27 Σεπτεμβρίου 2024

Maggie Smith _Dame Μάγκι Σμιθ

Με μεγάλη θλίψη πρέπει να ανακοινώσουμε τον θάνατο στο Chelsea & Westminster της Dame Maggie Smith. Έφυγε ειρηνικά από τη ζωή στο νοσοκομείο νωρίς σήμερα το πρωί, Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου. Έντονα κλειστός άνθρωπος, ήταν μαζί με τους φίλους και την οικογένειά της στο τέλος. Αφήνει δύο γιους και πέντε αγαπημένα εγγόνια (…) Σας ευχαριστούμε για όλα τα ευγενικά σας μηνύματα και την υποστήριξή σας και σας ζητάμε να σεβαστείτε την ιδιωτική μας ζωή αυτή τη στιγμή».
                           Οι γιοι της, Toby Stephens και Chris Larkin

Η Dame Margaret Natalie Smith CH DBE (γεννημένη 28-Δεκ-1934) ήταν Βρετανίδα ηθοποιός, γνωστή για την εξυπνάδα της στους κωμικούς ρόλους, είχε μια εκτεταμένη καριέρα στη σκηνή και στην οθόνη για επτά δεκαετίες και ήταν μια από τις πιο αναγνωρίσιμες και παραγωγικές ηθοποιούς της Βρετανίας. Έλαβε πολλές διακρίσεις, συμπεριλαμβανομένων δύο Όσκαρ, πέντε βραβείων BAFTA, τεσσάρων Emmy, τριών Χρυσής Σφαίρας και ενός Tony, καθώς και υποψηφιοτήτων για έξι βραβεία Laurence Olivier. Η Smith ήταν μία από τους λίγους ερμηνευτές που κέρδισαν το Triple Crown of Acting.

Οι σημαντικότερες ταινίες της οι οποίες έχουν μείνει κλασικές και έχουν λάβει ευνοϊκές κριτικές (βλ στο τέλος αναλυτικά) θα μπορούσαμε να που με πως είναι οι: Οθέλλος (Othello, 1965), Η Δεύτερη Νιότη της Τζιν Μπρόντι (The Prime of Miss Jean Brodie, 1969), Ταξίδια με τη Θεία μου (Travels With My Aunt, 1972), Καλιφόρνια Οτέλ (California Suite, 1978), Η Σύγκρουση των Τιτάνων (Clash of the Titans, 1981), Δωμάτιο με θέα (Room with a View, 1985) κι Έγκλημα στο Γκόσφορντ Παρκ (Gosford Park, 2001) κά. Τα τελευταία χρόνια είχε συμμετάσχει και σε εμπορικότερες όπως οι: Κάπτεν Χουκ (Hook, 1991), Τρελές Αδελφές (Sister Act, 1992) και στη σειρά ταινιών Χάρι Πότερ. Εμφανίστηκε επίσης στη δραματική σειρά εποχής Downton Abbey στο ρόλο της Κοντέσας του Γκράντθαμ, Βάιολετ Κρόλεϊ για τον οποίο τιμήθηκε με Βραβείο Έμμυ. Η ηθοποιός είχε επίσης τιμηθεί από τη Βασίλισσα της Αγγλίας με τον ανώτερο τίτλο τιμής της Βρετανίας, Dame _Ντέιμ

Η Smith ξεκίνησε τη σκηνική της καριέρα ως φοιτήτρια, παίζοντας στο Oxford Playhouse το 1952, και έκανε το επαγγελματικό της ντεμπούτο στο Broadway στο New Faces του '56. Τις επόμενες δεκαετίες καθιερώθηκε (δίπλα συνήθως στην Judi Dench) ως μια από τις σημαντικότερες Βρετανίδες θεατρίνες, δουλεύοντας για το Εθνικό Θέατρο και τη Royal Shakespeare Company. Στο Broadway, έλαβε υποψηφιότητες βραβείου Tony για τις Ιδιωτικές Ζωές του Noël Coward (1975) και το Night and Day (1979) του Tom Stoppard και κέρδισε το Tony για την καλύτερης ηθοποιού για το Lettice and Lovage (1990).

Κέρδισε Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου για το The Prime of Miss Jean Brodie (1969) και Β' Γυναικείου Ρόλου για το California Suite (1978). Ήταν υποψήφια για Όσκαρ για τις ταινίες Othello (1965), Travels with My Aunt (1972), A Room with a View (1985) και Gosford Park (2001). Υποδύθηκε την καθηγήτρια Μινέρβα ΜακΓκόναγκαλ στη σειρά ταινιών Χάρι Πότερ (2001–2011). Έπαιξε επίσης στις ταινίες Death on the Nile (1978), Hook (1991), Sister Act (1992), The Secret Garden (1993), The Best Exotic Marigold Hotel (2012), Κουαρτέτο (2012) και The Lady in the Van ( 2015).

Η Smith έλαβε νέα προσοχή και διεθνή φήμη για τον ρόλο της ως Violet Crawley στο βρετανικό δράμα εποχής Downton Abbey (2010–2015). Ο ρόλος της απέδωσε τρία βραβεία Primetime Emmy (είχε κερδίσει προηγουμένως ένα για την ταινία του HBO My House in Umbria _2003). Κατά τη διάρκεια της καριέρας της έλαβε πολυάριθμα τιμητικά βραβεία, συμπεριλαμβανομένης της υποτροφίας του Βρετανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου το 1993, της Υποτροφίας BAFTA το 1996 και του Ειδικού Βραβείου Θεάτρου του Θεάτρου του Λονδίνου το 2010. Η Smith έγινε “Dame” (σσ. αντίστοιχο του “Sir”_Σερ για τους άνδρες) από τη βασίλισσα Ελισάβετ II το 1990.

Πρώιμη ζωή και εκπαίδευση

Η Μάργκαρετ Νάταλι Σμιθ γεννήθηκε στο Ίλφορντ του Έσσεξ. Η μητέρα της, Margaret Hutton, ήταν γραμματέας Σκωτσέζα από τη Γλασκώβη και ο πατέρας της, Nathaniel Smith, παθολόγος δημόσιας υγείας από το Newcastle upon Tyne, ο οποίος εργαζόταν στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας, οι γονείς της είπαν στην Smith τη ρομαντική ιστορία του πώς γνωρίστηκαν σε ένα τρένο από τη Γλασκώβη στο Λονδίνο μέσω του Νιούκαστλ. Μετακόμισε με την οικογένειά της στην Οξφόρδη όταν ήταν τεσσάρων ετών, έχοντας μεγαλύτερα δίδυμα αδέρφια, τον Άλιστερ και τον Ίαν (ο τελευταίος πήγε στην αρχιτεκτονική σχολή). Η Smith σπούδασε στο Λύκειο της Οξφόρδης τα 16 της, όταν έφυγε για να σπουδάσει υποκριτική στο Oxford Playhouse.

Καριέρα

1952–1968: Εθνικό Θέατρο

Το αρχικό καστ της Μαύρης Κωμωδίας
του Εθνικού Θεάτρου 1965.
Louise Purnell, Albert Finney, Derek Jacobi
Maggie Smith και Graham Crowden.

Το 1952, σε ηλικία 17 ετών, υπό την αιγίδα της Δραματικής Εταιρείας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ξεκίνησε την καριέρα της ως Βιόλα στο Twelfth Night στο Oxford Playhouse. Συνέχισε να παίζει σε παραγωγές στο Oxford Playhouse, συμπεριλαμβανομένων των, Cinderella (1952), Rookery Nook (1953), Cakes and Ale (1953) και The Government Inspector (1954). Την ίδια χρονιά, εμφανίστηκε στο τηλεοπτικό πρόγραμμα Oxford Accents (1954) σε παραγωγή Ned Sherrin. Το 1956 έκανε το ντεμπούτο της στο Broadway παίζοντας αρκετούς ρόλους στην επιθεώρηση New Faces του '56, στο Ethel Barrymore Theatre. Το 1957, πρωταγωνίστησε δίπλα στον Κένεθ Ουίλιαμς στη μουσική κωμωδία Share My Lettuce, γραμμένο από τον Bamber Gascoigne.

Το 1962, η Smith κέρδισε το πρώτο από τα έξι Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας Evening Standard για τους ρόλους της στα έργα του Peter Shaffer The Private Ear και The Public Eye, πάλι δίπλα στον Kenneth Williams. Τράβηξε τα βλέμματα του Laurence Olivier, ο οποίος, αφού την είδε στο The Double-Dealer στο The Old Vic, την κάλεσε να γίνει μέλος της νέας του National Theatre Company αμέσως μετά τη σύστασή της στο The Old Vic το 1962. Μαζί με τον Derek Jacobi και Michael Gambon, έγινε σύντομα θεατρίνα στο Βασιλικό Εθνικό Θέατρο τη δεκαετία του 1960. Ο Βρετανός κριτικός θεάτρου Michael Coveney έγραψε ότι κατά τη διάρκεια των οκτώ ετών της παραμονής της, η Smith ανέπτυξε μια σκληρή αντιπαλότητα με τον Olivier που έγραφε: "Ήξερε αμέσως ότι είχε γνωρίσει την ταίρι του - ότι ήταν εξαιρετική. Είπε ότι όποιος μπορεί να παίξει τόσο καλά κωμωδία μπορεί επίσης να παίξει τραγωδία και της πρόσφερε όμοια με τη Δυσδαιμόνα στον Οθέλλο του Σαίξπηρ…", "αλλά αφού μπήκε στην παρέα, δεν έγιναν εχθροί, αλλά επαγγελματίες αντίπαλοι".

Η Smith δούλεψε εκτενώς
με τον Laurence Olivier στο Βασιλικό Εθνικό Θέατρο.

Στο The Graham Norton Show το 2015, παραδέχτηκε ότι ο Olivier την είχε χαστουκίσει γερά κατά τη διάρκεια μιας παραγωγής του Othello το 1964. Εμφανίστηκε δίπλα στον Olivier ως Sylvia στο The Recruiting Officer το 1963–64 και ξανά ως Hilde στο The Ibsen's The Master Builder (Πρωτομάστορας) το 1964–65. Η ερμηνεία της το 1967 ως Beatrice στο Much Ado About Nothing, από τον Ιταλό σκηνοθέτη Franco Zeffirelli, θεωρείται ότι είναι η πρώτη βρετανική τηλεοπτική μετάδοση ολόκληρου του έργου. Η έκδοση στην οθόνη υποτίθεται ότι είχε χαθεί έως ότου ανακαλύφθηκε ένα αντίγραφο στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου στην Ουάσιγκτον, DC το 2010.

Η Smith εμφανίστηκε στην πρώτη της ταινία το 1956, σε έναν απροσδιόριστο ρόλο καλεσμένου σε πάρτι στο βρετανικό δράμα Child in the House και το 1959, έλαβε την πρώτη από τις 18 υποψηφιότητες για το Βρετανικό Βραβείο Κινηματογράφου της Ακαδημίας (British Academy Film Award) για τον ρόλο της ως Μπρίτζετ Χάουαρντ. στην ταινία Nowhere to Go, η πρώτη της ταινία στη μεγάλη οθόνη. Το 1963 εμφανίστηκε σε δεύτερο ρόλο ως Miss Dee Mead στη βρετανική δραματική ταινία The V.I.P.s με πρωταγωνιστές Richard Burton, Elizabeth Taylor και Orson Welles. Κέρδισε την πρώτη της υποψηφιότητα για Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην κινηματογραφική μεταφορά του Οθέλλου (1965) ως Δυσδαιμόνα με τους Laurence Olivier, Derek Jacobi και Michael Gambon. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου εμφανίστηκε επίσης στη βρετανική κωμωδία, Go to Blazes (1962), Jack Clayton's The Pumpkin Eater (1964) με την Anne Bancroft και τη Young Cassidy (1965) σε σκηνοθεσία Τζακ Κάρντιφ και Τζον Φορντ. Εμφανίστηκε επίσης στην αστυνομική κωμωδία του Joseph L. Mankiewicz The Honey Pot (1967) με πρωταγωνιστές τους Rex Harrison και Hot Millions (1968) δίπλα στον Peter Ustinov και ως guest-star ως Music Hall Star στη μουσική κωμωδία του Richard Attenborough Oh! What a Lovely War (1969).

1969–1979:
Άνοδος και star

Η Smith κέρδισε το Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στον ομώνυμο ρόλο της ταινίας του 1969 The Prime of Miss Jean Brodie (σσ. Η Βανέσα Ρεντγκρέιβ είχε δημιουργήσει τον ρόλο στη σκηνή στο Λονδίνο και η Ζόι Κάλντγουελ κέρδισε το βραβείο Tony καλύτερης ηθοποιού σε θεατρικό έργο, όταν έπαιξε τον ρόλο στη Νέα Υόρκη). Η Smith ξεχώρισε για την ερμηνεία της στην ταινία. Ο Dave Kehr του Chicago Reader ανέφερε ότι δίνει "μία από αυτές τις τεχνικά εκπληκτικές, συναισθηματικά μακρινές παραστάσεις στις οποίες οι Βρετανοί είναι τόσο καλοί" και ο Greg Ferrara έγραψε ότι η ταινία "είναι μία από τις καλύτερες βρετανικές της δεκαετίας"

Το 1970, έπαιξε τον ομώνυμο ρόλο στην παραγωγή του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν στο Λονδίνο για το έργο του Henrik Ibsen Hedda Gabler, κερδίζοντας το δεύτερο βραβείο Evening Standard Theatre Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας. Το 1975, πρωταγωνίστησε στην κωμωδία Noël Coward Private Lives ως Amanda Prynne στο Broadway στο 46th Street Theatre. Το έργο σε σκηνοθεσία John Gielgud έλαβε θετικές κριτικές. Ο κριτικός θεάτρου των New York Times επαίνεσε τις σωματικές κωμικές δεξιότητες του Smith, γράφοντας: "Το σώμα της Miss Smith περιστρέφεται, λυγίζει, χάνει μέτρα κάθε φορά πριν πέσει στο άλλο πόδι, καταλήγει σε μια παράλυση που θα απαιτήσει ύπνωση για να αναιρεθεί. Το αποτέλεσμα, επειδή η κατάσταση του Noel Coward είναι αστεία και επειδή η Μις Σμιθ στέλνει αυτό το ένα μικρό επιπλέον μήνυμα  υπερβολής, είναι εκρηκτικά ξεκαρδιστικό". Στα μέσα της δεκαετίας του 1970, έκανε αρκετές εμφανίσεις στο The Carol Burnett Show, ενώ το 1972, πρωταγωνίστησε ως η εκκεντρική Augusta Bertram στην ταινία του George Cukor Travels with My Aunt (Ταξίδια με τη θεία μου). Έλαβε την τρίτη της υποψηφιότητα για Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της. Εμφανίστηκε επίσης στις ταινίες Love and Pain και the Whole Damn Thing (1973) σε σκηνοθεσία Alan J. Pakula. Αυτή την εποχή επίσης  το Murder by Death (1976) με τον Vincent Canby με τους New York Times να γράφουν ότι η ταινία είχε ένα από τα "ωραιότερα, πιο δροσερά σενάρια" του Simon με τον David Niven και τη Maggie Smith "θαυμάσια ως Dick και Dora Charleston. αν και δεν έχουν αρκετά να κάνουν". Πρωταγωνίστησε επίσης ως Miss Bowers στο Death on the Nile (1978) μαζί με την Angela Lansbury, την Bette Davis, τον Peter Ustinov και τον David Niven. Το 1978, έπαιξε δίπλα στον Μάικλ Κέιν στην California Suite του Νιλ Σάιμον, υποδυόμενη μια χαμένη του Όσκαρ, για την οποία έλαβε το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου το 1978. Είναι, μέχρι σήμερα, το μόνο άτομο που κέρδισε Όσκαρ για την ερμηνεία ενός φανταστικού υποψηφίου για Όσκαρ. Για αυτόν τον ρόλο κέρδισε και το πρώτο της βραβείο Χρυσή Σφαίρα. Στη συνέχεια, ο Michael Caine όταν άκουσε ότι ο Michael Palin επρόκειτο να ξεκινήσει την ταινία The Missionary (1982) με την Smith (σσ. συμπρωταγωνιστές) υποτίθεται ότι τηλεφώνησε με χιουμοριστικό τρόπο στον Palin, προειδοποιώντας τον ότι θα έκλεβε την ταινία.

Από το 1976 έως το 1980, εμφανίστηκε σε πολλές παραγωγές στο Stratford Shakespeare Festival στο Στράτφορντ του Οντάριο και αναγνωρίστηκε πλατιά. Οι ρόλοι της περιελάμβαναν: την Κλεοπάτρα στο Anthony & Cleopatra (1976), Βασίλισσα Ελισάβετ στο Richard III (1977) και Lady Macbeth στο Macbeth (1978). Λίγα χρόνια αργότερα, θα επέστρεφε στο Broadway στο πρωτότυπο έργο του Tom Stoppard "Night and Day" ως Ruth Carson το 1979. Το έργο αφορά μια αντιπαράθεση μεταξύ Βρετανού διπλωμάτη και ενός Αφρικανού ηγέτη για μια τοπική εξέγερση έχοντας προσελκύσει μεγάλη κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης. Η σύζυγος του διπλωμάτη παρακολουθεί τη συμπεριφορά όλων των άλλων καθ' όλη τη διάρκεια. Το έργο έλαβε μικτές κριτικές με τον Walter Kerr των New York Times να επαινεί την ερμηνεία της Smith ενώ κριτικάρει τους χαρακτήρες γράφοντας: "Που μας αφήνει, θεατρικά και δραματικά, από εκεί που ξεκινήσαμε, με τη Miss Smith. Η ηθοποιός μπορεί και κάνει θαύματα _αλλά δεν μπορεί μόνη της να μετατρέψει τη νύχτα σε μέρα".

1980–1999:
Καθιερωμένη ηθοποιός

Η Smith έπαιξε σε πολλά έργα του Alan Bennett, συμπεριλαμβανομένων των Talking Heads. Για τον ρόλο της στην τηλεόραση ως Mrs Silly στο All for Love (1983) έλαβε την πρώτη από τις τέσσερις υποψηφιότητες για το τηλεοπτικό βραβείο BAFTA Καλύτερης Ηθοποιού. Το 1987, πρωταγωνίστησε ως Σούζαν στο A Bed Among the Lentils, μέρος της σειράς Talking Heads του Alan Bennett, λαμβάνοντας μια δεύτερη υποψηφιότητα για BAFTA TV. Το 1981, πρωταγωνίστησε στην ταινία Merchant Ivory Quartet μαζί με τους Alan Bates και Isabelle Adjani. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο 34ο Φεστιβάλ Καννών όπου απέσπασε θετικές κριτικές και η Smith έλαβε την έκτη υποψηφιότητά της για βραβείο BAFTA καλύτερης ηθοποιού για την ερμηνεία της ως Λόις Χάιντλερ, ενώ έπαιξε επίσης τη θεά Θέτιδα στο Clash of the Titans. Το 1982, πρωταγωνίστησε ως Daphne Castle στην ταινία μυστηρίου, Evil Under the Sun, δίπλα στους Peter Ustinov, Jane Birkin και Diana Rigg. Το επόμενο έτος, εμφανίστηκε στο Better Late Than Never μαζί με τον David Niven και τον Art Carney.

Κέρδισε τα δεύτερα βραβεία BAFTA Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας για τον ρόλο της ως Τζόις Τσίλβερς στη μαύρη κωμωδία A Private Function με τον Μάικλ Πέιλιν το 1984. Τρία γουρούνια χρησιμοποιήθηκαν στα γυρίσματα του A Private Function και όλα ονομάζονταν Betty... Ο παραγωγός Mark Shivas ενημερώθηκε από την Intellectual Animals UK ότι τα γουρούνια που χρησιμοποιούνται πρέπει να είναι θηλυκά και έξι μηνών, ώστε να μην είναι πολύ μεγάλα ή επιθετικά!!. Ωστόσο, ήταν "απρόβλεπτα και συχνά αρκετά επικίνδυνα". Κατά τη διάρκεια της μαγνητοσκόπησης μιας από τις σκηνές της κουζίνας, η Σμιθ στριμώχτηκε από ένα απ΄αυτά και χρειάστηκε να βάλει "προφυλαχτήρα" στα οπίσθιά της για να δραπετεύσει. Πρωταγωνίστησε επίσης στην ουγγρική-αμερικανική ταινία του 1984 Lily in Love με τον Christopher Plummer.

Σύμφωνα με τον βιογράφο της, αναφέρθηκε στην ταινία ως "το γκούλας" και παραδέχτηκε ότι δεν κατάλαβε την σκηνοθεσία του Ούγγρου σκηνοθέτη. Κέρδισε το 3ο και 4ο  βραβείο θεάτρου Evening Standard καλύτερης ηθοποιού, για τον ρόλο της ως Virginia Woolf in Virginia (1981) και ως Millament στο The Way of the World (1984). Πρωταγωνίστησε στην παραγωγή του 1987 στο Λονδίνο του Lettice & Lovage μαζί με τη Margaret Tyzack, λαμβάνοντας υποψηφιότητα για το βραβείο Olivier. Επανέλαβε τον ρόλο το 1990, όταν μεταφέρθηκε στο Broadway, και κέρδισε το βραβείο Tony καλύτερης ηθοποιού σε θεατρικό έργο. Το έργο γράφτηκε ειδικά για εκείνη από τον θεατρικό συγγραφέα Peter Shaffer. Στην κριτική του στους New York Times, ο Frank Rich έγραψε: "Υπάρχει μόνο μία Maggie Smith, αλλά το κοινό παίρνει τουλάχιστον τρεις από αυτήν στο Lettice & Lovage, την κωμωδία του Peter Shaffer που έφερε αυτή τη συναρπαστική ηθοποιό πίσω στο Broadway μετά από μια απρεπή μακρά απουσία _και αυτό έχει την οξυδερκή αίσθηση για να την κρατήσει κολλημένη στο επίκεντρο"

Η Smith
στο A Room with a View (1986)
του
James Ivory

Υποδύθηκε τη Charlotte Bartlett στο Merchant Ivory Production _ A Room with a View (Παράθυρο με θέα _1985). Η ταινία απέσπασε παγκόσμια αναγνώριση κερδίζοντας 8 υποψηφιότητες για Όσκαρ, συμπεριλαμβανομένης της Καλύτερης Ταινίας. Στην ταινία πρωταγωνιστούσαν οι Helena Bonham Carter, Daniel Day-Lewis, Judi Dench, Simon Callow και Denholm Elliott. Η Smith κέρδισε την πέμπτη της υποψηφιότητα για Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου και κέρδισε το 2ο βραβείο της Χρυσής Σφαίρας και το 3ο Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Α' Γυναικείου Ρόλου. Κέρδισε τα τέταρτά της βραβεία BAFTA καλύτερης ηθοποιου για τον ομώνυμο ρόλο στην ταινία του 1987 The Lonely Passion of Judith Hearne. Η Pauline Kael έγραψε: "Ο Clayton είναι μια ευχάριστη επιλογή να σκηνοθετήσει μια ταινία μελέτης χαρακτήρων για την οργή μιας γυναίκας ενάντια στην Εκκλησία για τη χαμένη ζωή της. Η πρώτη του ταινία ήταν το Room at the Top με τη Simone Signoret και έκανε τους Αθώους με τη Deborah Kerr και την Pumpkin Eater με την Anne Bancroft – ξέρει πώς να δείχνει τις θερμοκρασίες των γυναικών και τις αλληλεπιδράσεις μυαλού-σώματος τους, η Maggie Smith γίνεται η ουσία του spinster – σε κάνει να νιώθεις το φρικτό του να ξέρεις ότι είσαι διασκεδαστική φιγούρα".

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, εμφανίστηκε σε διάφορες κωμωδίες του box-office. Το 1991, ως Granny Wendy στην επιτυχημένη ταινία του Hook του Steven Spielberg, μια ταινία φαντασίας περιπέτειας βασισμένη στον χαρακτήρα του Peter Pan _με Robin Williams ως Pan, Dustin Hoffman ως Hook και η Julia Roberts ως Tinker Bell. Η ταινία ήταν μια οικονομική επιτυχία με 300 εκατομ$ στο box office. Το 1992, πρωταγωνίστησε ως Mother Superior στην κωμωδία της Woopi Goldberg Sister Act και στη συνέχειά της, Sister Act 2 _Back in the Habit (1993) _έλαβε επίσης μια τρίτη υποψηφιότητα για το βραβείο της Βρετανικής Ακαδημίας Τηλεόρασης για τον ρόλο της ως κυρία Mabel Pettigrew στην τηλεοπτική ταινία Memento Mori του 1992, και την πρώτη της υποψηφιότητα για το βραβείο Primetime Emmy για τον ρόλο της ως Violet Venable στην τηλεοπτική ταινία του 1993 PBS Suddenly, Last Summer (Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι). Το 1993, υποδύθηκε τη Λαίδη Μπράκνελ στην κωμωδία του Όσκαρ Ουάιλντ "σημασία του να είσαι έντιμος" (The Importance of Being Earnest) στο θέατρο Aldwych στο West End, λαμβάνοντας την 4η υποψηφιότητά της για το βραβείο Olivier. Την επόμενη χρονιά στο Three Tall Women του Έντουαρντ Άλμπι για το οποίο κέρδισε την αναγνώριση των κριτικών. Ο κριτικός θεάτρου Πολ Τέιλορ για το The Independent έγραψε: "Η Μάγκι Σμιθ πρέπει να γίνει αντιληπτή για να γίνει πιστευτή. Οι ξαφνικές υποχωρήσεις σε άθλια γεροντικά δάκρυα, τα απογοητευμένα, απορριπτικά χτυπήματα του χεριού της καθώς το μυαλό της ψαχουλεύει ανίκανα για ένα λάθος γεγονός. Η κωμική πονηριά με την οποία προσπαθεί να καλύψει τα κενά της, την επιθετική καχυποψία και τις στιγμές άγρυπνης θριάμβευσης – η ερμηνεία της Σμιθ, η οποία, αυτή τη στιγμή, είναι σταθερά στα up της καρικατούρας, αποτυπώνει όλα αυτά και πολλά άλλα" Έλαβε στο μεταξύ το 5ο της Evening Standard Theatre Award για την ερμηνεία της (καλύτερης ηθοποιού)

Στη συνέχεια έπαιξε στην κινηματογραφική μεταφορά του The Secret Garden (1993) σε σκηνοθεσία Agnieszka Holland. Η ταινία σημείωσε κριτική επιτυχία, με πολλούς επαίνους στην Σμιθ για την ερμηνεία της ως κυρία Μέντλοκ κερδίζοντας υποψηφιότητα για το Βραβείο Κινηματογράφου της Βρετανικής Ακαδημίας Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας. Το 1995, απεικόνισε τη Δούκισσα του Γιορκ σε μια άλλη κινηματογραφική μεταφορά, αυτή τη φορά του Ριχάρδου του ΙΙΙου του Ουίλιαμ Σαίξπηρ (1995) με πρωταγωνιστή τον Ίαν ΜακΚέλεν στον ομώνυμο ρόλο. Η ταινία προσαρμόζει την ιστορία και τους χαρακτήρες του έργου σε ένα σκηνικό βασισμένο στη Βρετανία της δεκαετίας του 1930, με τον Ρίτσαρντ να απεικονίζεται ως φασίστας που σχεδιάζει να σφετεριστεί τον θρόνο. Με συμπρωταγωνιστές Annette Bening, Jim Broadbent, Robert Downey Jr., Nigel Hawthorne και Kristin Scott Thomas. Πρωταγωνίστησε επίσης σε μια άλλη ταινία του Holland με τίτλο Washington Square (1997), παίζοντας την αθεράπευτα ανόητη θεία Lavinia Penniman. Λίγο μετά κέρδισε τα πέμπτα της βραβεία BAFTA, αυτή τη φορά για την Καλύτερη Γυναικεία Ερμηνεία, στην ταινία του 1999 Tea with Mussolini, στην οποία έπαιξε τη Lady Hester Random δίπλα στους Cher, Joan Ploughright και Judi Dench. Πρωταγωνίστησε επίσης στο The Last September δίπλα στον Michael Gambon και στην ταινία Curtain Call με τον Michael Caine την ίδια χρονιά.

Το 1996, εμφανίστηκε στην κωμωδία The First Wives Club μαζί με την Goldie Hawn, την Diane Keaton και την Bette Midler και το 1997 πρωταγωνίστησε σε ένα άλλο έργο του Albee, A Delicate Balance, δίπλα στην Eileen Atkins. Έλαβε την πέμπτη υποψηφιότητά της για το βραβείο Olivier για την ερμηνεία της ως πνευματώδης, αλκοολική Claire. Ο Ματ Γουλφ του Variety έγραψε: "Αυτή η ηθοποιός [Σμιθ] συνεχίζει να προκαλεί γέλιο εκεί που κανείς άλλος δεν θα το έκανε ποτέ... αλλά μπορεί να είναι τόσο αποκαλυπτική όταν σιωπά: παραδέχεται, με λυπημένα μάτια, ότι «ο χρόνος συμβαίνει» ή στέλνει το κοινό έξω. για το πρώτο διάλειμμα σε μια νότα καταστροφικής αγωνίας." Για την ερμηνεία της, έλαβε το έκτο βραβείο Laurence Olivier για την υποψηφιότητα καλύτερης ηθοποιού. Την ίδια χρονιά, πρωταγωνίστησε στην τηλεοπτική μεταφορά του BBC του μυθιστορήματος του Ντίκενς David Copperfield, μαζί με τον Daniel Radcliffe. Η Smith υποδύθηκε την Betsey Trotwood για την οποία έλαβε τα Βραβεία Τηλεόρασης της Βρετανικής Ακαδημίας και τις δεύτερες υποψηφιότητες για τα βραβεία Emmy Primetime.

2000–2009:
Χάρι Πότερ +...

Από το 2001 έως το 2011, έπαιξε την καθηγήτρια Minerva McGonagall στις ταινίες του Χάρι Πότερ. Smith και Robbie Coltrane, που έπαιξε τον Hagrid, είχαν ζητηθεί από τη συγγραφέα J. K. Rowling. Η Σμιθ επανενώθηκε με τον Ντάνιελ Ράντκλιφ με τον οποίο είχε πρωταγωνιστήσει στο παρελθόν στον Ντέιβιντ Κόπερφιλντ από το 1999. Εμφανίστηκε σε επτά από τις οκτώ ταινίες της σειράς που ήταν γνωστή για την πρόσληψη αξιόλογων Βρετανών και Ιρλανδών ηθοποιών, συμπεριλαμβανομένων των Richard Harris, Michael Gambon, Alan Rickman, Coltrane, Emma Thompson, Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter και Julie Walters. Είναι η 3η σειρά ταινιών με τα υψηλότερα κέρδι (7,7 δις$)

Το 2016, ενώ προωθούσε το The Lady in the Van, η Smith μοιράστηκε τις εμπειρίες της δουλεύοντας στις ταινίες του Χάρι Πότερ και με τον Άλαν Ρίκμαν. "Αυτός [ο Ρίκμαν] ήταν τόσο φοβερός ηθοποιός και αυτό ήταν τόσο φοβερό χαρακτήρα που έπαιξε, και ήταν χαρά να είμαι μαζί του. Γελούσαμε μαζί γιατί μας τελείωσαν τα πλάνα αντίδρασης. Ήταν πάντα – όταν όλα είχαν γίνει και τα παιδιά τελείωναν, γύριζαν την κάμερα και έπρεπε να κάνουμε διάφορα στιγμιότυπα αντίδρασης έκπληξης ή λύπης και πράγματα. Και λέγαμε ότι φτάσαμε στο νούμερο 200 και κάτι και δεν ξέρουμε τι να κάνουμε όταν η κάμερα ερχόταν γύρω μας. Ήταν όμως χαρά"

Το 2001, εμφανίστηκε στο βρετανικό σύνολο δολοφονίας μυστηρίου Gosford Park, το οποίο σκηνοθέτησε ο Robert Altman. Στο καστ της ταινίας συμμετείχαν οι Michael Gambon, Helen Mirren, Kristin Scott Thomas, Eileen Atkins, Emily Watson, Charles Dance, Richard E. Grant, Derek Jacobi και Stephen Fry. Η ερμηνεία της ως αγέρωχη Constance, Countess of Trentham οδήγησε στην έκτη της υποψηφιότητά της για Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου μαζί με τη Mirren. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λονδίνου το 2001, όπου έτυχε καλής κριτικής _ο Ρότζερ Έμπερτ,  της απένειμε την υψηλότερη βαθμολογία των τεσσάρων αστέρων, περιγράφοντας την ιστορία ως "ένα τόσο χαρούμενο και τολμηρό επίτευγμα, αξίζει να συγκριθεί με τις καλύτερες ταινίες του Άλτμαν"

Το 2002, πρωταγωνίστησε στην ταινία Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood μαζί με τη Sandra Bullock και την Ellen Burstyn. Την ίδια χρονιά, επανενώθηκε με την Dame Judi Dench για το θεατρικό έργο του David Hare The Breath of Life. Το 2003, έλαβε το πρώτο της βραβείο Primetime Emmy στην κατηγορία Πρωταγωνίστριας σε περιορισμένη σειρά ή ταινία για τον ρόλο της ως κυρία Emily Delahunty στην τηλεοπτική ταινία του HBO My House in Umbria. Έλαβε επίσης την 8η  υποψηφιότητά της για Χρυσές Σφαίρες για την ερμηνεία της στην τηλεοπτική ταινία. Έπαιξε επίσης με την Judi Dench στο Ladies in Lavender (2004) σε σκηνοθεσία Charles Dance _την ίδια χρονιά έκανε περιοδεία στην Αυστραλία στο Alan Bennett's Talking Heads. Ακούραστη το 2005, πρωταγωνίστησε ως Γκρέις Χόκινς στο πλευρό των Ρόουαν Άτκινσον και Κριστίν Σκοτ ​​Τόμας στη μαύρη κωμωδία Keeping Mum και εμφανίστηκε επίσης στο βρετανικό costume drama Becoming Jane (2007), μια ταινία που επικεντρώνεται στη ζωή της Jane Austen, την οποία υποδύεται η Anne Hathaway.

Το 2007 πρωταγωνίστησε σε μια αναβίωση του θεατρικού έργου του Edward Albee The Lady from Dubuque που έτρεξε στο Theatre Royal Haymarket στο West End. Ο Ντέιβιντ Μπένεντικτ του Variety επέκρινε την παραγωγή αλλά επαίνεσε τη Σμιθ, γράφοντας: "εξαίρεση είναι η Μάγκι Σμιθ, η οποία φτάνει στο τελευταίο λεπτό της πρώτης πράξης και μετά κυριαρχεί στη δεύτερη. Ωστόσο, ακόμη και ο μαγνητικά παρακολουθούμενος Smith δεν μπορεί να σώσει τη βραδιά ως σύνολο".  Το 2007 πρωταγωνίστησε επίσης σε μια άλλη τηλεοπτική ταινία του HBO, Capturing Mary μαζί με τη Ruth Wilson για την οποία ήταν υποψήφια για το τέταρτο Primetime Emmy Award. Εμφανίστηκε στη δραματική ταινία φαντασίας του Τζούλιαν Φελόους From Time to Time (από καιρό σε καιρό) το 2009. Το 2010, έπαιξε την κυρία Ντότσερτι στην ταινία κωμωδίας φαντασίας εποχής Nanny McPhee and the Big Bang δίπλα στην Emma Thompson.

2010–2015:
Downton Abbey και άλλοι ρόλοι

Από το 2010 έως το 2015, εμφανίστηκε ως Violet Crawley, Dowager Countess of Grantham, στο βρετανικό δράμα εποχής Downton Abbey. Η παράσταση έγινε πολιτιστικό φαινόμενο, με την ερμηνεία της να γίνεται αγαπημένη των θαυμαστών. Αυτός ο ρόλος της κέρδισε τρία βραβεία Primetime Emmy για τον εξαιρετικό δεύτερο γυναικείο ρόλο, καθώς και βραβείο Χρυσής Σφαίρας + τέσσερα βραβεία Screen Actors Guild. Σε μια συνέντευξη της Μαρτ-2015 με τον Joe Utichi στους The Sunday Times, η Smith ανακοίνωσε ότι η έκτη σεζόν του Downton Abbey θα ήταν η τελευταία της (στην πραγματικότητα ήταν η τελευταία σε παραγωγή).

Το 2012 έπαιξε τη Muriel Donnelly στη βρετανική κωμωδία The Best Exotic Marigold Hotel μαζί με Judi Dench, Dev Patel, Bill Nighy, Tom Wilkinson και Penelope Wilton και έλαβε θετικές έως θριαμβευτικές κριτικές (έλαβε και υποψηφιότητα για το Screen Actors Guild Award για τον ρόλο). Η ταινία έγινε έκπληξη και στα εισιτήρια μετά την διεθνή της κυκλοφορία και δημιούργησε ένα σίκουελ, το The Second Best Exotic Marigold Hotel (2015). Επίσης το 2012, η Σμιθ πρωταγωνίστησε στο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ντάστιν Χόφμαν, Quartet (Κουαρτέτο), βασισμένο στο έργο του Ρόναλντ Χάργουντ. Στην ταινία συμπρωταγωνιστούσαν οι Tom Courtenay, Pauline Collins, Billy Connolly και Michael Gambon. Έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο με θετικές κριτικές και της χάρισε μια 10η υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα. Την επόμενη χρονιά, πρωταγωνίστησε στη ρομαντική κομεντί My Old Lady (2014) μαζί με την Kristin Scott Thomas και τον Kevin Kline. Η ταινία έλαβε μέτριους κριτικούς επαίνους σύμφωνα με το Rotten Tomatoes, με την ερμηνεία όμως της Smith να ξεχωρίζει.

Συμμετείχε στην κινηματογραφημένη εκδήλωση National Theatre Live: 50 Years On Stage (2013), μαζί με πολλούς ηθοποιούς της σκηνής, συμπεριλαμβανομένων των Michael Gambon και Judi Dench. Το πρόγραμμα περιελάμβανε μια ποικιλία ζωντανών παραστάσεων από παραγωγές του Βασιλικού Εθνικού Θεάτρου των τελευταίων πέντε δεκαετιών, με κλιπ από την παραγωγή του Hay Fever του 1964 από τον Noël Coward, με πρωταγωνιστές τους Smith και Anthony Nichols, το οποίο παρουσιάζει τη Smith σεένα καταπληκτικό ζωντανό μονόλογο από το The Beaux' Stratagem του George Farquhar. Ο Μάικλ Μπίλινγκτον του The Guardian έγραψε "Προφανώς ήταν συγκινητικό να βλέπεις θρυλικούς ηθοποιούς, είτε μέσω αρχειακών πλάνα είτε μέσω ζωντανών εμφανίσεων, να επαναλαμβάνουν τις προηγούμενες επιτυχίες".

Το 2015, έλαβε ενθουσιώδεις κριτικές για την ερμηνεία της στην ταινία The Lady in the Van (2015) που έκανε το ντεμπούτο της στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο. Η Kate Muir των Times επαίνεσε την ερμηνεία της γράφοντας: "Η Smith προσφέρει μια συναρπαστική παράσταση... καθώς το έργο του Alan Bennett έρχεται στη μεγάλη οθόνη 15 χρόνια μετά την πρεμιέρα του στο Βασιλικό Εθνικό Θέατρο." Νέες υποψηφιότητες για το Βραβείο Κινηματογράφου της Βρετανικής Ακαδημίας για την ερμηνεία της. Στις 30-Οκτ-2015, η Smith εμφανίστηκε στο The Graham Norton Show του BBC, την πρώτη της εμφάνιση σε εκπομπή συνομιλίας μετά από 42 χρόνια. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής, η Smith συζήτησε την μελλοντική εμφάνισή της μαζί με τον Alex Jennings στην κωμωδία-δραματική ταινία The Lady in the Van, την οποία σκηνοθέτησε ο Nicholas Hytner.

2016–2024:
Τελευταία χρόνια

Το 2018, πρωταγωνίστησε σε ένα βρετανικό ντοκιμαντέρ με τίτλο Nothing Like a Dame, σε σκηνοθεσία Roger Michell, το οποίο τεκμηριώνει συνομιλίες μεταξύ των ηθοποιών Smith, Judi Dench, Eileen Atkins και Joan Ploughright, διάσπαρτες με σκηνές από την καριέρα τους στον κινηματογράφο και το θέατρο _η ταινία κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ ως Tea with the Dames. Ο Peter Bradshaw του The Guardian έδωσε βαθμολογία πέντε στα πέντε αστέρια, δηλώνοντάς την ως "εξωφρενικά αστεία". Ο Guy Lodge του Variety χαρακτήρισε την ταινία "πολύ απολαυστικό φεστιβάλ" αλλά ότι ήταν "δύσκολα ζωτικής σημασίας για κινηματογράφος".

§  Το 2018, η Σμιθ επανέλαβε τον ρόλο της ως Καθηγήτρια Μινέρβα ΜακΓκόναγκαλ φωνάζοντας τον χαρακτήρα στο Χάρι Πότερ: Μυστήριο του Χόγκουαρτς, ένα βιντεοπαιχνίδι ρόλων.

§  Τον Σεπτέμβριο του 2019, μια συνέχεια της σειράς Downton Abbey σε μορφή ταινίας μεγάλου μήκους βγήκε στους κινηματογράφους με τίτλο απλά, Downton Abbey. Η ταινία γνώρισε οικονομική επιτυχία και κέρδισε 194,3 εκατομ$ στο box office. Επανέλαβε τον ρόλο της ως Violet Crawley, Dowager Countess of Grantham στο ιστορικό δράμα του 2022 του Simon Curtis Downton Abbey: A New Era μαζί με τους Hugh Bonneville, Elizabeth McGovern και Michelle Dockery.

§  Τον Απρίλιο του 2019, μετά από έντεκα χρόνια απουσίας από το θέατρο, η Smith επέστρεψε στη σκηνή στο έργο του Christopher Hampton A German Life ως Brunhilde Pomsel στο Bridge Theatre του Λονδίνου. Το νέο έργο του Κρίστοφερ Χάμπτον είναι one-woman solo της Σμιθ που δίνει έναν εκτεταμένο μονόλογο ως Πόμσελ, μια ηλικιωμένη Γερμανίδα που, στα νιάτα της, εργάστηκε ως γραμματέας για τον Γκέμπελς στο Υπουργείο Προπαγάνδας (σκηνοθεσία Τζόναθαν Κεντ). Ο κριτικός θεάτρου της Variety επαίνεσε την ερμηνεία του Smith, γράφοντας: “Είναι μια παράσταση που συνδυάζει την επίγνωση της εκ των υστέρων με την αφέλεια της νιότης, αρκετά βλασφημία για να σε πιάσει απρόοπτα όταν το μέγεθος των γεγονότων ξαφνικά διαρρεύσει”. Και ο Ματ Γουλφ των New York Times: "[η ερμηνεία της Σμιθ] αντιπροσωπεύει ένα νέο υψηλό σε μια καριέρα έξι δεκαετιών χωρίς έλλειψη κορυφών" και πρόσθεσε "Το κοινό γνωρίζει ότι είναι μάρτυρας κάτι ιδιαίτερο". Η ερμηνεία της χάρισε ένα έκτο βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας Evening Standard.

§  Το 2021, πρωταγωνίστησε στη μεταφορά του ομώνυμου παιδικού βιβλίου του Ματ Χέιγκ, A Boy Called Christmas (Netflix). Η ταινία σκηνοθετήθηκε από τον Gil Kenan και πρωταγωνίστησε επίσης η Sally Hawkins, η Kristen Wiig, ο Jim Broadbent και ο Toby Jones. Το 2023, πρωταγωνίστησε ως Lily Fox σε μια ιρλανδική δραματική ταινία, The Miracle Club, με την Kathy Bates και τη Laura Linney. Η πλοκή της ταινίας περιγράφεται ως ένα “χαρούμενο και ξεκαρδιστικό” ταξίδι μιας ομάδας ταραχοποιών γυναικών της εργατικής τάξης από το Δουβλίνο, των οποίων το προσκύνημα στη Λούρδη της Γαλλίας τις οδηγεί να ανακαλύψουν τη φιλία του άλλου και τα δικά τους προσωπικά θαύματα. Η Smith πρωταγωνίστησε στην κινηματογραφική εκδοχή του A German Life του Christopher Hampton, επαναλαμβάνοντας τον ρόλο που ξεκίνησε στη σκηνή το 2019 στο Λονδίνο.
Τον Οκτώβριο του 2023, αποκαλύφθηκε ως ένα από τα πρόσωπα της προσυλλογής SS24 του Loewe.

Υποκριτική
βραβεία & κληρονομιά

Η Smith τιμήθηκε ως CBE ήδη το1970 (σσ. Commander of the Order of the British Empire … Διοικητής Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας _απονέμεται σε κάποιον που έχει εξέχοντα μικρότερο ρόλο σε εθνικό επίπεδο ή ηγετικό ρόλο σε περιφερειακό “για μια διακεκριμένη, καινοτόμο συνεισφορά σε οποιονδήποτε τομέα”) και έγινε Dame (DBE) το 1990, για υπηρεσίες στις τέχνες του θεάματος (σσ. Knight_ιππότης ή Dame ιππότις για σημαντική συμβολή σε εθνικό επίπεδο για μεγάλο χρονικό διάστημα). Στη συνέχεια έγινε μέλος του Τάγματος των Συντρόφων της Τιμής (CH) για υπηρεσίες στο δράμα (2014 Queen's Birthday Honours), η τρίτη ηθοποιός που έλαβε την τιμή, μετά την Dame Sybil Thorndike (1970) και Dench (2005).

Το 1971, ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτορας των γραμμάτων (DLitt) από το Πανεπιστήμιο του St Andrews και το 1986, της απονεμήθηκε του επίτιμου Διδάκτορα Γραμμάτων (DLitt) από το Πανεπιστήμιο του Μπαθ. Το 1994, DLitt από το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ και το 2017, τιμήθηκε με τιμητική υποτροφία στο όνομά της του Mansfield College της Οξφόρδης.

Κατά τη διάρκεια της καριέρας της αναγνωρίστηκε από την Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών ως εξής

·       38α Όσκαρ: Α' Γυναικείου Ρόλου, υποψηφιότητα για τον Οθέλλο (1965)

·       42α Όσκαρ: Α' Γυναικείου Ρόλου, νίκη, The Prime of Miss Jean Brodie (1969)

·       45α Όσκαρ: Α' Γυναικείου Ρόλου, υποψηφιότητα, Ταξίδια με τη θεία μου (1972)

·       51α Όσκαρ: Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας Β' ρόλου, νίκη για το California Suite (1978)

·       59α Όσκαρ: Α' Γυναικείου Ρόλου, υποψηφιότητα, για το A Room with a View (1986)

·       74α Όσκαρ: Α' Γυναικείου Ρόλου, υποψηφιότητα, για το Γκόσφορντ Παρκ (2001)

·       Έλαβε επίσης

§  ένα βραβείο Tony,

§  τέσσερα Primetime Emmy Awards,

§  πέντε Βραβεία Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου,

§  τρία Χρυσής Σφαίρας και

§  πέντε Screen Actors Guild Awards.

·       Το 1993, της απονεμήθηκε το Ειδικό Βραβείο BAFTA από τη Βρετανική Ακαδημία Τεχνών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης.

·       Το 1996, η ίδια Βρετανική Ακαδημία απένειμε την υποτροφία BAFTA, την υψηλότερη τιμή που μπορεί να απονείμει

·       Στα Βραβεία Laurence Olivier το 2010, τιμήθηκε με το Ειδικό Βραβείο Θεάτρου του Λονδίνου.

·       Το 2013, της απονεμήθηκε το Evening Standard Icon Award_ επίσης

·       Βραβείο Σαίξπηρ από το Ίδρυμα Άλφρεντ Τόπφερ του Αμβούργου το 1991.

·       Η Smith έγινε μέλος του Βρετανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου ως αναγνώριση της εξαιρετικής συνεισφοράς της στον κινηματογραφικό πολιτισμό το 1992.

·       Εκλέχτηκε στο Αμερικανικό Θέατρο Hall of Fame το 1994.

·       Το 1995 τιμήθηκε με Βραβείο Lifetime Achievement από τις γυναίκες στον κινηματογράφο και την τηλεόραση στη Βρετανία

·       Το 1999, η Smith έλαβε το Βραβείο William Shakespeare για το Κλασικό Θέατρο (The Will Award) που απονεμήθηκε από την Shakespeare Theatre Company στην Ουάσιγκτον, D.C., ως αναγνώριση της σημαντικής συμβολής της στο κλασικό θέατρο στις ΗΠΑ.

·       Το 2014 εισήχθη στο Actors Hall of Fame.

§  Είχε επίσης ένα αστέρι στη Λεωφόρο των Αστέρων του Λονδίνου έως ότου το 2006 καταργήθηκε ο θεσμός.

·       Το 2012 τιμήθηκε με το βραβείο Legacy του Φεστιβάλ Σαίξπηρ του Στράτφορντ (της τα απένειμε ο Κρίστοφερ Πλάμερ)

·       Το 2016, η Smith τιμήθηκε με το Βραβείο Critics' Circle Award for Distinguished Service to the Arts και _την ίδια χρονιά, της απονεμήθηκε το μετάλλιο Bodley από τις Bodleian Libraries του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης σε αναγνώριση της εξαιρετικής προσφοράς της στις τέχνες του θεάματος.

Προσωπική ζωή

Η Smith παντρεύτηκε τον ηθοποιό Robert Stephens το 1967 και απέκτησαν δύο γιους, τους ηθοποιούς Chris Larkin (γεν. 1967) και Toby Stephens (γεν. 1969). Χώρισαν το 1975 και ξαναπαντρεύτηκε τον θεατρικό συγγραφέα Άλαν Μπέβερλι Κρος (1975) και παρέμειναν μαζί μέχρι τον θάνατό του το 1998. Όταν ρωτήθηκε το 2013 αν ήταν μοναχική, απάντησε “φαίνεται λίγο άσκοπο, να συνεχίζει κανέις μόνος του, και να μην δεν έχει κάποιον να μοιραστεί”

Τον Ιανουάριο του 1988, η Smith διαγνώστηκε με τη νόσο του Graves, για την οποία υποβλήθηκε σε ακτινοθεραπεία και οπτική χειρουργική επέμβαση (σσ. Η νόσος Γκρέιβς είναι η πιο συχνή μορφή θυρεοτοξίκωσης και μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία, πιο συχνά στις γυναίκες και καλείται έτσι προς τιμήν του Robert Graves, ο οποίος παρείχε μια από τις πρώτες λεπτομερείς περιγραφές της διαταραχής αυτής, στις αρχές του 19ου αιώνα. Είναι μια “αυτοάνοση” ασθένεια, που προκαλεί την υπερπαραγωγή θυρεοειδικών ορμονών και διόγκωση του θυρεοειδή. Οι πιθανές αιτίες μπορεί να είναι ιογενείς ή βακτηριακές λοιμώξεις, αλλά και γενετικές).
Το 2007 η Sunday Telegraph αποκάλυψε ότι η Smith είχε διαγνωστεί με καρκίνο του μαστού, αλλά το 2009 αναφέρθηκε ότι είχε ανάρρωση πλήρως.

Γερνώντας το 2016, είπε στο NPR ότι ως ηθοποιός χαρακτήρων, rather than a "dish", μπόρεσε να γεράσει σε ρόλους ως μητέρα και γιαγιά, ενώ εξακολουθούσε να αναπτύσσει τα ταλέντα της αντί να τα χάνει (σσ. than a "dish", σε ελεύθερη μετάφραση “προτιμώ χίλιες φορές να αντιμετωπίζω τον θάνατο παρά να πλένω πιάτα”). Ο συνεντευκτής σημείωσε ότι η Σμιθ είχε, στην πραγματικότητα, ονομαστεί "an undeniable dish" πρωταγωνιστώντας στο Μπρόντγουεϊ ήση από τη 10ετία του 1960.

Φιλανθρωπικό έργο: Το 2011, Smith πρόσφερε την υποστήριξή της για τη συγκέντρωση των 4,6 εκατομ.NZ$ για να βοηθήσει στην ανοικοδόμηση του Court Theatre στο Christchurch της Νέας Ζηλανδίας, μετά τον σεισμό το 2011 που προκάλεσε σοβαρές ζημιές στην περιοχή. Το 2012, έγινε προστάτης της Διεθνούς Ένωσης Γλαυκώματος, ήταν επίσης προστάτης του Oxford Playhouse, όπου ξεκίνησε για πρώτη φορά τη λαμπρή καριέρα της. Επίσης αντιπρόεδρος του Chichester Cinema στο New Park και αντιπρόεδρος του Royal Theatrical Fund που παρέχει υποστήριξη σε μέλη “ψυχαγωγικού επαγγέλματος” που δεν μπορούν να εργαστούν λόγω ασθένειας, τραυματισμού ή αναπηρίας.
Το 2013, συνεισέφερε …ένα καλικάντζαρο που είχε διακοσμηθεί προσωπικά από αυτήν, σε μια δημοπρασία για τη συγκέντρωση χρημάτων για την εκστρατεία της Βασιλικής Εταιρείας Οπωροκηπευτικών για τη Σχολική Κηπουρική και το 2020, ενώθηκε με τους Kenneth Branagh, Judi Dench, Derek Jacobi και Ian McKellen για μια συνομιλία στο Zoom με τίτλο For One Knight Only, για τη φιλανθρωπική οργάνωση Acting for Others. Ο Branagh περιέγραψε την ομάδα ως “το μεγαλύτερο κουαρτέτο σαιξπηρικών ηθοποιών στον πλανήτη”, καθώς μιλούσαν για τα υψηλά και τα χαμηλά της καριέρας τους.
Tο 2021, εμφανίστηκε σε μια εκδήλωση ροής μαζί με την Kathleen Turner. Η εκδήλωση ήταν για την υποστήριξη του Βασιλικού Θεατρικού Ταμείου, το οποίο παρέχει υποστήριξη σε όσους έχουν εργαστεί στον κλάδο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ℹ️ Η αντιγραφή και χρήση (αναδημοσίευση κλπ) αναρτήσεων στο σύνολό τους ή αποσπασματικά είναι ελεύθερη, με απλή αναφορά στην πηγή

ℹ️ Οι περισσότερες εικόνες που αναπαράγονται σε αυτόν τον ιστότοπο είναι πρωτότυπες ή μακέτες δικές μας.
Κάποιες που προέρχονται από το διαδίκτυο, αν δεν αναφέρεται κάτι συγκεκριμένο τις θεωρούμε δημόσιες χωρίς «δικαιώματα» ©®®
Αν υπάρχει πηγή την αναφέρουμε πάντα

Τυχόν «ιδιοκτήτες» φωτογραφιών ή θεμάτων μπορούν ανά πάσα στιγμή να επικοινωνήσουν μαζί μας για διευκρινήσεις με e-mail.


ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

🔻 Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.
Αν σχολιάζετε σαν «Ανώνυμος» καλό είναι να χρησιμοποιείτε ένα διακριτικό όνομα, ψευδώνυμο, ή αρχικά

🔳 ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ:

Α) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog
Β) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Γ) εκτός θέματος ανάρτησης
Δ) με ασυνόδευτα link (spamming)

Παρακαλούμε τα σχόλια σας στα Ελληνικά - όχι "Greeklings"