05 Απριλίου 2023

Night & the City👀 _Η νύχτα και η πόλη που ποτέ δεν κοιμάται

 

Χτες Τρίτη 4-Απρ η ΕΡΤ2 μας έκανε τη χάρη να μας δείξει μια πολύ αξιόλογη ταινία _μπορείτε να τη δείτε μέσα από το Ertflix –έως Τρ. 11-Απρ.

Αρχές δεκαετίας 1990. Είναι η εποχή που ο πλέον έχει χτίσει τεράστια φήμη ερμηνεύοντας ρόλους που σχετίζονται με τον υπόκοσμο, με την Τζέσικα Λάνγκ να ενσαρκώνει τη σοφιστικέ πλευρά της θηλυκότητας στο σινεμά.

Πρόκειται για μια αμερικανική νεο-νουάρ αστυνομική ταινία του 1992 ριμέικ του ομώνυμου _ανώτερου κατά τη γνώμη μας, φιλμ του 1950 που είχε σκηνοθετήσει ο, στην ίδια προσαρμογή του μυθιστορήματος του Τζέραλντ Κερς του 1938 (διασκευάστηκε για τη μεγάλη οθόνη από τους Όστιν Ντέμπστερ, Γουίλιαμ Ε. Γουότς και Τζο Άισινγκερ), με πρωταγωνιστές τους Ρίτσαρντ Γουίντμαρκ, Τζιν Τίρνεϊ και Γκούγκι Γουΐδερς Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τζέραλντ Κερς,

Ο Χάρι Φάμπιαν είναι ένας πολυλογάς δικηγόρος από τη Νέα Υόρκη που συχνάζει στο μπαρ Boxers που ανήκει στον Φιλ και την σύζυγό του Έλεν. Ο Χάρι έχει σχέση με την Έλεν, που ονειρεύεται να στήσει το δικό της μπαρ και να αφήσει τον άντρα της.

Ενώ χάνει μια υπόθεση από έναν τοπικό μαφιόζο ο Φάμπιαν μυρίζει το μέλλον του σε ένα γυμναστήριο πυγμαχίας και αποφασίζει να γίνει ιμπρεσάριος. Για προστασία από τον μαφιόζο, στρατολογεί τον μεγαλύτερο αδερφό του αφεντικού ως συνεργάτη, κλείνει αίθουσα, παραγγέλνει αφίσες. Σύντομα χρωστάει και περιμένει τη μεγάλη βραδιά για να πάρει τα μετρητά. Η αγαπημένη του θέλει να αφήσει τον άντρα της, γι’ αυτό χρειάζεται τη βοήθεια του Φάμπιαν. Ο μαφιόζος προκαλεί μπελάδες. Μπορεί ο Φάμπιαν να τα καταφέρει όλα;

Σκηνοθεσία: Ίρβιν Γουίνκλερ
Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ ντε Νίρο, Τζέσικα Λάνγκ, Τζακ Γουόρντεν, Άλαν Κινγκ, Ρίτσαρντ Πράις, Κλιφ Γκόρμαν


Η Νύχτα και η Πόλη
Night and the City_1950

Ο Χάρι Φέιμπιαν (Ρίτσαρντ Γουίντμαρκ) είναι ένας τζογαδόρος με φιλόδοξα σχέδια τα οποία ποτέ δεν πραγματοποιούνται. Ο Χάρι συζεί με την υπομονετική φιλενάδα του Μαίρη (Τζιν Τίρνεϊ), στην οποία υπόσχεται γάμο όταν πιάσει την καλή.

Όταν κάποια μέρα συναντά το διασημότερο παλαιστή ελληνορωμαϊκής πάλης, τον Έλληνα Γκρεγκόριους (Στανισλάου Μπίζκο) καταστρώνει ένα σχέδιο με βάσει του οποίο θα μπορέσει να συγκεντρώσει δύναμη στα χέρια του, ώστε να αναλάβει τον έλεγχο της πάλης στο Λονδίνο. Καταφέρνει λοιπόν να κερδίσει την εμπιστοσύνη του καλόκαρδου γέρου, ο οποίος είναι απογοητευμένος με τον τρόπο με τον οποίο ο γιος του Κρίστο (Χέρμπερτ Λομ) προωθεί την πάλη στην Αγγλία. Ο Φέιμπιαν θα πρέπει να υπερβεί πολλά εμπόδια ώστε το σχέδιο του να πετύχει, ανάμεσα σε αυτά είναι ο Κρίστο και τον Φίλιπ Νόζρος (Φράνσις Λ. Σάλιβαν), το αφεντικό του στο νυχτερινό κέντρο το οποίο εργάζεται που τον ζηλεύει λόγω του γεγονότος ότι η σύζυγός του Έλεν (Γκούγκι Γουίδερς) είναι ερωτευμένη μαζί του.

Κάποια στιγμή η τύχη φαίνεται να ευνοεί τον Χάρι μέχρι τη στιγμή που ένα αναπάντεχο γεγονός πρόκειται να φέρει τη ζωή του σε κίνδυνο.

Σωστό είναι να ξεκινήσουμε με τους φωτισμούς! Δε θέλω να πω πως είναι το άλφα και το ωμέγα της ταινίας, σίγουρα, όμως, είναι ένα από τα καθοριστικά στοιχεία της τα οποία την κάνουν να απαιτεί το σεβασμό μας. Από το «Εργαστήρι του Δρ. Καλιγκάρι» (1919), του Ρόμπερ Βίνε, μέχρι τις μέρες μας, ο εξπρεσιονισμός, όσες φορές χρησιμοποιήθηκε σωστά στο κινηματογράφο, έφερε θαυμάσια αποτελέσματα. Δημιούργησε έναν εξαιρετικά εκφραστικό κόσμο, προσέφερε δυνατά συναισθήματα.
Η ταινία του Ζυλ Ντασσέν «Η Νύχτα και η Πόλη» (1950) με τη βοήθεια, βέβαια, του εξαιρετικού διευθυντή φωτογραφίας Μουτζ Γκρινμπάουμ, παρουσιάζει ένα «φανταστικό» Λονδίνο (υποκειμενικό) το οποίο, όμως, είναι βαθιά «πραγματικό» (αντικειμενικό), αφού φαίνεται το «εσωτερικό» του, φαίνεται η «ψυχή» του.

Δείτε την κριτική του Ριζοσπάστη

Φιλμ νουάρ βασισμένο _όπως είπαμε, στο ομώνυμο αστυνομικό μυθιστόρημα του Γκέραλντ Κερς, που θεωρείται από πολλούς ως το πρώτο μεγάλο αριστούργημα του Ζυλ Ντασέν.

Η ταινία γυρίστηκε σε μια περίοδο που ο σκηνοθέτης αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα στις Η.Π.Α., της οποίας η κυβέρνηση και ο γερουσιαστής ΜακΚάρθι είχαν ξεκινήσει το κυνήγι των μαγισσών, βάσει του οποίου γίνονταν ανακρίσεις στο χώρο του θεάματος και μη προκειμένου να αναγνωριστούν άτομα τα οποία είχαν αριστερές πεποιθήσεις ή αποτελούσαν μέλη του Κομμουνιστικού Κόμματος.


Γνωστή η ιστορία με τον Ελία Καζάν που “αναγκάστηκε” να καταδώσει ακόμη και άσχετους με το Κομμουνιστικό Κόμμα. Μάλιστα βάσει των μαρτυρίες του και άλλων θεσπίστηκε η μαύρη λίστα του Χόλιγουντ και όσοι συμπεριλαμβάνονταν σε εκείνη αποκλείονταν από κάθε εργασία στον κινηματογράφο και τα θέατρα, οδηγούμενοι στην επαγγελματική και προσωπική εξόντωση.

Ο Ντασέν που ήταν ένας από τους υπόπτους, πριν ακόμη ξεκινήσει το κυνήγι, προειδοποιήθηκε από το διευθυντή της 20th Century Fox Ντάριλ Ζάνουκ ο οποίος για να τον βοηθήσει να αποφύγει τις ανακρίσεις τον έστειλε στην Αγγλία για να γυρίσει τη διάσημη και τελευταία αμερικανική του ταινία. Χρόνια αργότερα ο Ντασέν αποκάλυψε σε συνέντευξή του ότι δεν διάβασε το μυθιστόρημα στο οποίο βασιζόταν η ταινία, επίσης είπε ότι αναγκάστηκε να αναθέσει τον ρόλο της Μαίρη στην Τζιν Τίρνεϊ, ως εκδούλευση στην 20ty Century Fox και τον Ζάνουκ, ο οποίος ανησυχούσε για την κατάσταση της ψυχικής της υγείας (προβλήματα στην προσωπική της ζωή την είχαν φέρει στα πρόθυρα της τρέλας και μερικά χρόνια αργότερα η Τίρνεϊ επρόκειτο να νοσηλευτεί σε ψυχιατρική κλινική).

Η ταινία γυρίστηκε στο Λονδίνο (τα εσωτερικά γυρίσματα έγιναν στα στούντιο Shepperton), με διαφορές στη μουσική και στο τέλος της.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ℹ️ Η αντιγραφή και χρήση (αναδημοσίευση κλπ) αναρτήσεων στο σύνολό τους ή αποσπασματικά είναι ελεύθερη, με απλή αναφορά στην πηγή

ℹ️ Οι περισσότερες εικόνες που αναπαράγονται σε αυτόν τον ιστότοπο είναι πρωτότυπες ή μακέτες δικές μας.
Κάποιες που προέρχονται από το διαδίκτυο, αν δεν αναφέρεται κάτι συγκεκριμένο τις θεωρούμε δημόσιες χωρίς «δικαιώματα» ©®®
Αν υπάρχει πηγή την αναφέρουμε πάντα

Τυχόν «ιδιοκτήτες» φωτογραφιών ή θεμάτων μπορούν ανά πάσα στιγμή να επικοινωνήσουν μαζί μας για διευκρινήσεις με e-mail.


ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

🔻 Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.
Αν σχολιάζετε σαν «Ανώνυμος» καλό είναι να χρησιμοποιείτε ένα διακριτικό όνομα, ψευδώνυμο, ή αρχικά

🔳 ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ:

Α) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog
Β) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Γ) εκτός θέματος ανάρτησης
Δ) με ασυνόδευτα link (spamming)

Παρακαλούμε τα σχόλια σας στα Ελληνικά - όχι "Greeklings"