Η καρδιά της νεολαίας που
προβληματίζεται, ονειρεύεται, τολμά και αγωνίζεται για έναν καλύτερο κόσμο
χτυπάει στο πάρκο Τρίτση.
Εδώ που για δεύτερη μέρα οι εκδηλώσεις
του 47ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» αποτελούν σάλπισμα
αντεπίθεσης στη νεολαία, για τους αγώνες που έχει μπροστά της, μαζί με την
εργατική τάξη και τον λαό.
Εδώ δίνουν ραντεβού χιλιάδες
νέοι από όλη την Αττική που θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο, για ένα καλύτερο
μέλλον, για την κοινωνία των σύγχρονων αναγκών και ξέρουν ότι αυτό θα το
πετύχουν όταν συναντηθούν με την πρωτοπόρα δράση και την πολιτική του ΚΚΕ.
Νέοι και νέες, μαθητές, φοιτητές, νέοι εργαζόμενοι αλλά και άνθρωποι κάθε
ηλικίας πλημμυρίζουν κάθε γωνιά της κόκκινης πολιτείας. Δίνουν ζωντάνια σε κάθε
σκηνή και στέκι, συζητούν, περιηγούνται στις μοναδικές εκθέσεις, διασκεδάζουν
και ενώνουν τη φωνή τους, στέλνοντας τη δική τους μαζική απάντηση μέσα από τη
μεγάλη αυτή γιορτή. Παίρνουν ανάσα, δύναμη και κουράγιο για τις μεγάλες μάχες
που είναι μπροστά.
Με όλα τα μέτρα προστασίας
Η KNE έχει λάβει όλα τα μέτρα προστασίας της υγείας, τα οποία οι επισκέπτες τηρούν και αναγράφονται σε ταμπλό σε αρκετά σημεία του πάρκου, ενώ ακούγονται και από τα μεγάφωνα. Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική, η χρήση αντισηπτικού για τα χέρια είναι συχνή, τηρούνται οι αποστάσεις, ενώ στις εκδηλώσεις οι θεατές είναι καθήμενοι.
Η πρώτη μέρα, που ήταν μια ανάσα αγώνα και αισιοδοξίας, δίνει τη
σκυτάλη στις πλούσιες και ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις της δεύτερης.
Γιατί 47 χρόνια τώρα η μεγάλη γιορτή της
νεολαίας, γίνεται όλο και καλύτερη, όλο και πιο όμορφη, όλο και πιο μαζική.
Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δ. Κουτσούμπας, βράβευσε την Ελληνική Γυμναστική Ομοσπονδία για την συμμετοχή των
αθλητριών και των αθλητών της στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή».
Συγκεκριμένα, τον Δημήτρη Τσέγκελη και Ελένη Τζαβάρα,
μέλη του ΔΣ της Ελληνικής Γυμναστικής Ομοσπονδίας.
Δεκάδες αθλήτριες και αθλητές της Ελληνικής Γυμναστικής Ομοσπονδίας,
κάνουν επίδειξης των αθλημάτων Ενόργανης, Αεροβικής, Ακροβατικής
Γυμναστικής και Γυμναστικής για όλους.
Σε χιλιάδες χέρια ο «Ριζοσπάστης» και ο «Οδηγητής»
Ο «Ριζοσπάστης» μέσα από τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ έχει φτάσει σε χιλιάδες
χέρια επισκεπτών, πολλοί από τους όποιους ήρθαν σε επαφή με τις σελίδες του για
πρώτη φορά. Με όλους αυτούς έχει δοθεί ένα άτυπο «ραντεβού» για το επόμενο
Σαββατοκύριακο με το φύλλο του «Ριζοσπάστη», στο οποίο θα δημοσιευτεί το
Κάλεσμα της ΚΕ για αγωνιστική συμπόρευση με το ΚΚΕ.
Επιπρόσθετα, οι δυνάμεις της ΚΝΕ δίνουν όλες τις δυνάμεις τους ώστε με ορόσημο
την ολοκλήρωση του Φεστιβάλ να εξαντληθεί το τεύχος Σεπτέμβρη του «Οδηγητή»,
που επίσης έχει φτάσει ήδη σε δεκάδες νέους και νέες.
Έτσι, δεν είναι περίεργο ότι σε κάθε γωνιά του Φεστιβάλ τις πρώτες δύο μέρες
ξεχώρισε η παρουσία του «Ριζοσπάστη» και του «Οδηγητή» στα Στέκια, στις
εκδηλώσεις, στην αγκαλιά των μελών του Κόμματος και της ΚΝΕ, στην τσέπη του
παντελονιού, στο καρότσι του παιδιού των νέων ζευγαριών, στις σχολικές τσάντες.
Τα συνεργεία εξορμήσεων, με πείσμα και άμιλλα μεταξύ τους, διακινούν πλατιά τα
κομματικά έντυπα σε όσους συμμετέχουν στις εκδηλώσεις.
Τέλος, οι πολλές εγγραφές συνδρομητών και οι ανανεώσεις συνδρομών που μέχρι
τώρα έχουν σημειωθεί στον «Ριζοσπάστη» και στην ΚΟΜΕΠ διαμορφώνουν τη
δυνατότητα, με την απαραίτητη ώθηση από τις Κομματικές Οργανώσεις, την τελευταία
μέρα του Φεστιβάλ να συντελεστεί σημαντικό βήμα, ώστε μετά τον Σεπτέμβρη να
υπάρχει ένα διευρυμένο δίκτυο συνδρομητών.
Βήμα καταγγελίας της ελληνικής εμπλοκής το Στέκι για τους Νέους
Στρατευμένους
Τα δικαιώματα των στρατευμένων δεν σταματούν έξω από τις πύλες των
στρατοπέδων και αυτό είναι κάτι που αναδεικνύεται από το περίπτερο που
λειτουργεί στο Στέκι για τους Νέους Στρατευμένους, όπου δίνουν το «παρών»
φαντάροι συζητώντας και ανταλλάσσοντας πείρα για τη θητεία τους. Εκεί
φιλοξενείται και η ιστοσελίδα alt.gr, που καθημερινά δίνει τη μάχη της
ενημέρωσης για τον χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.
Από το Στέκι διακινείται η έκδοση «Φύλλο Πορείας», καθώς και άλλα υλικά, όπως
αυτό με τα υλικά από την τηλεδιάσκεψη του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρη
Κουτσούμπα, με το ΔΣ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Στρατιωτικών.
Η μείωση της θητείας, αλλά και διεκδικήσεις όπως η κάλυψη του κόστους της είναι
βασικά ζητήματα που προβάλλονται από τα ταμπλό του χώρου, ενώ καταγγέλλεται η
μετατροπή της χώρας σε αμερικανοΝΑΤΟικό ορμητήριο και στόχο των ιμπεριαλιστικών
σχεδιασμών, όπως με την κατάπτυστη Συμφωνία για τις Βάσεις, και διατυπώνεται το
αίτημα απεμπλοκής της χώρας από τους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς.
Ακόμα, υπάρχουν ειδικές αναφορές στα προβλήματα του προσωπικού στις Ένοπλες
Δυνάμεις και στα Σώματα Ασφαλείας, ενώ οι επισκέπτες μπορούν να γνωρίσουν τις
θέσεις και τις διεκδικήσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για τα παραπάνω.
Αποχαιρετισμός στον Μίκη, που σημάδεψε την ιστορία των Φεστιβάλ της ΚΝΕ
Αφιερωμένη στον μεγάλο μουσικοσυνθέτη η τρίτη μέρα των εκδηλώσεων
Η ΚΝΕ και το 47ο Φεστιβάλ αποχαιρετούν τον σπουδαίο μουσικοσυνθέτη Μίκη
Θεοδωράκη. Η ιστορία των Φεστιβάλ μας έχει σημαδευτεί από τη μουσική
και τα τραγούδια του.
«Το Φεστιβάλ ΚΝΕ - "Οδηγητή" καθιερώθηκε ως ο μεγαλύτερος πολιτικός
και πολιτιστικός σταθμός με την καθοριστική συμβολή του Μίκη. Ο ίδιος το τίμησε
πολλές φορές με την παρουσία του, από τα πρώτα Φεστιβάλ έως σήμερα, βάζοντας
την ανεξίτηλη σφραγίδα του. Ο Μίκης Θεοδωράκης έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη
δημιουργία του έντεχνου ελληνικού λαϊκού τραγουδιού, αποτελώντας σημαντικό
κεφάλαιο του σύγχρονου νεοελληνικού πολιτισμού, με παγκόσμια μάλιστα επιρροή.
Εβαλε στα χείλη του λαού και της νεολαίας, στα σπίτια χιλιάδων λαϊκών ανθρώπων,
στίχους μεγάλων ποιητών, μεταξύ άλλων του κορυφαίου κομμουνιστή ποιητή Γιάννη
Ρίτσου. Παίρνουμε τη σκυτάλη για να μάθουν τα επόμενα μέλη και φίλοι της ΚΝΕ,
κάθε νέος αγωνιστής το τεράστιο έργο του Μίκη, που είναι συνώνυμο της ίδιας της
Ιστορίας του λαού μας. Θα πορευόμαστε με τις μουσικές του, ώσπου να σημάνουν οι
καμπάνες της κοινωνικής απελευθέρωσης! Αθάνατος!».
Τα παραπάνω ακούγονται από τα μεγάφωνα σε όλο τον χώρο του Φεστιβάλ, που η
αυριανή τρίτη μέρα του είναι αφιερωμένη στον μεγάλο συνθέτη. Μια δέσμευση και
ένα ευχαριστώ στον μεγάλο Μίκη. Και μια υπόσχεση ότι το ανεξάντλητο έργο του θα
φροντίσουν να ανοιχτεί διάπλατα σε κάθε νέο και νέα.
Μαζική καταγγελία της συμφωνίας Ελλάδας - ΗΠΑ για τις στρατιωτικές βάσεις
Κείμενο υπογραφών ενάντια στη συμφωνία Ελλάδας - ΗΠΑ για τις στρατιωτικές
βάσεις διακινείται σε όλους τους χώρους του Φεστιβάλ, με τους επισκέπτες να
δηλώνουν την αντίθεσή τους στην εμπλοκή της χώρας στα ιμπεριαλιστικά σχέδια που
μυρίζουν μπαρούτι.
«Εκφράζουμε τη μεγάλη ανησυχία μας και
την έντονη καταδίκη μας για την ανανέωση της "Συμφωνίας Αμοιβαίας
Αμυντικής Συνεργασίας Ελλάδας - ΗΠΑ", την εγκατάσταση νέων βάσεων δίπλα
στη Σούδα, τη Λάρισα, το Στεφανοβίκειο και την Αλεξανδρούπολη, καθώς και την
πρόθεση της κυβέρνησης επέκτασης της χρονικής διάρκειας της συμφωνίας για 5
χρόνια με σχέδια για περισσότερες βάσεις σε όλη τη Ελλάδα!», σημειώνεται
μεταξύ άλλων στο κείμενο, που συνεχίζει:
«Η κυβέρνηση της ΝΔ, συνεχίζοντας στα
βήματα των προηγούμενων κυβερνήσεων, μετατρέπει τη χώρα μας σε πολεμικό
ορμητήριο και την ίδια στιγμή σε στόχο αντιποίνων. Πρόκειται για πολύ
επικίνδυνη εξέλιξη που εμπλέκει παραπέρα τη χώρα μας στους ιμπεριαλιστικούς
σχεδιασμούς ΗΠΑ-ΝΑΤΟ-ΕΕ και στους ανταγωνισμούς στην περιοχή μας, με μεγάλους
κινδύνους για το λαό και τη νεολαία».
Οι χιλιάδες επισκέπτες που υπογράφουν διατρανώνουν την απαίτηση για την απεμπλοκή της Ελλάδας από τους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς και πολέμους, την κατάργηση της Συμφωνίας και το ξήλωμα όλων των βάσεων, για καμία συμμετοχή των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων σε ιμπεριαλιστικές αποστολές στο εξωτερικό, αποδέσμευση από τις λυκοσυμμαχίες του ΝΑΤΟ και της ΕΕ.
Αλληλεγγύη, οργάνωση και διεκδίκηση για τους πυρόπληκτους
«Μόνο ο λαός μπορεί να σώσει τον λαό»:
Με το σύνθημα αυτό, στο Φεστιβάλ συγκεντρώνονται είδη πρώτης ανάγκης που η ΚΝΕ θα
διαθέσει στους πυρόπληκτους, θύματα των μεγάλων καταστροφών του καλοκαιριού.
Η αλληλεγγύη, μαζί με την οργάνωση και τη διεκδίκηση μέτρων προστασίας της ζωής του λαού, έργων αντιπυρικής
και αντιπλημμυρικής θωράκισης, αποζημίωσης στο 100% των πληγέντων, μπορεί να
διασφαλίσει ότι ακόμα και τώρα που «σβήνουν τα φώτα», ο αγώνας συνεχίζεται.
Οι σακούλες που συλλέχθηκαν είναι δεκάδες και συμπληρώνουν άλλες αντίστοιχες
δράσεις της ΚΝΕ, όπως για παράδειγμα της Οργάνωσης Περιοχής Ανατολικής Στερεάς
και Εύβοιας, που ανακοίνωσε ότι τα έσοδα των εκδηλώσεων του 47ου Φεστιβάλ ΚΝΕ -
«Οδηγητή» στην περιοχή θα διατεθούν για τις ανάγκες των πυρόπληκτων της Β.
Εύβοιας.
Συναντήσεις του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δ. Κουτσούμπα
Στην Κεντρική Σκηνή βρέθηκε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας,
όπου είχε συνομιλίες σε ζεστό και συντροφικό κλίμα με τους σπουδαίους
ερμηνευτές Νατάσσα Μποφίλιου, Παντελή Θαλασσινό,
Μίλτο Πασχαλίδη, Γιάννη Κότσιρα και Δημήτρη
Κανέλλο. Επίσης με τους συνθέτες Θέμη Καραμουρατίδη
και Θύμιο Παπαδόπουλο.
Συνάντησε ακόμα τον μπασκετμπολίστα Νίκο Παππά, τον ακαδημαϊκό
Γιάννη Μηλιό, καθώς και την Μαρία Παπαγιάννη,
σύζυγο του αξέχαστου μεγάλου μουσικοσυνθέτη Θάνου Μικρούτσικου.
Στη Λαϊκή Σκηνή ο Δ. Κουτσούμπας συνάντησε την σκηνοθέτρια Κίρκη
Καραλή, η οποία είχε την καλλιτεχνική επιμέλεια του αφιερώματος στον
συνθέτη Γιώργο Μητσάκη.
Στη συνέχεια και κατά τη διάρκεια του λαϊκού γλεντιού με τον Γιώργο
Μαργαρίτη, ο λαϊκός τραγουδιστής κάθισε στο τραπέζι με τον ΓΓ της ΚΕ
του ΚΚΕ και είχαν μια εγκάρδια συνομιλία.
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
21.30 «Δεν βγαίνουνε τα όνειρα σε
πλειστηριασμό, δεν παίχτηκε η παρτίδα μας ακόμα...», αφιέρωμα σε μελοποιημένα
ποιήματα του Αλκη Αλκαίου. Καλλιτεχνική επιμέλεια: Μίλτος Πασχαλίδης. Ενορχήστρωση: Θύμιος
Παπαδόπουλος. Συμμετέχουν: Παντελής Θαλασσινός, Χρήστος
Θηβαίος, Δημήτρης Κανέλλος, Γιάννης Κότσιρας, Μίλτος Πασχαλίδης.
23.00 Συναυλία με την Νατάσσα Μποφίλιου.
«Δεν βγαίνουν τα όνειρα σε πλειστηριασμό, δεν παίχτηκε η παρτίδα μας ακόμα...», ο τίτλος της μεγάλης συναυλίας - αφιέρωμα στον Άλκη Αλκαίο, που σήμανε και την έναρξη της δεύτερης μέρας του Φεστιβάλ στην Κεντρική Σκηνή.
Οι Παντελής Θαλασσινός, Χρήστος Θηβαίος, Δημήτρης Κανέλλος, Γιάννης
Κότσιρας και ο Μίλτος Πασχαλίδης, που είχε και την
καλλιτεχνική επιμέλεια του αφιερώματος, ταξίδεψαν τον κόσμο, που είχε
κατακλύσει από νωρίς την Κεντρική Σκηνή, στην ποίηση του Άλκη Αλκαίου. Η
ενορχήστρωση ήταν του Θύμιου Παπαδοπούλου
https://twitter.com/odigitis/status/1441508256657166339
«Ο ποιητής που υποδύεται τον στιχουργό». Έτσι συνήθιζε να τον
χαρακτηρίζει ο Θάνος Μικρούτσικος, ο άνθρωπος που σύστησε τον Άλκη Αλκαίο στην
ελληνική δισκογραφία μελοποιώντας το 1978 το ποίημα «Φλεβάρης 1848», που είχε
δημοσιεύσει ο «Ριζοσπάστης». Από τότε ξεκινά το μεγάλο του ταξίδι στην ελληνική
δισκογραφία, χαρίζοντάς μας μερικά από τα πιο όμορφα, αγαπημένα και
πολυτραγουδισμένα τραγούδια.
Κάποια από αυτά παρουσιάστηκαν και στη συναυλία της Παρασκευής, από το
«Εμπάργκο» και «Στου αιώνα την παράγκα» του Θ. Μικρούτσικου μέχρι το
«Εντελβάις» του Μάριου Τόκα, και από τα «Τραγούδια που ζούνε λαθραία» και «Η
μόνη μου πατρίδα είναι ο χρόνος» του Μίλτου Πασχαλίδη στο «Χορεύω» και «Δε
σηκώνει» του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, στο «Ο φύλακας και ο βασιλιάς» του Σωκράτη
Μάλαμα και στα «12+1 ηλιοτρόπια» του Παντελή Θαλασσινού.
Το αφιέρωμα ξεκίνησε με το «Πρωινό τσιγάρο» του Νότη Μαυρουδή και στη συνέχεια ο Μίλτος Πασχαλίδης ευχαρίστησε την ΚΝΕ που του ανέθεσε να φτιάξει αυτό το αφιέρωμα στον κομμουνιστή ποιητή Άλκη Αλκαίο. Φυσικά, δεν θα μπορούσε να μην αναφερθεί και στο άλλο καλλιτεχνικό μισό του Αλκαίου, τον αγαπημένο μας Θάνο Μικρούτσικο, ανακοινώνοντας από τη σκηνή ότι το «Εμπάργκο», ο εμβληματικός δίσκος των Μικρούτσικου και Αλκαίου, θα επανακυκλοφορήσει τον Δεκέμβρη με τις ερμηνείες του ίδιου και του Θηβαίου, κάτι που ήταν και επιθυμία του ίδιου του Θάνου.
Αμέσως μετά, το πρόγραμμα ξεκινά, οι φωνές των τραγουδιστών σιγά σιγά γίνονται ένα με τον κόσμο και το χειροκρότημα όλο και πιο θερμό... Η συναυλία ολοκληρώθηκε με την Ρόζα, τους ερμηνευτές να εύχονται καλή αντάμωση και τον Π. Θαλασσινό να λέει ότι όταν βρίσκεται στα Φεστιβάλ της ΚΝΕ αισθάνεται "ότι αυτός ο κόσμος μπορεί να αλλάξει...".
Ν. Μποφίλιου: «Είμαστε πραγματικά πολύ συγκινημένοι που είμαστε εδώ σήμερα»
Με τους στίχους «χορτάσαμε από
ψέματα» από το τραγούδι «άπνοια», που περιλαμβάνεται στον τελευταίο δίσκο της
«Η εποχή του θερισμού», ξεκίνησε τη συναυλία της στην Κεντρική Σκηνή του 47ου
Φεστιβάλ ΚΝΕ- «Οδηγητή» η Νατάσσα Μποφίλιου.
«Σύντροφοι αγαπημένοι μου, σήμερα είναι η τελευταία μέρα της "εποχής του
θερισμού''. Αυτής της περιοδείας. Δεν ξέραμε ότι θα καταλήξουμε έτσι, τόσο
υπέροχα» ανέφερε η Ν. Μποφίλιου και συνέχισε λέγοντας πως «είμαστε πραγματικά
πολύ συγκινημένοι που είμαστε εδώ σήμερα, που μοιραζόμαστε τέτοια αίσθηση,
καλλιτεχνική και μουσική. Χαίρομαι που παίζουμε μπροστά σας, χαιρόμαστε που
είμαστε μαζί σας», καταχειροκροτούμενη από την κατάμεστη από επισκέπτες,
Κεντρική Σκηνή >> Δείτε video
Στη συνέχεια κάλεσε τον πατέρα της και ψυχή του συγκροτήματος «Ρωμιοσύνη», Νίκο, που τη συνόδεψε με τη κιθάρα του. Μαζί ερμήνευσαν τρία τραγούδια του μεγάλου μουσικοσυνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, «Βασίλεψες αστέρι μου», «Λεβέντης», «Όταν σφίγγουν το χέρι», οπότε και ξεσήκωσαν τον κόσμο. Αναφέρθηκε επίσης στις γυναίκες που δολοφονήθηκαν το τελευταίο διάστημα, τονίζοντας την ανάγκη «να διαλύσουμε αυτή τη σάπια κοινωνία», εισπράττοντας ένα παρατεταμένο χειροκρότημα >> Δείτε video
ΛΑΪΚΗ ΣΚΗΝΗ
20.00 Κεντρική συζήτηση: «150
χρόνια από την πρώτη έφοδο στον ουρανό... Δυναμώνουμε τον αγώνα για την
κοινωνία της πραγματικής ελευθερίας».
Με τον Μάκη Παπαδόπουλο, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Κωνσταντίνα
Τσιουπρά, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.
21.30 «Για τον καημό, το γλέντι, το μεράκι του λαϊκού ανθρώπου...», αφιέρωμα
σε τραγούδια του συνθέτη Γιώργου Μητσάκη
με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του.
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Κίρκη Καραλή. Ενορχήστρωση: Γιάννης
Παπαζαχαριάκης. Συμμετέχουν: Ελένη Καρακάση, Βαλέρια Κουρούπη,
Κατερίνα Παπουτσάκη, Κωστής Σαββιδάκης, Γιωργής Τσουρής.
23.00 Λαϊκό γλέντι με τον Γιώργο Μαργαρίτη.
Η παρουσία του Γιώργου Μαργαρίτη στις εκδηλώσεις του
Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» για μια ακόμη φορά συγκέντρωσε μεγάλο ενδιαφέρον από
εργατόκοσμο και νεολαία που γέμισε τα τραπεζάκια στο χώρο, προκειμένου να
ακούσουν τις μοναδικές ερμηνείες του, επιτυχίες που τραγουδάει με τη δική του
ξεχωριστή φωνή.
Την εμφάνιση του στη σκηνή προϋπάντησαν μελωδικά ο γιος του Κώστας
Μαργαρίτης και η Φραντζέσκα Μιχάλη που
...ζέσταναν το κοινό πριν την εμφάνιση του στην εξέδρα.
Ο ίδιος καλωσόρισε τον κόσμο που βρισκόταν εκεί, ευχόμενος να είναι όλοι καλά,
ώστε του χρόνου να ξανασμίξουν στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ.
Το ρεπερτόριο περιλάμβανε μερικές από τις πιο γνωστές του επιτυχίες όπως
«Δρόμοι του πουθενά», «Μονάχα εσύ», «Το καλύτερο μπεγλέρι», «Στο κελί 33»,
«Πεθαίνω για σένα» καθώς και τραγούδια άλλων ερμηνευτών προκαλώντας απανωτά
χειροκροτήματα.
Στιγμιότυπο που ξεχώρισε ήταν η αναφορά του τραγουδιστή στη συνάντησή του με
τον Μίκη Θεοδωράκη πριν λίγα χρόνια, τον οποίο χαρακτήρισε «παγκόσμιο
δημιουργό». Τον τίμησε μάλιστα τραγουδώντας το «Στρώσε το στρώμα σου για δυο»,
με την ορχήστρα να κλείνει το κομμάτι με απόσπασμα από τον «Ζορμπά» προκαλώντας
συγκίνηση στους συγκεντρωμένους. Αξιοσημείωτη ήταν και η αναφορά του στη
συνάντηση το 2010 με τον στιχουργό Μανώλη Ρασούλη.
ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΤΕΚΙ
19.00 Συναυλία με τα μαθητικά
συγκροτήματα ΑΣΧΕΤΕΣ και Metakai and friends.
20.00 Συζήτηση: «Με τη δύναμη της γνώσης γνωρίζουμε
τον κόσμο, με τη δύναμη της οργάνωσης τον αλλάζουμε!». Μυρτώ
Καλτικοπούλου, επικεφαλής της Μαθητικής Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ, Ηλίας
Πατίδης, εκπαιδευτικός, Στέλιος Γκιλάκης, μαθητής Λυκείου στα Βριλήσσια, Νίκη
Κωτσαδάμ, μαθήτρια ΕΠΑΛ Καματερού.
21.00 Συναυλία με την μπάντα της «Στροφής» (ΚΕΘΕΑ).
22.00 Stand up comedy με τον Κώστα Μαλιάτση - Σάλα.
23.30 Συναυλία με τους Stavento και Ηβη
Αδάμου.
Επαναστάτης θα πει...»: Με τον τίτλο αυτό λειτουργεί στο
χώρο του Μαθητικού Στεκιού έκθεση, η οποία απευθύνεται σε όλους τους μαθητές -
επισκέπτες του Φεστιβάλ, με ξεναγήσεις που γίνονται στη διάρκεια όλου του
τριημέρου.
Σε μία κατασκευή με μορφή βιβλίου που φωτίζονται πλευρές όπως: «Τι είναι
αυτό που έκανε και κάνει ανθρώπους να γίνονται επαναστάτες..;» - «ανθρώπους
διαφορετικούς και άγνωστους μεταξύ τους, που έζησαν και ζουν σε άλλες χώρες, σε
άλλους αιώνες, χτες και σήμερα...», αλλά και «τι σημαίνει σήμερα
επανάσταση»;
Μέσα από τα ταμπλό του χώρου ο επισκέπτης γνωρίζεται με την ΚΝΕ και τον
επαναστατικό της χαρακτήρα. Για την ΚΝΕ, το να είναι κανείς επαναστάτης είναι
μια μάχη καθημερινή γιατί κανείς δεν γεννήθηκε ήρωας, γιατί - όπως αναγράφεται
σε ένα από τα ταμπλό - «κανείς δεν γεννιέται έτοιμος για τα μεγάλα και τα
σημαντικά. Κανένας δεν φτιάχνεται σε συνθήκες εργαστηρίου. Οι ήρωες δεν
γεννήθηκαν ήρωες. Εγιναν ήρωες μέσα στον ανυποχώρητο ταξικό αγώνα. Ολοι μας
μέσα στην συλλογική πρωτοπόρα δράση μπορούμε να το κατορθώσουμε. Δεν περισσεύει
κανείς και καμία από αυτό τον μεγάλο αγώνα».
Η έκθεση που φέτος φιλοξενείται στο Μαθητικό Στέκι, θυμίζει σε κάθε νέο που αγανακτεί με όσα ζούμε, που ασφυκτιά μέσα στη σαπίλα του άδικου συστήματος του καπιταλισμού, πως «αν τρέμεις από αγανάκτηση για κάθε αδικία είσαι σύντροφός μου» και καλεί τον καθένα και την καθεμία να κάνει το αποφασιστικό βήμα και να οργανωθεί στην ΚΝΕ, γιατί και το να γίνονται όλο και περισσότεροι οι σύγχρονοι επαναστάτες «μετράει» για να αλλάξει ο κόσμος!
ΣΚΗΝΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΝΕΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
21.00 Συναυλία με φοιτητικά
συγκροτήματα και τους Sonic Polaroid.
22.00 Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης παρουσιάζει
τους «Τσολιάς εν δε Τσόλια μπαντ».
23.00 Συναυλία με τους «Γκιντίκι».
00.00 «15 χρόνια ρεμπέτικο με κιθάρα» - Συναυλία με τον Δημήτρη
Μυστακίδη.
ΣΤΕΚΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
19.30 Εκδήλωση: «"Η
τέχνη τον καιρό των κερασιών"...
Η καλλιτεχνική και λογοτεχνική δημιουργία στα χρόνια της Κομμούνας», για
την επίδραση της Παρισινής Κομμούνας στην Τέχνη.
Με την Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ υπεύθυνη
του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ. Ακούστηκαν ποιήματα και τραγούδια για τις
«κόκκινες» μέρες της Κομμούνας.
Σαν ο λαός που σήμερα σιωπά, | όμοιος ωκεανός
ξεσηκωθεί | κι έτοιμος θα 'ναι να πεθάνει, | τότε η Κομμούνα θα ξανασηκωθεί. |
Θα ξανάρθουμε, αναρίθμητο πλήθος | θα ξανάρθουμε απ' όλους τους δρόμους, |
φαντάσματα, εκδικητές βγαλμένοι απ' το σκοτάδι. | Κι η γης μες στην πορφύρα θε
ν' ανθίσει | Λεύτερη κάτω απ' τον φλεγόμενο ουρανό
(«Το τραγούδι των φυλακών», Λουίζ Μισέλ, Μάης 1871).
Ένα από τα πολλά μεταφρασμένα, για πρώτη φορά στα ελληνικά, ποιήματα για τις
μέρες της Κομμούνας, που είχε την τύχη να ακούσει το κοινό που γέμισε την
Παρασκευή το απόγευμα το θεατράκι στο Στέκι του Πολιτισμού και παρευρέθηκε στην
εκδήλωση με τίτλο «"Η Τέχνη τον καιρό των κερασιών". Η καλλιτεχνική
και λογοτεχνική δημιουργία στα χρόνια της Κομμούνας».
Η συγκεκριμένη εκδήλωση ήταν
προπομπός της έκδοσης που έχει επιμεληθεί το Τμήμα Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ με
θέμα τη λογοτεχνία στον καιρό της Κομμούνας και αναμένεται να κυκλοφορήσει το
επόμενο διάστημα.
Ανάμεσα στην ομιλία παρεμβάλλονταν κείμενα, ποιήματα, τραγούδια και εικαστικά
έργα των χρόνων της Κομμούνας, που φώτιζαν την εποχή και λειτουργούσαν
συμπληρωματικά στην ομιλία της Ελ. Μηλιαρονικολάκη. Απήγγειλαν οι ηθοποιοί Θέμης
Πάνου, Ήρα Ρόκου και Μαριάνθη Σοντάκη. Τα τραγούδια της Κομμούνας
παρουσιάστηκαν από τους μουσικούς Αλέξανδρο Βουτουρή στο βιολί, Θανάση
Ζαχαρόπουλο στο κλαρινέτο, Κώστα Σπηλιώτη στο πιάνο, Κώστα
Σταυρόπουλο στο κοντραμπάσο. Τραγούδησαν οι Ροδάνθη Κασκαφέτου, Μαριλίζα
Λούντζη και Αμέρισσα Φτούλη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τραγούδια της Κομμούνας («Ζήτω η Κομμούνα», «Η πλέμπα», «Ο χορός των βομβών», «Η Ματωμένη Βδομάδα», «Ο Διοικητής στον "τοίχο"», «Η Κομμούνα πάντα ζει»), αλλά και η πλειοψηφία των κειμένων και των ποιημάτων που ακούστηκαν, μεταφράστηκαν για πρώτη φορά στα ελληνικά για τις ανάγκες της έκδοσης από την Ελένη Ζαφειρίου.
«Το μεγαλύτερο δώρο της Κομμούνας
είναι ότι προανήγγειλε μια νέα Τέχνη, γεμάτη δύναμη και επαναστατική
αισιοδοξία. Μια Τέχνη συνδεμένη με τον αγώνα, που στο επίκεντρό της έχει τον
εργαζόμενο άνθρωπο και την πάλη του για μια κοινωνία χωρίς ταξική εκμετάλλευση.
Και όλα αυτά σε μια περίοδο που η επίσημη Τέχνη είχε αφεθεί στην απελπισία και
έψαχνε φυγή από την πραγματικότητα», ανέφερε ανάμεσα σε άλλα η Ελ.
Μηλιαρονικολάκη, η οποία από την αρχή της ομιλίας της επισήμανε πως από τη
σύνθεση κιόλας της κυβέρνησης της Κομμούνας, «φαίνεται το ενδιαφέρον της για
τη μορφωτική, πολιτιστική ανύψωση της εργατικής τάξης (...). Δίπλα στους
εργάτες που αποτελούσαν την ηγετική δύναμη, υπάρχουν και πολλοί πρωτοπόροι
επιστήμονες, λόγιοι, καλλιτέχνες.
Από τις πρώτες μέρες η Κομμούνα ίδρυσε δεκάδες επαναστατικές λέσχες, σαν Λαϊκά
Πανεπιστήμια, σε όλο το Παρίσι, ακόμα και μέσα στις εκκλησίες, όπου ο
εξεγερμένος λαός του Παρισιού με πρωτοφανή ενθουσιασμό, ρουφώντας τα λόγια των
ομιλητών, άκουγε κάθε λογής πρωτόγνωρα πράγματα: Από επιστημονικές θεωρίες και
απαγγελίες ποιημάτων έως πολιτικές αναλύσεις για την πάλη των τάξεων και την
εκμετάλλευση του προλεταριάτου».
Στη συνέχεια στάθηκε στα πρωτοπόρα μέτρα που πήρε η Κομμούνα στον τομέα του
Πολιτισμού, εισάγοντας μια σειρά πρωτοβουλίες και νέους θεσμούς, αλλά και στο
πώς ο κάθε καλλιτεχνικός κλάδος προσέλαβε και ανταποκρίθηκε στα συνταρακτικά
γεγονότα.
Στους εικαστικούς, απ' τους
οποίους πολλοί ήταν αυτοί που τάχθηκαν στο πλευρό της Κομμούνας και μετά από
κάλεσμά της ίδρυσαν την Ομοσπονδία των Εικαστικών Καλλιτεχνών του Παρισιού, η
οποία διακήρυξε την «ελεύθερη διάδοση της Τέχνης», απέρριψε τις εκθέσεις τέχνης
με εμπορικό χαρακτήρα, κατάργησε τα επίσημα βραβεία, δημιούργησε το περιοδικό
«Officiel des Arts», ανοιχτό σε όλες τις αισθητικές απόψεις και κινήματα,
άνοιξε πόλεμο με τον ακαδημαϊσμό των Σχολών Καλών Τεχνών, άρχισε πυρετωδώς να
αναδιοργανώνει μουσεία και βιβλιοθήκες και να τα ανοίγει στο λαϊκό κοινό.
Στους μουσικούς και ηθοποιούς που τις μέρες εκείνες ίδρυσαν την Ομοσπονδία
τους, «νιώθοντας απελευθερωμένοι από την επιβολή του γούστου των κυρίαρχων
τάξεων, ξεχύθηκαν στους δρόμους, στις πλατείες, στα περίπτερα, στα μουσικά
καφενεία -που δεν έκλεισαν ποτέ στη διάρκεια της Κομμούνας- στις κομπανίες και
στις λαϊκές συγκεντρώσεις, στις διαδηλώσεις, στις εκκλησίες».
Ξεχωριστή αναφορά έκανε και στο
διάταγμα της Κομμούνας «για τη μεταβίβαση του ελέγχου των θεάτρων από τους ιδιώτες
επιχειρηματίες στην Ομοσπονδία των Καλλιτεχνών Θεάτρων και Συναυλιών, μια ακόμη
απόδειξη ότι "η Κομμούνα σκόπευε να απαλλοτριώσει τους
απαλλοτριωτές". Δεν είναι τυχαίο ότι η σοβιετική εξουσία υιοθέτησε
αργότερα μια αντίστοιχη μορφή οργάνωσης της τέχνης με βάση τις Ενώσεις των
καλλιτεχνών».
Αλλά και στη στάση των φτασμένων λογοτεχνών της περιόδου απέναντι στην
Κομμούνα, οι οποίοι «σχεδόν καθολικά την αποδοκίμασαν», όπως και τη σιωπηρή ή
επικριτική στάση απέναντι στην Κομμούνα που κράτησαν και οι συνθέτες της
κλασικής μουσικής. Απαντώντας στο γιατί, σημείωσε πως «κατά τη γνώμη μας, η
κύρια αιτία είναι η εξάρτηση που νιώθουν οι καλλιτέχνες, και δη οι φτασμένοι,
από την εκάστοτε εξουσία, της οποίας την εύνοια θεωρούν προϋπόθεση για τη
διάδοση του έργου και τη διαιώνιση της φήμης τους». Ενώ τόνισε πως σε αυτές τις
συνθήκες «φαντάζει ακόμη μεγαλύτερο το μέγεθος των λογοτεχνών που την
υπερασπίστηκαν και τη δόξασαν», αναφερόμενη αναλυτικά στον Βίκτωρ Ουγκώ, στον
Ευγένιο Ποτιέ, στον Ζαν Μπατίστ Κλεμάν, στον σπουδαίο ποιητή Πωλ Βερλαίν, αλλά
και στον μεγάλο Αρθούρο Ρεμπώ, που αποτελεί «αδιάσειστη απόδειξη για τη
συμμετοχή και τον ρόλο της εργατικής τάξης στην πολιτιστική ανάπτυξη της
ανθρωπότητας»
Δείτε και ξενάγηση στην Κεντρική έκθεση του 47ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» με την κάμερα του 902.gr.
Είναι αφιερωμένη στην πρώτη έφοδο του προλεταριάτου στον ουρανό, την Παρισινή Κομμούνα, που αποτελεί έναν από τους λαμπρότερους φάρους στην πάλη του διεθνούς επαναστατικού κινήματος, «το πιο υψηλό παράδειγμα του πιο περίλαμπρου προλεταριακού κινήματος του 19ου αιώνα».
ΔΙΕΘΝΟΥΠΟΛΗ
19.30 Συζήτηση με τίτλο «Η Κούβα δεν είναι μόνη της!». Με την πρέσβειρα της Κούβας στην Ελλάδα, Ζέλμις Μαρία Ντομίνγκες Κορτίνα, και τον Άρη Ευαγγελίδη, μέλος του Τμήματος Διεθνών Σχέσεων της ΚΕ του ΚΚΕ.
«Η Κούβα δεν είναι μόνη της!», το μήνυμα της εκδήλωσης στη Διεθνούπολη
Μήνυμα στήριξης στον αγώνα του κουβανικού λαού για την υπεράσπιση των κατακτήσεων και της πατρίδας του έστειλε η εκδήλωση που έγινε απόψε στη Διεθνούπολη, με φόντο τις πολύπλευρες μεθοδεύσεις των ΗΠΑ, αλλά και της ΕΕ να σφίξουν περαιτέρω τον κλοιό γύρω από το Νησί, εντείνοντας το εμπάργκο ακόμα και σε συνθήκες πανδημίας.
Ο Άρης Ευαγγελίδης, μέλος του Τμήματος Διεθνών Σχέσεων της
ΚΕ του ΚΚΕ, σημείωσε ότι «αποτελεί σημαντική διεθνιστική ευθύνη του ΚΚΕ να
εκφράζει πλατιά και ανυποχώρητα την αλληλεγγύη του στον λαό και το ΚΚ της
Κούβας, να καταδικάζει χωρίς αστερίσκους την ιμπεριαλιστική επιθετικότητα»,
αναφερόμενος στις δεκάδες παρεμβάσεις του Κόμματος, αλλά και στην προσπάθεια «το
μήνυμα της αλληλεγγύης προς την Κούβα να περνάει στο μαζικό κίνημα, στα
Συνδικάτα, στους Φοιτητικούς Συλλόγους, στους Συλλόγους Γυναικών και άλλους
μαζικούς φορείς».
Πρόσθεσε ότι παρά τις «μεγάλες και σύνθετες προκλήσεις», που
αντιμετωπίζει αυτήν την περίοδο η Κούβα, «γίνεται φανερή η ανωτερότητα του
συστήματος Υγείας της, που βάζει στο επίκεντρο τον άνθρωπο και όχι τα κέρδη των
μονοπωλίων. Το πλέγμα που αποτελείται από την ανεπτυγμένη Πρωτοβάθμια Φροντίδα
Υγείας για όλους, τα σύγχρονα κρατικά νοσοκομεία, την υψηλότερη αναλογία
γιατρών / πληθυσμού στον κόσμο, την ανεπτυγμένη κρατική έρευνα και βιομηχανία
φαρμάκου και βιοϊατρικής, επιτρέπει στην Κούβα να έχει καλύτερα αποτελέσματα
από τη συντριπτική πλειοψηφία των καπιταλιστικών χωρών».
Επέκρινε τη βαρβαρότητα των ιμπεριαλιστών που «δεν διστάζουν να
μπλοκάρουν ακόμη και την εισαγωγή ιατρικού εξοπλισμού και ειδών πρώτης ανάγκης
για την αντιμετώπιση της πανδημίας» και επισήμανε ότι «αποτελεί
τεράστια πρόκληση και υποκρισία όσοι καθημερινά τσαλαπατούν τα κοινωνικά
δικαιώματα και τις ελευθερίες των λαών, δηλαδή οι ΗΠΑ, η ΕΕ, το ΝΑΤΟ, οι
αντίστοιχες αστικές κυβερνήσεις (...) να εμφανίζονται ως αυτόκλητοι σωτήρες και
προστάτες των ελευθεριών του κουβανικού λαού».
Τέλος, τόνισε ότι «έχει καταρρεύσει σαν χάρτινος πύργος το αφήγημα που
πρόβαλαν διάφορες αστικές, σοσιαλδημοκρατικές και οπορτουνιστικές δυνάμεις
διεθνώς, αλλά και στη χώρα μας, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΜέΡΑ25 κ.ά., πως η εκλογή του
Δημοκρατικού Μπάιντεν τάχα θα σήμαινε προοδευτική στροφή στην εξωτερική
πολιτική των ΗΠΑ (...) Για ακόμα μια φορά αποδεικνύεται πως το ψευτοδίλημμα
"προόδου" - συντήρησης εντός των τειχών του συστήματος έχει μοναδικό
σκοπό την εναλλαγή στην αστική διακυβέρνηση και τη διαιώνιση του συστήματος,
πως η στρατηγική των αστικών κυβερνήσεων υπαγορεύεται απαρέγκλιτα από τα
συμφέροντα των μονοπωλίων, μπροστά στα οποία δεν διστάζουν να διαπράξουν τα
μεγαλύτερα εγκλήματα»
Η πρέσβειρα της Κούβας, Ζέλμις Μαρία Ντομίνγκες Κορτίνα,
εξήγησε ότι με την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί μετά από 6 δεκαετίες εμπάργκο
αλλά και τα νέα, 243 μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση Τραμπ και αυτή του Μπάιντεν
διατήρησε και επέκτεινε, «επιχειρούν να προξενήσουν ζημιές στις βασικές
ανάγκες του κουβανικού λαού και στις καθημερινές του δραστηριότητες και να
επιρρίψουν την ευθύνη γι' αυτό στην κουβανική κυβέρνηση, με σκοπό να
προσπαθήσουν να αποδείξουν την αποτυχία του σοσιαλισμού και να εμποδίσουν τον
λαό να συνεχίσει να στηρίζει την Επανάσταση».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις «εκστρατείες ψεύδους» των ιμπεριαλιστικών
κέντρων με στόχο «να υπονομεύσουν την Κουβανική Επανάσταση», «να
επιρρίψουν στην κουβανική κυβέρνηση την ευθύνη για τις οικονομικές δυσχέρειες
σε καιρούς πανδημίας, δίχως να λαμβάνονται υπόψη οι συνέπειες του αποκλεισμού».
Πρόσθεσε ότι η κουβανική κυβέρνηση «απευθύνει έκκληση για να επιλυθούν οι
δυσκολίες μεταξύ Κουβανών, χωρίς εξωτερικές παρεμβάσεις και στη βάση της
πατριωτικής ενότητας». Μεταξύ άλλων τόνισε ότι, παρά τις τεράστιες
δυσκολίες, «η Κούβα κατάφερε να προχωρήσει, αποδεικνύοντας τη σταθερότητα
του συστήματος Υγείας της και την ικανότητά της να συνεχίζει να συνεργάζεται με
άλλες χώρες με τρόπο αλληλέγγυο και ανθρωπιστικό. Αποτελεί λόγο περηφάνιας για
την Κούβα το ότι κατάφερε, στις σημερινές συνθήκες, να παραγάγει 3 εμβόλια και
2 υποψήφια εμβόλια μέσα στους τελευταίους μήνες, αποτέλεσμα της αυταπάρνησης
των Κουβανών επιστημόνων και του σταθερού συστήματος επιστήμης και τεχνολογικής
καινοτομίας», «με μια βιοτεχνολογική και φαρμακευτική βιομηχανία στην
υπηρεσία του λαού, ο οποίος απολαμβάνει ένα σύστημα Υγείας δωρεάν και ισότιμο
σε όλα τα επίπεδα»
Ακολούθησε πλούσια συζήτηση, μεταξύ άλλων για τις στοχευμένες επεμβάσεις των ΗΠΑ, όλα τα 62 χρόνια της Επανάστασης, με στόχο να παρέμβουν στα εσωτερικά πράγματα της χώρας. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η πρέσβειρα, ακόμα και σήμερα δαπανούν κάθε χρόνο 20 εκατομμύρια δολάρια σε ενέργειες κατά της Κούβας. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε και το σχέδιο με το οποίο το κουβανικό κράτος αντιμετωπίζει την πανδημία, την ώρα που ο αποκλεισμός εντείνεται, αλλά και ενώ ο τουρισμός έχει υποστεί μεγάλο πλήγμα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κουβανική οικονομία.
ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
19.30 Ειδική παρουσίαση των διαδικασιών συντήρησης και διατήρησης του υλικού του Ιστορικού Αρχείου του ΚΚΕ από το εργαστήριο συντήρησής του.
Διαχρονική η φροντίδα του ΚΚΕ για τη διαφύλαξη της ιστορικής αλήθειας και των ντοκουμέντων της
Μια ζωντανή αναδρομή της προσπάθειας διάσωσης του Ιστορικού Αρχείου της ΚΕ
του ΚΚΕ μετά τις πλημμύρες που έπληξαν την Αθήνα και την έδρα της ΚΕ τον
Οκτώβρη του 1994, ήταν η ειδική παρουσίαση των διαδικασιών συντήρησης
και διατήρησης του υλικού του Ιστορικού Αρχείου.
Το άνοιγμα της εκδήλωσης πραγματοποίησε η Αννα Αγαθοκλέους,
από την επιτροπή Ιστορικού Αρχείου η οποία ανέφερε ότι εκτός των άλλων η
παρουσίαση υπογραμμίζει την ανάγκη προσφοράς σημαντικών υλικών στο Αρχείο της
ΚΕ, που «αποτελεί προϋπόθεση ώστε να διασωθούν, να διαφυλαχθούν αλλά και να αναδειχθούν
να συμβάλουν και αυτά με τη σειρά τους στην ιστορική αλήθεια».
Στην συνέχεια το λόγο πήρε ο Παναγιώτης Μαυραντώνης,
υπεύθυνος του εργαστηριού συντήρησης της ΚΕ, χημικός μηχανικός, που με πλήθος
φωτογραφιών και ντοκουμέντων σε ψηφιακή μορφή που χρησιμοποιήθηκαν στην
παρουσίαση, παράθεσε τους παράγοντες αλλοίωσης των αρχειακών υλικών όπως αυτών
που είναι σε χάρτινη μορφή και στη συνέχεια τις μεθόδους συντήρησης που
ακολουθούνται. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην μεγάλη πείρα που έχει αποκομισθεί
από την τιτάνια προσπάθεια διάσωσης του αρχείου με την συμβολή χιλιάδων
συντρόφων και φίλων του Κόμματος, επιστημόνων και φορέων οι οποίοι πάλεψαν με
τη λάσπη κάτω από αντίξοες συνθήκες μετά την πλημμύρα του 1994.
Η Γιώτα Κονταξιδάκη, συντηρήτρια έργων ζωγραφικής στο
εργαστήριο, με τη σειρά της αναφέρθηκε στις μεθόδους αποκατάστασης των υλικών
τόσο αυτών που προέρχονταν από τις πλημμύρες αλλά και όσα προσφέρονται στο
Κόμμα , τα όποια και αυτά έχουν φανερά τα σημάδια του χρόνου πάνω τους.
Μετά το τέλος της παρουσίασης οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να
περιηγηθούν στο Περίπτερο Ιστορίας να δουν εκδόσεις του Τμήματος Ιστορίας της
ΚΕ, να ενημερωθούν μέσα από το ξεχωριστό φυλλάδιο που υπήρχε στο χώρο, για τις
δυνατότητες που παρέχει το επιμορφωτικό κέντρο «Χαρίλαος Φλωράκης» στους νέους
ερευνητές, αλλά και σε όσους ενδιαφέρονται να αναζητήσουν πηγές της Ιστορίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετοί επισκέπτες που κάνουν στάση στο περίπτερο
Ιστορίας έχουν συνδράμει οικονομικά για την αποπεράτωση του Μουσείου
στο Νεστόριο Καστοριάς και για το Μνημείο στο Μεζούρλο της
Λάρισας, αναγνωρίζοντας την ανάγκη διαφύλαξης της ιστορικής αλήθειας,
των διδαγμάτων της μέσω και της ανάπτυξης του δικτύου Μουσείων και Μνημείων της
ΚΕ του ΚΚΕ.
ΣΤΕΚΙ «ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΑΕΡΟΣΤΑΤΟΥ»
19.00 - 23.00 Γωνιές δραστηριοτήτων και
παιχνιδιών: «Το ημερολόγιο ενός απορημένου», «Κι όμως, κινείται...», «Το
"κόκκινο Αερόστατο" ζητάει τη γνώμη σου», «Εργαζόμενος άνθρωπος: Σ'
αυτόν ανήκει ο κόσμος!»
20.30 Stand up comedy
Και τη δεύτερη μέρα του Φεστιβάλ ο χώρος του «κόκκινου Αερόστατου» έσφυζε
από ζωή. Χαμόγελα, πειράγματα, συζητήσεις, πολύμορφες δραστηριότητες συνθέτουν
το σκηνικό του χώρου. Και οι μικροί φίλοι του «κόκκινου Αερόστατου» δεν φεύγουν
με «άδεια» χέρια από το Στέκι τους, αφού παίρνουν μαζί τους σαν αναμνηστικό της
συμμετοχής τους στο 47ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» ένα μικρό αερόστατο.
Πολλές είναι ακόμα οι ομάδες των παιδιών που πραγματοποιούν επίσκεψη στο
βιβλιοπωλείο και είναι πολλά τα παιδιά που προμηθεύονται το βιβλίο της
«Σύγχρονης Εποχής» «Τα παιδιά της Αθήνας» σε ειδική τιμή - προσφορά. Το
συγκεκριμένο βιβλίο, άλλωστε, περιλαμβάνεται στα προτεινόμενα αναγνώσματα από
τα οποία θα αντλήσουν έμπνευση και θα τροφοδοτήσουν τις πρωτοβουλίες του
επόμενου διαστήματος με αφορμή τη συμπλήρωση 80 χρόνων από την ίδρυση του ΕΑΜ
και την 28η Οκτωβρίου.
Οι «γωνιές» δραστηριοτήτων συνεχίζουν να κερδίζουν τις εντυπώσεις και τα
παιδιά αναμένουν να συμμετάσχουν στις πολύμορφες δραστηριότητες. Σήμερα συνεχίζουμε την παρουσίαση των «γωνιών» που έχουν
αποσπάσει το ενδιαφέρον των παιδιών.
«Το ημερολόγιο ενός απορημένου» η νέα στήλη του περιοδικού που
έχει κερδίσει ήδη τις εντυπώσεις φιλοξενείται σε μία γωνιά.
Ο... «απορημένος φίλος» των παιδιών βρισκόταν και αυτός στο Φεστιβάλ και κάνει
μια πλούσια συζήτηση με τα παιδιά για θέματα που τα απασχολούν: Για τις
καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού, το σχολείο τους, την πανδημία κ.ά. Εδώ
όμως ο «απορημένος φίλος» των παιδιών δίνει τον λόγο στα ίδια τα παιδιά. Τα
διάφορα «κενά» που έχει η έκθεση του χώρου γεμίζουν με τις δικές τους απορίες,
φωτογραφίες, σκίτσα, ζωγραφιές και προβληματισμούς. Έτσι τα παιδιά παίρνουν
θέση για όλα όσα βιώνουν στην καθημερινότητά τους.
«Εργαζόμενος άνθρωπος: Σ' αυτόν ανήκει ο κόσμος!» είναι το
θέμα της επόμενης «γωνιάς». Σε αυτή τη γωνιά τα παιδιά παίρνουν τον πρώτο λόγο
μετέχοντας σε ένα ζωντανό podcast. Καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις όπως:
Τι είναι εργασία; Γιατί οι μεγάλοι δουλεύουν; Ποια επαγγέλματα είναι πιο
σημαντικά και γιατί; Ποιες είναι οι πιο δύσκολες δουλειές; Πριν τον κορονοϊό οι
γονείς σου δούλευαν πολλές, λίγες ή κανονικές ώρες κάθε μέρα; Πόσο κουράζονται
στη δουλειά τους; Θα σου άρεσε να δουλεύουν από το σπίτι; Τι επάγγελμα θέλεις
να κάνεις; Οι απαντήσεις των παιδιών είναι πολλές και διαφορετικές. Μέσα από
αυτές σταδιακά ανακαλύπτουν πως τα πάντα γύρω μας είναι αποτέλεσμα της
ανθρώπινης εργασίας. Προβληματίζονται για τη σημασία που έχει η δουλειά κάθε
εργάτη, αγρότη, εμποροϋπάλληλου, επιστήμονα, κρίκοι της ίδιας αλυσίδας που
αυτοί παράγουν τον πλούτο. Στη συνέχεια, μέσα από γρίφους και σπαζοκεφαλιές
προσπαθούν να δώσουν απάντηση στο ερώτημα «Τι χρειάζεται για να γίνει το καθετί
και σε ποιον τελικά ανήκει». Και στο τέλος μέσα από δικές τους χειροτεχνίες
κατασκευάζουν μία ημέρα, ένα 24ωρο των γονιών τους... Πώς είναι και πώς
πραγματικά θα ήθελαν και θα μπορούσε να είναι...
ΣΤΕΚΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
19.30 Επίδειξη - παρουσίαση των αθλημάτων Αεροβικής Γυμναστικής, Ακροβατικής Γυμναστικής, Γυμναστικής για όλους σε συνεργασία με την Ελληνική Γυμναστική Ομοσπονδία.
Πλημμύρισε από ρυθμό, χάρη και αρμονία το Αθλητικό Στέκι
Mε ρυθμό, χάρη και αρμονία πλημμύρισε κατά τη δεύτερη ημέρα του 47ου
Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» ο χώρος στο Αθλητικό Στέκι, όπου πραγματοποιήθηκε
επίδειξη γυμναστικής με τη συνεργασία της Ελληνικής Γυμναστικής Ομοσπονδίας
(ΕΓΟ). Συμμετείχαν τουλάχιστον 130 αγόρια και κορίτσια από 6 Αθλητικούς
Συλλόγους.
Το «παρών» έδωσαν οι Σύλλογοι «Πρωτοπορία», ΑΣ «Μ. Αλέξανδρος», ΑΟΓ «Ολυμπιάδα»
Θρακομακεδόνων, ΑΓΣ «Νηρέας» Ν. Περάμου, ΦΟ «Κότινος», ΟΑ Λαυρίου.
Παραβρέθηκε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας (που
όπως είδαμε βράβευσε την Ελληνική Ομοσπονδία Γυμναστικής για
τη συμμετοχή της στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ)
Ο Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ, Νίκος Αμπατιέλος, από την πλευρά
του βράβευσε τους εκπροσώπους των Συλλόγων που συμμετείχαν στην εκδήλωση
ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ
19.00 Κατασκευάζουμε μουσικά όργανα
απ' όλο τον κόσμο.
19.00 Εργαστήρι κούκλας από κάλτσες με την Ιρίνα
Μπόικο.
19.30 Δημιουργούμε τη δική μας μπάντα.
20.30 Αφήγηση παραμυθιού.
21.00 Παράσταση μαριονέτας από τον Χρήστο Τζίκα.
Δείτε και
Δεκάδες χιλιάδες στο Φεστιβάλ - Ένα μεγάλο ξέσπασμα της
νεολαίας που τολμά και αγωνίζεται
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ℹ️ Η αντιγραφή και χρήση (αναδημοσίευση κλπ) αναρτήσεων στο σύνολό τους ή αποσπασματικά είναι ελεύθερη, με απλή αναφορά στην πηγή
ℹ️ Οι περισσότερες εικόνες που αναπαράγονται σε αυτόν τον ιστότοπο είναι πρωτότυπες ή μακέτες δικές μας.
Κάποιες που προέρχονται από το διαδίκτυο, αν δεν αναφέρεται κάτι συγκεκριμένο τις θεωρούμε δημόσιες χωρίς «δικαιώματα» ©®®
Αν υπάρχει πηγή την αναφέρουμε πάντα
Τυχόν «ιδιοκτήτες» φωτογραφιών ή θεμάτων μπορούν ανά πάσα στιγμή να επικοινωνήσουν μαζί μας για διευκρινήσεις με e-mail.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ
🔻 Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.
Αν σχολιάζετε σαν «Ανώνυμος» καλό είναι να χρησιμοποιείτε ένα διακριτικό όνομα, ψευδώνυμο, ή αρχικά
🔳 ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ:
Α) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog
Β) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Γ) εκτός θέματος ανάρτησης
Δ) με ασυνόδευτα link (spamming)
Παρακαλούμε τα σχόλια σας στα Ελληνικά - όχι "Greeklings"