21 Ιουνίου 2025

Φονομπότ _Murderbot και chatbots ?¿

Σειρά 10 επεισοδίων 2025 όπου η επιστημονική φαντασία μετατρέπεται σε σαρκαστική κωμωδία, με τον Alexander Skarsgård _Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, να ερμηνεύει ένα γοητευτικό ανδροειδές που προτιμά το binge-watching από την επανάσταση των μηχανών και Noma Dumezweni, David Dastmalchian

“Ανάλυση” _abstract, του παραγωγού
Ο λόγος που οι περισσότεροι άνθρωποι λέμε “καλημέρα” και “ευχαριστώ” στα chatbots δεν είναι η απλή ευγένεια. Είτε το κάνουμε ασυναίσθητα είτε το πιστεύουμε ειλικρινά, είναι κάποιου είδους πρόνοια για το μέλλον. Αν μια μέρα τα ρομπότ αποκτήσουν συνείδηση και στραφούν εναντίον μας, ελπίζουμε ότι θα θυμούνται τότε ποιοι τους φερθήκαμε καλά (και ποιοι όχι). Τι γίνεται, όμως, όταν ένα ανδροειδές ξεφεύγει από τον προγραμματισμό του, όχι για να εξολοθρεύσει την ανθρωπότητα, αλλά για να μπορέσει, απλώς, να παρακολουθεί ανενόχλητο τις αγαπημένες του σαπουνόπερες στο διάστημα; Κάπου εκεί ξεκινά το Murderbot, η νέα sci-fi σειρά με τον Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ σε έναν ρόλο-έκπληξη.

           Chatbots chatbots chatbots ?¿

Με την εισβολή στη ζωή μας της τεχνητής νοημοσύνης, όλο και νέοι όροι “από άλλο πλανήτη” μπαίνουν στο μυαλό μας, από τα κυρίαρχα (αστικά) ΜΜΕ και τα ΜΚΔ. Κάνοντας από περιέργεια _γιατί ο υποφαινόμενος ξέρει καλά περί τίνος πρόκειται, μια αναζήτηση (google) διαβάζουμε
Πολλές φορές θα έχεις ακούσει τον όρο chatbots, ενώ είναι πολύ πιθανό να έχεις επικοινωνήσει μαζί τους, χωρίς να το ξέρεις! Τι είναι, λοιπόν, τα chatbots και με ποιον τρόπο έχουν εισβάλει στην καθημερινότητά μας;

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά.
Τα chatbots είναι εφαρμογές οι οποίες “συνομιλούν” online με χρήστες, μέσω αποστολής αυτοματοποιημένων μηνυμάτων (είτε γραπτώς, είτε προφορικώς). Ακούγεται απλό, όμως το να λειτουργεί σωστά ένα chatbot, προσομοιάζοντας έναν άνθρωπο (τόσο σε ύφος, όσο και σε ορθότητα απαντήσεων), είναι ένα αρκετά σύνθετο ζήτημα, που απαιτεί εξειδικευμένες Artificial Intelligence λειτουργίες. Στην καθημερινότητά μας, συνήθως, συναντούμε chatbots σε εφαρμογές κυρίως ανταλλαγής μηνυμάτων (όπως το Messenger, το WhatsApp, το Skype, το Slack ), ενώ κάποια από τα chatbots που έχουν κατασκευαστεί από μεγάλες εταιρείες -όπως του Facebook, της Google, της Amazon, της Microsoft– εκτός από την ύπαρξή τους στα δικά τους sites/brands, διατίθενται προς χρήση και σε τρίτους, μετά από σχετική παραμετροποίηση. Για παράδειγμα:

  • Tο Facebook δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης chatbot στο Messenger, μέσα από έναν αναλυτικό οδηγό που κάθε developer μπορεί να ακολουθήσει και να δημιουργήσει ένα chatbot για μία εταιρική σελίδα (στο περιβάλλον του Facebook -Messenger).
  • Η Google διαθέτει το Google Assistant, μία συσκευή που λειτουργεί μέσω voice search και απαντά προφορικά σε κάθε φωνητική ερώτηση, με τις απαντήσεις να προέρχονται από τα αποτελέσματα αναζητήσεων στη Google, αλλά και από το ίδιο το input του χρήστη (μέσω αποθήκευσης συγκεκριμένων δεδομένων). Επιπροσθέτως, η Google διαθέτει τη λειτουργία του voice search (ένα από τα features του Google Assistance) σε developers, για ενσωμάτωσή του σε δικές τους εφαρμογές.
  • Η Amazon έχει δημιουργήσει το Alexa, μία cloud based εφαρμογή φωνητικών εντολών που υπάρχει σε εκατομμύρια συσκευές της Amazon, αλλά διατίθεται και σε third-party κατασκευαστές εφαρμογών.

Η εξέλιξη των chatbots τα τελευταία χρόνια είναι μεγάλη και η βελτίωση της λειτουργίας τους -ειδικά σε φωνητικό επίπεδο-, καθώς και η ανάπτυξη των δυνατοτήτων τους, είναι αλματώδης. Και αυτό είναι αναμενόμενο, καθώς έρευνες δείχνουν πως, παγκοσμίως, η χρήση των εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων είναι μεγαλύτερη ακόμα και από τη χρήση των social apps, με τις εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων να έχουν 20% περισσότερους ενεργούς μηνιαίους χρήστες από ό,τι στα social media.

Επίσης, η Τεχνητή Νοημοσύνη (κοινώς AI) είναι το μεγαλύτερο trend στο digital περιβάλλον. Οπότε, είναι λογικό να βλέπουμε ολοένα και περισσότερες εταιρείες να επενδύουν στην ανάπτυξη των chatbots και, όπως φαίνεται, σε λίγα χρόνια η συνομιλία με άνθρωπο σε κάθε customer service εταιρείας θα είναι σπάνια. Η χρήση, όμως, των chatbots δεν σταματά στην ανταλλαγή μηνυμάτων για θέματα σχετικά με το customer service μίας εταιρείας. Τα chatbots έχουν άπειρες δυνατότητες.

Brands & Chatbots

Παραδείγματα γνωστών brands που χρησιμοποιούν chatbots, για διαφορετικούς σκοπούς:

  • Starbucks: Online παραγγελία καφέ – Τα Starbucks, χρησιμοποιώντας το chatbot Alexa της Amazon, δίνουν τη δυνατότητα στους χρήστες της εφαρμογής τους να παραγγείλουν μέσω φωνητικής εντολής, να ολοκληρώσουν την παραγγελία τους πληρώνοντας, αλλά και να ενημερωθούν για το πότε θα είναι έτοιμη, ώστε να την παραλάβουν από το κατάστημα επιλογής τους.
  • Unicef: Αναφορά κοινωνικών θεμάτων – Η Unicef δημιούργησε το U-Report, μία εφαρμογή στην οποία συγκεντρώνονται, άμεσα, πληροφορίες/αναφορές για κοινωνικά θέματα που αφορούν στα δικαιώματα των παιδιών. Βάσει της μαζικής αναφοράς από τους χρήστες, η Unicef ενεργοποιεί μηχανισμούς αντιμετώπισης των σχετικών φαινομένων. Για παράδειγμα στη Λιβερία, όπου υπήρχαν αναφορές για σεξουαλική κακοποίηση παιδιών στα σχολεία, το U-Report ρώτησε 13.000 χρήστες αν πράγματι παρατηρείται αυτό το φαινόμενο (μέσω συγκεκριμένων ερωτήσεων) και, καθώς το 86% αυτών απάντησε θετικά, η Unicef ανέλαβε δράση για την αντιμετώπιση του φαινομένου.
  • Baidu: Διάγνωση ασθενειών – Η Baidu λάνσαρε το 2016 τη Melody, ένα chatbot διαθέσιμο μόνο σε Κινέζους ασθενείς και ιατρούς που, χρησιμοποιώντας Τεχνητή Νοημοσύνη, συγκεντρώνει πληροφορίες από ασθενείς σχετικά με ιατρικά ζητήματα, με σκοπό να διευκολύνει τους ιατρούς στις διαγνώσεις τους. Το bot δεν δίνει συμβουλές, απλώς παρουσιάζει τις πληροφορίες που έχει συγκεντρώσει στους ιατρούς, οι οποίοι απαντούν στον ασθενή, αφού τις διαβάσουν. Η Melody εκπαιδεύτηκε σε θέματα υγείας από ένα μεγάλο αριθμό πηγών (ιατρικά εγχειρίδια και έγκυρα ιατρικά sites), με σκοπό να μπορεί να θέτει τις σωστές ερωτήσεις στον ασθενή, προκειμένου να μπορεί ο ιατρός να βγάλει μία σωστή διάγνωση.
  • Mastercard: Διαχείριση λογαριασμού – Η Mastercard, μέσω του chatbot με την ονομασία ΚΑΙ, προσφέρει τη δυνατότητα στο χρήστη και κάτοχο Mastercard να έχει μία αναλυτική εικόνα των συναλλαγών του (ανά λογαριασμό, ημερομηνία, είδος συναλλαγών κ.λπ.), δίνοντάς του και στατιστικά στοιχεία για τις αγορές που έχουν γίνει ανά είδος, κατάστημα, πόλη κ.ά. Επίσης, ο χρήστης μπορεί να μάθει άμεσα -μέσω απλών ερωτήσεων- το υπόλοιπο και τις χρεώσεις του, να προχωρήσει σε πληρωμές, να θέσει προειδοποιήσεις για τις κινήσεις του λογαριασμού του κ.ο.κ. Κι όλα αυτά, μέσω ενός απλού chating.
  • Lego: Βοηθός επιλογής δώρων – Η Lego δημιούργησε κατά τη διάρκεια των Χριστουγεννιάτικων εορτών το chatbot με το όνομα Ralph, με σκοπό να λειτουργήσει ως βοηθός στην επιλογή δώρων, εξοικονομώντας χρόνο στους χρήστες. Το bot θέτει ερωτήματα σχετικά με την ηλικία, το φύλλο, την τιμή και το είδος του δώρου, ώστε να διαλέξει ο χρήστης ανάμεσα σε συγκεκριμένες επιλογές που θα του εμφανίσει.

Οι δυνατότητες χρήσης των chatbots είναι άπειρες, από την παροχή απλών πληροφοριών (π.χ. για την πρόγνωση του καιρού), την αγορά καταναλωτικών αγαθών και το σχεδιασμό ενός ταξιδιού, μέχρι και την εύρεση συντρόφου για dating. Τα chatbots μπορούν, επίσης, να χρησιμοποιηθούν για HR σκοπούς στο Intranet εταιρειών. Βάσει των άπειρων δυνατοτήτων τους, τα chatbots δεν ήρθαν απλώς για να μείνουν, αλλά πρόκειται να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούμε πολλές καθημερινές ενέργειες και συναλλαγές στο digital περιβάλλον.

Πλεονεκτήματα (για τους καπιταλιστές) και
μειονεκτήματα για τους χρήστες

Τα “πλεονεκτήματα” της χρήσης των chatbots είναι πολλά, τόσο για τις εταιρείες που τα χρησιμοποιούν, όσο και για τους χρήστες, καθώς:

  • Είναι διαθέσιμα 24ω \ 24 και δεν κουράζονται ποτέ, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας.
  • Μπορούν να εξυπηρετήσουν, ταυτόχρονα, εκατοντάδες πελάτες.
  • Εξοικονομούν χρήματα στους καπιταλιστές _ειδικά στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, καθώς μπορούν να αντικαταστήσουν ένα μεγάλο αριθμό εργαζομένων, με μία μόνο αρχική επένδυση στην απόκτησή τους.
  • Εξοικονομούν __όχι πάντα, χρόνο στους χρήστες, καθώς αποφεύγεται ο χρόνος αναμονής στο τηλεφωνικό κέντρο, οι απαντήσεις είναι άμεσες, ενώ μέσω της φωνητικής εντολής -που πολλά chatbots διαθέτουν- ακόμα και ο χρόνος που χρειάζεται για την ερώτηση των χρηστών μειώνεται.
  • Δίνουν τη δυνατότητα ψηφιοποίησης στατιστικών δεδομένων (κοινώς φακέλωμα έχοντας καταγεγραμμένες όλες τις συνομιλίες μαζί τους) από το customer service. Αυτό, με τη δικαιολογία οι εταιρείες να έχουν μία πολύ καλή εικόνα για το τι ζητούν οι πελάτες τους... Έτσι, εξάγονται γρήγορα και ασφαλή συμπεράσματα/στατιστικά στοιχεία και σου ταράζουν τα ούμπαλα
  • Με τη χρήση των chatbots αποφεύγεται ο κίνδυνος αγένειας ή, γενικότερα, μη σωστής εξυπηρέτησης στο customer service και έχεις την αίσθηση πως είσαι σαν κάτι μέλος κλαμπ.
  • Συμβάλλουν στη μεγιστοποίηση των καναλιών πώλησης. Με τη χρήση των chatbots στα social media, τα brands αυξάνουν τις πωλήσεις τους, καθώς οι πελάτες _θύματα μπορούν, πλέον, να αγοράσουν online από περισσότερες ψηφιακές πλατφόρμες.
  • Κάνουν ευκολότερη τη διείσδυση σε αγορές του εξωτερικού. Λόγω της εύκολης μετάφρασης, ένα chatbot μπορεί να λειτουργήσει σε πάρα πολλές γλώσσες και να απευθυνθεί σε πελάτες πολλών διαφορετικών χωρών, χωρίς μεγάλο κόστος για την εταιρεία.
  • Γίνεται προσπάθεια να ξεπεραστεί η έλλειψη του πηγαίου ανθρώπινου στοιχείου (δλδ. να εκπαιδευτούν τα chatbots να απαντούν με “ανθρώπινο” ύφος) που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά, ξενίζοντας τους χρήστες.
  • Η φωνητική λειτουργία σε αρκετές γλώσσες δεν έχει φτάσει ακόμα σε επιθυμητά επίπεδα, γεγονός που εμποδίζει πολλές χώρες να δραστηριοποιηθούν σε αυτόν τον τομέα.
  • Τα chatbots δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε κάθε επαγγελματικό τομέα. Για παράδειγμα, σε εταιρείες που απευθύνονται σε b2b κοινό διότι εκεί η εξυπηρέτηση πελατών απαιτεί, συνήθως, συνδυαστικές ενέργειες στις οποίες δεν μπορεί να αντεπεξέλθει ένα chatbot. (σσ. “Business to Business” αφορά τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων. Αποτελεί την offline φυσική αλλά και online πώληση υπηρεσιών).
  • Τέλος, το αρχικό κόστος επένδυσης για τη δημιουργία ή την παραμετροποίηση ενός chatbot μπορεί σίγουρα να θεωρηθεί, από (μικρές) εταιρείες, ανασταλτικός παράγοντας.

Σε κάθε περίπτωση, τα chatbots χρησιμοποιούνται από όλο και περισσότερους καπιταλιστικούς ομίλους, καλύπτοντας ολοένα και μεγαλύτερο φάσμα λειτουργιών αποτελώντας μία μεγάλη ευκαιρία για τις επιχειρήσεις να επικοινωνήσουν με το κοινό τους, με ένα νέο τρόπο. Και, καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι το νούμερο 1 trend στην ανάπτυξη λογισμικού, τα chatbots είναι, σίγουρα, το (κοντινό) μέλλον τους: κοντινό, γιατί αυτά αλλάζουν άρδην σε χρόνο dt

            Φονομπότ _Murderbot

Γυρίσματα: ξεκίνησαν στις 24 Μαρτίου 2024, στο Τορόντο του Καναδά, και τα δύο πρώτα επεισόδια έκαναν πρεμιέρα στο Apple TV+ στις 16 Μαΐου 2025, με νέα επεισόδια να κυκλοφορούν κάθε Παρασκευή μέχρι τις 11 Ιουλίου, όταν θα προβληθεί το φινάλε της σεζόν. Η πρώτη σεζόν (γιατί θα υπάρξει προφανώς επόμενη ή επόμενες αποτελείται από δέκα επεισόδια) Ένας ιδιωτικός κυβερνο-σεκιούριτι εμμονικός με τα μέσα ενημέρωσης, που αυτοαποκαλείται Murderbot, πρέπει να κρύψει τη νεοαποκτηθείσα αυτονομία του, ενώ παράλληλα ολοκληρώνει επικίνδυνες αποστολές και ταυτόχρονα έλκεται από τους ανθρώπους και τρομοκρατείται από την αδυναμία τους.
Υποδοχή: Ακόμα και πριν από την κυκλοφορία της σειράς, πολλές πηγές μέσων ενημέρωσης είχαν σχολιάσει τον ομώνυμο χαρακτήρα ως αυτιστικό και άφυλο. Στον ιστότοπο συγκέντρωσης κριτικών Rotten Tomatoes, το Murderbot έχει βαθμολογία αποδοχής 97% (!!) με βάση 59 κριτικές. Η κριτική συναίνεση του ιστότοπου αναφέρει: “Το εξαιρετικά στεγνό πνεύμα του Alexander Skarsgård φέρνει πολλή καρδιά στο Murderbot, δημιουργώντας μια αναζωογονητικά ζωηρή ιστορία επιστημονικής φαντασίας για το πώς κάποιος επιτέλους βγαίνει από το καβούκι του”. Το Metacritic, το οποίο χρησιμοποιεί έναν σταθμισμένο μέσο όρο, έδωσε βαθμολογία 71 στα 100, με βάση 28 κριτικούς, υποδεικνύοντας “γενικά ευνοϊκές” κριτικές.
Βαθμολογία στο imdb 7.3\10 (9.942 ψήφοι)  Η σειρά στριμάρεται από το Apple TV+.

Κύριοι Πρωταγωνιστές

  • Alexander Skarsgård ως Murderbot (Αλεξάντερ Γιόχαν Χιάλμαρ Σκάρσγκαρντ _alɛkˈsǎnːdɛr ˈskɑ̌ːʂɡoːɖ, γεννημένος το 1976) είναι Σουηδός ηθοποιός. Γιος του ηθοποιού Στέλαν Σκάρσγκαρντ, ξεκίνησε την υποκριτική σε ηλικία επτά ετών, αλλά τα παράτησε σε ηλικία δεκατριών. Αφού υπηρέτησε στο Σουηδικό Ναυτικό, ο Σκάρσγκαρντ επέστρεψε στην υποκριτική και κέρδισε τον πρώτο του ρόλο στην αμερικανική κωμωδία Zoolander (2001). Υποδύθηκε τον Μπραντ Κόλμπερτ στη μίνι σειρά Generation Kill (2008) και έκανε την πρώτη του εμφάνιση υποδυόμενος τον βρικόλακα Έρικ Νόρθμαν στην τηλεοπτική σειρά True Blood (2008–2014). Αφού εμφανίστηκε σε ταινίες όπως οι Melancholia (2011), Battleship (2012) και The Legend of Tarzan (2016), ο Skarsgård πρωταγωνίστησε στη δραματική σειρά Big Little Lies (2017–2019) ως ένας κακοποιητικός σύζυγος, κάτι που του χάρισε ένα βραβείο Primetime Emmy και μια Χρυσή Σφαίρα. Συνέχισε να εμφανίζεται στις ταινίες Long Shot (2019), Godzilla vs. Kong (2021), Passing (2021), The Northman (2022), τις οποίες έκανε και την παραγωγή, και Infinity Pool (2023). Έπαιξε επίσης τον Randall Flagg στη μίνι σειρά The Stand (2020–2021) και τον μεγιστάνα της τεχνολογίας Lukas Matsson στη δραματική σειρά Succession (2021–2023), για την οποία ήταν υποψήφιος για δύο βραβεία Primetime Emmy και μια Χρυσή Σφαίρα.
  • Noma Dumezweni ως Mensah, ειδικός στην τερατομορφοποίηση και επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας που προστατεύεται από το Murderbot _ Η Νόμα Ντουμεζβένι (γεννημένη το 1969) είναι Νοτιοαφρικανο-Βρετανίδα ηθοποιός. Το 2006, κέρδισε το βραβείο Laurence Olivier καλύτερης Ερμηνείας σε Β' Ρόλου για την ερμηνεία της ως Ρουθ Γιάνγκερ στην ταινία "A Raisin in the Sun" στο Θέατρο Lyric Hammersmith. Το 2017, το βραβείο Laurence Olivier Καλύτερης Ηθοποιού σε Β' Ρόλο για την ερμηνεία της ως Ερμιόνη Γκρέιντζερ στην αρχική παράσταση του "Χάρι Πότερ και το Καταραμένο Παιδί" στο Γουέστ Εντ. Επανέλαβε τον ρόλο για την αρχική παράσταση στο Μπρόντγουεϊ και, το 2018 και ήταν υποψήφια για το βραβείο Tony Καλύτερης Ηθοποιού σε Θεατρικό Έργο.
  • David Dastmalchian ως Gurathin, ειδικός στην τεχνολογία και στον επαυξημένο ανθρώπινο χαρακτήρα. Αμερικανός ηθοποιός, συγγραφέας και παραγωγός γεννημένος το 1975). Έχει συμμετάσχει σε υποστηρικτικούς ρόλους σε μια σειρά από υπερηρωικές σειρές: υποδύθηκε τον Τόμας Σιφ στο The Dark Knight (2008), τον Κερτ και τον Βεμπ στο franchise Ant-Man, τον Άμπρα Καντάμπρα στο The Flash του CW και τον Polka-Dot Man στο The Suicide Squad (2021). Ο Νταστμαλτσιάν έχει εμφανιστεί σε τρεις ταινίες σε σκηνοθεσία Ντενί Βιλνέβ: Prisoners (2013), Blade Runner 2049 (2017) και Dune (2021). Αν και είναι περισσότερο γνωστός για την ερμηνεία του ως ηθοποιός χαρακτήρων, είχε πρωταγωνιστικούς ρόλους στην ημι-αυτοβιογραφική ταινία Animals του 2014, την οποία έγραψε, και στην ταινία τρόμου Late Night with the Devil του 2023, την οποία παρήγαγε. Έχει επίσης προγραμματιστεί να υποδυθεί τον Κύριο 3 στη σειρά One Piece του Netflix, και θα έχει μια guest εμφάνιση στην επερχόμενη αναβιωτική σειρά Dexter Resurrection.
  • Sabrina Wu ως Pin-Lee, επιστήμονας και νομικός σύμβουλος της ομάδας
  • Akshay Khanna ως Ratthi, ειδικός στις σκουληκότρυπες
  • Tamara Podemski ως Bharadwaj, γεωχημικός
  • Tattiawna Jones ως Arada, βιολόγος

Recurring και guest

  • Καστστο The Rise and Fall of Sanctuary Moon
  • Clark Gregg ως Arletty (υποδύεταιτονΥπολοχαγό Kulleruu)
  • John Cho ως Eknie Jef Chem (υποδύεταιτονΛοχαγό Hossein)
  • DeWanda Wise ως Pordron Bretney III Roche (υποδύεταιτην Nav Bot 337 Alt 66)
  • Jack McBrayer ως Breillor MocJac (υποδύεταιτονΑξιωματικόΝαυσιπλοΐας Hordööp-Sklanch)
  • Ron Kennell ως Kon Rennell (υποδύεται τον Δικηγόρο Αποικίας Vagus)
  • Alex Cruz τον Alderman Friess
  • Chantria Tram υποδύεταιΔιασώστη
  • Anna Konkle ως Leebeebee, μέλος μιας άλλης ομάδας έρευνας στον πλανήτη. Ο χαρακτήρας δεν εμφανίζεται στη νουβέλα.
  • Επεισόδιο 1ο: "FreeCommerce"_"Ελεύθερο Εμπόριο" PaulWeitzTeleplayαπό: PaulWeitz & ChrisWeitz 16 Μαΐου 2025
    Ένα ιδιωτικό κυβερνο-όργανο ασφαλείας, ενοχλημένο από τους ανθρώπους, χακάρει τη διακυβερνητική μονάδα που το αναγκάζει να υπακούει στις εντολές τους. Κρύβοντας τη νέα του αυτονομία για να αποφύγει την καταστροφή του, η Μονάδα Ασφαλείας μετονομάζεται σε
    Murderbot αυθόρμητα. Μια ομάδα ερευνητών αναγκάζεται να δεχτεί τον Murderbot στην αποστολή τους να ανταποκριθεί στις ασφαλιστικές τους απαιτήσεις, αλλά διστάζουν να το κάνουν, καθώς μοιάζει με δουλεία. Στον πλανήτη, ο Murderbot απολαμβάνει να παρακολουθεί επαναλήψεις τηλεοπτικών σειρών, ειδικά μια σαπουνόπερα TheRiseandFallofSanctuaryMoon. Δύο ερευνητές δέχονται επίθεση από ένα τεράστιο πλάσμα που μοιάζει με σαρανταποδαρούσα, αλλά σώζονται από τον Murderbot. Η Bharadwaj τραυματίζεται σοβαρά και η Arada(TattiawnaJones) παθαίνει σοκ. Ενώ τους φέρνει πίσω στο βιότοπο, ο Murderbot κατεβάζει τη μάσκα του για να αποκαλύψει ένα ανθρώπινο πρόσωπο και παρηγορεί τον Arada. Αφού επιστρέφει στο βιότοπο, ο επαυξημένος άνθρωπος Gurathin είναι καχύποπτος για αυτή τη συμπεριφορά, καθώς και για άλλες ενδείξεις ότι ο Murderbot δεν ενεργεί όπως θα έπρεπε μια Μονάδα Ασφαλείας. Η ομάδα συνειδητοποιεί ότι υπάρχουν ανεξήγητα κενά στους πλανητικούς χάρτες και τα δεδομένα που τους παρέχονται, και ο Murderbot καθησυχάζει το πλήρωμα ότι δεν γνωρίζει το γιατί.
  • Επεισόδιο 2ο: "
    EyeContact"_"Οπτική Επαφή" 16 Μαΐου 2025
    Υποψιασμένος για τον
    Murderbot, ο Gurathin πείθει τη Mensah να μην φέρει μαζί της την Ασφαλιστική Μονάδα όταν ερευνά μια μακρινή, μη χαρτογραφημένη τοποθεσία. Η Mensah αποπροσανατολίζεται ενώ βρίσκεται στο πεδίο, καθώς ένα άλλο πλάσμα του ίδιου είδους που επιτέθηκε στα άλλα την πλησιάζει. Ωστόσο, περνάει από δίπλα της, έλκεται από ένα συγκεκριμένο σημείο γεμάτο νεκρά πλάσματα. Πίσω στο βιότοπο, ο Murderbot, που νιώθει άβολα με την συνομιλία και την οπτική επαφή, ζητά από τον Gurathin να εξηγήσει αν ενεργεί εκτός των ορίων του προγραμματισμού του. Ο Gurathin ανησυχεί ότι έχει κάποιες διαγραμμένες αναμνήσεις.
  • Επεισόδιο 3ο : "RiskAssessment"_"Εκτίμηση Κινδύνου" ToaFraser, PaulWeitz & ChrisWeitz 23 Μαΐου 2025
    Για να μάθουν γιατί υπήρχε ένα πεδίο νεκρών πλασμάτων, το πλήρωμα ταξιδεύει σε μια άλλη ερευνητική τοποθεσία στην αντίθετη πλευρά του πλανήτη. Οι
    Gurathin και Bharadwaj παραμένουν πίσω ενώ το υπόλοιπο πλήρωμα ταξιδεύει. Στο άλλο βιότοπο, ο Murderbot διανέμει όπλα και αναλαμβάνει την ηγεσία της έρευνας. Ο Murderbot μπαίνει μόνος του και βρίσκει τους κατοίκους του νεκρούς και μια άλλη Μονάδα Ασφαλείας κατεστραμμένη. Ψεύδεται στο πλήρωμά του και λέει ότι όλα είναι καλά, ενώ δέχεται επίθεση από μια άλλη Μονάδα Ασφαλείας, αλλά καταφέρνει να την νικήσει. Πίσω του, εμφανίζεται μια άλλη φιγούρα με ένα όπλο υψωμένο.
  • Επεισόδιο 4ο :"EscapeVelocityProtocol" _"Πρωτόκολλο Ταχύτητας Διαφυγής" ToaFraserChrisWeitz & PaulWeitz 30 Μαΐου 2025
    Ο
    Murderbot ανακαλύπτει ότι είναι αβοήθητος και έχει παραισθήσεις για το SanctuaryMoon ενώ τον σέρνει μια εχθρική Μονάδα Ασφαλείας. Μετά από μια μάχη, η εχθρική Μονάδα εγκαθιστά μια μονάδα παράκαμψης μάχης στο Murderbot. Η Mensah έρχεται να τη σώσει και τα άλλα μέλη της ομάδας έρχονται επίσης να τη σώσουν. Παρόλο που η εχθρική Μονάδα Ασφαλείας ηττάται από το πλήρωμα χρησιμοποιώντας το hopper ως όπλο, ο Murderbot λέει στο πλήρωμα ότι έχει ανατραπεί από τη μονάδα παράκαμψης μάχης και θα τους σκοτώσει εκτός αν τη σκοτώσουν πρώτα. Όταν δεν ενεργούν, ο Murderbot παίρνει ένα όπλο από την Mensah και πυροβολεί τον εαυτό του.
  • Επεισόδιο 5ο: "RogueWarTrackerInfinite" "RogueTrackerΆπειρος Πόλεμος" PaulWeitzPaulWeitz & ChrisWeitz 6 Ιούνη
    Η
    Mensah αποφασίζει να πάρει τον Murderbot πίσω στο βιότοπό τους, όταν εμφανίζεται η Leebeebee, ένα επιζών μέλος της αποστολής DeltFall. Επιβεβαιώνει ότι οι συμπαίκτες της σκοτώθηκαν από φαινομενικά αδίστακτες Μονάδες Ασφαλείας. Η ομάδα Διατήρησης την φέρνει πίσω στο στρατόπεδο βάσης τους, όπου επισκευάζουν και επανεκκινούν το Murderbot. Ο Gurathin, ο οποίος εξακολουθεί να είναι καχύποπτος για τη Μονάδα Ασφαλείας, ανακαλύπτει ότι έχει χακάρει τη μονάδα του κυβερνήτη πριν καν τον προσλάβουν, αλλά η Mensah δηλώνει ότι εξακολουθεί να εμπιστεύεται το Murderbot λόγω των ενεργειών του για την προστασία της ομάδας. Μετά από όλα αυτά που συνέβησαν, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι πρέπει να υπάρχει ένα άγνωστο εχθρικό τρίτο μέρος στον πλανήτη. Συμφωνούν να ενεργοποιήσουν τον φάρο έκτακτης ανάγκης, ο οποίος αποτυγχάνει. Όταν η Mensah και ο Murderbot πετούν προς τον φάρο για να τον θέσουν σε λειτουργία χειροκίνητα, αυτός εκρήγνυται.
  • Επεισόδιο 6ο: "CommandFeed" AuroraGuerreroChrisWeitz & PaulWeitz 13 Ιούνη
    Ο
    Murderbot και ο Mensah επέζησαν της έκρηξης, αλλά η χοάνη είναι κατεστραμμένη και η SecUnit διέγραψε το εγχειρίδιο επισκευής για να δημιουργήσει χώρο για μια σεζόν του TheRiseandFallofSanctuaryMoon. Όταν η Mensah παθαίνει κρίση πανικού, ο Murderbot την ηρεμεί δείχνοντάς της ένα επεισόδιο της σειράς. Καταφέρνουν να επισκευάσουν την χοάνη χρησιμοποιώντας νευρικές ίνες από τον νωτιαίο μυελό του Murderbot. Εν τω μεταξύ, στο βιότοπο, η Leebeebee προσπαθεί να λάβει περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα αποτελέσματα της έρευνας Preservation. Όταν ο Gurathin αρνείται να της δείξει τα δεδομένα, βγάζει ένα όπλο, τον πυροβολεί στο γόνατο και απειλεί την υπόλοιπη ομάδα. Παραδέχεται ότι δεν είναι μέλος του DeltFall, αλλά του τρίτου μέρους. Ο Murderbot επιστρέφει και σκοτώνει αμέσως την Leebeebee, κάτι που αφήνει την ομάδα Συντήρησης σε κατάσταση σοκ. Ενώ το επισκευάζουν, ο Murderbot συλλογίζεται ότι οι άλλοι είχαν υποθέσει ότι γινόταν σαν αυτούς και ότι στην πραγματικότητα ένιωθαν καλά που εκτέλεσαν τη Leebeebee.
  • Επεισόδιο 7ο : "ComplementarySpecies" _"Συμπληρωματικά Είδη" RoseanneLiang, PaulWeitz & ChrisWeitz _20 Ιούνη
  • …8ο: "Foreign Object""ΞένοΑντικείμενο" _TBA _ Chris Weitz & Paul Weitz _27 Ιούνη
  • …9ο  "AllSystemsRed"_ "Όλα τα Συστήματα στο Κόκκινο" _ίδιοι οι παραγωγοί 4 Ιούλη
  • …10ο "ThePerimeter" _"Η Περίμετρος" θα ανακοινωθεί η ημερομηνία 11 Ιουλίου

Η σειρά βασίζεται στα βιβλία The Murderbot Diaries της Μάρθα Γουέλς και μας μεταφέρει σε ένα μέλλον όπου τα SecUnits, ανδροειδείς μονάδες ασφαλείας, συνοδεύουν επιστήμονες σε διαστημικές αποστολές υψηλού ρίσκου. Το SecUnit που υποδύεται ο Σκάρσγκαρντ, παρόλο που είναι ένα παλαιότερης τεχνολογίας μοντέλο, έχει αποκτήσει ελεύθερη βούληση παρακάμπτοντας κρυφά το λογισμικό ελέγχου του και, αν και θα μπορούσε να αποσταθεροποιήσει τα πάντα, επιλέγει κάτι πιο “επαναστατικό”: να απομονωθεί από την ανθρώπινη φλυαρία παρακολουθώντας τηλεοπτικές σειρές.

Η αποστολή του να προστατεύει μια ομάδα νευρωτικών, καλοπροαίρετων, αλλά οριακά ανυπόφορων “νεοχίπηδων” επιστημόνων είναι γι’ αυτόν ένα ατέρμονο βασανιστήριο. Τα πράγματα, όμως, περιπλέκονται όταν η ομάδα τους αρχίζει να δέχεται επιθέσεις από μια άγνωστη δύναμη και το Murderbot, παρά τη βαθιά του απέχθεια για κάθε μορφή κοινωνικής επαφής, αναγκάζεται να συνεργαστεί με τους ανθρώπους, για να ανακαλύψει τι πραγματικά συμβαίνει.
Ο Σκάρσγκαρντ απογειώνει τον ρόλο με ατάραχο σαρκασμό, “ξερό” χιούμορ και πετυχημένες ανεπαίσθητες αλλαγές στις εκφράσεις του προσώπου του, μετατρέποντας το ανδροειδές με τα φονικά ένστικτα σε έναν απρόσμενα τρυφερό αντιήρωα που μοιράζεται μαζί μας τις ανορθόδοξες σκέψεις του. Η σειρά ισορροπεί με λεπτότητα ανάμεσα στην κωμωδία επιστημονικής φαντασίας και την υπαρξιακή αγωνία, θυμίζοντάς μας ότι ακόμα και τα ρομπότ χρειάζονται προσωπικό χώρο. Και, βέβαια, συνδρομές σε πλατφόρμες για streaming.
Ο Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ
σε μια εκδήλωση
για τα βραβεία MTV Movie Awards 2016

Επίσημη έναρξη του 😎 καλοκαιριού με _ θερινό ηλιοστάσιο

Τόσο ηλιοστάσια, όσο και ισημερίες, έχουμε δύο φορές τον χρόνο και σηματοδοτούν την έναρξη των εποχών του έτους. Ο άνθρωπος είχε παρατηρήσει τα φαινόμενα αυτά από τα αρχαία χρόνια, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης και γιορτάζονταν από τους λαούς, που τους απέδιδαν μυθικές σημασίες και αυτό όχι ημερολογιακά 1η Γενάρη, Μάρτη, Ιούνη και Οκτώβρη δλδ.
Ο William Tyler Olcott έγραψε στο Sun Lore of All Ages (1914), ότι η λατρεία του ήλιου -ως ειδωλολατρική απαγορεύτηκε όταν ο Χριστιανισμός κέρδισε ως θρησκευτική οντότητα.
Αυτό έχει μια βάση, αλλά έμεινε στην προσπάθεια –εδώ μιλάμε για τον Ηλιάτορα και όχι για κανένα απολειφάδι…
Ο Μαρξ θυμίζουμε χαρακτήρισε τη θρησκεία «όπιο των λαών» θεραπαινίδα της κυρίαρχης τάξης και του εκάστοτε εποικοδομήματος, εναντίον των απανταχού καταπιεσμένων και κολασμένων.


Ο δίσκος Nebra sky 
ένα εκπληκτικό τεχνούργημα της Εποχής του Χαλκού
ανακαλύφθηκε σε δάσος της πρώην
DDR
__Ανατολικής Γερμανίας, το 1999

Ο Μωυσής έλεγε στους Ισραηλίτες, "προσέξτε, μήπως όταν σηκώσετε τα μάτια σας στον ουρανό και να δείτε τον ήλιο, το φεγγάρι και όλα τα αστέρια, παρασυρθείτε και θα τραβήξετε μακριά λατρεύοντας τα πλάσματα που έκανε ο θεός σας" 
Ο Ιωσίας (σσ. βασιλιάς του Ιούδα 639-608 π.Χ.) κάνει λόγο για άρμα του ήλιου με φωτιές ενώ στην Παλμύρα του Λόρδου Ήλιου, πέρασε η Χαναναϊκή θεά του (γνωστή και ως «φακός των θεών») και κάπου παραδίπλα οι Akkadian, Shamash, Baal Shemesh, ο Ασσύριος Bel ο Τυριανός Baal –όλοι ήλιοι.
Οι αιγυπτιακοί λαοί λάτρεψαν τον Ρα-ήλιο, κυβερνήτη των ουρανών σαν πηγή ζωής, δύναμη και ενέργεια, φως και ζεστασιά, που έκανε τις καλλιέργειες να αυξάνονται κάθε εποχή και σύμφωνα με τον μύθο, ο ήλιος ταξιδεύει στους ουρανούς καθώς ο Ρα οδηγεί το άρμα του εκεί ψηλά.



Οι πρόγονοί μας Έλληνες τιμούσαν έναν Ήλιο -παρόμοιο με τον Ρα σε πολλές πτυχές του, το ίδιο και οι Ρωμαίοι.
Ο Όμηρος περιγράφει τον Ήλιο ως "δίνοντα φως τόσο στους θεούς όσο και στους ανθρώπους" και η λατρεία του κάθε χρόνο ήταν ένα εντυπωσιακό τελετουργικό με τεράστιο άρμα που τραβιέται από άλογα από την άκρη ενός γκρεμού προς τη θάλασσα.

Σε πολλούς ιθαγενείς αμερικανούς της Αμερικής, όπως οι Iroquois κά. ο ήλιος πολιτισμικά αναγνωρίστηκε ως πηγή ζωής και πολλοί –ακόμη σήμερα εξακολουθούν να εκτελούν χορό του κάθε χρόνο, ως ανανέωση του δεσμών του ανθρώπου με τη ζωή, τη γη και την άνοιξη. Στους μεσοαμερικανικούς πολιτισμούς, συνδέθηκε με τους βασιλιάδες: πολλοί διεκδικούσαν θεϊκά δικαιώματα λόγω της …άμεσης καταγωγής τους από τον ήλιο.
Ως μέρος της λατρείας του Μίθρα (θεός της ηθικής, της αλήθειας και της ακεραιότητας), οι πρώτες περσικές κοινωνίες γιόρταζαν την ανατολή του ήλιου κάθε μέρα και ένα υψηλότερα αξιώματα σε έναν Μιθραϊκό ναό ήταν αυτό του ηλιόδρομου.
Η λατρεία του ήλιου έχει επίσης βρεθεί σε βαβυλωνιακά κείμενα και σε πολλές ασιατικές θρησκευτικές λατρείες. Μ’ άλλα λόγια, τα μόνα μέρη που δεν είναι κυρίαρχος –και αυτό με επιφύλαξη είναι ο βόρειος και νότιος πόλος (θα τα δούμε αυτά αναλυτικά παρακάτω) .

Σκεφτείτε πως στην κινεζική μυθολογία (και κοσμολογία-κοσμογονία), υπήρχαν αρχικά δέκα ήλιοι στον ουρανό, που ήταν όλοι αδελφοί και έπρεπε να αναδυθούν ένας κάθε φορά, σύμφωνα με την εντολή του αυτοκράτορα Jade, αλλά ήταν όλοι πολύ νέοι και τους άρεσε να χαζεύουνε.
Έτσι μόλις αποφάσισαν να πάνε στον ουρανό για να παίξουν, πήγαν όλοι μαζί και ο κόσμος κυριολεκτικά τσουρουφλίσθηκε και καταστράφηκαν οι σοδειές.
Και τότε –ευτυχώς εμφανίστηκε από το πουθενά ένας ήρωας με το όνομα Hou Yi, που τιμάται μέχρι σήμερα και έριξε με καταπληκτική ακρίβεια εννέα βέλη σώζοντας τους ανθρώπους και τη γη.

Θερινό ηλιοστάσιο __
η μεγαλύτερη σε διάρκεια ημέρα του έτους

Το θερινό ηλιοστάσιο ή αλλιώς η επίσημη έναρξη του καλοκαιριού _στο βόρειο ημισφαίριο φέρνει τη μεγαλύτερη σε διάρκεια ημέρα και τη μικρότερη σε διάρκεια νύχτα του χρόνου. Φέτος, το θερινό ηλιοστάσιο στο βόρειο ημισφαίριο πραγματοποιείται στις 20 Ιουνίου στις 10:42 μ.μ. EST. Νότια του Ισημερινού, η ίδια στιγμή σηματοδοτεί την έναρξη του καλοκαιριού. Τα ηλιοστάσια έρχονται την ίδια ώρα σε όλο τον κόσμο, αλλά οι τοπικές ώρες τους διαφέρουν ανάλογα με τις ζώνες ώρας, οπότε στην Ελλάδα φέτος, το θερινό ηλιοστάσιο πραγματοποιήθηκε σήμερα πριν λίγο και όχι χτες: 21-Ιουν-2025 και ώρα 05:42. Τα ηλιοστάσια συμβαίνουν επειδή ο άξονας περιστροφής της Γης έχει κλίση περίπου 23,4ο σε σχέση με την τροχιά της γύρω από τον Ήλιο και αυτό συμβαίνει σε όλους τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος, με παρόμοια ιδιότητα. Εάν δεν υπήρχε αυτή η κλίση, τα πράγματα θα ήταν πολύ μονότονα _όποιος είδε το Insomnia ανεξαρτήτως αστυνομικής πλοκής το εισέπραξε πλήρως …δεν θα είχαμε τις τέσσερις εποχές και η ημέρα θα διαρκούσε για πάντα 12 ώρες, ενώ ο Ήλιος θα ακολουθούσε κάθε μέρα τον ίδιο δρόμο επάνω από τη Γη.

Αφού όμως υπάρχει, τη μισή χρονιά (από την εαρινή έως την φθινοπωρινή ισημερία) το βόρειο ημισφαίριο “γέρνει” προς την πλευρά του Ήλιου και αυτή η διαδικασία κορυφώνεται στο θερινό ηλιοστάσιο, μεταξύ της 20ής και της 22ας Ιουνίου. Το άλλο μισό του έτους, το νότιο ημισφαίριο “γέρνει” περισσότερο προς τον Ήλιο, με αποκορύφωμα στο χειμερινό ηλιοστάσιο. Και αντίστοιχα από 22-Σεπ (☼☼ +/_ μία μέρα), αποχαιρετούμε και επισήμως το καλοκαίρι καθώς έχουμε τη λεγόμενη “φθινοπωρινή ισημερία” _στο βόρειο ημισφαίριο, όπου βρίσκεται και η Ελλάδα _ενώ την ίδια στιγμή, στο νότιο ημισφαίριο ξεκινά η άνοιξη. Στην ισημερία _το λέει και η λέξη η νύχτα και η ημέρα έχουν (σχεδόν) την ίδια διάρκεια. Στη συνέχεια, στο βόρειο ημισφαίριο η ημέρα θα μικραίνει και η νύχτα θα μεγαλώνει, ώσπου η τελευταία θα φθάσει στο ζενίθ της στο χειμερινό ηλιοστάσιο του Δεκεμβρίου (κοντά στα Χριστούγεννα). Στην πραγματικότητα, στην Ελλάδα Αθήνα η “ισότητα” ημέρας και νύχτας γίνεται λίγο μετά, καθώς την ίδια την ημέρα της φθινοπωρινής ισημερίας η ίση ημέρα-νύχτα συμβαίνει μόνο στους τόπους που βρίσκονται ακριβώς πάνω στον γήινο ισημερινό (αντίστοιχα και στα ηλιοστάσια). Στις άλλες περιοχές πάνω ή κάτω από τον ισημερινό, αυτό συμβαίνει μερικές ημέρες πριν ή μετά από την ισημερία _πχ. στην Αθήνα, η οποία βρίσκεται περίπου 38ο βόρεια του Ισημερινού, η ισότητα στη διάρκεια ημέρας και νύχτας συμβαίνει περίπου μετά από τέσσερις ημέρες.

Ηλιοστάσια και ισημερίες συμβαίνουν _να θυμηθούμε λίγο το γυμνάσιο –όποιος μπορεί ας πεταχτεί και μέχρι το Πλανητάριο (σσ. η επίσκεψη γίνεται με εισιτήριο), όταν η Γη διέρχεται από τα σημεία τομής της εκλειπτικής (ελλειπτική τροχιά της γης) και του ουράνιου ισημερινού. Στην αστρονομία τα σημεία αυτά συμβολίζονται διεθνώς με τα γράμματα γ και γ΄. Στη συγκεκριμένη στιγμή η γραμμή ηλίου-γης είναι κάθετη στον άξονα περιστροφής του πλανήτη μας, με αποτέλεσμα η ημέρα και η νύχτα να έχουν ίση διάρκεια σε οποιοδήποτε σημείο της γήινης επιφάνειας. Το όνομα ισημερία προέρχεται από τις ελληνικές λέξεις ίσος+ημέρα, ενώ το διεθνές αντίστοιχο _equinox, προέρχεται από το λατινικό aequus (ίσος)+nox (νύχτα). Οι ονομασίες εαρινή και φθινοπωρινή ισημερία είναι σχετικές και αναφέρονται σε περιοχές του βόρειου ημισφαιρίου, καθώς στις αντίστοιχες ημερομηνίες στο νότιο ημισφαίριο οι εποχές είναι αντίθετες, ενώ στα σημεία των δύο πόλων δεν έχει έννοια η ισημερία, ενώ στα σημεία του Ισημερινού η ισημερία είναι διαρκής.

Στην αστρονομία καλείται η αστρική ημέρα κατά την οποία το κέντρο του ηλιακού δίσκου βρίσκεται ίσο χρονικό διάστημα πάνω και κάτω από τον ορίζοντα κάθε τόπου, διαγράφει δηλαδή ίσα τόξα (ημερήσιο και νυκτερινό), και κατά τη διάρκεια της οποίας οι ακτίνες του ηλίου πέφτουν κατακόρυφα στον ισημερινό. Το φαινόμενο οφείλεται στην περιφορά της γης γύρω από τον ήλιο και στην κλίση του άξονα περιστροφής της. Καθώς η Γη περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο και επειδή ο άξονας περιστροφής της δεν είναι κάθετος στο επίπεδο περιφοράς, η διάρκεια της ημέρας αλλάζει. Δύο φορές το χρόνο η Γη βρίσκεται σε τέτοια θέση που οι ακτίνες του ήλιου πέφτουν εντελώς κατακόρυφα στον ισημερινό.

Σε πολλές γλώσσες ο αντίστοιχος όρος λεκτικά δεν αναφέρεται στην έννοια της ίσης ημέρας αλλά της ίσης νύχτας, κυρίως λόγω της λατινικής προέλευσης του (λατινικά aequinoctium). Οι δύο ισημερίες συμβαίνουν μεταξύ των δύο ηλιοστασίων. Επαναλαμβάνουμε πως το φαινόμενα (ηλιοστάσιο-ισημερία) παρουσιάζονται σε όλους τους πλανήτες κάθε ηλιακού συστήματος οι οποίοι παρουσιάζουν κλίση του άξονα περιστροφής ως προς το επίπεδο περιφοράς.

Χειμερινό ηλιοστάσιο στο Stonehenge
με μια νέα θεωρία να προκαλεί ενδιαφέρον

Το Στόουνχεντζ χτίστηκε στα επίπεδα εδάφη του Salisbury Plain σταδιακά, ξεκινώντας πριν από 5.000 χρόνια, με τον μοναδικό πέτρινο κύκλο που χτίστηκε στην ύστερη νεολιθική περίοδο, ~2.500 π.Χ.  Καθώς ο κόσμος συρρέει για να γιορτάσει το χειμερινό ηλιοστάσιο, στις 21 Δεκεμβρίου, πολλοί συνεχίζουν να αναρωτιούνται για το πώς και ιδίως το γιατί, δημιουργήθηκε αυτό το τοπόσημο. Είναι εκείνη η εποχή του χρόνου που πλήθη ειδωλολατρών, δρυΐδων, χίπηδων και τουριστών κατευθύνονται στο Στόουνχεντζ στη Βρετανία για να γιορτάσουν το χειμερινό ηλιοστάσιο, με τη συντομότερη μέρα και τη μεγαλύτερη νύχτα στο βόρειο ημισφαίριο. Χιλιάδες άνθρωποι αναμένονται στον μεγαλιθικό κύκλο στην πεδιάδα της νότιας Αγγλίας, για να δουν από κοντά τις πρώτες ακτίνες του ήλιου να διαπερνούν τις γιγάντιες πέτρες που αποτελούν ένα από τα πιο διάσημα προϊστορικά μνημεία του κόσμου. Πέρα από τη γοητεία του τελετουργικού, το αιώνιο ερώτημα παραμένει ακόμη: Ποιο ήταν το πραγματικό νόημα και ο σκοπός του Στόουνχεντζ;

Κατά καιρούς το θέμα έχει αποτελέσει αντικείμενο έντονης συζήτησης, με κάποιες από τις θεωρίες να φαίνονται περίεργες - ή και εξωγήινες, κυριολεκτικά ή μεταφορικά. Σε ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Archaeology International, ερευνητές από το University College του Λονδίνου και το Πανεπιστήμιο Aberystwyth λένε ότι η τοποθεσία στην πεδιάδα Σάλισμπερι, περίπου 128 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Λονδίνου, μπορεί να είχε κάποιο ενοποιητικό σκοπό στην αρχαιότητα. Βασίζουν τη θεωρία τους σε μια πρόσφατη ανακάλυψη ότι μια από τις πέτρες του Στόουνχεντζ - η μοναδική πέτρα που βρίσκεται επίπεδα, στο κέντρο του μνημείου και η οποία ονομάζεται “πέτρα του βωμού” - προέρχεται από τη Σκωτία, δηλαδή ταξίδεψε εκατοντάδες μίλια από τον βορρά για να φθάσει στο Στόουνχεντζ.
Ήταν από καιρό γνωστό ότι οι άλλες πέτρες του μνημείου προέρχονται από όλη τη Βρετανία - συμπεριλαμβανομένων των λεγόμενων bluestones, των μικρότερων λίθων στην τοποθεσία που προέρχονταν από τους λόφους Πρεσέλι στη νοτιοδυτική Ουαλία, σχεδόν 240 χιλιόμετρα μακριά. “Το γεγονός ότι όλες οι πέτρες του προέρχονταν από μακρινές περιοχές… υποδηλώνει ότι ο πέτρινος κύκλος μπορεί να είχε πολιτικό αλλά και θρησκευτικό σκοπό”, δήλωσε ο επικεφαλής από το Ινστιτούτο Αρχαιολογίας του UCL. Μπορεί να χρησίμευσε ως “μνημείο ενοποίησης για τους λαούς της Βρετανίας, γιορτάζοντας τους αιώνιους δεσμούς τους με τους προγόνους τους και τον κόσμο”, είπε.

Η English Heritage, μια οργάνωση που διαχειρίζεται εκατοντάδες ιστορικές τοποθεσίες, συμπεριλαμβανομένου του Στόουνχεντζ, έχει καταγράψει αρκετές εξηγήσεις - από τον κύκλο που ήταν τόπος στέψης για Δανούς βασιλιάδες, ναός δρυΐδων, κέντρο λατρείας για θεραπεία ή αστρονομικός υπολογιστής για την πρόβλεψη εκλείψεων και ηλιακού εκδηλώσεις κά.

                           Από την άκρη των ακρώ κατηφοράει …

Πολύ διαδομένη από τη νεολιθική ήδη περίοδο, η «ηλιακή φορτηγίδα», μια βάρκα ή άλλο σκάφος της εποχής που οδηγούσε ο Ήλιος και στις πρωτο-ινδοευρωπαϊκές θρησκείες αντικαταστάθηκε με το ηλιακό άρμα, που διασχίζει τον ουρανό (είναι πλέον ο-η Sol).
Μάλιστα όπως είναι γνωστό πριν τον πετάξουν κακήν-κακώς από τις κορυφές και τ΄αψηλά, άφησε τον Φαέθοντα (γιος του με την Ωκεανίδα Κλυμένη), να οδηγήσει το άρμα του που κατά την πτήση (κάποιοι λένε πως είδε τον τρομερό Σκορπιό μπροστά του), τρόμαξε και άρχισε τις πιρουέτες …τα άλογα αφήνιασαν και πλησίασε τη γη, ξεραίνοντας τα ποτάμια και βάζοντας παντού φωτιές. Ο Δίας, τότε τον γκρέμισε με έναν κεραυνό στον Ηριδανό ποταμό (κάπου μετά την Καισαριανή –αν δεν κάνω λάθος), σκοτώνοντάς τον.
Τότε οι αδελφές του Φαέθοντα Ηλιάδες, απαρηγόρητες μεταμορφώθηκαν σε λεύκες. (σσ.)
Ο Ήλιος από παιδιά είχε άφθονα, τα κορίτσια-Ηλιάδες ήταν τρία -η Αιγιάλη, η Αίγλη και η Αιθερία, κατ΄ άλλους παραπάνω + η Ηλία –γένους θηλυκού και οι Μερόπη-Φοίβη-Διωξίππη.Υπήρχε και γιος Ηλίας, όπως και αγόρια Ηλιάδες –και μάλιστα τουλάχιστον επτά, που είχε κάνει με την –κοινή θνητή αλλά ηρωίδα Ρόδο από το ομώνυμο νησί με τον Κολοσσό. 

Η πιο διαδεδομένη μορφή του μύθου μας παραδίδεται από τον Οβίδιο στις Μεταμορφώσεις του (Βιβλίο ΙΙ). Αλλά και ο Δάντης αναφέρεται στο συγκεκριμένο μύθο στη Θεία Κωμωδία του. (Canto XVII).
Κατά τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, το (χειμερινό) ηλιοστάσιο - η «αναγέννηση» του Ήλιου», ήταν στις 25 Δεκεμβρίου του Ιουλιανού ημερολογίου, γιορτή της γέννησης του «πρωτογενούς» ήλιου (ή Dies Natalis Solis Invicti). Αργότερα, η θεολογική κεντρικότητα του Ήλιου σε ορισμένα αυτοκρατορικά θρησκευτικά συστήματα παραπέμπει σε μια μορφή «ηλιακού μονοθεϊσμού». Οι θρησκευτικές εορτές στις 25 Δεκεμβρίου αντικαταστάθηκαν υπό τη χριστιανική κυριαρχία με τα γενέθλια του Χριστού.

  • Στην Αφρική οι φυλές Tiv (Νιγηρία-Καμερούν κλπ) θεωρούν ότι ο Ήλιος είναι ο γιος της κόρης του Φεγγαριού του Awondo (που είναι και ο ανώτερος). Η φυλή των Barotse πιστεύει ότι ο Ήλιος κατοικείται από τον θεό του ουρανού Nyambi και η Σελήνη είναι η σύζυγός του. Στο Σουδάν τον λατρεύουν ως υπέρτατο ον, αλλά χωρίς ειδικές λειτουργίες ή προνόμια σε σύγκριση με άλλες θεότητες.
  • Στην αρμενική μυθολογία με αναπτυγμένο τομέα την αρχαιοαστρονομία, λάτρευαν μια θεότητα με ισχυρή νοημοσύνη τον Ara, που παραπέμπει στον ήλιο.
  • Στη μυθολογία των Αζτέκων, ο Tonatiuh (= ηλιακή τροχιά - κίνηση) ήταν ο θεός του ήλιου και τον θεωρούσαν αφεντικό του Τολάν (παράδεισος).Ήταν επίσης γνωστός ως ο πέμπτος ήλιος, επειδή οι Αζτέκοι πίστευαν ότι ήταν ο ήλιος που ανέλαβε όταν ο τέταρτος ήλιος εκδιώχθηκε από τον ουρανό. Σύμφωνα με την κοσμολογία τους, κάθε ήλιος ήταν ένας θεός με τη δική του κοσμική εποχή. Σύμφωνα με τον μύθο της δημιουργίας των Αζτέκων, ο θεός απαίτησε ανθρώπινη θυσία ως αφιέρωμα για να μη σταματήσει να κινηθεί στον ουρανό ο Ήλιος, τον παρατηρούσαν προσεκτικά και είχαν ηλιακό ημερολόγιο παρόμοιο με αυτό των Μάγια. Πολλά από τα σημερινά μνημεία τους έχουν δομές ευθυγραμμισμένες με τον Ήλιο.
  • Οι πολιτιστικές παραδόσεις στη Βαλτική (Dievturība στη Λετονία), γιορτάζουν τη θεά του Ήλιου, Saule,γνωστή στις παραδοσιακές λιθουανικές πεποιθήσεις ως Saulė.
  • Κέλτες: Ο ήλιος στον νησιωτικό κελτικό πολιτισμό θεωρείται ότι ήταν κυρίως γένους θηλυκού και αρκετές θεές έχουν προταθεί ως ηλιακοί χαρακτήρες, ενώ στην ηπειρωτική κελτική κουλτούρα, οι θεοί του ήλιου, όπως οι Belenos, Grannos, Lug κλπ., ήταν αρσενικοί.
  • Στην Ιρλανδία, το όνομα του Ήλιου (Grian), είναι θηλυκό. Η φιγούρα που είναι γνωστή ως Áine θεωρείται «καλοκαιρινή» η Grian «χειμωνιάτικη».
  • Ομοίως ο(η) Étaín με αρχικά ηλιακή φύση, που –όπως με τους ρωμαίους ωθήθηκε προς ένα σεληνιακό ρόλο.

Ο ήλιος βγαίνει πάντα από την ανατολή

Amaterasu Omikami (του Shunsai Toshimasa, 1887)
Αν και σαν «χώρα του ανατέλλοντος Ηλίου» είναι γνωστή η Ιαπωνία, οι ιστορίες του βασιλιά ήλιου ξεκίνησαν από την Κίνα (που αποτελεί έτσι κι αλλιώς έναν από τους παλαιότερους πολιτισμούς του πλανήτη)
Στην κινεζική μυθολογία (και κοσμολογία-κοσμογονία), υπήρχαν αρχικά δέκα ήλιοι στον ουρανό, που ήταν όλοι αδελφοί. Έπρεπε να αναδυθούν ένας κάθε φορά, σύμφωνα με την εντολή του αυτοκράτορα Jade. Ήταν όλοι πολύ νέοι και τους άρεσε να χαζεύουνε και να τα «σπάνε».
Μόλις αποφάσισαν να πάνε στον ουρανό για να παίξουν, πήγαν όλοι μαζί και ο κόσμος κυριολεκτικά τσουρουφλίσθηκε και καταστράφηκαν οι σοδειές.
Τότε –ευτυχώς εμφανίστηκε από το πουθενά ένας ήρωας με το όνομα Hou Yi, που τιμάται μέχρι σήμερα και έριξε με καταπληκτική ακρίβεια εννέα βέλη σώζοντας τους ανθρώπους και τη γη.
Σε έναν άλλο κινέζικο μύθο, ένα μαγικό σκυλί (μάλλον δράκος θα ήταν) δάγκωσε τον ήλιο και του έκοψε ένα μεγάλο κομμάτι προκαλώντας έκλειψη. Το αναφερόμενο συμβάν λέγεται ότι συνέβη γύρω στο 2.136 π.Χ. και οι δύο βασιλικοί αστρονόμοι, ο Ho και ο Hi, εκτελέστηκαν επειδή δεν την πρόβλεψαν.
Από τότε –λένε, υπάρχει μια παράδοση στην Κίνα να κάνει δυνατούς εορταστικούς ήχους κάθε είδους (μπαλωθιές απαγορεύονται…) κατά τη διάρκεια της όποιας ηλιακής έκλειψης για να τρομάξει το ιερό θηρίο και να μη φάει τον υπόλοιπο ήλιο.
Η θεά του ήλιου Amaterasu
βγαίνει από τα έγκατα (πίνακας) 1856
Η Αματεράσου (πλήρες όνομα Amaterasu-ōmikami) στην ιαπωνική μυθολογία και στη θρησκεία του Σίντο είναι η θεότητα του ήλιου και των ουρανών και το όνομά της σημαίνει «αυτή που λάμπει στο υπερπέραν»
Γεννήθηκε από το αριστερό μάτι του θεού Ιζανάγκι, ενώ κατά μια άλλη εκδοχή από την ένωση του Ιζανάγκι με την Ιζανάμι. Αδέρφια της είναι ο Τσουκουγιόμι, θεός του φεγγαριού, και ο Σουσάνoο, θεός της θάλασσας και των καταιγίδων.
Είναι η προστάτιδα των καλλιεργειών σιταριού, ρυζιού και μεταξιού, ενώ εφεύρε την τέχνη της ύφανσης στον αργαλειό.
Όταν ο Σουσάνοo ρήμαζε τη γη, εκείνη αποσύρθηκε σε ένα σπήλαιο και έκλεισε την είσοδό του με ένα τεράστιο βράχο. Η εξαφάνισή της όμως είχε σαν συνέπεια να βυθιστεί ο κόσμος στο σκοτάδι και στην απουσία ζωής. Οι υπόλοιποι θεοί έκαναν τα πάντα για να τη δελεάσουν να βγει έξω, απέτυχαν όμως όλοι εκτός από την Ουζούμε.
Το γέλιο των θεών για τις κωμικές της κινήσεις και γκριμάτσες προκάλεσαν την περιέργεια της Αματεράσου, η οποία μόλις ξεπρόβαλε για λίγο από το σπήλαιο άφησε να φανεί και μια λαμπρή ακτίδα φωτός, το φως της αυγής. Η θεά είδε την ίδια της την αντανάκλαση σε ένα καθρέφτη που είχε κρεμάσει η Ουζούμε σε ένα δέντρο κι όταν πλησίασε περισσότερο, οι θεοί την τράβηξαν έξω από το σπήλαιο κι έτσι ξαναγύρισε πίσω στον ουρανό, φωτίζοντας και πάλι τον κόσμο.
Απεικονίζεται ως καθρέφτης στο ιερό της στο Ίσε στο νησί Χονσού, το οποίο χτίζεται εκ θεμελίων κάθε 20 χρόνια.
Pellegrino_Tibaldi
Οι σύντροφοι του Οδυσσέα κλέβουν τα βόδια του Ήλιου,
fresco από τον Palazzo Poggi, 1556.

Αξίζει σ’ αυτό το σημείο να δούμε τις μεγάλες ομοιότητες με τις μυθολογίες άλλων χωρών –όπως και με τη δική μας (Δίας, Ήλιος, Ποσειδώνας, Δήμητρα κλπ) Η θεότητα του ήλιου στην κινεζική μυθολογία είναι ο Ri Gong Tai Yang Xing Jun (Tai Yang Gong | παππούς ήλιος), βασιλιάς του ηλιακού παλατιού.
Σε μερικές μυθολογίες, ο Tai Yang Xing Jun πιστεύεται ότι είναι ο -ήρωας που έσωσε τη γη Hou Yi.
Ο Τάι Γιανγκ Σινγκ Γιουν απεικονίζεται συνήθως με τον Άρχοντα του Σεληνιακού Παλατιού Yue Gong Tai Yin Xing Jun και την αρχόντισσα σελήνη (Tai Yin Niang Niang | κυρία Tai Yin). Η λατρεία της θεάς του φεγγαριού Chang'e και των φεστιβάλ της είναι πολύ δημοφιλής στους οπαδούς της κινεζικής λαϊκής θρησκείας και του Ταοϊσμού και οι ιερές της μέρες είναι ριζωμένες στον λαϊκό πολιτισμό της Κίνας

Ο ήλιος προσεύχεται από τους Νότιους Ινδούς κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ συγκομιδής.
Στο Ταμίλ Ναντού, οι Ταμίλ λατρεύουν τον θεό του ήλιου κατά τη διάρκεια του Ταμίλ μήνα της Ταϊλάνδης, μετά από ένα έτος καλλιέργειας σαν μία από τις λίγες αυτόχθονες λατρείες τους ανεξαρτήτως θρησκείας. Ο μήνας είναι γνωστός ως μήνας συγκομιδής και οι άνθρωποι τιμούν τον ήλιο την πρώτη ημέρα του ταϊλανδέζικου μήνα γνωστού ως pongal Ταϊλάνδης, με τελετές και φεστιβάλ (σσ. το pongal ή huggi είναι ένα δημοφιλές πιάτο με ρύζι της Νότιας Ινδίας -στα  Ταμίλ, σημαίνει «ανάδευση» και σε κάποια μέρη το κάνουν με γάλα και ζάχαρη, σαν το δικό μας ρυζόγαλο).

Σε άλλα μέρη της Ινδίας, το φεστιβάλ γιορτάζεται ως Makar Sankranti και λατρεύεται κυρίως από τους ινδουιστές της διασποράς.



Από τη βάρκα …στον πύραυλο

Ο ήλιος –αυτό είναι σίγουρο, όσο κι αν φαίνεται παράξενο ταξίδευε στον ουρανό με βάρκα (το πώς το γνώριζε μόνο ο ίδιος ως θεός…).
Η ιστορική «ηλιακή βάρκα» του ο Ρα στην αρχαία αιγυπτιακή μυθολογία, οδήγησε αρκετούς Αιγύπτιους βασιλιάδες να θαφτούν (στη στεριά) με πλοία (προφανής ο συμβολισμός).
Μεταξύ αυτών ο Khufu (Χέοπας) που θάφτηκε μπροστά στη μεγάλη πυραμίδα της Γκίζας.

Ηλιακά σκάφη -φορτηγίδες συναντάμε σε νεολιθικά πετρογλυφικά όπου οι πολλές πρώιμες αιγυπτιακές θεότητες συσχετίζονται με τον ήλιο και τους μετέπειτα Ra και Horus και απεικονίζονται ιππήλατες. Στους αιγυπτιακούς μύθους της μετά θάνατον ζωής, ο Ρα οδηγεί σε ένα υπόγειο κανάλι από τα δυτικά προς τα ανατολικά κάθε βράδυ, ώστε να μπορεί να υψώνεται στην ανατολή το επόμενο πρωί.
Τα πετρογλυφικά της Σκανδιναβίας (εποχής του χαλκού), συμπεριλαμβανομένων εκείνων που βρίσκονται στο Tanumshede, συχνά περιέχουν φορτηγίδες και ηλιακούς σταυρούς σε διαφορετικούς αστερισμούς.
Ο δίσκος του ουρανού Nebra (μιλήσαμε παραπάνω), θεωρείται ότι απεικονίζει μια ηλιακή φορτηγίδα.
Ένα "άρμα ήλιου" (Sonnenwagen) είναι μια μυθολογική αναπαράσταση του Ήλιου που οδηγάει ένα άρμα. Η ιδέα είναι νεότερη από αυτή της ηλιακής φορτηγίδας, και συνήθως Ινδοευρωπαϊκή, που αντιστοιχεί στην μετά την εφεύρεση του άρματος εποχή (2η χιλιετία π.Χ.) 

(παραδείγματα)
Στη Νορβηγική μυθολογία, το άρμα της θεάς Sól, που σχεδιάστηκε από τους Arvak και Alsvid.
Το ηλιακό άρμα του Trundholm χρονολογείται από τη σκανδιναβική εποχή του χαλκού, 2.500 χρόνια και παραπάνω νωρίτερα από τον μύθο των Νορβηγών, αλλά συχνά συνδέεται με αυτόν.
Ο Έλληνας Ήλιος (Απόλλωνας) ιππεύει άρμα, επίσης ο Φαέθων
Ο Sol Invictus απεικόνιζε ιππέα σε quadriga (τέθριππο) -πίσω μέρος ενός ρωμαϊκού νομίσματος. Ο Vedic Surya ιππασία σε ένα άρμα με επτά άλογα (και εδώ Shri Surya Bhagvan)
Ο ίδιος ο Ήλιος συγκρίθηκε επίσης με τον τροχό, στα ελληνικά hēliou kuklos (δίσκος του ήλιου), αντίστοιχες οι ρίζες στα σανσκριτικά και αγγλοσαξονικά
Στην κινεζική κουλτούρα, το άρμα του ήλιου σχετίζεται με το πέρασμα του χρόνου. Για παράδειγμα, στο ποίημα που υποφέρει από τη βραχύτητα των ημερών, ο Li He της δυναστείας των Tang είναι εχθρικός και μάλιστα αποκλίνει προς τους θρυλικούς δράκους που έφεραν το ηλιο_άρμα ως όχημα για τη συνέχεια του χρόνου…
Θα κόψω τα πόδια του δράκου, θα μασάω τη σάρκα του δράκου | ώστε να μην μπορούν να γυρίσουν πίσω το πρωί ή να ξαπλώσουν τη νύχτα |
Αφήνονται στον εαυτό τους (και) οι παλιοί δεν θα πεθάνουν, οι νέοι δεν θα κλαίνε.

Οι ηλιακές θεότητες θεωρούνται συνήθως αρσενικές ενώ η σεληνιακή είναι θηλυκή, αλλά υπάρχει και το αντίθετο. Η κόμπρα (του Φαραώ γιου του Ρα), η λέαινα (κόρη του Ρα), η αγελάδα (κόρη του Ρα), τα κυρίαρχα σύμβολα των αρχαιότερων αιγυπτιακών θεών, ήταν γυναίκες και οι λατρείες τους παρέμειναν ενεργές.
Αργότερα ένας θεός του ήλιου (Aten) ιδρύθηκε στη δέκατη όγδοη δυναστεία πάνω από τις άλλες ηλιακές θεότητες, πριν από την εκτροπή της «εκτροπής» και το παλιό πάνθεον αποκαταστάθηκε. Όταν οι αρσενικές θεότητες συσχετίστηκαν με τον ήλιο σε αυτόν τον πολιτισμό, άρχισαν ως απόγονοι μητέρας (εκτός από τον Ρα, Βασιλιά των Θεών που γέννησε τον εαυτό του).

AiKhanoum Plate Sharp πλάκα της Κυβέλης.
Αφγανιστάν, Aï Khanoum, ιερό του ναού με εσοχές.
3ος αιώνας π.Χ. Χρυσό ασήμι, 25 εκ.
Εθνικό Μουσείο Αφγανιστάν, Καμπούλ


Στη γερμανική μυθολογία ο Ήλιος είναι θηλυκός και η Σελήνη είναι αρσενική.
Το αντίστοιχο παλιό αγγλικό όνομα είναι Siȝel, πρωτογερμανικά Sôwilô ή Saewelô.
Η παλιά γερμανική θεά του Ήλιου είναι η Sunna. Στις σκανδιναβικές παραδόσεις, η Sól έβγαινε καθημερινά στον ουρανό με το άρμα της, που τραβούσαν δύο άλογα Arvak και Alsvid (αγνώστου φύλου)
Η Sól ονομάστηκε επίσης Sunna και Frau Sunne.

Άλλοι πολιτισμοί που έχουν θεές του ήλιου είναι οι Λιθουανοί (Saulė) και Λετονοί (Saule), οι Φινλανδοί (Päivätär, Beiwe) και οι κάποιοι Ούγγροι.

Θεές του ήλιου βρίσκονται σε όλο τον κόσμο στην Αυστραλία (Bila, Walo), Ινδία (Bisal-Mariamna, Bomong, Sāvitri, Savitā, Suryā, Kn Sgni), μεταξύ των Χετταίων (Wurusemu) και Αιγυπτίων (Sekhmet), ακόμη και στα Κανάρια (Chaxiraxi | Magek), στους αυτόχθονες της Αμερικής, μεταξύ των Cherokee (Unelanuhi), Natchez (Wal Sil), Inuit (Malina) και Miwok (Hekoolas), και στην Ασία μεταξύ των Ιαπώνων (Amaterasu).

Τ' άκουσε ο ήλιος κι έφριξε | το φως το κόκκινο έριξε
Πήραν να καίγονται οι κορφές |κι όλες οι πάνω γειτονιές.
Παράπονα κι αθιβολές | γύρισε ο κόσμος τρεις φορές
Γιόμα βραδύ μεσάνυχτα | κι όλα τα δώματα ανοιχτά
Στ' αλώνια και στις εμπατές | ξυπνούν οι ελαφροΐσκιωτες
σύρνουν ανάβουνε μαλλί | στων αστεριών τη χόβολη
και τους μικρούς αγγέλους σταμ | ατάν και παίζουν αμ στραμ νταμ

Καημέ που πάρα εβάρυνες | τον κόσμο δεν εμάρανες
Τα μαύρα λεν και τ' άσπρα σου | οι άνεμοι κι όλο τα φυσούν
Κι ένα κορίτσι εννιά χρονώ | για λόγου τραγουδά ολονώ.

(ο ήλιος)
Όμορφη και παράξενη πατρίδα
Ωσάν αυτή που μου 'λαχε δεν είδα …
Ρίχνει να πιάσει ψάρια  πιάνει φτερωτά
Στήνει στη γη καράβι κήπο στα νερά
Κλαίει φιλεί το χώμα ξενιτεύεται
Μένει στους πέντε δρόμους αντρειεύεται
Κάνει να πάρει πέτρα τηνε παρατά
Κάνει να τη σκαλίσει βγάνει θάματα

Μπαίνει σ' ένα βαρκάκι πιάνει ωκεανούς
Ξεσηκωμούς γυρεύει θέλει τύραννους...

Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Μουσική: Δημήτρης Λάγιος
1η εκτέλεση Γιώργος Νταλάρας