Θα μπορούσε να ονομαστεί «βιβλιοπαρουσίαση» ή απλά
«λεύκωμα» -για εμάς αποτελεί κάτι πολύ περισσότερο.
Αίσθηση ζωής, συλλογικής παρουσίας και ενεργής-μαχητικής συμμετοχής, 40χρονη
μνήμη, κατάθεση ψυχής, στιγμές γλυκές - «στρωτές» κι άλλες με κομμένη την
ανάσα… αγωνίες και ξενύχτια, μικρές και μεγάλες κατακτήσεις, με παρόν το
προσωπικό αποτύπωμα ανάμεσα σε χιλιάδες ανώνυμα κι επώνυμα, που πορεύτηκαν στις
λεωφόρους της ταξικής πάλης με το κόκκινο λάβαρο στην καρδιά.
Με το Ρίζο, σημαία του λαού και το κουπόνι μόνιμα στο
χέρι, έστειλα στο κόμμα | δέκα μάρκα ακόμα | για τόσα όμως δεν κάνει | να χαλά
μελάνι | τα πολλά σαν πάρτε το όνομά μου βάλτε! | και πλάνο και τομέα | και με
κεφαλαία.
Ο λόγος για το κτίριο της ΚΕ του ΚΚΕ
To KKE σε όλη την Ιστορία και δράση του είχε πάντοτε “σπίτι”. Είχε θεμέλιά του την πιο πρωτοπόρα, την επιστημονική κοσμοθεωρία, που συνέλαβαν τα πιο φωτεινά μυαλά της ανθρωπότητας, και ρίζες βαθιά μέσα στην εργατική τάξη και τον λαό.
Μετά από πολλά χρόνια παρανομίας και σκληρών διώξεων σε βάρος του, το Κόμμα μας κατάφερε να χτίσει το κτίριο της Κεντρικής Επιτροπής στον Περισσό, χάρη στην προσφορά των μελών και φίλων του ΚΚΕ, τη στήριξη του εργαζόμενου λαού.
Σήμερα ανακαινίζουμε το “σπίτι του ΚΚΕ” για να συνεχίσει να αποτελεί στέγη της κεντρικής πολιτικής δραστηριότητας του Κόμματος, κέντρο του καθημερινού αγώνα για “δυνατό ΚΚΕ, νου, καρδιά και οργανωτή της εργατικής - λαϊκής πάλης για το σοσιαλισμό”. Το καθήκον της αναβάθμισης του κτιρίου θα το φέρουμε σε πέρας με μαχητικότητα και αυταπάρνηση, με τη δύναμη και τη στήριξη από τον ίδιο τον λαό.
Το κτίριο του ΚΚΕ θα μείνει όρθιο, δυνατό και αγέρωχο,
με την κόκκινη σημαία ψηλά, να κυματίζει
“παίζοντας με
τον άνεμο και προκαλώντας τον ήλιο και τα σύννεφα”.
Αθήνα Απρίλης 2021
Ο
Γενικός Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης
Κουτσούμπας
Στο 60σέλιδο «συλλεκτικό» (σε ξύλινη κασετίνα) -σελ. 10η αναφέρεται «Συγκροτήθηκε μία πολυπληθής ομάδα μηχανικών όλων των ειδικοτήτων, αρχιτεκτόνων, πολιτικών μηχανικών, μηχανολόγων, που δούλεψε συλλογικά για τον σχεδιασμό και την ανέγερση των κτιριακών εγκαταστάσεων της ΚΕ στον Περισσό».
Εκεί βρεθήκαμε από την πρώτη στιγμή, με την έμφυτη ορμή της ηλικίας και την
ακλόνητη πίστη για
την νομοτελειακή έφοδο στους ουρανούς –που ποτέ δεν χάθηκε, ούτε 20 χρόνια μετά με τις ανατροπές.
Με τις τεχνικές γνώσεις και προδιαγραφές των καιρών εκείνων, στήθηκε ένα κτιριακό
συγκρότημα –αριστούργημα, με όλους τους κανόνες της τέχνης, ενσωματώνοντας τις πιο
πρωτοπόρες τεχνολογίες, τόσο δομικές-μορφολογικές, όσο και ΗΛ|Μηχανολογικές.
Δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για τα μέλη και στελέχη του, που λίγα χρόνια πριν, καταδιωγμένα για τη δράση τους από το αστικό κράτος, γνώριζαν συλλήψεις, φυλακίσεις, βασανιστήρια και εξορίες, να χτίσουν το δικό τους σπίτι, το «σπίτι του Κόμματος», τα γραφεία της κεντρικής πολιτικής δραστηριότητάς του.
«Σε αυτό τον χώρο, απ’ τα παλιά τα χρόνια υπήρχε μεγάλο μεταξουργείο και απέναντι του μεγάλο υφαντουργείο, που το κτίριό του υπάρχει ακόμα σήμερα.
Υπήρξε τόπος άγριας εκμετάλλευσης και εργοδοτικής ασυδοσίας, συλλήψεων και κακοποιήσεων κομμουνιστών, που οργάνωσαν την πάλη, των εργατών και εργατριών.
Στον ίδιο αυτό χώρο χτίζεται σήμερα το Σπίτι του ΚΚΕ, ιδιοκτησία της εργατικής τάξης και όλου του εργαζόμενου λαού.
Συμβολίζει την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, την ακατανίκητη δύναμη των μεγάλων σοσιαλιστικών ιδανικών».
Με αυτά τα λόγια, στις 28 Ιούλη 1980, στην τελετή θεμελίωσης του κτιρίου, η συντρόφισσα Αύρα Παρτσαλίδου προσδιόρισε τον συμβολικό χαρακτήρα που είχε η επιλογή της θέσης του.
Μαζί με τις εργασίες, ξεκίνησε μία πλατιά, πανελλαδική οικονομική εξόρμηση του Κόμματος, με το κάλεσμα: «Χτίστε τα γραφεία του ΚΚΕ»!
Έτσι χτίστηκαν τα γραφεία μας
Με την εθελοντική εργασία και τα κόκκινα μεροκάματα συντρόφων οικοδόμων και τεχνικών, με την ανιδιοτελή προσφορά και οικονομική δουλειά των χιλιάδων μελών και φίλων του Κόμματος και της ΚΝΕ, τη συγκινητική στήριξη των εργαζομένων από κάθε γωνιά της Ελλάδας, αλλά και άλλες μεριές της Γης.
Το 1985 το σύνολο των εργασιών βρισκόταν στο τελικό τους στάδιο, το κτίριο είχε από καιρό τεθεί σε λειτουργία για τις ανάγκες της ΚΕ, παίρνοντας τη μορφή που διατηρεί ως σήμερα.
Ζωή του κτιρίου, η κεντρική δραστηριότητα του ΚΚΕ
Στο κεντρικό κτίριο στεγάστηκε η Κεντρική Επιτροπή με τα Τμήματά της και άλλα επιτελεία της, το Πολιτικό Γραφείο. Αργότερα, εδώ στεγάστηκε και το Κεντρικό Συμβούλιο της νεολαίας του Κόμματος, της ΚΝΕ.
Στο ίδιο οικόπεδο κατασκευάστηκε ένα ειδικά διαμορφωμένο κτίριο - ξενώνας, για να φιλοξενούνται σύντροφοι από την επαρχία αλλά και από διεθνείς αντιπροσωπείες Κομμουνιστικών Κομμάτων και Νεολαιών.
Στο κτιριακό συγκρότημα εγκαταστάθηκε και η «φωνή» του Κόμματος, τα μέσα της μαζικής διαφωτιστικής του δουλειάς.
Ο «Ριζοσπάστης» και δίπλα του ο «Οδηγητής», μετά από χρόνια παράνομης σύνταξης, έκδοσης και διανομής τους, βρήκαν τη μόνιμή τους «στέγη». Στο ίδιο κτιριακό συγκρότημα φιλοξενήθηκαν μετέπειτα οι ειδικές υποδομές και τα γραφεία του ραδιοφωνικού και τηλεοπτικού σταθμού του Κόμματος «902».
Σε αυτό το μέρος εγκαταστάθηκε η «Τυποεκδοτική», το εκδοτικό του ΚΚΕ, όπου τυπώνονταν ο «Ριζοσπάστης», εκδόσεις και έντυπα υλικά του Κόμματος.
Για να μην επιβαρυνθεί η γύρω περιοχή με θόρυβο και οχλήσεις, όλα τα μηχανήματα και ο εξοπλισμός του εκδοτικού αναπτύχθηκαν σε υπόγειους χώρους και από εκεί στηρίξανε για χρόνια την πλούσια μορφωτική και διαφωτιστική δραστηριότητα του ΚΚΕ και της νεολαίας του.
Η χωρική ενότητα των
μέσων διαφώτισης του ΚΚΕ με τις λειτουργίες της Κεντρικής Επιτροπής δεν κάλυπτε
μονάχα πρακτικούς σκοπούς. Αποτελούσε έκφραση της ιδεολογικής - πολιτικής
αναγκαιότητας το Κόμμα να προωθεί ενιαία, συλλογικά και άμεσα τις θέσεις, την
πολιτική και τις αποφάσεις του στην εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα.
Το κτιριακό συγκρότημα της ΚΕ είναι και σήμερα το κέντρο που εκπέμπει τη φωνή
του Κόμματος σε όλη την Ελλάδα και ακόμα πιο μακριά: Εδώ στεγάζονται τα
κεντρικά όργανα του Κόμματος, ο «Ριζοσπάστης» και η ΚΟΜΕΠ, εδώ και ο
«Οδηγητής», οι ιστοσελίδες μας, το πόρταλ «902.gr».
Σε επαφή και
επικοινωνία με τα κεντρικά γραφεία, κατασκευάστηκε και η εμβληματική Αίθουσα
Συνεδρίων, ένα μεγάλο αμφιθέατρο, με επιφάνεια μεγαλύτερη από 900 τμ., διαμορφωμένο
με προδιαγραφές ακουστικής και ηχομόνωσης που θεωρούνται μέχρι σήμερα
τεχνολογικά προωθημένες.
Στις κατασκευαστικές λεπτομέρειες και τεχνικές προδιαγραφές της Αίθουσας
συνέβαλαν ειδικοί επιστήμονες από τη Βουλγαρία, στο πλαίσιο της συνεργασίας
και αλληλεγγύης μεταξύ των Κομμουνιστικών Κομμάτων των δύο χωρών.
Το 1982, η Αίθουσα αυτή είχε ήδη ολοκληρωθεί, για να «υποδεχθεί» τις εργασίες του 11ου Συνεδρίου του Κόμματος, του πρώτου Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στην έδρα της ΚΕ στον Περισσό.
Από τότε μέχρι
σήμερα, με εξαίρεση το 13ο Συνέδριό του, το ΚΚΕ οργανώνει σ’ αυτήν
τη «μεγάλη Αίθουσα του Περισσού» τα Συνέδρια, τις Πανελλαδικές Συνδιασκέψεις
και τα άλλα Σώματά του.
Σε αυτήν την Αίθουσα έχει φιλοξενηθεί πλήθος Διεθνών Συναντήσεων και Διασκέψεων
Κομμουνιστικών Κομμάτων και Νεολαιών από όλο τον κόσμο.
Σε αυτήν την Αίθουσα έχουν διοργανωθεί συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις,
προβολές, βιβλιοπαρουσιάσεις, επιστημονικά συνέδρια και άλλες μεγάλες πολιτικές
- πολιτιστικές εκδηλώσεις του Κόμματος.
Μια διαδήλωση προς το μέλλον
Στον χώρο της
εσωτερικής εισόδου του «σπιτιού του Κόμματος» δεσπόζει μία εμβληματική
τοιχογραφία:
Η μεταφορά σε ψηφιδωτό του έργου του Τάσσου «Τα
παιδιά της ασφάλτου», ξυλογραφίας που ο καλλιτέχνης είχε
αφιερώσει στην επέτειο των 57 χρόνων από την ίδρυση του Κόμματος.
Την ίδια τη μεταφορά στο ψηφιδωτό, ο μεγάλος κομμουνιστής εικαστικός δεν
πρόλαβε να την επιμεληθεί, αυτή όμως υλοποιήθηκε, σύμφωνα με την επιθυμία του,
υπό την επίβλεψη της αξέχαστης ζωγράφου και συντρόφου του στη ζωή, Λουκίας
Μαγγιώρου, από δύο εκλεκτούς εικαστικούς, τον Νίκο Ευγενίδη και την Κλειώ Μακρή,
κόρη του γνωστού κομμουνιστή γλύπτη Μέμου Μακρή.
Το μνημειώδες αυτό έργο κατασκευάστηκε σε μια επιφάνεια 60 τμ. με την
παμπάλαιη βυζαντινή τεχνική, απ' ευθείας στον τοίχο. Κοσμεί την εσωτερική
είσοδο των γραφείων της ΚΕ, αξεπέραστο έργο ανεκτίμητης αξίας, σύμβολο της
κίνησης της κοινωνίας μέσα απ’ την πάλη των μαζών, της ιστορικής πορείας προς
το φωτεινό μέλλον του κομμουνισμού.
Κι αυτό το φως δεν είναι καθόλου αντικατοπτρισμός μα το δικό μας φως φιλτραρισμένο μέσα απ’ όλους τους θανάτους Γιάννης Ρίτσος
«Όταν έρχεται ο ξένος»
Στις
21 Οκτώβρη του 1994, τη νύχτα που πολλοί δρόμοι της Αθήνας είχαν μετατραπεί σε
χείμαρρους, ο ποταμός Ποδονίφτης υπερχείλισε κατακλύζοντας όλη την περιοχή του
Περισσού με τόνους νερού και λάσπης.
Τα υπόγεια επίπεδα του κτιρίου της ΚΕ, οι εγκαταστάσεις της «Τυποεκδοτικής»,
του «Ριζοσπάστη», του «902» και το Ιστορικό Αρχείο του Κόμματος πνίγηκαν στα
λασπόνερα.
Εκατομμύρια σελίδες, χιλιάδες βιβλία, σπάνια ντοκουμέντα της Ιστορίας του ΚΚΕ
και του λαϊκού κινήματος, αλλά και έργα τέχνης - προσφορές κομμουνιστών,
αγωνιστών και άλλων λαϊκών ανθρώπων - που είχαν με θυσίες διασωθεί μέσα στη
φωτιά της ταξικής πάλης, στα πεδία των ένοπλων μαχών, στα μπουντρούμια των
φυλακών, στα κολαστήρια της εξορίας, κινδύνευαν να χαθούν.
Από τις πρώτες κρίσιμες ώρες, χιλιάδες άνθρωποι, όχι
μόνο μέλη και φίλοι του Κόμματος, κατέφταναν από παντού στην έδρα της ΚΕ για να
δώσουν μια γιγάντια μάχη με τον χρόνο και τον κίνδυνο. Δούλευαν ασταμάτητα
με πρωτοβουλία, αυτοθυσία και συλλογικότητα υποδειγματική, χωρίς να νιώθουν
κόπο κι εξάντληση.
Βουλιαγμένοι ως τη μέση στο νερό, βουτούσαμε μερόνυχτα μέσα στα σκοτάδια και τη
λάσπη για να σώσουμε ακόμα κι ένα τόσο δα χαρτάκι! Γιατί όλοι καταλάβαιναν πως
το Αρχείο του Κόμματος δεν είναι απλά χαρτιά. Είναι οι χιλιάδες νεκροί μας, οι
βαθιές ρίζες μας, η γνώση και η πείρα μας, όλα όσα σήμερα μας βοηθούν να
κρατηθούμε ακέραιοι και πιο ώριμοι να ανταποκριθούμε στις νέες απαιτήσεις της
πάλης ως την τελική νίκη.
Τελικά, τα τιμαλφή της ιστορικής διαδρομής του ΚΚΕ και του λαϊκού κινήματος σώθηκαν από την καταστροφή, χάρη στην αμέριστη βοήθεια, πρακτική, υλική, οικονομική, επιστημονική, τεχνική εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων αλλά και τη συνδρομή πανεπιστημιακών και άλλων επιστημονικών ιδρυμάτων, μαζικών φορέων και οργανώσεων, Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων από όλο τον κόσμο.
Γιατί
καταλαβαίνουν ότι η ιστορία του ΚΚΕ είναι τμήμα της ιστορίας της ίδιας της
Ελλάδας.
Σήμερα,
το Αρχείο του ΚΚΕ φυλάσσεται σε ειδικό χώρο του κτιρίου της ΚΕ, με κατάλληλες
συνθήκες, ενώ συνεχίζεται η αποκατάσταση και η συντήρησή του με διαδικασίες
υψηλού επιστημονικού επιπέδου και προχωρά το κοπιαστικό έργο της ψηφιοποίησής
του.
Στο
μεταξύ, συνεχώς εμπλουτίζεται με νέα αντικείμενα και τεκμήρια, παρουσιάζεται σταδιακά
στο κοινό, αναδεικνύεται και αξιοποιείται πολύτροπα μέσα από εκδόσεις,
εκθέσεις, δημοσιεύσεις και άλλες πρωτοβουλίες του ΚΚΕ, καθίσταται προσβάσιμο
στους μελετητές και από το Ίδρυμα «Χαρίλαος Φλωράκης».
Στον ιστορικό πλούτο του Αρχείου του Κόμματος ξεχωρίζουν τα έργα τέχνης μεγάλων
δημιουργών, κομμουνιστών, αγωνιστών, που συνεχώς προσφέρονται στο Κόμμα.
Ανεκτίμητη είναι η αξία της ύστατης πράξης δημιουργών, που έδεσαν την τέχνη και
τη ζωή τους με τους μεγάλους σκοπούς του ΚΚΕ, να αφήσουν πολύ μεγάλο μέρος ή
το σύνολο του έργου τους στο Κόμμα.
Σήμερα, στο κτίριο της ΚΕ προετοιμάζεται ειδικός χώρος για την αρχειοθέτηση
και φύλαξη όλων των έργων τέχνης μας, ένα πινακοστάσιο που θα «αγκαλιάσει»
αυτήν την τόσο πολύτιμη συλλογή του Κόμματός μας.
Στις 25 Μάη, χιλιάδες λαού «πλημμύρισαν» την περιοχή γύρω από το κτίριο του Κόμματος, με το κατευόδιο: «Σύντροφε, εσύ φεύγεις οριστικά και αμετάκλητα ως φυσική, παρουσία ανάμεσά μας. Και εμείς προχωράμε μπροστά κι ας μας θεωρούν ορισμένοι αιθεροβάμονες. Περήφανοι για το ΚΚΕ, ασυμβίβαστοι στους σκοπούς του, αδιάλλακτοι στις αρχές του. Η ΚΕ σε αποχαιρετά, όλο το Κόμμα. Δε σε αποχαιρετούμε χτυπώντας τις καμπάνες όπως γίνεται συνήθως. Γιατί εσύ που πέρασες δεν είσαι ένα τραγούδι που τελείωσε».
(Από την αποχαιρετιστήρια ομιλία της σ. Αλέκας Παπαρήγα, ΓΓ της ΚΕ, εκ μέρους της ΚΕ).
Λαϊκό μέγαρο πρωτοπόρας τέχνης
Η Αίθουσα Συνεδρίων στην έδρα της ΚΕ στον Περισσό, στη 40χρονη πορεία της, φιλοξένησε ιστορικές πολιτιστικές εκδηλώσεις υψηλού αισθητικού επιπέδου ενταγμένες στην πολιτική δράση του Κόμματος.
Ο ανθός του ελληνικού καλλιτεχνικού κόσμου, καλλιτέχνες με παγκόσμια αναγνώριση, αλλά και νέοι δημιουργοί μοιράστηκαν τις ιδέες και το έργο τους με τα μέλη και τους φίλους του ΚΚΕ και ανέδειξαν την τέχνη σε κοινωνικό, πολιτικό, πολιτιστικό και αισθητικό γεγονός.
Απέδειξαν στην πράξη τον άρρηκτο δεσμό της καλλιτεχνικής δημιουργίας με τον καθημερινό αγώνα για το παρόν και το μέλλον.
Τα θεμέλια στέριωσαν τον Νοέμβρη του 1983 οι κορυφαίοι των Γραμμάτων και των Τεχνών. Στις εκδηλώσεις για τον εορτασμό των 65χρονων του ΚΚΕ ο Γιάννης Ρίτσος προκάλεσε ρίγη συγκίνησης με την απαγγελία ποιημάτων του, ενώ ο Μάνος Κατράκης συγκλόνισε απαγγέλλοντας τον «Οδηγητή» του Βάρναλη. Παρόντες ήταν ακόμη πολλοί σπουδαίοι δημιουργοί όπως οι. λογοτέχνες Δημήτρης Ραβάνης Ρεντής και Νίκος Παπανδρέου, οι συνθέτες Χρηστός Λεοντής και Μάριος Τόκος, οι σκηνοθέτες Παπαγιαννίδης, Γρηγοράτος, Τατασόπουλος, οι εικαστικοί Μαγγιώρου και Ταλογάνης. Την εκδήλωση είχε επιμεληθεί ο Λυκούργος Καλλέργης.
Η συνέχεια υπήρξε αντάξια. Η Αίθουσα Συνεδρίων της ΚΕ συνδέθηκε με εμβληματικές πνευματικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που τίμησαν με την παρουσία τους εκλεκτοί εκπρόσωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών, όπως η Έλλη Αλεξίου, ο Δημήτρης Φωτιάδης, ο Ζήσης Σκάρος, ο Ζυλ Ντασσέν, η Δέσπω Διαμαντίδου, η Ιωάννα Καρατζαφέρη, η Δήμητρα Πέτρουλα και πολλοί άλλοι.Οι συναυλίες του Χρήστου Λεοντή και του Γιάννη Μαρκόπουλου υπήρξαν μία μαγική συνάντηση της τέχνης με τους στόχους και τις αξίες του Κόμματός μας.
Φιλοξενήθηκαν όλα τα είδη μουσικής, όπως η όπερα - χοροθέατρο βασισμένη στο έργο των Κουρτ Βάιλ και Μπέρτολτ Μπρεχτ «Ο Μαρξ και τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών» σε σκηνοθεσία Ιλ. Κοντού και μουσική διεύθυνση Ν. Πατρικίου με τη συμμετοχή 30 καλλιτεχνών, και η ροκ όπερα «Γενιές σημαδεμένες», σε κείμενα του Μπρεχτ μελοποιημένα από τον Τάσο Γκρους.Οι
θεατρικές παραστάσεις της Αιμιλίας Υψηλάντη με τον θίασό
της «Αργώ» για τη διάσωση του Αρχείου του ΚΚΕ μετά τις πλημμύρες και του Τίτου Βανδή το 2003 κατάφεραν
να κάνουν την τέχνη συστατικό της
καθημερινής ζωής και της απελευθερωτικής δύναμης του ανθρώπου.
Εξάλλου, στην Αίθουσα Συνεδρίων έχουν προβληθεί οι κινηματογραφημένες παραστάσεις
«Μάνα» και «Μάνα Κουράγιο» του Μπρεχτ που έγιναν στο περίφημο θέατρο «Μπερλίνερ
Ανσάμπλ», σε σκηνοθεσία Μάνφρεντ Βέκβερτ, βασικού συνεργάτη του Μπρεχτ.
Η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ σε δύο συναυλίες που πραγματοποιήθηκαν το 1998 και το 2019, υπό τη διεύθυνση του Άλκη Μπαλτά και του μαέστρου Χρήστου Κολοβού, παρουσίασαν έργα του Μίκη Θεοδωράκη, του Σεργκέι Προκόφιεφ, του Λέοναρντ Μπερνστάιν, του Αλέκου Ξένου και του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν.
Η σημαντικότερη ελληνική συμφωνική Ορχήστρα, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του αρχιμουσικού και διευθυντή της, Βύρωνα Φιδετζή, παρουσίασε το 2008 έργα του κορυφαίου Σοβιετικού συνθέτη Ντμίτρι Σοστακόβιτς, του Αλέκου Ξένου και του Μίκη Θεοδωράκη.
Ο Θάνος Μικρούτσικος έχει αφήσει ανεξίτηλο αποτύπωμα στην Αίθουσα
Συνεδρίων. Η αρχή έγινε το 2013, όταν η μαρξιστική σκέψη και η πρωτοπόρα τέχνη
του Μπ. Μπρεχτ συνάντησαν
έναν άξιο εκφραστή τους. Δύο χρόνια, αργότερα, το 2015, ο Θάνος Μικρούτσικος
ήταν και πάλι στη σκηνή, για να φωτίσει με τις νότες του το έργο του Τούρκου
κομμουνιστή ποιητή Ναζίμ Χικμέτ.
Η τελευταία φορά που βρέθηκε στην Αίθουσα ήταν τον Δεκέμβρη του
2018, σε ένα ονειρικό μουσικό ταξίδι με οδηγό τους στίχους του Νίκου
Καββαδία.
Η υπεράσπιση και η ανάδειξη της πρωτοπόρας τέχνης, της τέχνης που τάσσεται συνειδητά με το μέλλον της κοινωνικής απελευθέρωσης είναι βασικό καθήκον του Κόμματος.
Το έργο και η προσφορά του Γιάννη Ρίτσου, του Κώστα Βάρναλη, του Μπέρτολχ Μπρεχτ, του Ναζίμ Χικμέτ και των μεγάλων μορφών της νεοελληνικής λογοτεχνίας από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και τον Μεσοπόλεμο απασχόλησαν τα πέντε Επιστημονικά Συνέδρια που πραγματοποιήθηκαν από το 2009 μέχρι το 2018.
Τα συνέδρια πλαισιώθηκαν με πολύμορφες καλλιτεχνικές δραστηριότητες, ενώ τις εργασίες τους πλούτισαν με τις εισηγήσεις τους άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών. Ανάμεσά τους ο σπουδαίος ποιητής και δοκιμιογράφος Γιάννης Δάλλας, η συγγραφέας Ρούλα Κακλαμανάκη, οι λογοτέχνες Γιάννης Παπαοικονόμου και Ζωή Βαλάση, οι πανεπιστημιακοί καθηγητές Χρίστος Αλεξίου, Βασίλης Αλεξίου, Γιώργος Ανδρειωμένος, Χαράλαμπος - Δημήτρης Γουνελάς, Αντα Κατσίκη Γκίβαλου, Ερατοσθένης Καψωμένος, Γιώργος Κεντρωτής, Γεωργία Λαδογιάννη, Άννα Λάζου, Γιώργος Μαργαρίτης, Μιχάλης Μερακλής, Βασίλης Παυλόπουλος, Γιάννης Πλάγγεσης, Γιώργος Χουρμουζιάδης και άλλοι πολλοί καλλιτέχνες, σκηνοθέτες, ηθοποιοί και μουσικοί, όπως ο Κώστας Καζάκος, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Τάσος Ψαρράς.Ξεχωριστές ήταν οι στιγμές της παρουσίας των απογόνων των κορυφαίων λογοτεχνών: ο Άλκης Πόντου, ανιψιός του Κώστα Βάρναλη, ο Κώστας Κοτζιούλας, γιος του Γιώργου Κοτζιούλα, ο Λεωνίδας Εμπειρίκος, γιος του Ανδρέα Εμπειρίκού, η Φλόγα Ανθία, κόρη του ποιητή Τεύκρου Ανθία, η Μελίνα Σιδηροπούλου, ανιψιά της Γαλάτειας Καζαντζάκη και της Έλλης Αλεξίου.
Στους χώρους του κτιρίου πραγματοποιήθηκαν εκθέσεις αρχειακού υλικού, φωτογραφίας και εικαστικών έργων που φιλοτέχνησαν κομμουνιστές, αγωνιστές κρατούμενοι στις φυλακές και τις εξορίες, από τη ζωή και την πάλη της εργατικής τάξης και την 100χρονη δράση του ΚΚΕ.
Ξεχωρίζουν το
αφιέρωμα της ΚΕ στον χαράκτη Α. Τάσσο που στηριγμένος στις
μεγάλες κατακτήσεις της τέχνης του δεν είχε ανάγκη να δανειστεί ούτε τόνους απ'
τη ζωγραφική, ούτε ματιέρες από άλλες παράπλευρες επιδιώξεις, αλλά έμεινε έτσι
ένας γνησιότατος χαράκτης.
Κι αντί να ζητήσει να στηρίξει την τέχνη του στο καινοφανές εύρημα, προτίμησε
να σπουδάσει με ένταση κι ευθύνη τα στοιχεία που κάνουν την τέχνη του, τόσο
παλιά, και τόσο καινούρια -την ανανέωση, τη ζήτησε μέσα στα όρια της τέχνης
του, όχι έξω απ' αυτήν. Τη ζήτησε εξ άλλου από το στόχο της τέχνης του, κι όχι
από την επιφοίτηση της μορφής της.
Πολλά και τα έργα σπουδαίων καλλιτεχνών, που εμπνεύστηκαν από την ιδεολογία και τους αγώνες του Κόμματος και στρατεύτηκαν πλάι του: Βασίλης Αρμάος, Γιώργης Βαρλάμος, Δημήτρης Γιολδάσης, Γιώργης Δήμου, Γιάννης Κεφαλληνός, Ζιζή Μακρή, Κώστας Μαλάμος, Δημήτρης Μεγαλίδης, Δημήτρης Οικονομίδης, Βάλιας Σεμερτζίδης, Γιώργος Σικελιώτης, Γιώργης Φαρσακίδης, Ηλίας Φέρτης κά.
Συνεχίζουμε!
Το «σπίτι του ΚΚΕ» που χτίστηκε, κρατήθηκε, στάθηκε όρθιο χάρη στη στήριξη των μελών και φίλων του ΚΚΕ, χιλιάδων εργαζομένων και λαϊκών ανθρώπων διαχρονικά, για να στεγάζει την κεντρική λειτουργία και δράση του Κόμματός μας, χρειάστηκε να συντηρηθεί και να ανακαινιστεί.
Με σεβασμό στην αρχική μορφή, τον χαρακτήρα και το ύφος του κτιρίου, ως Κόμμα πραγματοποίησε τις εργασίες που κρίθηκαν αναγκαίες και σχεδιάστηκαν από ομάδα συντρόφων μηχανικών και άλλων ειδικών. Για να συντηρηθεί και να ενισχυθεί στη φυσιολογική του «μάχη με τον χρόνο», να αντιμετωπιστούν φθορές λόγω και της ηλικίας των υλικών του.
Για να αναβαθμιστεί η έδρα μας, να αναδειχθεί η σημασία της, η υπεροχή του Κόμματός μας σε όλα τα επίπεδα.
Το 21ο Συνέδριό μας θα πραγματοποιηθεί στο ανακαινισμένο και αναβαθμισμένο κτίριό μας!
Με ένα ακόμη «κόκκινο Σάββατο» μέλη και φίλοι του Κόμματος, συνέβαλαν σήμερα στην
προετοιμασία της έδρας της ΚΕ του ΚΚΕ, ώστε να είναι όλα έτοιμα για τη μεγάλη
στιγμή, τη διεξαγωγή του 21ου Συνεδρίου του Κόμματος στις 24-27 Ιουνίου 2021.
Με καθαριότητα, βάψιμο, εργασίες σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, μετά
και την μεγάλη προσπάθεια που έγινε το προηγούμενο διάστημα για την ανακαίνιση
και αναβάθμιση του κτιρίου στον Περισσό η έδρα της ΚΕ φοράει σιγά σιγά «τα
γιορτινά» της για να υποδεχτεί τους σύνεδρους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ℹ️ Η αντιγραφή και χρήση (αναδημοσίευση κλπ) αναρτήσεων στο σύνολό τους ή αποσπασματικά είναι ελεύθερη, με απλή αναφορά στην πηγή
ℹ️ Οι περισσότερες εικόνες που αναπαράγονται σε αυτόν τον ιστότοπο είναι πρωτότυπες ή μακέτες δικές μας.
Κάποιες που προέρχονται από το διαδίκτυο, αν δεν αναφέρεται κάτι συγκεκριμένο τις θεωρούμε δημόσιες χωρίς «δικαιώματα» ©®®
Αν υπάρχει πηγή την αναφέρουμε πάντα
Τυχόν «ιδιοκτήτες» φωτογραφιών ή θεμάτων μπορούν ανά πάσα στιγμή να επικοινωνήσουν μαζί μας για διευκρινήσεις με e-mail.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ
🔻 Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.
Αν σχολιάζετε σαν «Ανώνυμος» καλό είναι να χρησιμοποιείτε ένα διακριτικό όνομα, ψευδώνυμο, ή αρχικά
🔳 ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ:
Α) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog
Β) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Γ) εκτός θέματος ανάρτησης
Δ) με ασυνόδευτα link (spamming)
Παρακαλούμε τα σχόλια σας στα Ελληνικά - όχι "Greeklings"