιοθεσία από την αστική τάξη (εξωφρενικό σνομπάρισμα της ανώτερης τάξης στη μεταπολεμική Εργατική Κυβέρνηση και το μήνυμά της για λιτότητα) ήταν κυρίως η νεολαία των φτωχών στρωμάτων των προαστίων που υιοθέτησε και προσάρμοσε την εμφάνιση ("spiv")_ και σύλλογοι αγοριών των καλλιτεχνών επίσπευσαν επίσης την απόρριψή τους από τη μεσαία τάξη και, γύρω στο 1952, αυτό έγινε το "Teddy" στυλ αγοριών, που άρχισε να αναδύεται και σταδιακά εξαπλώθηκε σε όλη τη Βρετανία. Η ταινία του 1953 Cosh Boy (Η.Π.Α._The Slasher), σε σενάριο από τους Lewis Gilbert και Vernon Harris, κάνει μια πρώιμη αναφορά στο στυλ με τον χαρακτήρα του Roy (James Kenny), λέει τα λόγια "it's a_drape...the latest cut" _η τελευταία μόδα

σσ.
Στην Αγγλία spiv είναι ο μικροεγκληματίας που διακινεί παράνομα, συνήθως μαύρη αγορά, αγαθά _ιδιαίτερα ενεργά κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και στη μεταπολεμική περίοδο, όταν πολλά αγαθά διατέθηκαν με δελτίο λόγω ελλείψεων.Κρίσιμη διαφορά μεταξύ του spiv και του κλασικού γκάνγκστερ του Χόλιγουντ ήταν ο βαθμός συμπάθειας που κέρδισε ο spiv ως μεσάζων στη μεταφορά αγαθών της μαύρης αγοράς σε ... μια ευγνώμονα μάζα καταναλωτών (βλ και Νάπολη Ιταλίας κλπ.)

Αν και υπήρχαν ομάδες νεολαίας με τους δικούς τους ενδυματολογικούς κώδικες που ονομάζονταν scuttlers στο Λίβερπουλ και το Μάντσεστερ του 19ου  αιώνα, οι Teddy Boys ήταν η πρώτη ομάδα νέων στη Βρετανία που διαφοροποιήθηκαν ως έφηβοι, βοηθώντας στη δημιουργία μιας αγοράς νεολαίας. Η αμερικανική ταινία του 1955 Blackboard Jungle (Η ζούγκλα του μαυροπίνακα) σηματοδότησε ένα ορόσημο στο Ηνωμένο Βασίλειο. Όταν προβλήθηκε σε έναν κινηματογράφο (Elephant and Castle, στο νότιο Λονδίνο το 1956), το έφηβο κοινό του Teddy άρχισε να ξεσηκώνεται, σκίζοντας τα καθίσματα και χορεύοντας στους διαδρόμους του. Μετά από αυτό, άλλες ταραχές έγιναν σε όλη τη χώρα όπου αυτή προβλήθηκε.

Μερικοί Teds σχημάτισαν συμμορίες και κέρδισαν τη φήμη μετά από βίαιες συγκρούσεις με αντίπαλες συμμορίες νέων καθώς και απρόκλητες επιθέσεις σε μετανάστες.  Οι πιο αξιοσημείωτες συγκρούσεις ήταν οι ταραχές του Νότινγκ Χιλ το 1958, στις οποίες οι Teddy Boys ήταν παρόντες σε μεγάλους αριθμούς και ενεπλάκησαν σε επιθέσεις στην κοινότητα της West Indian (Δυτικής Ινδίας). _Βλ και την εξαιρετική ταινία “west side story”. Σύμφωνα με αναφορές που κυκλοφόρησαν δεκαετίες μετά τις ταραχές, “Teddy boys οπλισμένα με σιδηρολοστούς, χασαπομάχαιρα και βαριές δερμάτινες ζώνες” συμμετείχαν σε όχλους “300-400 ατόμων” που στόχευαν μαύρους κατοίκους_ μόνο σε μια νύχτα αφήνοντας “πέντε μαύρους τέζα στα πεζοδρόμια”
Ο βίαιος τρόπος ζωής εντυπωσιάστηκε στο
pulp μυθιστόρημα Teddy Boy του Ernest Ryman, το οποίο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στην Αγγλία το 1958.

Στυλ

Τα ρούχα Teddy Boy περιελάμβαναν drape jackets που θυμίζουν αμερικανικά κοστούμια zoot της δεκαετίας του 1940 που φορούσαν μέλη ιταλοαμερικανικών, Chicano και αφροαμερικανικών κοινοτήτων (όπως Cab Calloway ή Louis Jordan), συνήθως σε σκούρες αποχρώσεις, συνήθως με βελούδινο γιακά πτερύγια τσέπης και ψηλόμεσο παντελόνι σουραύλι "drainpipe" , συνήθως αφήνοντας να φαίνονται οι κάλτσες. Η στολή περιελάμβανε επίσης ένα ψηλόλαιμο φαρδύ λευκό πουκάμισο (γνωστό ως γιακάς Mr. B., επειδή το φορούσε συχνά ο μουσικός της τζαζ Billy Eckstine). μια στενή γραβάτα "Slim Jim" ή γραβάτα western bolo, και ένα μπροκάρ γιλέκο. Βέβαια τέτοια ρούχα ήταν πανάκριβα και ενώ τα πλουσιόπαιδα πλήρωνα ντάγκα, οι φτωχού έβαζαν ως 50 εβδομαδιαίες δόσεις.

Τα αγαπημένα υποδήματα περιελάμβαναν πολύ γυαλισμένα Oxford, χοντροκομμένα μπρογκ και παπούτσια με κρεπ σόλα, συχνά σουέτ (γνωστά ως brothel creepers _αναρριχητικά ή beetle crushers  σπαστήρες σκαθαριών). Τα προτιμώμενα χτενίσματα περιελάμβαναν μακριά, έντονα διαμορφωμένα λαδωμένα μαλλιά με ένα χτένισμα στο μπροστινό μέρος και στο πλάι και πίσω για να σχηματίσουν έναν duck's arse (κώλο πάπιας). Ένα άλλο στυλ ήταν το "Boston", στο οποίο τα μαλλιά λιπαίνονταν ίσια προς τα πίσω και κόβονταν τετράγωνα στον αυχένα.


Teddy Girls

Πολύ γραφικά, τα κορίτσια Teddy (επίσης αποκαλούμενα Judies) φορούσαν drape jackets, pencil και hobble φούστες, είχαν μακριές κοτσίδες, roll-up jeans, flat παπούτσια, tailored jackets με βελούδινους γιακάδες, ψάθινα καπέλα boater, cameo καρφίτσες, εσπαντρίγιες και κομψές τσάντες clutch. Αργότερα, υιοθέτησαν την αμερικανική μόδα των παντελονιών toreador, ογκώδεις κυκλικές φούστες και μαλλιά σε αλογοουρά. Οι επιλογές ρούχων των Teddy Girls δεν προορίζονταν αποκλειστικά για αισθητικό αποτέλεσμα. αυτά τα κορίτσια απέρριπταν συλλογικά τη μεταπολεμική λιτότητα. Ήταν νεαρές γυναίκες της εργατικής τάξης από τις φτωχότερες συνοικίες του Λονδίνου. Συνήθως άφηναν το σχολείο σε ηλικία 14-15 ετών και εργάζονταν σε εργοστάσια ή γραφεία. Τα Teddy Girls περνούσαν μεγάλο μέρος του ελεύθερου χρόνου τους αγοράζοντας ή φτιάχνοντας μόνες τα ρούχα που ήταν σήμα κατατεθέν τους. Το στυλ τους προήλθε από ένα στιλ που ζαλίζει, επιμελημένο από τους οίκους μόδας, οι οποίοι είχαν λανσάρει σειρές ρούχων υψηλής ραπτικής που θυμίζουν την εποχή του Εδουάρδου.

Το στυλ καταγράφηκε από τον Ken Russell σε μια σειρά φωτογραφιών Picture Post τον Ιούνιο του 1955 με τίτλο "Teddy Girls". Ο Ράσελ σημείωσε ότι το θηλυκό αντίστοιχο της υποκουλτούρας του Teddy Boy αγνοήθηκε, λέγοντας: “Κανείς δεν έδωσε ιδιαίτερη προσοχή στα αρκουδάκια πριν τα κάνω, αν και υπήρχαν πολλά αρκουδάκια”.
Μια φωτογράφηση από τη Liz Ham με τίτλο "Teddy Girls" δημοσιεύτηκε από την Oyster το 2009 και στη συνέχεια στο Art Monthly Australia το 2010

Μουσική και χορός

Αν και οι Teddy Boys συνδέθηκαν με τη μουσική ροκ εν ρολ, πριν από την εμφάνιση αυτού του είδους, οι Teddy Boys άκουγαν και χόρευαν επίσης τζαμπ μπλουζ, R&B, τζαζ και σκιφλ. Ένας πολύ γνωστός χορός που υιοθέτησαν τα Teddy Boys ήταν το The Creep, ένα αργό ανακάτεμα που ήταν τόσο δημοφιλές που τους οδήγησε στο άλλο τους ψευδώνυμο, Creepers. Το τραγούδι "The Creep" κυκλοφόρησε το 1953 και γράφτηκε και ηχογραφήθηκε για το HMV από τον γεννημένο στο Γιορκσάιρ αρχηγό της μεγάλης μπάντας και σαξοφωνίστα Ken Mackintosh. Αν και αυτό δεν ήταν δίσκος ροκ εν ρολ, αγαπήθηκε πολύ από τους Teddy Boys της εποχής. Από το 1955, το ροκ εν ρολ υιοθετήθηκε από τους Teddy Boys όταν η ταινία Blackboard Jungle προβλήθηκε για πρώτη φορά στους κινηματογράφους και άρχισαν να ακούνε καλλιτέχνες όπως οι Elvis Presley, Bill Haley και Eddie Cochran.

Αν και δεν ήταν τόσο μεγάλοι όσο οι Αμερικανοί, Βρετανοί καλλιτέχνες του ροκ εν ρολ όπως οι Tommy Steele, Marty Wilde, Cliff Richard, Dickie Pride και Joe Brown έγιναν δημοφιλείς στην κουλτούρα του Teddy Boy, όπως και η σκηνή του Merseybeat στις αρχές της δεκαετίας του '60. Ο Τζορτζ Χάρισον και ο Τζον Λένον των Beatles μιμήθηκαν το στυλ Teddy Boy στον πρώιμο σχηματισμό του συγκροτήματος. Οι αυθεντικοί βρετανοί αστέρες της ροκ, όπως ο Μπίλι Φιούρι, μετακινήθηκαν επίσης στο πιο πρόσφατο ροκ εν ρολ, όπως η μπιτ μουσική στις αρχές της δεκαετίας του 1960.

Αναβιώσεις

Μετά το The London Rock and Roll Show που πραγματοποιήθηκε στο Wembley Stadium τον Αύγουστο του 1972 (με τους Αμερικανούς ερμηνευτές όπως οι Little Richard, Jerry Lee Lewis, Chuck Berry και Bill Haley, καθώς και υποστηρικτικές πράξεις με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο), η μουσική απολάμβανε. μια ανανεωμένη περίοδος δημοτικότητας. Η μουσική δυναμική διατηρήθηκε με την κυκλοφορία ταινιών όπως το American Graffiti και That'll Be the Day (1973) και οι reworkings του glam rock από συγκροτήματα όπως οι Wizzard, The Glitter Band, Mud και Showaddywaddy που κορυφώθηκαν στα ποπ charts από το 1973.

Ταυτόχρονα, μια αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για τις μόδες Teddy Boy προωθήθηκε από οίκους για πλούσιες κυρίες και κυρίους (Vivienne Westwood και Malcolm McLaren μέσω του καταστήματός τους Let it Rock, στην King's Road του Λονδίνου). Η νέα γενιά _γιαλατζή των Teds υιοθέτησε ορισμένες πτυχές της δεκαετίας του 1950 αλλά με μεγάλη επιρροή glam rock, συμπεριλαμβανομένων των πιο δυνατών χρωμάτων για drape jackets, creepers και κάλτσες και γυαλιστερά σατέν πουκάμισα φορεμένα με κορδόνια, τζιν και ζώνες με μεγάλη πόρπη. Οι Teddy Boys της δεκαετίας του 1970 έκαναν συχνά φανταχτερά χτενίσματα πομπαντούρ εκτός από μακριές φαβορίτες, και πρόσθεταν λακ και πομάδες για να φορμάρουν τα μαλλιά τους ως εμπνευσμένοι πανκ. Την άνοιξη του 1977, οδομαχίες μεταξύ νεαρών πανκ και γερασμένων τεντ συνέβησαν στην King's Road του Λονδίνου, όπου βρίσκονταν τα πρώτα καταστήματα new wave (Westwood και McLaren's Sex _τα οποία δεν πουλούσαν πλέον κοστούμια zoot και ted gear). .

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, υπήρξε μια κίνηση από αρκετούς Teddy Boys να αναβιώσουν το στυλ Teddy Boy της δεκαετίας του 1950. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, μια ομάδα αναβιωτών του Teddy Boy στην περιοχή Tottenham του βόρειου Λονδίνου σχημάτισαν την “The Edwardian Drape Society” (T.E.D.S.). Το συγκρότημα επικεντρώθηκε στην ανάκτηση του στυλ που ένιωθαν ότι είχε γίνει μπασταρδεμένο από ποπ/γκλαμ ροκ συγκροτήματα όπως οι Showaddywaddy και Mud τη δεκαετία του 1970.

              Απεικονίσεις στη λαϊκή κουλτούρα 

Η κουλτούρα των συμμοριών του Λονδίνου στις αρχές της δεκαετίας του 1950 απεικονίστηκε στην ταινία του 1953 Cosh Boy _ T.E.D.S. ήταν το θέμα μιας ταινίας μικρού μήκους, The Teddy Boys, του Bruce Weber. Οι Teddies ενέπνευσαν τη συμμορία των "droogs" στο μυθιστόρημα του Anthony Burgess του 1962 A Clockwork Orange και την μετέπειτα αριστουργηματική ταινία

·       Beatnik _ μέλη ενός κοινωνικού κινήματος στα μέσα του 20ου αιώνα, που συμμετείχαν σε έναν αντι-υλιστικό τρόπο ζωής. Απέρριψαν τη συμμόρφωση και τον καταναλωτισμό της κυρίαρχης αμερικανικής κουλτούρας και εκφράστηκαν μέσω διαφόρων μορφών τέχνης, όπως η λογοτεχνία, η ποίηση, η μουσική και η ζωγραφική. Πειραματίστηκαν επίσης με την πνευματικότητα, τα ναρκωτικά, τη σεξουαλικότητα και τα ταξίδια.

·       Bodgies & widgies, μια παρόμοια υποκουλτούρα στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία

·       Greasers στις Ηνωμένες Πολιτείες

·       Mods και rockers

·       Η Νεντ (Σκοτσέζικη) λέγεται ότι προϋπήρχε και επικαλύπτεται με τους Teddy Boys

·       Raggare, στη Σουηδία

·       Teddy, μια παρόμοια υποκουλτούρα στη Φινλανδία κλπ

Ελλάδα Νόμος 4000

Με βάση το νόμο, τιμωρούνταν όσοι προέβαιναν σε πράξεις εξύβρισης. Η αστυνομία συνελάμβανε όσους νεαρούς θεωρούσε ότι διέπρατταν εξύβριση, και τους οδηγούσε στο κρατητήριο, όπου γινόταν σε αυτούς κούρεμα με την ψιλή, τους έσκιζαν τα παντελόνια και εν συνεχεία τους περιέφεραν στο δρόμο εξευτελίζοντάς τους. Ο νόμος δέχτηκε έντονη κριτική γιατί προήγαγε τη διαπόμπευση. Επίσης, όριζε ότι θα ασκούνταν δίωξη και εναντίον των γονέων των ανήλικων ταραξιών. Τα αστυνομικά όργανα είχαν πολύ μεγάλη ευχέρεια να ορίσουν το τι συνιστούσε εξύβριση, και αυτό οδήγησε στην κακοποίηση και διαπόμπευση πολλών νεαρών.

Το γιαούρτωμα ως αντίδραση

Το φαινόμενο να γιαουρτώνονται άτομα, ξεκίνησε από ανώριμους νεαρoύς, που κατάγονταν από πλούσιες οικογένειες, σε αντίθεση με την εργαζόμενη αριστερή νεολαία και τους φοιτητές. Οι πρώτοι πυρήνες των νέων που γιαούρτωναν εμφανίστηκαν στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1950 στην Αθήνα, σε περιοχές όπως Κυψέλη, Θησείο και Μεταξουργείο.

 Πρώτη εφαρμογή του νόμου (1959)

Εισηγητής του νομοσχεδίου ήταν ο υπουργός Δικαιοσύνης Κωνσταντίνος Καλλίας, ο οποίος είχε αναφέρει στη Βουλή πως το νομοσχέδιο αφορούσε αποκλειστικά τους τεντιμπόηδες. Ανέφερε ακόμη ότι δεν συμπεριέλαβε στο νομοθετικό κείμενο “την κακόηχον αυτήν λέξιν, διότι προσπάθησα να εύρω την διατύπωσιν, η οποία αντιστοιχεί κατά την ελληνικήν γλώσσαν...” Ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα ασφαλείας Ευάγγελος Καλαντζής ήταν αυτός που εφήρμοσε πρώτος το νόμο, δηλώνοντας ότι οι τεντιμπόηδες θα κουρεύονται για παραδειγματισμό. Κατά συνέπεια, το 1959 έγιναν οι πρώτες συλλήψεις και τιμωρίες αποκαλούμενων "τεντιμπόηδων".

Κεφάλι κουρεμένο γουλί…
χειροπέδες ψαλιδισμένα ρεβέρ

Έχει γίνει ήδη το κούρεμα “εν χρω”, έχει κρεμαστεί η ταμπέλα και τώρα θα ακολουθήσει η περιφορά στον δρόμο. Ο νεαρός, απελπισμένος σκύβει το κεφάλι μην έχοντας τρόπο να κρύψει το πρόσωπο. Ένας πιτσιρίκος στην άκρη δεξιά, με τη σέγα στα χέρια, γουρλώνει τα μάτια προσπαθώντας να κατανοήσει το ακατανόητο. Στο μυαλό ενός τεντιμπόη: Ο ποιητής Θωμάς Γκόρπας σε ποίημά του (1956), περιγράφει με ευαίσθητη δύναμη τους κοινωνικά αποκλεισμένους νέους εκείνα τα χρόνια. Το ποίημα βλέπει με τρυφερότητα την σκοτεινή, περήφανη, προκλητική, αινιγματική διάθεση του λαϊκού παιδιού και στρέφει την κοινωνική απορία στα “όνειρα που έγιναν στάχτη”. O Beatle Paul McCartney, στο τραγούδι του Teddy Boy, μας δίνει μια τρυφερή ματιά για τον εγγλέζο τεντυμπόη: Mommy Don't Worry Now \ Teddy Boy's Here \ Taking Good Care of You

Στην πατρίδα μας, οι πρώτοι τεντιμπόηδες δεν είναι μόνο οι πλούσιοι γόνοι των αστών, αλλά και φτωχά παιδιά, μεροκαματιάρηδες που έχουν σκοτεινιασμένα μάτια από το όνειρο που τους κληροδότησε ο εμφύλιος. Οι ναύτες έχουν γεμίσει τον Πειραιά και την Αθήνα μέχρι πάνω στην Κηφισιά. Είναι μοντέρνοι, όμορφοι, φορούν μπουφάν και παντελόνια μπλουτζίν. Συχνά ελληνίδες τους ερωτεύονται. Έχουν λοιπόν όλα τα “προσόντα” να γίνουν στόχοι. Μια μαρτυρία δόθηκε, από τον Μπάμπη Μουτσάτσο, πρωτομάστορα στην “τέχνη” εκτόξευσης γιαουρτιού: “Δεν μπορούσαμε να βλέπουμε τα αμερικανάκια να περπατάνε κορδωμένα με τα μπουφάν εκείνα που εμείς δεν είχαμε. Ο φίλος μου έκανε νόημα και μου έλεγε, πάμε ρε να τους πετάξουμε ένα γιαούρτι”. Ένας άλλος “παλιός”, ο ροκεντρολλάς Σωτήρης Ζώης _αργότερα Διευθυντής Τραπέζης, θυμάται που πλησιάζανε τους ναύτες όταν έβγαιναν από τα καράβια και τους ζητούσαν ρούχα. Τα ναυτάκια θα έφερναν από το καράβι κάτι περισσευούμενο και οι νεαροί θα τους πλήρωναν με ελληνικά λεφτά που όμως ήταν κατοχικά. Nεαροί τιμωρούσαν με γιαούρτωμα και τον κάθε έλληνα που τους προσέβαλλε και τους αδικούσε: σκληρά αφεντικά που δεν απέδιδαν τα δεδουλευμένα, την πλούσια σνομπαρία που είχαν στο μάτι και γενικά κάθε έναν που καταδίκαζε το πρόχειρο λαϊκό τους δικαστήριο.
Εκείνο το αυγουστιάτικο βράδυ του 1959, ο Αντώνης Μαλανδρής είχε πάει μαζί με τον φίλο του στον κινηματογράφο, όπου φλέρταραν μια κοπέλα και η μητέρα της που το αντιλήφθηκε, τους πρόσβαλλε μπροστά σε όλο τον κόσμο. Ο μικρότερος από τους δύο έφαγε και χαστούκι, και τότε οι δύο μαζί πήγαν και αγόρασαν ένα …γιαούρτι. Ο Καλαντζής, Υφυπουργός Εσωτερικών, μόλις έμαθε το περιστατικό, δεν αργοπόρησε και μέσα “στο πλαίσιο των αποφάσεων για την πάταξη της νέας μορφής αλητείας” διέταξε… -Κούρεμα, ψαλίδισμα των ρεβέρ και ταμπέλα. Έπειτα Εισαγγελία!
Είναι γνωστό από το μνημειώδες έργο του Φώτη Κουκουλέ (βυζαντινών βίος και πολιτισμός), ότι κατά τους χρόνους του Μεσαίωνα διαπόμπευαν ατίθασους νέους, κοπέλες αλλά και νεαρές χήρες που βάφτιζαν “μοιχαλίδες”. Το πρώτο στάδιο της διαπόμπευσης ήταν το κούρεμα, γι αυτό άλλωστε η λέξη κουρεμένη ή κουτρούλα, δήλωνε την άτιμη γυναίκα. Εκείνα τα χρόνια, ανέβαζαν τον κουτρούλη σε γαϊδούρι και τον περιέφεραν (συγίρισμα), ενώ ο λαός τον κορόιδευε και του πετούσε ακαθαρσίες.

Η ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ περιγράφει ακριβώς τον τρόπο της διαπόμπευσης των κουτρούληδων του ’50… “Το κεφάλι κουρεμένο γουλί, χειροπέδες στα χέρια, ψαλιδισμένα τα ρεβέρ και το κυριότερο το πλακάτ που εξιστορούσε τα ηρωικά τους κατορθώματα. Τώρα πλέον, ο δρόμος για την #θριαμβευτική# πορεία ήταν ελεύθερος. Ανάμεσα σε αστυφύλακες, οι δύο τεντιμπόηδες οδηγήθηκαν έξω από το τμήμα, κι ενώ οι μηχανές των φωτορεπόρτερ απηθανάτιζαν το ξεκαρδιστικό θέαμα, ετοιμάσθηκαν να διασχίσουν την πλατεία Κυψέλης… Άς σημειωθεί ότι, η στάσις των τρόλλευ ήταν κοντά και θα μπορούσαν να μπουν σ’ αυτά οι αστυφύλακες με τους δύο τεντιμπόηδες, αλλά τότε δεν θα είχε #γούστο# το πράγμα. Για να έχει λοιπόν-όπως άλλωστε ήταν και η διαταγή- η συνοδεία προχώρησε πεζή δύο ολόκληρες στάσεις, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους τυχερούς να απολαύσουν το θέαμα και να τους γιουχαΐσει…”.
Οι διαπομπεύσεις αυτές δείχνουν μορφές κοινωνικής αναλγησίας. Ρεπορτάζ του ίδιου χρόνου αναφέρει την περίπτωση νεαρού που του ήταν αδύνατο να βρει εργασία αφού είχε στο απολυτήριο διαγωγή κοσμία. Το φτωχό αυτό παιδί χτυπούσε πόρτες, αλλά όλοι του έλεγαν ότι ήταν αδύνατον να τον προσλάβουν. Απελπισμένος πήγε στον παλιό του Γυμνασιάρχη για να βρει τρόπο να αλλάξει την διαγωγή του σε “κοσμιωτάτη”. Ο Γυμνασιάρχης αντί να τον βοηθήσει τον κατήγγειλε για τεντιμποϊσμό, τον έπιασαν και τον κούρεψαν. Εκείνη την εποχή παιζόταν το πολύ αξιόλογο _με ταξικές αιχμές βραβευμένο “Η Ζούγκλα του Μαυροπίνακα”. Στην διάρκεια μιας προβολής, μερικά παιδιά άρχισαν να χορεύουν, πράγμα που θεωρήθηκε επικίνδυνη ενέργεια και έκανε έφοδο η αστυνομία.
Οι επιθέσεις συνεχίστηκαν και με ένα νέο “όπλο”. Οι νεαροί άρχισαν να σφηνώνουν σπιρτόξυλα στις κλειδαριές πολυτελών αυτοκινήτων που γι αυτούς συνδέονταν με την κοινωνική αδικία και τους “απέναντι”. Το όπλο ήταν πρόχειρο και αποτελεσματικό. Έσπρωχναν ένα ή δύο σπιρτόξυλα στην κλειδαρότρυπα του αυτοκινήτου και έτσι ήταν αδύνατον να ανοίξει η πόρτα. Οι ιδιοκτήτες ήταν αναγκασμένοι να σπάνε τις κλειδαριές ή τα τζάμια, γιατί περίπτωση να αφαιρεθούν τα σπιρτόξυλα δεν υπήρχε. Δημιουργήθηκαν έτσι οι σπιρτοφόροι, ένα είδος σαμποτέρ που είχαν αναλάβει τις δολιοφθορές ενώ οι υπόλοιποι πολεμούσαν με τα γιαούρτια. Ο πόλεμος αυτός τελειώνει μέχρι το 1960, και μετά χάνουμε τεντιμπόηδες και σπιρτοφόρους.

Όταν άρχισαν να ανδρώνονται οι “Λαμπράκηδες”, μετά η γενιά του “Σωτήρη Πέτρουλα” και τέλος η ΚΝΕ: χώρος για “τεντιμπόηδες”, δεν υπήρχε, βέβαια οι αστοί έβαλαν μπροστά “αναρχικούς” “μπαχαλάκηδες” κλπ.

Σταδιακά, «τεντιμπόηδες» αποκαλούνταν από τον Τύπο και μεγαλύτερης ηλικίας άτομα και πυροδοτήθηκαν αντιδράσεις για το νόμο. Το 1964, δύο νεαροί 19 και 20 ετών συνελήφθησαν σε ζαχαροπλαστείο, μία ημέρα έπειτα από συλλήψεις 15 νεαρών στην πλατεία Συντάγματος (επειδή κυκλοφορούσαν στη Σταδίου τη νύχτα με τα σακάκια τους φορεμένα ανάποδα και κρατώντας πινέλα), επειδή ζωγράφιζε ο ένας στο ξυρισμένο κεφάλι του άλλου καλλιτεχνικά σχήματα με πινέλο.

Χούντα 1967–74

Ο νόμος και η ποινή του “εν χρω” κουρέματος επέστρεψε κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, όταν με διαταγή του υπουργού Παιδείας Θεοφύλακτου Παπακωνσταντίνου όσοι νεαροί ήταν μακρυμάλληδες και συλλαμβάνονταν από την αστυνομία, θα υφίσταντο κούρεμα με την “ψιλή” εν χρω, ενώ ο μετέπειτα διοικητής της ΕΣΑ, συνταγματάρχης Ιωάννης Λαδάς, αποκαλούσε τους “ με εθνικόφρονες” νεαρούς τεντιμπόηδες, “άπλυτους μακρυμάλληδες”, “διακονιάρηδες” και “αποδιοπομπαίους” και όπως έλεγε, ο σκοπός δεν ήταν να τους κόψει τα μαλλιά αλλά “να τους κόψω την νοοτροπίαν, ήτις είναι καταστρεπτική δι’ αυτούς και διά την Ελλάδαν”. Για την ιστορία ο Νόμος 4000 καταργήθηκε το 1983 (τελευταία φορά που εφαρμόστηκε ήταν το 1981 από την κυβέρνηση Ράλλη).

 

Law 4000  _1962
Νόμος 4000 _Α\Μ _1ω+31λ.
Δραματικό Θρίλερ, Νεανική
Πρεμιέρα: 29-Οκτ-1962

Με λίγα λόγια: Η Μαρία, μια μαθήτρια με πατέρα έναν αυστηρό καθηγητή των αρχαίων ελληνικών, είναι πολύ ερωτευμένη έχοντας σχέση (και σαρκική _προσβάλλοντας τα αστικά ειωθότα της εποχής) με τον Γιώργο. Κάποια στιγμή μαθαίνει ότι ο τύπος την απάτησε με μια φίλη της και τον χωρίζει. Ο Γιώργος επιμένει πως την αγαπάει, κι εκείνη αποφασίζει να του δοθεί για να μη την απατήσει ξανά. Η Μαρία μένει έγκυος και καταφεύγει μαζί με τον Γιώργο στην πόρνη του υπογείου της πολυκατοικίας όπου μένει, για να διακόψει την εγκυμοσύνη της. Κατά τη διάρκεια της επέμβασης, όμως, η Μαρία κινδυνεύει να πεθάνει και η πόρνη αναλαμβάνει να ειδοποιήσει τον πατέρα της...

·       Σκηνοθεσία: Γιάννης Δαλιανίδης, με πλειάδα “μεγάλων” της εποχής

·       Ζωή Λάσκαρη … Μαρία Οικονόμου

·       Βαγγέλης Βουλγαρίδης … Γιώργος Αναγνώστου

·       Βασίλης Διαμαντόπουλος … Ανδρέας Οικονόμου

·       Ελένη Ζαφειρίου … Άννα Οικονόμου

·       Κατερίνα Χέλμη … Βούλα

·       Κώστας Βουτσάς … Ρένος Καρανίκας

·       Σπύρος Μουσούρης … Κος Αναγνώστου

·       Λαυρέντης Διανέλλος … Λευτέρης

·       Αλίκη Ζωγράφου … Κα Ευαγγέλου

·       Θάνος Παπαδόπουλος … Νίκος Ευαγγέλου

o   Ο ταλαντούχος ηθοποιός Θανάσης Παπαδόπουλος, έπαιξε ως δευτεραγωνιστής σε πλειάδα ταινιών της χρυσής εποχής του ασπρόμαυρου κινηματογράφου μας και επικύρωσε με τις ερμηνείες του, το μοναδικό ταλέντο του… Πέθανε σε ηλικία 84 ετών, 27- Νοε-2024 ο θρυλικός τέντιμπόι.

·       Κώστας Παπαχρήστος … αστυνόμος

·       Περικλής Χριστοφορίδης … καθηγητής

·       Χλόη Λιάσκου … Ντόλυ

·       Κατερίνα Γώγου … Κλειώ

·       Αλέκος Τζανετάκος … Άλκης

·       Αθηνά Μιχαηλίδου … Κα Αναγνώστου

·       Γιώργος Τσιτσόπουλος … Τάκης

·       Γιώργος Τζιφός … μπάρμαν

·       Κώστας Ναός … γιατρός

·       Γιώργος Γρηγορίου … θύμα τεντιμπόηδων

·       Μάρκος Βαμβακάρης … μπουζουξής

 

·       Σενάριο: Γιάννης Δαλιανίδης

·       Παραγωγή: Φιλοποίμην Φίνος

·       Μουσική: Μίμης Πλέσσας

·       Φωτογραφία: Νίκος Δημόπουλος

·       Μοντάζ: Πέτρος Λύκας

·       Σκηνικά: Μάρκος Ζέρβας

Με 118.841 εισιτήρια, ήρθε στην 4η  θέση ανάμεσα σε 82 ελληνικές ταινίες της σαιζόν.
Η Κατερίνα Τζοβάρα ερμηνεύει το Ρίξε μου μια διπλοπενιά, υπό τη μουσική παρουσία του Μάρκου Βαμβακάρη (και του Στράτου Παγιουμτζή). Αυτή ήταν και η μοναδική εμφάνιση του μεγάλου μουσικού επί μεγάλης οθόνης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ℹ️ Η αντιγραφή και χρήση (αναδημοσίευση κλπ) αναρτήσεων στο σύνολό τους ή αποσπασματικά είναι ελεύθερη, με απλή αναφορά στην πηγή

ℹ️ Οι περισσότερες εικόνες που αναπαράγονται σε αυτόν τον ιστότοπο είναι πρωτότυπες ή μακέτες δικές μας.
Κάποιες που προέρχονται από το διαδίκτυο, αν δεν αναφέρεται κάτι συγκεκριμένο τις θεωρούμε δημόσιες χωρίς «δικαιώματα» ©®®
Αν υπάρχει πηγή την αναφέρουμε πάντα

Τυχόν «ιδιοκτήτες» φωτογραφιών ή θεμάτων μπορούν ανά πάσα στιγμή να επικοινωνήσουν μαζί μας για διευκρινήσεις με e-mail.


ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

🔻 Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.
Αν σχολιάζετε σαν «Ανώνυμος» καλό είναι να χρησιμοποιείτε ένα διακριτικό όνομα, ψευδώνυμο, ή αρχικά

🔳 ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ:

Α) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog
Β) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Γ) εκτός θέματος ανάρτησης
Δ) με ασυνόδευτα link (spamming)

Παρακαλούμε τα σχόλια σας στα Ελληνικά - όχι "Greeklings"